Teatrul Municipal Baia Mare vă invită la prezentarea filmului documentar despre sculptorul IOAN MARCHIȘ - 10 octombrie 2024, ora 18,oo

 


10 OCTOMBRIE 2024, ORA 18, LA TEATRUL MUNICIPAL DIN BAIA MARE, director Radu Macrinici, va fi prezentat cel mai recent film documentar despre sculptorul IOAN MARCHIȘ.

*****


                                CURRICULUM VITAE dr. IOAN MARCHIȘ

DATA NAȘTERII: 12 03 1955

LOCUL NAȘTERII: Comuna Bârsană județul Maramureș

STUDII: Liceul de Muzică și Artă Plastică – Baia Mare 1975, Academia de Arte Plastice “Ion Andreescu” Cluj Napoca, promoția 1981, secția sculptură

Membru al Uniunii Artiștilor Plastici din Romania

EXPOZIȚII PERSONALE

” Octombrie 1974, Baia Mare, Clubul Tineretului – desen, grafică, tuș, monotipie, creion;

” Ianuarie 1977, Cluj Napoca, Casa Radio – desen, grafică, tuș, monotipie, creion;

” 1980, aprilie, Sighetu Marmației – desen, grafică, tuș, monotipie, creion;

” 1984, septembrie, Baia Mare, Galeriile de Artă UAP – Sculptură: aluminiu, bronz, lemn;

” 1984, octombrie, Sighetu Marmației, Muzeul Maramureșului – Sculptură: aluminiu, lemn;

” 1988, septembrie, Baia Mare, Galeriile de Artă UAP – Sculptură: teracotă, gips, bronz, aluminiu, lemn;

” 1993, martie, Baia Mare, Galeriile de Arta UAP – Sculptură: lemn, teracotă, metal;

” 1993, decembrie, Cluj Napoca, Galeriile Radioteleviziunii – Sculptură: lemn, metal, teracotă;

” 1994, martie, Roma (Italia), Galeria de Artă “Academia di Romania” – Sculptură, pictură, textile (lemn, pânză, teracotă, metal);

” 2000, iulie, Rabat (Maroc) – “Mahomed al V-lea” – Sculptură.

EXPOZIȚII INTERNAȚIONALE

” August 1982 UNGARIA – GYULA;

” Octombrie – Noiembrie 1987, JAPONIA – KYOTO; Impact Art Kyoto;

” Ianuarie 1991 UNGARIA – NYIREGYHAZA;

” Martie 1994 – ITALIA – ROMA;

” Iunie 2000 – MAROC – RABAT;

LUCRĂRI MONUMENTALE

” 1984 Baia Mare – SOLAR ARCH (lemn);

” 1994 Săliștea de Sus – MIHAI EMINESCU (bronz);

” 1994 Valea Chioarului – MIHAI VITEAZUL (bronz);

” 1995 Baia Mare – NICOLAE IORGA (bronz);

” 1997 Suciu de Sus – ATANASE MOT DÂMBU (bronz);

” 1997 Baia Mare – PINTEA VITEAZUL (bronz);

” 1997 Baia Mare – I.C. BRĂTIANU (bronz);

” 1998 Baia Mare – GHEORGHE POP DE BĂSEȘTI (bronz);

” 1999 Baia Mare – GEORGE COȘBUC (bronz);

” 1999 București, Palatul Parlamentului – GHEORGHE BRĂTIANU (bronz);

” 2000 Baia Mare – OCTAVIAN GOGA (bronz);

” 2000 Baia Mare – MIHAI EMINESCU (bronz);

” 2000 Ploiești – I.G.DUCA (bronz);

” 2000 Mănăstirea Habra, Maramureș – MIHAI VITEAZUL (bronz);

” 1997-2001 Ansamblul monumental AVRAM IANCU (bronz);

” 2001 – Coaș, Maramureș – ION POPESCU DE COAȘ (bronz);

Prezent cu lucrări în Muzeul de Artă Baia Mare, Muzeul Maramureșului din Sighetu Marmației, în colecții particulare din: România, Ungaria, Germania, Israel, USA, Egipt, Austria, Franța, Anglia, Japonia, Maroc.

