Nr. 477/ITM MM/11.01.2018
RAPORT DE ACTIVITATE AL INSPECTORATULUI TERITORIAL
DE MUNCĂ MARAMUREŞ PE ANUL 2017
Programul de
Acţiuni al Inspectoratului Teritorial de Muncă Maramureş pentru anul 2017 a
reprezentat baza organizării şi desfăşurării activităţii de inspecţie a muncii
fiind permanent adaptat măsurilor care au fost dispuse de conducerea
Ministerului Muncii şi Justiţiei Sociale.
Acţiunile din Programul Cadru de acţiuni pentru anul 2017 au urmărit o mai
bună aplicare, de către angajatori, a prevederilor legale din domeniul
relaţiilor de muncă, precum şi informarea şi conştientizarea angajatorilor cu
privire la modificările legislative apărute în domeniul relaţiilor de muncă. In acest sens au fost utilizate metode
de inspecţie şi proceduri aliniate celor mai bune practici folosite şi în
ţările membre ale Uniunii Europene.
În vederea informării angajatorilor în ceea ce priveşte modificările
aduse legislatiei în domeniul relaţiilor de muncă, au fost organizate întâlniri
cu angajatorii şi cu reprezentanţii acestora. Inspectoratul Teritorial de Muncă Maramureş a organizat pe parcursul anului
2017 o serie de întâlniri cu
angajatorii, cu rol de promovare a legislaţiei din domeniul relaţiilor de
muncă.
În 2017, activitatea de control s-a desfăşurat în baza Programului Propriu de Acţiuni pe anul 2017 al instituţiei,
aprobat de Inspecţia Muncii şi înregistrat sub nr.14583/16.12.2016.
SITUAŢIA ÎN
DOMENIUL RELAŢIILOR DE MUNCĂ ÎN 2017
Acţiunile de
control din 2017, în domeniul relaţiilor de muncă, au
constat in verificarea modului in care agenţii economici aplica si respecta
prevederile legislaţiei muncii, si a cuprins următoarele acţiuni principale:
actiuni de verificare a modului in care se aplica si se respecta prevederile
legislatiei muncii
de catre agentii economici, urmarindu-se, in principal, daca:
- informarea, respectiv incheierea
contractului individual de munca se face anterior inceperii raporturilor de
munca;
- tuturor
salariatilor li s-au incheiat contracte
individuale de munca in forma scrisa;
- tuturor salariatilor li s-a
inmanat, anterior inceperii activitatii, un exemplar din contractul individual
de munca;
- in contractele individuale de munca nu sunt stipulate clauze contrare
prevederilor legale;
- sunt respectate prevederile legale cu privire la durata
perioadei de proba inscrise in contractul individual de munca;
- sunt respectate prevederile legislatiei muncii cu
privire la executarea, suspendarea, modificarea si incetarea contractului
individual de munca;
- sunt respectate prevederile Codului muncii cu privire
la contractul individual de munca cu timp partial, inclusiv la interdictia
efectuarii de ore suplimentare, cu exceptia cazurilor prevazute expres in lege;
- sunt respectate conditiile legale care justifica incheierea
contractului individual de munca pe durata determinata si respectarea perioadei
pentru care poate fi incheiat;
- sunt respectate
prevederile Legii 53/2003, republicata.
Timpul de munca si timpul de odihna, cu modificarile si completarile
ulterioare,
referitoare la:
- modul in care
se ţine evidenţa orelor de muncă prestate de fiecare salariat;
- durata normala
a timpului de munca pe zi si pe saptamana;
- efectuarea muncii suplimentare numai cu
acordul salariatului si in cazurile permise de lege;
- durata maxima legala a muncii suplimentare
si compensarea acesteia cu timp liber
platit in urmatoarele 60 de zile dupa efectuarea acesteia sau, in cazul in care
acest lucru nu este posibil, cu plata unui spor la salariu;
- munca de noapte, inclusiv daca
Inspectoratul Teritorial de Munca Maramures a fost informat despre existenta
acesteia;
- repausul
zilnic si saptamanal;
- concediul de
odihna;
- sunt respectate prevederile legale privind
incadrarea in munca a minorilor, respectiv regimul de munca al acestora;
- sunt respectate prevederile legale referitoare la
negocierea, stabilirea si garantarea in plata cel putin a salariului minim brut
pe tara;
s-au respectat prevederile legale cuprinse in
contractele colective de munca aplicabile (de exemplu cele privind negocierea
si stabilirea, cel putin a salariului de baza minim brut orar pe tara si cele
privind aplicarea coeficientilor minimi de ierarhizare in cazul salariatilor
care au alte meserii/functii decat cea de muncitor necalificat);
- sunt respectate alte prevederi privind drepturile si
obligatiile salariatilor si angajatorilor;
participarea la campanii nationale, initiate de catre Inspectia Muncii
Bucuresti
privind identificarea si combaterea
cazurilor de munca fara forme legale, precum si la alte actiuni concertate de identificare a
angajatorilor care folosesc personal fara forme legale de angajare.
preluarea
registrelor generale de evidenta a salariatilor in format electronic
transmise
de catre angajatori, a caror evidenta se tine intr-o baza de date organizata la nivelul Inspectiei Muncii.;
înregistrarea şi soluţionarea
petiţiilor;
colaborarea cu
alte institutii, in vederea unei solutionari cat mai eficiente si
operative
in cazul unor situatii complexe;
alte activitati
specifice, pentru care legislatia muncii ii confera competenta.
În 2017, inspectorii din Serviciul Control Relaţii de Muncă din cadrul ITM Maramureş au efectuat un
număr de 2439 controale
la tot atâtea unităţi economice. Au fost
constatate 3146 neconformităţi
pentru care au fost sancţionaţi 357 de agenţi economici aplicându-se 503 de sancţiuni din care 139 de amenzi în valoare totală de 626300 lei.
În capitolele
ce urmeaza prezentam o sinteza a activitatii Serviciului control relatii de munca din cadrul institutiei noastre.
1.
Actiuni privind
identificarea si combaterea cazurilor de munca nedeclarata in domenii susceptibile utilizarii frecvente
a acesteia, a muncii tinerilor si copiilor
Munca fara
forme legale are un dublu efect nociv: atat direct, asupra persoanelor care
lucreaza fara a li se fi intocmit contracte individuale de munca si care sunt
astfel private de toate avantajele la care ar avea dreptul conform legislatiei
muncii in vigoare (lucru de care, adesea, nu sunt constiente), cat si indirect,
ducand la diminuarea resurselor
bugetare, iar urmarile sunt grave, nedorite si inevitabile, atat imediat, cat
si pe termen lung. Date fiind acestea, identificarea si combaterea cazurilor de
munca fara forme legale reprezinta o
prioritate absoluta in activitatea inspectorilor de munca din cadrul
Serviciului Control Relatii de Munca al Inspectoratului Teritorial de Munca
Maramures.
In 2017, din cele 2369 de societati comerciale, avand in
total un numar de 131407 angajati, din care 58152 de femei, la care au fost
efectuate verificari avand ca scop
identificarea si
combaterea cazurilor de munca fara forme legale, au fost depistati in
controalele efectuate de catre inspectorii de munca un numar de 20 angajatori care practicau munca fara
forme legale, la care lucrau fara contract individual de munca 25 de persoane, dintre care 16 de
femei. Cuantumul amenzilor contraventionale aplicate a fost de
250000 lei.