ALTE ACTIVITĂȚI CULTURALE

” 1994 – Președinte al Fundației culturale “Archeus și director al revistei de cultura “Archeus” Ocoliș;

” 2001 – Director al Direcției județene pentru Cultura, Culte și Patrimoniu Cultural National;

COLABORĂRI CU: ” eseuri, interviuri, desene, reproduceri, etc.

1979-1981 – Revistele “Napoca Universitară” și “Echinox”;

1985 – Revista “Artă” nr.9 (copertă);

1985 – 1986 – Revistele “Familia”, “Flacăra”, “România Literară”, “Contemporanul”, “Cronica” Magazines;

1993 – Revista “Familia” (pictures and sculptures);

1994 – La Republica (Italia) – cronica plastică;

1993-1995 – Diverse articole, reproduceri, cronici în: „Graiul Maramuresului”, „Clipa”, „Informația zilei”,  “Nord Magazin”;

1995-2001 – Cronici plastice, desene, reproduceri – revista “Archeus”;

1995-2001 – Coperta și ilustrații la diverse cărți de poezie, proză, eseuri (Ștefan Marinca, Vasile Latiș, Mihai Cupcea, Augustin Botiș, Nicoară Mihali etc.).

PREMII:

1973 – Premiul II – “Primăvara clujeană” – Licee de Artă

1981 – Premiul I – Sculptura – Primăvara studențească, Cluj Napoca

1978 – Mențiune – Conferință Națională a Cercurilor și Cenaclurilor Științifice Studențești-București cu eseul “Un mod de a vedea Brâncuși”.

1980 – Premiul I Conferință Națională a Cercurilor și Cenaclurilor Științifice Studențești-Cluj Napoca cu lucrarea “UnO gramatica a percepției vizuale”.

1995 – Locul II la Concursul Național pentru Ansamblul Monumental “Bogdan Vodă” Monumental.

1997 – Diploma de Onoare a Maramuresului Istoric – Societatea Bogdan Vodă, Cluj Napoca.

1995-1999 – Diploma de onoare a școlilor “N. Iorga”, “George Coșbuc”, “Mihai Eminescu” Baia Mare.

HOBBY: tenis, colecționar de artă.

                                                        *****

                     Interviu cu sculptorul Dr. Ioan       Marchiș, realizat în atelierul său din Ocoliș

-Aici, în atelierul tău de la Ocoliș, te-am văzut, adeseori modelând în lut, în ghips, dar niciodată cioplind un lemn. La ce lucrezi acum, domnule Marchiș?

-Acest trunchi de nuc bătrân de aproape 200 de ani are peste 2 metri înălțime   și cântărește peste o tonă. Lucrarea pe care o fac se intitulează Fata din nuc, pentru că va fi o zeiță, o zână ca în basmul lui Dimitrie Anghel, Fata din dafin.

 

-În basm sunt evocate amintiri din anii copilăriei. De ce sculptezi tu zâne la vârsta asta, a ta, care se vede din poză?

-Eu sunt din Maramureș, născut pe valea Izei. Din pruncie am rămas cu credința că zeitățile se ascund în arbori, se ascund zeități înăuntru. Fiind un copac vindecător, imposibil să nu aibă nucul  în el o asemenea forță. Caut energia nucului, care cred că e de genul feminin. Am foarte multe schițe, în care mă preocupă la femeie părul. Femeia simbolizează părul și piaptănul care ordonează podoaba capilară. Piaptănul e un simbol masculin care ordonează apa neagră. Părul e ca un râu negru, ca noaptea. Femeile pe care le sculptez au părul mai lung decât picioarele, stau pe propriul păr sau părul se transformă într-o barcă, în care ele plutesc.

-Cum zice și Brâncuși, sculptura ține de maturitate.