Lista societatilor comerciale sanctionate
pentru utilizarea muncii fara forme legale este postata pe site-ul institutiei.
Acţiunile Inspectoratului Teritorial de
Muncă Maramureş au fost directionate cu predilectie spre domenii de activitate in
care frecventa muncii fara forme legale este mai mare, si anume:
- intretinerea si repararea
autovehiculelor;
- exploatarea şi prelucrarea
lemnului;
- fabricarea produselor de
morarit si panificatie;
- restaurante;
- comert;
- confectii textile,
pielarie si incaltaminte;
- construcţii rezidenţiale
şi nerezidenţiale;
- transporturi rutiere de
mărfuri şi transporturi urbane, suburbane şi metropolitane de călători;
- activităţi de protecţie
şi gardă;
- unităţi cu profil de
activitate sportiv.
Inspectorii de munca nu s-au limitat la sanctionarea contraventionala a
angajatorilor care nu respecta prevederile legislatiei muncii, ci, constienti
fiind de insemnatatea preventiei, au pus un accent deosebit pe indrumarea
angajatorilor si constientizarea angajatilor cu privire la dezavantajele
muncii fara forme legale, precum si a celor care sunt urmare a neaplicarii si
nerespectarii celorlalte prevederi ale legislatiei muncii.
Dat fiind ca
necesitatea de a interzice si a elimina cele mai grave forme ale muncii
copiilor reprezinta o prioritate nationala, în 2016 inspectorii de munca din
cadrul Inspectoratului Teritorial de Munca Maramures au acordat, in
controalele pe care le-au efectuat, o atentie deosebita identificarii
tinerilor sub 18 ani, precum si modului in care angajatorii respecta atat
activitatile pentru care este permisa incheierea unui contract de munca cu un
angajat minor, respectiv activitati care nu sunt susceptibile sa dauneze
sanatatii sau dezvoltarii fizice, mentale, spirituale, morale sau sociale,
cât şi prevederile legale în vigoare.
A fost
verificat modul in care se respecta prevederile legale referitoare la
obligativitatea incheierii contractului individual de munca, la durata redusa
a timpului de munca, la existenta pauzei de masa, a concediului de odihna
suplimentar, la interdictia de a folosi munca tinerilor noaptea sau mai mult
decat 6 ore/zi si 30 de ore/saptamana, etc.
Tinand cont de precizarea ca prin
sintagma “munca copilului” se inteleg, conform prevederilor art. 3, al. d al
Conventiei O.I.M. nr. 182/1999, ratificata de Romania prin Legea nr.
203/2000, acele munci care, “prin natura lor sau conditiile in care se
exercita sunt susceptibile sa dauneze securitatii, sanatatii sau moralitatii
copilului” si avand in vedere constatarile in urma controalelor efectuate de
catre inspectorii de munca din cadrul Inspectoratului Teritorial de Munca
Maramures, putem afirma ca in judetul nostru nu au fost identificate in
aceasta perioada cazuri de munca a copilului si nici nu am fost atentionati
de catre alte persoane sau institutii cu privire la existenta unor asemenea
cazuri.
In
timpul controalelor efectuate in 2017, la cele 2369 societati comerciale
verificate lucrau 207 tineri sub 18 ani dintre care, pentru 1 nu a
fost încheiat contract individual de muncă, iar angajatorul în cauză a fost
sancţionat cu amendă contravenţională de 10000 de lei.
2.
Verificarea
modului in care angajatorii respecta prevederile
Legii
nr.53/2003 republicata
În 2017 au
fost efectuate 2369 de controale
care au avut ca principal scop verificarea aplicării şi respectării de către
angajatori a prevederilor Legii nr.53/2003 republicată, incluzând aici şi
controalele. pentru munca nedeclarată.
Cu ocazia acestor controale au fost sancţionaţi 197 de angajatori cărora le-au fost aplicate un număr de 249 de sancţiuni din care 96 au fost amenzi, în cuantum de 357300 lei (incluzând cele 250000 lei pentru muncă fără forme
legale). Amenzile aplicate pentru
încălcarea altor prevederi ale Legii nr.53/2003 republicată, au fost pentru:
-
negarantarea în plată a salariului minim brut pe ţară, 14 amenzi în valoare totală de
5300 lei;
-
nerespectarea dispoziţiilor privind munca suplimentară, 12 amenzi în valoare de 19000
lei;
-
neacordarea indemnizaţiei prevăzute la art.53 alin.1 din Legea nr.53/2003
republicată, 1 amenzi în valoare
de 1500 lei;
-
nerespectarea dispoziţiilor privind munca de noapte, 5 amenzi în valoare totală de 8000 lei;
- pentru
neînmânarea angajaţilor, anterior începerii activităţii a unui exemplar
semnat din contractele individuale de muncă, 5 amenzi în valoare de 8000
lei;
- nerespectarea dispoziţiilor privind repausul
săptămânal, 6 amenzi în valoare de 9000 lei;
- lipsa evidenţei orelor de muncă prestate de
salariaţi,sau evidenţierea incorectă a acestora, 32 amenzi în valoare totală de 51500 lei;
-
nerespectarea dispoziţiilor privind munca în zilele de sărbători legale, 1 amendă în valoare de 5000 lei;
În ceea ce priveşte contractele colective de muncă, inspectorii de muncă
au verificat, acolo unde legea impune, existenţa contractelor colective de
muncă, înregistrarea acestora la Inspectoratul
Teritorial de Muncă Maramureş sau acolo unde nu au fost
negociate, demararea acţiunii de negociere colectivă. Nu au fost situaţii care
să necesite sancţionarea angajatorilor.
În sprijinul
angajatorilor interesaţi, pe site-ul instituţiei au fost afişate toate actele
şi demersurile necesare înregistrării contractelor colective de muncă.
3.
Actiuni in
cadrul programului cadru de actiuni pe anul 2017 privind
incidenta muncii nedeclarate
Munca
nedeclarata cunoscuta si sub denumirea de munca la negru este una dintre abaterile grave constatate
de inspectorii de munca in cadrul controalelor efectuate la diferitele tipuri
de angajatori. Efectul negativ pe
termen scurt dar mai ales pe termen lung atât pentru individ cât şi pentru
societate, precum şi pentru bugetul de stat, a determinat Inspectia
Muncii să
iniţieze acţiunea de informare şi conştientizare cu privire la transformarea
muncii nedeclarate în muncă declarată, acţiune ce s-a desfăşurat în perioada
14.06.2017 – 31.08.2017.
Obiectivul
general al acţiunilor îl reprezenta diminuarea muncii nedeclarate prin
informarea entităţilor care desfăşoară activitate în domeniile ce
înregistrează o incidenţă crescută a muncii nedeclarate: construcţii,
industria textilă, micul comerţ, micii transportatori, panificaţie şi
prestări de servicii prin incadrarea unui numar cat mai mare de angajati cu
contracte individuale de munca in vederea reducerii riscurilor generate de
practicarea muncii nedeclarate in toate domeniile economico-sociale.
În
cadrul acţiunii au fost organizate 4 întâlniri în diferite locaţii din
judeţul Maramureş şi anume:
În
sprijinul bunei desfăşurări a acestor întâlniri, au fost elaborate şi
tipărite pliante, distribuite tuturor participanţilor la aceste întâlniri şi
afişe care, prin intermediul inspectorilor de muncă, au fost afişate la
sediile tuturor primăriilor din judeţ sau pe afişiere din cadrul
instituţiilor.
La
fiecare întâlnire au participat, pe lângă entităţi economice, persoane
fizice, reprezentanţi ai primăriilor din zonele apropiate locaţiei în care
s-a desfăşurat acţiunea de informare şi reprezentanţi mass-media.
4. Verificarea respectarii prevederilor
directivelor europene,
transpuse in
legislatia nationala
In cazul muncii
cu fractiune de norma, s-a urmarit daca salariatii incadrati cu contracte de
munca cu timp partial se bucura de drepturile salariatilor cu norma intreaga
si daca se respecta interdictia de a efectua ore suplimentare. Nu s-au
constatat abateri de la prevederile legislatiei muncii.
S-a acordat
atentia cuvenita muncii pe durata determinata, mai ales modului in care se
respecta cazurile in care este justificata incheierea unor astfel de
contracte individuale de munca. Inspectorii de munca au indrumat angajatorii
cu privire la acest tip particular de contracte individuale de munca in
situatiile in care s-a constatat ca, in perceptia acestora, exista o oarecare
confuzie intre contractele individuale de munca pe durata determinata si
perioada de proba.
Cand vorbim
despre timpul de lucru ne referim la durata normala a timpului de munca, la
munca suplimentara, la orele de noapte, la timpul de odihna etc. Abaterile de
la prevederile legale constatate au fost sanctionate contraventional si s-au
dispus masuri pentru remedierea lor.
Cuantumul
amenzilor contraventionale aplicate a fost de 27000 lei.
In 2017 nu au fost semnalate cazuri de
incalcare a drepturilor lucratorilor in cazul transferului intreprinderii, al
capitalului sau al unor parti ale acestora.
Dat fiind ca scopul principal al
activitatii institutiei noastre este acela de diminua considerabil numarul abaterilor de la
prevederile legale si de a actiona astfel incat aceasta diminuare sa fie
vizibila si continua, in aceasta perioada, ca de altfel si in perioadele
anterioare, pe langa sanctiunile contraventionale aplicate in cazurile expres
prevazute de lege, inspectorii de munca au dispus 3146 de măsuri din care au fost realizate de către angajatori, până la 31.12.2017, 2763 măsuri.
5.Control cu privire la respectarea prevederilor HG
500/2011, privind registrul general de evidenţă a salariaţilor
În 2017
inspectorii de muncă din cadrul Serviciului Control Relaţii de Muncă
au efectuat 2200 de controale care au avut ca tematică respectarea prevederilor HG
500/2011 privind registrul general de evidenţă a salariaţilor. Pentru
neconformităţile constatate au fost sancţionaţi 208 de angajatori. Au fost aplicate 223 de sancţiuni din care 29 amenzi în cuantum de 173500
lei. Totodată s-a afişat pe site-ul instituţiei lista
angajatorilor care nu au înregistrat, la ITM Maramureş, registrul general de evidenţă a
salariaţilor.
6. Verificarea modului în care se respectă
prevederile Legii nr.52/2011 privind
exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional desfăşurate de
zilieri şi a normelor de aplicare a
acesteia
În intervalul 01.01.2017 – 31.12.2017 s-au
consemnat următoarele aspecte:
54 registre
eliberate;
27 firme care
au solicitat eliberarea de registre;
25053 persoane
distincte angajate ca ziler;
117563 poziţii
în registrul de zilieri
32 controale
efectuate;
9 sancţiuni,
din care
-
8 Avertisment scris;
-
1 amendă în
valoare de 6000 lei.
7. Verificarea
respectarii prevederilor legii 202/2002, republicata, referitoare la egalitatea de sanse intre
femei si barbati si ale O.U.G. 96/2003 privind protectia maternitatii la locurile de munca
In 2017,
inspectorii de munca au efetuat un număr de 61 de controale care au
constat in verificarea respectarii prevederilor Legii nr.202/2002
republicata, privind egalitatea de sanse intre femei si barbati. Nu au fost
constatate incalcari ale prevederilor Legii 202/2002 privind egalitatea de
sanse dintre femei si barbati, republicata. De asemenea,în
2017 au fost efectuate 59 controale
în care s-a verificat modul în care agenţii economici respectă prevederile
O.U.G. 96/2003 privind protectia maternitatii la locurile de munca. Cu prilejul controalelor efectuate s-a aplicat o
sancţiune Avertisment scris.
In timpul controalelor pe care le-au efectuat,
constienti fiind de insemnatatea
aceastei probleme, inspectorii de munca au purtat discutii pe aceasta tema
atat cu angajatele/angajatii, cat si cu angajatorii.
Inspectorul
de munca din Comisia Judeteana in Domeniul Egalitatii de Sanse intre Femei si
Barbati din cadrul institutiei noastre, desemnata prin ordin al Prefectului,
a participat la intrunirile periodice de lucru organizate de sus mentionata
comisie.
8. Verificarea
respectarii prevederilor
H.G.nr.25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe
teritoriul Romaniei şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind regimul străinilor
în România.
In 2017 au fost efectuate
23 controale, din care 21 cu I.G.I., având ca obiectiv
verificarea respectării prevederilor
H.G.25/2014 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul
României, au fost semnalate încălcări ale prevederilor legale la 3 angajatori
şi s-au aplicat 3 sancţiuni din care 2 Avertisment scris (în baza art.35, lit.b) şi 1 amendă în valoare
de 30000
lei pentru primirea la muncă a 3 cetăţeni străini fără aviz de angajare.
9. Campanie
privind respectarea de catre angajatori
a prevederilor Legii nr.156/2000, cu modificarile si completarile
ulterioare, privind protectia
cetatenilor romani care lucreaza in strainatate
In 2017, la Inspectoratul Teritorial
de Muncă Maramureş nu s-a înregistrat nici o singură societate comerciale cu
obiect de activitate recrutarea si plasarea forţei de muncă române în
străinătate (agent de ocupare a forţei de muncă).
10.
Verificarea modului in care angajatorii respecta prevederile legii
nr.344/2006 privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii
transnationale
In perioada
la care facem referire, în judeţul Maramureş au fost detaşaţi 95 salariaţi
care în mod normal lucrează în alt stat, toţi cu cetăţenia unui stat membru
U.E. în conformitate cu prevederile
Legii 344/2006 si ale H.G.
104/2007.
Au fost
efectuate 2 controale,iar pentru neconformităţile constatate au fost dispuse
2 măsuri.
11. Verificarea
respectării de către angajatori a prevederilor
Legii nr.62/2011 a dialogului social
În 2017, au fost verificaţi 195 agenţi
economici care au mai mult de 21 de salariaţi, sub aspectul respectării
dispoziţiilor art.129, alin.1 şi 2 din Legea dialogului social nr.62/2011,
republicată.
Dintre agenţii
economici verificaţi, un număr de 64 nu respectă prevederile legale
privind obligaţia negocierii şi încheierii contractului colectiv de muncă la
nivel de unitate şi înregistrarea acestuia la ITM Maramureş.
Pentru remedierea
deficienţelor constatate au fost dispuse 64 de măsuri.