-Eu am făcut și artă monumentală. Am reprezentat eroi ai neamului, voievozi, dar când am concepții personale sculpturale, mă duc spre arhetip. Am făcut din juguri diavoli îmblânziți, pentru că maramureșenii îmblânzesc pe diavol, noaptea, prin magie și când mă apuc de lucrări personale, dincolo de comenzi sociale, mă duc spre arhetip și spre miturile Maramureșului. Nu pentru că așa a făcut și Vida Geza și Brâncuși, ci pentru că așa mi-e tendința. Nu caut nici un model pentru că vreau să mă regăsesc pe mine, dar semeni cu alții fără să vrei, întrucât și ei au rădăcinile pe care le-ai avut tu. Și atunci, sculptura românească seamănă. Sunt atras de lemn, nu de tablă. Sunt maramureșean și de aia am rămas aici, nu m-am dus în Londra sau în altă țară.

-În femeie ce găsești: iubire, simbol sau un nod?

În femeie găsești eternitatea, cheia unui nod, cheia unui mister. Femeia nu e responsabilă de zeitatea care este ea. Ea este misterul vieții și al creației. Conștientul ei nu-i responsabil pentru ce aduce ea din mitologie, ce aduce ea din esența umană. Ea n-ar suporta esența aceasta dacă ar fi adusă la nivel de conștient. De aceea femeia este instinctivă. Nu-și poate domina forțele din ea. Bărbații care pictează sau sculptează femei caută acel mister. Misterul speciei, misterul nopții, misterul creației, misterul de dincolo de minte. Femeia este o punte spre mister. De aceea ea e creatoare. Bărbatul e un element al creației, dar femeia poartă în pântece oul . Bărbatul e rațional, citibil, femeia nu. De aceea se zice femeia și dracul. De aceea femeile și dracul atrag misterele.

-Care-i legătura mitologică între daci și maramureșeni?

-Creștinismul a fost foarte repede adoptat de către maramureșeni, pentru că dacii aveau acest crez al nemuririi. Creștinismul e o religie modernă, care a înțeles că nu poate distruge toată mitologia și atunci a adoptat-o. Sărbătorile mitologice au fost preluate sub altă denumire. Legăturile noaste cu miturile străvechi, cu pământul, cu cerul sunt foarte puternice și azi. Noi, cei care creăm artă modernă, încercăm să redescoperim viața miturilor vechi, fără a fi anticreștini. Încercăm să descoperim și tainele și rădăcinile strămoșilor noștri, care oricum clocotesc în noi, ori le recunoaștem ori nu. Iraționalul e o parte a noastră ca raționalul. Conștiința noastră e doar o lanternă care decupează o rază subțire din necunoscutul care ne înconjoară. Iraționalul, la fel e fascicul slab care taie puțin din întunericul care ne cuprinde și din mister. Omul e mult mai mult decât poate gândi și înțelege. Important pentru gena umană este invizibilul dintre noi. În mitologie sunt adevăratele legități, ele sunt ascunse. Dincolo de rațiune, mai este intuiția care sondează alte zone. Arta plastică e un limbaj nonverbal, care caută alte laturi ale misterelor umane. De aceea artiștii trebuie lăsați să facă ce vor ei.

-Dacă ar fi să îl modelezi pe Creator, cum ai face-o Ce vârstă, ce formă i-ai da lui Dumnezeu, în concepția ta?

-Dumnezeu ia toate formele. Are mai multe chipuri care strălucesc în multe culori, cum zicea Stefan Heym, laureat al Premiului Nobel. În orice faci este și un chip al lui Dumnezeu. Și noi, oamenii suntem un chip al lui.

-Eu cred că suntem chiar o părticică din Dumnezeu.