SITUAŢIA COMPARTIMENTULUI COMUNICARE ŞI RELAŢII CU
PUBLICUL
PE ANUL 2017
În conformitate cu dispoziţiile Legii
nr. 544/2002 privind liberul acces la informaţiile de interes public şi a
Legii 233/2002 privind aprobarea O.G.nr 27/2002, privind reglementarea
activităţii de soluţionare a petiţiilor, în perioada 01.01.2017 - 31.12.2017,
la
Inspectoratul Teritorial de Muncă Maramureş s-au prezentat
la biroul de informare şi relaţii cu publicul sau au solicitat informaţii telefonice, un număr de
aproximativ 8000 de persoane, care au
solicitat diverse informaţii. Un număr de aproximativ 6500 fiind solicitări de informaţii de interes
public, din care 24 solicitări pe suport de hârtie şi un număr de 33
solicitări pe suport electronic, diferenţa fiind solicitări adresate verbal
sau telefonic în mod special, coroborat cu numărul mare de acte normative
promulgate la sfârşitul anului. Răspunsurile au fost comunicate petenţilor în
termenele legale. Informaţiile solicitate verbal sau telefonic au fost
soluţionate pe loc. Marea majoritate a informaţiilor de interes public au
fost solicitate de persoane juridice, aproximativ 4500 şi aveau ca obiect
informaţii referitoare la acte normative şi la reglementări legale sau de
modul în care, pot fi rezolvate anumite situaţii apărute ca urmare a
aplicarii legislaţiei muncii, diferenţa de 2000 de solicitări au fost
adresate de persoane fizice şi vizau în special drepturile salariaţilor.
Pentru o cât mai bună informare a
cetaţenilor în legătura cu categoriile de documente produse şi/sau gestionate de Inspectoratul
Teritorial de Muncă Maramureş şi a documentelor de interes public, acestea au
fost afişate imediat după apariţie la punctele de informare deschise în
cadrul instituţiei şi completate cu toate modificările apărute ulterior
emiterii lor şi au fost publicate pe pagina de internet a instituţiei.
Au fost organizate campanii de
informare a agenţilor economici prin
organizarea de întâlniri cu aceştia, în colaborare cu Camera de Comerţ şi
Industrie Maramureş şi autorităţile publice locale din diverse zone ale
judeţului, întâlniri la care a participat şi mass-media locală, informaţiile
fiind transmise la posturile de radio şi televiziune locale, precum şi în
presa scrisă şi on-line. Au fost tipărite afişe şi pliante care au fost
distribuite participanţilor şi la toate autorităţile publice locale din
judeţ.
În
intervalul 01.01.2017 – 31.12.2017 au fost înregistrate un număr de
304 sesizări scrise, care au fost repartizate la compartimentele de
specialitate, răspunsurile la acestea fiind transmise în termenele legale
petenţilor. Tot în această perioadă la compartimentul informare relaţii cu
publicul s-au prezentat sau au contactat peste 1500 de persoane cu sesizări
verbale, din care ponderea cea mai mare viza aspecte în care erau prezentate
încălcarea de către angajator a obligaţiilor legale ce decurg din executarea
raporturilor de muncă, respectiv neplata drepturilor băneşti, neplata orelor
suplimentare, neacordarea repausului săptămânal şi a concediului de odihnă,
refuzul angajatorului de a elibera adeverinţele de vechime, etc. . În această perioadă am încercat pe cât
posibil, să rezolvăm situaţiile reclamate pe loc, acolo unde aspectele
sesizate sau informaţiile solicitate nu au fost de o complexitate deosebită
şi nu a necesitat efectuarea unui control, sau să recomandăm persoanelor care
aveau o anumită problemă, modul cel mai simplu, legal şi eficient de
rezolvare, evitând în acest fel supraîncărcarea compartimentelor de control
cu sesizări care nu vizau obiectul de activitate al instituţiei, respectiv,
să eliminăm timpii morţi din rezolvarea unor probleme. Acesta este motivul pentru care numărul
sesizărilor scrise este atât de mic, comparativ cu numărul de persoane care
s-au prezentat la acest compariment să depună o reclamaţie.
De la începutul anului 2017, lunar au
fost organizate conferinţe de presă, la care au fost invitaţi să participe
media locală, fiind prezentate aspecte ale activităţii instituţiei raportate la acea perioadă,
precum şi alte numeroase apariţii în presa locală, prin acordarea de
interviuri, comunicate de presă şi participarea la diverse emisiuni în direct
la posturile locale de radio sau televiziune, comunicate sau apariţii,
prin care au fost transmise informatii opiniei publice despre activitatea
instituţiei noastre şi de evenimentele la care Inspectoratul Teritorial de
Muncă Maramureş, este parte sau participă.
Pe pagina de internet a instituţiei au
fost publicate campaniile de informare şi control desfăşurate, precum şi
rezultatele acestor campanii.
|
SITUAŢIA ÎN DOMENIUL SECURITĂŢII ŞI SĂNĂTĂŢII ÎN MUNCĂ
1. Prezentare generală
În îndeplinirea obiectivelor prevăzute
de Legea 108/1999, Inspectoratul Teritorial de Muncă Maramureş a desfăşurat pe
parcursul anului 2017 activităţi specifice, urmărind respectarea aplicării
prevederilor legale referitoare la securitatea şi sănătatea în muncă, precum şi
protecţia salariaţilor ce lucrează în condiţii deosebite.
Pentru
realizarea obiectivelor sale, Inspectoratul Teritorial de Munca Maramureş, şi-a
desfăşurat activitatea pe anul 2017 cu un numar de 15 inspectori de muncă SSM
din care 11 inspectori în cadrul corpului de control securitate şi sănătate în
muncă, 2 inspectori în cadrul compartimentului de supraveghere piaţă, un sef de
serviciu şi un inspector sef adjunct.
Programul de Acţiuni
al Inspectoratului Teritorial de Muncă Maramureş pentru anul 2017 a reprezentat
baza organizării şi desfăşurării activităţii de inspecţie a muncii fiind
permanent adaptat măsurilor care au fost dispuse de conducerea Ministerului
Muncii şi Justiţiei Sociale. Acţiunile
din Programul Cadru de acţiuni pentru anul 2017 au urmărit îmbunătăţirea stării
de securitate şi sănătate în muncă, în special în acele domenii de activitate
în care s-au produs un număr mare de accidente de muncă şi îmbolnaviri
profesionale. În acest sens au fost utilizate metode de inspecţie şi proceduri
aliniate celor mai bune practici folosite în tările membre ale Uniunii
Europene.
S-a urmărit
conştientizarea angajatorilor şi lucrătorilor asupra rolului securităţii şi
sănătăţii în muncă, constientizarea angajatorilor privind îmbunatăţirea
condiţiilor de muncă în conformitate cu strategia comunitara, care dezvolta
conceptul de “stare de bine la locul de muncă” prin asigurarea unor condiţii de
muncă care să satisfacă nevoile fizice, morale şi sociale ale lucrătorilor,
lucru care să conducă la scăderea numărului de accidente de muncă şi îmbolnăviri
profesionale.
În vederea
informării angajatorilor în ceea ce priveşte modificările aduse legislaţiei în
domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă au fost organizate întâlniri cu
angajatorii şi cu reprezentanţii acestora. Inspectoratul Teritorial de Muncă Maramureş a organizat pe parcursul anului
2017 o serie de întâlniri cu
angajatorii, cu rol de promovare a legislaţiei din domeniul securităţii şi
sănătăţii în muncă şi a relaţiilor de muncă.
S-a avut în
vedere sustinerea activitatii Comitetelor de Securitate si Sanatate in Munca
din întreprinderi, ca formă de implicare a lucrătorilor în luarea deciziilor
privind securitatea şi sănătatea în
muncă, verificându-se modul de constituire şi activitatea acestora în
societăţile reprezentative din judeţ.
2. Statistici privind controalele efectuate
2.1. Indicatori privind activităţile în domeniul
securităţii şi sănătăţii în muncă
Rezultatele activităţii de control
desfăşurate de inspectorii de muncă din cadrul Inspectoratului Teritorial de
Muncă Maramures, evaluate pe
baza indicatorilor specifici pentru domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, sunt
prezentate sintetic în tabelul următor:
INDICATORI SPECIFICI
|
Anul 2016
|
Anul 2017
|
1.
|
Număr de
unităţi controlate:
|
1476
|
1533
|
2.
|
Număr de
controale efectuate:
|
1647
|
1774
|
3.
|
Fond de timp
disponibil (în zile):
|
3166
|
2991
|
4.
|
Fond de timp
utilizat (în zile):
|
|
|
■ nr. zile, în domeniul SSM, utilizate pentru:
|
2780
|
2626
|
• controale
preventive
|
2044
|
1996
|
• cercetare
evenimente, avizare dosare de cercetare
|
332
|
315
|
• consultanţă
şi expertiză
|
7
|
1
|
• instruiri
|
87
|
23
|
• soluţionare
scrisori, sesizări, reclamaţii
|
3
|
8
|
• lucrări de
birou
|
289
|
283
|
•
perfecţionare profesională
|
18
|
0
|
2.2. Indicatori specifici domeniului securităţii
şi sănătăţii în muncă
În anul 2017,
numărul de controale a crescut faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior,
numărul angajaţilor din unităţile controlate fiind de 85440. Astfel, numărul controalelor efectuate a fost de 1774,
reprezentând o creştere cu 7,15 % faţă de anul anterior.
În cursul anului 2017, inspectorii
de muncă au continuat acţiunile de informare şi conştientizare a tuturor
actorilor implicaţi (angajatori, lucrători, membri ai CSSM, medici de medicina
muncii, reprezentanţi ai patronatelor, sindicatelor etc.) privind necesitatea dezvoltării culturii de prevenire în domeniul
securităţii şi sănătăţii în muncă.
Numărul de unităţi controlate în domeniul securităţii şi sănătăţii în
muncă, pe activităţi ale economiei naţionale
Anul 2016 Anul
2017
Indicatori pentru domeniul agricultură
Numărul de
unităţi existente în anul 2017
a fost de 306, ceea ce reprezintă o creştere de 17.3 %
faţă de anul 2016.
Numărul de unităţi controlate în anul 2017 a fost de 28, faţă de 26
în anul 2016.
Numărul de persoane angajate în
unităţile controlate a fost de 420, faţă de 261 în anul 2016.
Numărul mediu de
angajaţi în unităţile din agricultură, în anul 2017, a fost de 712,
reprezentând o creştere cu 4,63% faţă de anul anterior.
Indicatori pentru domeniul minier
Numărul de unităţi existente în anul
2017 a
fost de 84, ceea ce reprezintă o scădere cu 2,38 % faţă de anul 2016.
Numărul de unităţi controlate în anul 2017 a fost de 38, faţă de 38
în anul 2016.
Numărul mediu de
angajaţi în anul 2017, a
fost de 525, în scădere cu 4,0 % faţă de aceeaşi perioada a anului anterior.
Indicatori pentru
domeniul transporturi
Numărul de
unităţi existente în anul 2017
a fost de 1714, ceea ce reprezintă o creştere de 12,36 %
faţă de anul 2016.
Numărul de unităţi controlate în anul 2017 a fost de 135, faţă de 79
în anul anterior.
Numărul de persoane angajate în
unităţile controlate a fost de 4187, faţă de 2619 în aceeaşi perioada a anului
anterior.
Numărul mediu de angajaţi în anul 2017, a fost de 5940,
reprezentând o scadere cu 5,35 % faţă de anul anterior.
Fondul de timp utilizat în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă
În anul
2017, fondul de timp utilizat de inspectorii de muncă din acest domeniu a fost
de 2626 zile, distribuit astfel:
·
1996 zile pentru activitatea de controale
preventive, cu 2,34% mai puţine faţă de anul 2016;
·
315 zile pentru cercetarea si avizarea
evenimentelor, cu 5,12% mai puţine faţă de anul 2016;
·
8 zile pentru soluţionare
scrisori, sesizări, reclamaţii, cu 166,6%
mai multe faţă de anul2016;
·
283 zile pentru lucrările de
birou, cu 2,07% mai puţine faţă de anul 2016;
·
23 zile pentru instruirea
persoanelor cu atribuţii în domeniul SSM, cu 73,56% mai puţine faţă de anul 2016;
Fondul de timp utilizat în
domeniul securităţii şi sănătăţii în
muncă,
în anul 2017
Autorizarea sau avizarea funcţionării agenţilor economici din punctul
de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă
În anul 2017, Inspectoratul Teritorial de Muncă Maramures a autorizat sau
a avizat, după caz:
·
funcţionarea agenţilor economici
din punctul de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă, conform Legii nr.
319/2006,
·
producerea, prepararea,
deţinerea, transportarea, comercializarea, folosirea şi depozitarea materiilor
explozive, în baza Legii nr. 126/1995.
În acest sens, inspectorii de muncă au acordat consultanţă şi/sau au
efectuat expertiză pentru verificarea îndeplinirii, de către agenţii economici,
a condiţiilor impuse de legislaţie pentru obţinerea autorizaţiilor/avizelor.
Nr. total unităţi autorizate/avizate
|
Nr. unităţi autorizate/avizate în baza unor legi speciale
|
Legea nr. 319/2006
|
Legea nr. 126/1995
|
Alte legi
|
81
|
72
|
7
|
2
|
3. Statistici privind
sancţiunile aplicate
În vederea
remedierii neconformităţilor constatate în timpul controlului sau în timpul
cercetării accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale, inspectorii de
muncă pot recurge la următoarele mijloace juridice:
aplicarea
de măsuri (stabilite
prin procesul-verbal de control), cu termene precise de realizare şi raportare, în vederea remedierii
neconformităţilor cu prevederile legale;
aplicarea
de sancţiuni contravenţionale (stabilite prin procesul-verbal de constatare şi sancţionare a
contravenţiilor) principale sau complementare. Sancţiunile contravenţionale principale sunt avertismentul şi amenda
contravenţională.
În funcţie de natura şi
gravitatea faptei, inspectorii de muncă pot să aplice una sau mai multe sancţiuni contravenţionale complementare,
cum ar fi:
anularea sau retragerea autorizării de funcţionare din punctul de vedere
al securităţii şi sănătăţii în muncă,
sistarea activităţii sau scoaterea din funcţiune a echipamentelor de
muncă atunci când se constată o stare de pericol iminent de accidentare sau de
îmbolnăvire profesională cu înscrierea măsurii de sistare a activităţii în Certificatul constatator;
sesizări ale organelor de
urmărire penală cu
privire la cazurile de abateri prevăzute de lege ca fiind infracţiuni;
cereri de radiere a persoanei
juridice din Registrul Comerţului, în cazul săvârşirii repetate de către angajatori a unor abateri grave de
la prevederile legislaţiei muncii sau de la normele de securitate şi sănătate
în muncă.