-El nu are formă, dar tot ce are formă are și forma Lui. Ca atare, orice operă sinceră are ceva din Dumnezeu. Materia este o formă a lui Dumnezeu în toată manifestarea ei. În fond, fiecare dintre noi îl construiește pe Dumnezeu, atunci când crede. Îl construiește în imaginația lui sau în lemn, ori piatră. Dacă nu-l construiești pe Dumnezeu, atunci nu poți înțelege. Asta nu înseamnă că Dumnezeu poate fi construit. Construcțiile pe care le facem noi dând chipul lui Dumnezeu sunt provizorii, dar și reale. Dumnezeu nu poate fi însă epuizat printr-o imagine

-Ce legătură are filosofia cu sculptura?

-Arta plastică a însemnat cultură. Nu există artă fără cultură. Arta presupune cunoaștere, cultură și de aceea ajunge la un anumit tip de filosofie. Arta încearcă să acopere zone dincolo de cuvânt. O lucrare de artă nu poate fi epuizată prin cuvinte, întrucât sunt limbaje paralele. Nonverbalul cu verbalul se îmbrățișează. De aceea artiștii plastici caută scriitorii. Plasticienii caută o lume dincolo de cuvânt, deoarece cuvântul înrobește Opera de artă te relaxează pentru că ea este dincolo de gândirea ta. Arta plastică este o mare de liniște, dincolo de cuvinte.

-Ce fel de Doctor ești tu: de suflete?

-Eu nu cred în doctorate în artă plastică, așa cum se face acum, pentru a echivala un profesor de liceu să poată preda în universități. Eu sunt doctor în Filosofie, în semiotică. Am scris despre semnele din Maramureș în comunicările non-verbale. Doctorat se poate face numai în științe, în cercetare, nu în artă. Sunt atras de sculptură, dar și de filosofie. Îndrăgostit de lemn. Strămoșii mei au fost sculptori și dulgheri, morari și constructori de case din lemn. Ţăranul și lucrează, dar și gândește simplu. El nu va risipi piatra sau lemnul. El va ști să facă orice lucru respectând materialul și ideea lui. Ţăranii ne dau această lecție de comuniune cu Natura. Până unde să forțezi sau să exploatezi natura? Cum să o respecți și să o lași și pe ea să trăiască. Și eu sunt un țăran, un țăran rătăcit de esențele a ceea ce înseamnă țăran, deoarece gena mea de maramureșean este mai puternică decât cultura pe care o am.

-Cum ai ajuns domn, de la țară?

-Eu nu sunt domn. Viața te aruncă pe tot felul de căi.

-Ai făcut Liceul de Artă la Baia Mare, Facultatea de Artă Plastică la Cluj. De cei ai dat examene de diferență și ai urmat și Filosofia?

-Pentru a-mi putea da doctoratul în semantică, cu o teză despre limbajul nonverbal. Am zeci de statui în bronz, busturi. Cele mai cunoscute: Pintea Viteazul de la Jandarmerie și Bogdan Vodă de la Cuhea. Cu Arcul Solar de la Buclă (Baia Mare) am reușit să fac un cântec în grinzi. Acolo m-am despărțit de detaliu. Am făcut o lucrare de dulgherie, în cultul Soarelui, cu 4 intrări și o poartă spre Soare, care din păcate n-a rezist decât 30 de ani. A fost prima lucrare monumentală, care a fost și premiată în 1982. Lucrarea arăta ca un templu de sacrificiu, un loc de iluminare. De aceea băimărenii au numit-o Spânzurătoare. La revoluție, acolo au spânzurat portretul lui Ceaușescu. În fond, orice altar e un loc de sacrificiu, o poartă.

- De 15 minute, de când am început dialogul, nu ai lăsat din mână dalta și ciocanul, nici măcar nu mai privit. Te-a preocupat doar zâna ta. Când o să te maturizezi?

-N-am nici o șansă. Nu mai am timp. Sunt prea bătrân pentru a mă mai putea maturiza.

(Graiul Maramureșului, august, 2015).


Colaj: GDL






De știut!