Situaţia sintetică a sancţiunilor
contravenţionale aplicate
|
INDICATORI
|
Anul 2016
|
Anul 2017
|
1.
|
Numărul sancţiunilor contravenţionale aplicate:
|
1880
|
1916
|
2.
|
Valoarea sancţiunilor aplicate (lei):
|
469000
|
439500
|
3.
|
Numărul propunerilor de urmărire penală înaintate instituţiilor
competente
|
0
|
0
|
4.
|
Numărul locurilor de muncă a căror activitate a fost sistată
|
0
|
0
|
5.
|
Numărul
echipamentelor de muncă oprite din funcţionare
|
2
|
1
|
3.1. Sancţiuni aplicate în domeniul
securităţii şi sănătăţii în muncă
Numărul
sancţiunilor contravenţionale aplicate în anul 2017 a fost de 1916, faţă de
1880 în aceeaşi perioadă a anului anterior. Cuantumul valoric al sancţiunilor
aplicate în anul 2017 a
fost de 439500 lei, cu 6,28 % mai mic faţă de cel înregistrat în aceeaşi perioadă a anului anterior.
Activitatea desfăşurată de Inspectoratul Teritorial
de Muncă Maramureş în anul 2017,
comparativ cu aceeaşi perioadă a anului anterior, pentru realizarea obiectivelor şi a indicatorilor în domeniul
securităţii şi sănătăţii în muncă, se prezintă astfel:
INDICATORI
|
Anul 2016
|
Anul 2017
|
Nr.
sancţiuni contravenţionale aplicate:
|
1880
|
1916
|
·
nr. amenzi
|
81
|
74
|
·
nr. avertismente
|
1799
|
1842
|
Valoare
amenzi aplicate (lei)
|
469.000
|
439.500
|
Nr.
măsuri dispuse pentru neconformităţi depistate
|
1870
|
1905
|
Nr.
sistări de activitate
|
0
|
0
|
Nr.
echipamente de muncă oprite din funcţionare
|
2
|
1
|
În anul 2017 a fost contestat si se
afla pe rolul instantelor de judecata un numar de 3 procese verbale de
constatare şi sancţionare a contravenţiilor.
În cursul anului 2017, pentru
nerespectarea de către persoanele fizice sau juridice, a prevederilor legale
din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, nu a fost cazul de propuneri de
cercetare penală înaintate organelor de urmărire penală.
Sancţiunile
contravenţionale aplicate pentru
încălcările legislaţiei de securitate şi sănătate în muncă,
pe domenii ale economiei naţionale
Distributia sanctiunilor contraventionale pe domenii de
activitate economica, în
anul 2016
|
Distributia sanctiunilor contraventionale pe domenii de activitate economica, în
anul 2017
|
|
AGRICULTURĂ
|
Anul 2017
|
|
TRANSPORTURI
|
Anul 2017
|
Nr. total de sancţiuni contravenţionale:
|
28
|
|
Nr. total de sancţiuni contravenţionale:
|
115
|
· nr. avertismente
|
28
|
|
· nr. avertismente
|
113
|
· nr. amenzi contravenţionale
|
0
|
|
· nr. amenzi contravenţionale
|
2
|
Nr. total de propuneri de urmărire penală
|
0
|
|
Nr. total de propuneri de urmărire penală
|
0
|
Nr. total de sistări:
|
0
|
|
Nr. total de sistări:
|
0
|
· locuri de muncă
|
0
|
|
· locuri de muncă
|
0
|
· echipamente de muncă
|
0
|
|
· echipamente de muncă
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
INDUSTRIA MINIERĂ
|
Anul 2017
|
|
COMERŢ, INDUSTRIE ŞI ALTE DOMENII
|
Anul 2017
|
Nr.
total de sancţiuni contravenţionale:
|
50
|
|
Nr.
total de sancţiuni contravenţionale:
|
1712
|
· nr. avertismente
|
50
|
|
· nr. avertismente
|
1640
|
· nr. amenzi contravenţionale
|
0
|
|
· nr. amenzi contravenţionale
|
72
|
Nr.
total de propuneri de urmărire penală
|
0
|
|
Nr.
total de propuneri de urmărire penală
|
0
|
Nr.
total de sistări:
|
0
|
|
Nr.
total de sistări:
|
0
|
· locuri de muncă
|
0
|
|
· locuri de muncă
|
0
|
· echipamente de muncă
|
0
|
|
· echipamente de muncă
|
1
|
3.2. Sancţiuni aplicate în domeniul supravegherii pieţei
Cu ocazia controalelor efectuate în domeniul supravegherii pieţei
nu au fost constatate neconformităţi.
4. Rezultatele acţiunilor planificate
Principalele
acţiuni prevăzute în Programul propriu de
acţiuni pentru anul 2017 au fost campaniile de control şi conştientizare şi
acţiunile specifice în domeniile: securitate şi sănătate în muncă si
supravegherea pietei.
4.1. Campanie
europeană – „Locuri de muncă
sănătoase pentru toate vârstele.
Obiectivele campaniei sunt:
·
promovarea
muncii durabile şi a îmbătrânirii sănătoase, încă de la începutul vieţii
profesionale;
·
prevenirea problemelor de
sănătate pe parcursul vieţii profesionale;
·
conştientizarea şi consultarea
angajatorilor, cât şi a lucrătorilor privind implementarea măsurilor de
securitate şi sănătate în muncă în contextul îmbătrânirii forţei de muncă;
·
conştientizarea lucrătorilor
tineri asupra riscurilor la care se expun ca urmare a lipsei de experienţă la
locul de muncă;
·
încurajarea schimbului de
informaţii şi bune practici.
Pe parcursul anului 2017 au fost efectuate următoarele acţiuni:
a fost elaborată metodologia
acţiunii la nivel naţional;
s-a nominalizat grupul local de lucru;
au fost selectaţi un număr de 10 angajatori care au participat la
desfăşurarea campaniei;
s-a realizat informarea
angajatorilor selectaţi referitor la modalitatea de desfăşurare a campaniei;
s-au realizat vizite de lucru la
angajatorii selectaţi pentru aplicarea chestionarelor de evaluare de către
lucrători a condiţiilor de muncă de la locul desfăşurării activităţii;
s-au realizat vizite de inspecţie pentru identificarea
neconformităţilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă cu accent pe
aspectele rezultate în urma analizării chestionarelor de evaluare la cei 10 angajatori nominalizati, constatându-se
2 deficienţe pentru care s-au dispus
masuri de intrare în legalitate, şi s-au aplicat
2 avertismente;
s-a realizat monitorizarea
modului de realizare a masurilor dispuse în etapa de controale la angajatori.
4.2. Organizarea şi desfăşurarea Săptămânii Europene de Securitate
şi Sănătate în Muncă sub egida Agenţiei Europene pentru Securitate şi Sănătate
în Muncă – „Locuri de muncă sănătoase
pentru toate vârstele”.