 "Pentru a ne naște avem nevoie de:

  • 2 parinti
  • 4 bunici
  • 8 străbunici
  • 16 stră-străbunici
  • 32 de bunici tetra
  • 64 penta bunici
  • 128 de bunici non-exa
  • 256 hepta bunici
  • 512 octa bunici
  • 1024 nona bunici
  • 2048 bunici deca
În total, în ultimele 11 generații, este nevoie de 4094 de strămoși, cu aproximativ 300 de ani înainte să ne naștem tu și cu mine!
Opreste-te o clipa si gandeste-te...
Câte destine, personaje, povești de viață și victorii.
Ar trebui să simțim recunoștință și iubire față de toți strămoșii noștri, pentru că fiecare dintre ei este în fiecare dintre noi!"

Sursa: Bodea Ovidiu Marius

Prognoza meteo în Maramureș până în 14 octombrie 2024

Potrivit prognozei Administrației Naționale de Meteorologie pentru intervalul 30 septembrie – 14 octombrie, în Maramureș până în jurul datei de 3 octombrie valorile termice diurne vor fi în creștere de la medii de 12 grade spre medii de 18–19 grade.

Ulterior, până la sfârșitul intervalului, vor fi variații termice, iar mediile maximelor vor oscila între 18 și 22 de grade, cu cele mai mari valori în jurul datei de 10 octombrie. Valorile termice nocturne vor fi scăzute la începutul primei săptămâni, cu medii între 3 și 6 grade. Până la sfârșitul intervalului, alternanțele nu vor fi semnificative, iar mediile minimelor vor fi de 8-11 grade, cu valorile mai mari în jurul datei de 4 octombrie. Probabilitatea de ploaie va fi ridicată la începutul primei săptămâni, în intervalul 4-7 octombrie, și după data de 10 octombrie.

                                                                                    ANMR

SEPTEMBRIE-ȘI ADUNĂ...



Septembrie-și adună din zile ce-a rămas,

Un semn mai face-n fila din calendarul trist,

În toamna asta-și face un ultim, mic popas,

Își ia și șevaletul, și pânza de artist.

 

Din depărtare vine Octombrie grăbit,

Cu brumă printre plete și cu fiori în mâini,

E plin de-a lui culoare ca un îndrăgostit,

Iar ochii lui ca cerul de bucurie-s plini.

 

Pășește peste dealuri cu straiul său de brumă,

Și-n vii așază albul pe care-l duce el,

Livezile în grabă recolta și-o adună,

Iar greierele negru se vrea un menestrel.

 

Dar în căsuța mică, săpată doar în humă,

Pătrunde cu putere Octombrie venit,

El tremură amarnic și haina și-o adună

Pe trupul mic și firav, și foarte obosit.

 

E legea firii Doamne, și noi le ducem toate,

Iar frigul ce urmează ne spune că-ntr-o zi,

Cu fulgi veni-va iarna, să știm cât se mai poate,

O haină groasă pusă atunci când va veni!

 

Autor: Aurelia Oancă

         30.09.2024

Șah electoral

                                                                       de Gheorghe Pârja

De minune se aseamănă această campanie electorală cu jocul de șah. Adică doi parteneri, pentru a-și exersa stabilitatea, dar și ascuțimea minții, se așează în fața unei table de șah pentru a-și dovedi măiestria, dar și subtila viclenie în timpul jocului. Nu practic acest joc al inteligenței, dar am stat în preajma unor împătimiți jucători. Uneori, partida se termina cu sufletele împăcate, alteori am văzut și pioni răsturnați în iarbă. Când jocul se desfășura sub copaci cu frunza deasă. Dar să coborâm în lumea politică agitată, în lumea pionilor și spionilor electorali. De mare freamăt s-a bucurat inițiativa liberalilor, prin care se sugera candidatura la Senat a președintelui Klaus Iohannis, fără ca acesta să renunțe la mandatul său de șef al statului.