S-au conceput, editat şi transmis la I.T.M. Salaj două lucrări cu caracter
ştiinţific în format de prezentare şi de
tipărire, conform instrucţiunilor stabilite de organizator.
Lucrarile stiintifice au fost prezentate şi
susţinute la Simpozionul tehnico-ştiinţific dedicat Săptămânii Europene pentru
Securitate şi Sănătate în Muncă in perioada 16 - 18 octombrie 2017 organizat de
I.T.M. Salaj.
A fost organizată la sediul I.T.M. Maramures
o întâlnire cu angajatori sau reprezentanţi ai acestora, ocazie cu care au fost
diseminate lucrările stiinţifice cu care I.T.M. Maramureş a participat la
Simpozionul tehnico-ştiinţific dedicat Săptămânii Europene pentru Securitate şi
Sănătate în Muncă
4.3. Campanie naţională de control
privind respectarea
prevederilor legale în ceea ce
priveşte
instruirea şi informarea
lucrătorilor
Obiectivele campaniei sunt:
·
Creşterea gradului de
conştientizare a angajatorilor în ceea ce priveşte necesitatea respectării
cerinţelor minime de securitate şi sănătate în muncă în activităţile de
informare şi instruire a lucrătorilor.
·
Stabilirea măsurilor care se
impun, ca urmare a modificărilor aduse de prevederile H.G. nr. 767/2016
privitor la informarea şi instruirea lucrătorilor.
·
Consolidarea unei culturi de
prevenire autentice în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă.
Pe parcursul anului 2017 au fost efectuate următoarele acţiuni:
a fost elaborată metodologia acţiunii
la nivel naţional;
s-a nominalizat grupul local de lucru;
au fost selectaţi angajatorii
care vor participa la desfaşurarea campaniei;
s-au efectuat
controale în baza tematicii de control la 137 angajatori, constatându-se 146
deficienţe pentru care s-au dispus masuri de intrare în legalitate, şi s-au
aplicat 141 avertismente şi 5 amenzi în valoare de 32000 ron.
4.4. Campanie nationala privind implementarea in sistemul de învăţământ
a proiectului ,,Valenţe culturale în domeniul
securităţii şi sănătăţii în muncă”
Obiectivele campaniei sunt:
·
creşterea calităţii
vieţii prin educarea tinerei generaţii încă de pe băncile şcolii cu privire la
importanţa unui mediu de muncă sănătos şi sigur;
·
crearea unei culturi
de prevenire a riscurilor profesionale în vederea intrării pe piaţa muncii.
Pe
parcursul anului 2017 au fost efectuate
următoarele acţiuni:
s-a
nominalizat grupul local de lucru;
au fost
contactaţi reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean pentru prezentarea
proiectului şi selectarea unităţilor de învăţământ care să participe la
derularea campaniei;
au fost
nominalizate un număr de 6 unităţi de învăţământ care să participe la derularea
campaniei;
au fost
instruite un numar de 12 cadre didactice;
s-a realizat
activitatea de predare la clasă.
Proiectul a fost
frecventat de 346 elevi şi 12 cadre didactice.
În data de 11.04.2017 a avut loc faza judeţeană a concursului
“Ştiu şi aplic”, au ocupat locurile I la cele două nivele de studii echipajele
Colegiului Tehnic “Transilvania”, respectiv Colegiului Economic “N. Titulescu”. Elevii participanţi la concurs şi cadrele
didactice implicate în proiect au primit
diplome de premiere, respectiv participare.
La faza naţională a concursului „Ştiu şi aplic 2017” , desfăşurat în municipiul IAŞI,
au participat 2 elevi şi un cadru didactic.
4.5. Campanie
naţională privind verificarea modului în care angajatorii previn căderile de la
înălţime în şantierele temporare şi mobile
Obiective generale:
·
Creşterea
gradului de conştientizare al angajatorilor şi al lucrătorilor din domeniul
construcţiilor în ceea ce priveşte necesitatea respectării prevederilor legale
referitoare la securitatea şi sănătatea în muncă, pentru promovarea stării de
bine la locul de muncă, cu consecinţe benefice în plan social şi profesional;
·
Încurajarea
unei abordări participative prin implicarea angajaţilor şi angajatorilor în
diminuarea consecinţelor sociale şi economice negative care derivă din
nerespectarea prevederilor legale,aplicabile în domeniul construcţiilor.
·
Promovarea
bunelor practici în acest domeniu de activitate economică.
Obiective specifice:
Verificarea
cu prioritate a angajatorilor din construcţii la şantierele temporare şi mobile
în care se desfăşoară lucrări de construcţii unde se utilizează schele.
Pe
parcursul anului
2017 au fost efectuate următoarele
acţiuni:
s-a
nominalizat grupul local de lucru;
au fost identificate în baza declaraţiilor
prealabile şantierele temporare şi mobile unde se vor realiza acţiuni de
control;
au fost
nominalizate societăţile aparţinând grupului ţintă la care se vor realiza
controale;
a fost
întocmit un material informativ care a fost prezentat cu ocazia sesiunilor de
informare a angajatorilor din domeniu, realizate in zilele de 25.04.2017;
s-au efectuat controale in baza check list-ului
transmis de Inspecţia Muncii la 60
angajatori, constatându-se 67
deficienţe pentru care s-au dispus masuri de intrare în legalitate, şi s-au
aplicat 56 avertismente si 11 amenzi in valoare de 81000 ron.
4.6. Campanie naţională de supravegherea
pieţei produselor industriale din domeniul de competenţă al Inspecţiei Muncii,
conform programului sectorial pentru anul 2017, coordonat de către Comisia
Europeană
Obiectivul campaniei - verificarea implementării de către
producători, importatori şi distribuitori, a prevederilor actelor normative cu
privire la introducerea pe piaţă, prin care s-au transpus directivele europene.
Pe parcursul anului 2017 s-au controlat 33 societăţi comerciale
din care 33 - distribuitori verificându-se prin sondaj un număr de 249 produse,
pentru care s-a urmărit respectarea
prevederilor directivelor europene aplicabile acestora, precum şi aplicarea unitară a legislaţiei Uniunii Europene şi a Regulamentului (CE) nr.
765/2008, care armonizează condiţiile de comercializare a produselor şi
supravegherea pieţei în domeniile reglementate:
Echipamente
de joasă tensiune - 113 produse;
Maşini
industriale - 192 produse;
Emisii
de zgomot - 167 produse;
Motoare
termice - 82 produse;
Echipamente
individuale de protecţie - 30 produse;
Medii potenţial
explozive - 0 produse;
Articole
pirotehnice - 23 produse
Cu ocazia controalelor au fost informaţi agenţii economici în legătură cu unele măsuri de supraveghere a pieţei
produselor reglementate de legislaţia Uniunii Europene, respectiv
Regulamentul(CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului.
Nu au fost constatate deficienţe.
4.7. Acţiune de conştientizare şi control cu privire la utilizarea corectă a
produselor cu conţinut de silice cristalină
Obiectivele actiunii sunt:
·
Prevenirea îmbolnăvirilor
profesionale generate de expunerea lucrătorilor la silice cristalină;
·
Monitorizarea punerii în aplicare
a prevederilor legale europene privind asigurarea securităţii şi sănătăţii
lucrătorilor expuşi la silice cristalină - Directiva-cadru 89/391/CEE privind
siguranţa şi sănătatea în muncă (SSM) şi Directiva 98/24/CE privind protecţia
sănătăţii şi securităţii lucrătorilor împotriva riscurilor legate de prezenţa
agenţilor chimici la locul de muncă;
·
Centralizarea datelor în vederea analizei eficienţei
controalelor şi elaborării rapoartelor naţionale privind punerea în aplicare a
directivelor/regulamentelor europene specifice.