Ideea a provocat numeroase comentarii, care de care mai ascuțite. Zadarnic au intervenit juriști cu experiență și au demonstrat că Legea fundamentală, Constituția, nu îngăduie președintelui în funcțiune să se înscrie pe listele de candidați ale vreunui partid, câtă vreme nu i se încheie mandatul de la Cotroceni. Mandat încredințat de multe milioane de cetățeni. Și zic și eu că nu poți juca șah cu o parte a poporului. Liberalii au găsit formula înscrierii lui pe liste ca independent, în fruntea listei pentru Senat. Eu care nu mă pricep la șah am tresărit: cum poate fi un candidat independent pe liste de partid?

S-a scornit varianta modificării legislației. Să se dea o lege pentru un singur om, parcă am fi o țară cu un singur locuitor. Că m-a dus cu gândul la titlul unui volum de poezii semnat de cunoscutul dramaturg și poet român, Matei Vișniec, acum trăitor în Franța. El se referea la un oraș cu un singur locuitor, care nu dorea să fie senator în Parlamentul Țării. Președintele nostru, ca un bun jucător de șah politic, a tăcut un timp, să vadă cum bat vânturile. Când a simțit că se clatină acoperișul de la Cotroceni, a dorit să facă mutarea decisivă. Tocmai de la ONU, de pe o pajiște verde, având la îndemână câțiva jurnaliști români, duși special pentru o astfel de conferință. A comunicat că el nu dorește o lege cu dedicație, că el își va încheia mandatul acordat de electorat.

Un șah mat, ar spune un dibaci jucător! Liberalii au rămas cu traista goală. Nu se așteptau la o asemenea răsturnare de optică. S-a îndepărtat președintele de liberali? De partidul care l-a adus la București și l-a ajutat să urce Dealul Cotrocenilor? De ce ar dori președintele să ocupe un post de senator? Am putea înțelege aspirația de a mai juca un rol politic în statul român, dacă ne gândim că dorința lui de a ocupa un post european a eșuat. Aici am părerea personală, că domnul președinte a fost un demnitar român, care s-a îmbiat la acele funcții de rang european. Vecinul de scară și un experimentat diplomat român mi-au spus că așa ceva nu se face. Nu te duci la nuntă fără să ai chemarea.

Eu am tăcut și am zis că s-au schimbat regulile acestei lumi. Și mi-am dat seama că unii pedalează pe o bicicletă fără lanț. Dar să revin la șahul politic din ultimele zile. I se aduce aminte domnului președinte că prestația sa ca șef de stat s-a bucurat de o apreciere modestă. Nici în plan intern nu a reușit să producă schimbări care să-i facă mandatele memorabile. Povestea cu educarea românilor a fost o ratare evidentă. Nivelul învățământului românesc este în scădere. Imaginea este salvată de olimpici și aici mă opresc. Că am intrat într-o școală din Maramureș, unde se derulează un film mai greu de vizionat. Dar despre asta cu alt prilej. O izbândă a președintelui a fost chemarea pesediștilor la putere, după ce i-a ironizat, sub pretextul stabilității țării într-un context internațional tulbure.

După ce a fost refuzat de trei instituții internaționale, după ce nu mai dorește să fie senator, cineva din mulțimea politică sugerează că i se pregătește scaunul de premier. Președintele Iohannis crede că are un dialog cu istoria, iar noi, contemporanii, nu îl pricepem. Deocamdată, liberalii au ieșit suficient de derutați din acest șah electoral provocat de domnul președinte. Iar alții i-au scos la interval povestea caselor din Sibiu. Dacă este adevărată, atunci urât final de mandat. Dar nu este singur. Au pătimit și alți înaintași ai Dumisale. Păcătos este curentul din societatea noastră, care afurisește președinții de Țară. Mai ales după ce și-au încheiat misiunea.

Asupra acestui aspect merită de gândit.

Semnificațiile zilei de 1 octombrie 2024

 


Evenimente

1946: Se încheie procesul de la Nuremberg. În imagine: GöringHeßvon RibbentropKeitelDönitzRaedervon Schirach și Sauckel.
1975: Muhammad Ali îl învinge pe Joe Frazier într-un meci de box la ManilaFilipine, apărându-și titlul mondial la box categoria grea.

Nașteri

Decese


Sursa: Wikipedia