Pe parcursul anului
2017 conform metodologiei, au fost efectuate următoarele acţiuni:
s-a nominalizat grupul local de lucru;
s-a efectuat acţiunea de
identificare a agenţilor economici care fac obiectul acţiunii;
s-a realizat o întâlnire cu
angajatorii din grupul ţintă;
acţiunea a fost promovata în
presa locala şi pe site-ul Inspectoratului Teritorial de Muncă Maramureş;
s-au efectuat controale in baza check list-ului
transmis de Inspectia Muncii la 16 angajatori, constatându-se 29 deficienţe
pentru care s-au dispus masuri de intrare în legalitate, şi s-au aplicat 29
avertismente.
4.8. Acţiune de verificare a respectării
prevederilor legale privind securitatea şi sănătatea în muncă la desfăşurarea
activităţilor cu articole pirotehnice.
Obiectivul campaniei îl reprezintă
identificarea şi verificarea agenţilor economici care desfăşoară activităţi de
deţinere, transport, manipulare, depozitare şi comercializare a articolelor
pirotehnice privind respectarea prevederilor legale în vigoare.
Rezultatele acţiunii sunt următoarele:
au fost efectuate 10 controale;
au fost constatate 19 neconformităţi;
au fost dispuse 19 măsuri de aducere în conformitate;
s-au aplicat 19
sancţiuni contravenţionale – 18 avertismente şi o amendă de 1000 de ron.
4.9. Inspecţii privind verificarea măsurilor stabilite prin procesele verbale
de cercetare a evenimentelor
Obiectivele actiunii:
Obiectivul general:
·
creşterea
gradului de conştientizare al angajatorilor şi al lucrătorilor din unitătile
din grupul tintă în ceea ce priveşte necesitatea respectării prevederilor
legale referitoare la securitatea şi sănătatea în muncă pentru eliminarea /
diminuarea accidentelor de muncă si promovarea stării de bine la locul de
muncă, cu consecinţe benefice în plan social şi profesional.
Obiective specifice:
· încurajarea
unei abordări participative prin implicarea angajatilor si angajatorilor în
diminuarea consecinţelor sociale şi economice
negative care derivă din producerea unor accidente de muncă;
· promovarea bunelor practici privind eliminarea /
diminuarea fenomenului accidentogen.
Pe parcursul
anului 2017 conform metodologiei, au fost efectuate următoarele acţiuni:
s-a nominalizat grupul local de lucru;
s-a efectuat acţiunea de
identificare a agenţilor economici care fac obiectul acţiunii;
s-a realizat o întâlnire cu
angajatorii din grupul ţintă;
acţiunea a fost promovată în
presa locală şi pe site-ul Inspectoratului Teritorial de Muncă Maramureş;
s-au efectuat controale in baza check list-ului
transmis de Inspecţia Muncii la 55 angajatori,
verificandu-se un numar de 195 de masuri
stabilite
prin procesele verbale de cercetare a evenimentelor.
4.10. Acţiune
de monitorizare privind riscurile existente la locurile de muncă din întreprinderile
mici (10 - 49 lucrători)
Obiectivele campaniei:
·
monitorizarea respectării
prevederilor legale privind prevenirea riscurilor profesionale în întreprinderi
mici, precum şi cu privire la măsurile de prevenire şi protecţie aplicate.
·
conştientizarea angajatorilor cu privire la
necesitatea respectării cerinţelor legale din domeniul securităţii şi sănătăţii
în muncă, pe de o parte şi pe de altă parte, identificarea situaţiei actuale a
activităţilor de prevenire şi protecţie realizate în întreprinderi mici.
Pe parcursul anului
2017 conform metodologiei, au fost efectuate următoarele acţiuni:
s-a nominalizat grupul local de lucru;
au fost nominalizate întreprinderile mici care vor
participa la acţiunea de monitorizare;
s-au transmis la un număr de 120 de întreprinderi mici chestionarele privind respectarea
cerinţelor minime generale de securitate şi sănătate în muncă;
au fost centralizate şi analizate datele din
chestionarele transmise de 103 de angajatori;
s-au efectuat controale in baza check list-ului
transmis de Inspecţia Muncii la 66 întreprinderi
mici, constatându-se 63 deficienţe
pentru care s-au dispus masuri de intrare în legalitate, şi s-au aplicat 62 avertismente si 1 amenda in valoare de 3500
ron
4.11. Acţiune de informare privind consultarea lucrătorilor şi de verificare a
organizării şi funcţionării comitetelor de securitate şi sănătate în muncă
Obiectivele
campaniei:
•
Sensibilizarea angajatorilor privind importanţa consultării lucrătorilor,
precum şi importanţa organizării şi funcţionării comitetelor de securitate şi
sănătate în muncă (CSSM);
•
Informarea şi conştientizarea angajatorilor privind respectarea
obligaţiilor legale referitoare la consultarea lucrătorilor, precum şi la
organizarea şi asigurarea funcţionării CSSM;
•
Informarea şi conştientizarea reprezentanţilor lucrătorilor cu răspunderi
specifice în domeniul SSM privind atribuţiile pe care le au în cadrul CSSM;
•
Elaborarea unei fişe orientative pentru angajatori, privind consultarea
lucrătorilor şi organizarea şi funcţionarea CSSM;
•
Informarea inspectorilor de muncă privind verificarea în mod unitar a
organizării şi funcţionării CSSM;
•
Elaborarea unui ghid orientativ pentru inspectorii de muncă, privind
verificarea în mod unitar a organizării şi funcţionării CSSM.
Pe parcursul
anului 2017 conform metodologiei, au fost efectuate următoarele acţiuni:
s-a nominalizat grupul central de lucru la nivelul
Inspecţiei Muncii;
s-a nominalizat grupul local de lucru;
s-a elaborat de către grupul
central de lucru fişa orientativă pentru
angajatori privind organizarea şi funcţionarea CSSM, precum şi ghidul
orientativ pentru inspectorii de muncă;
s-a realizat informarea de către grupul
local de lucru a inspectorilor de muncă SSM cu
privire la verificarea în mod unitar a organizării şi funcţionării CSSM, conform ghidului
elaborat;
au fost organizate 2 întâlniri având ca temă
diseminarea fişei orientative pentru angajatori, privind consultarea
lucrătorilor și organizarea și funcționarea
CSSM la care au participat 78 de angajatori sau reprezentanti ai acestora;
cu
ocazia controalelor efectuate au fost completate un numar de 80 de chestionare
privind consultarea lucrătorilor.
4.12. Acţiune de instruire a
inspectorilor de muncă cu atribuţii în domeniul supravegherii pieţei din
inspectoratul teritorial de muncă cu privire la prevederile noilor acte
normative specifice
În perioada 03 - 04.04.2017 a avut
loc în localitatea SUCEVITA „Instruirea inspectorilor de muncă cu atribuţii de
supraveghere a pieţei cu privire la prevederile noilor acte normative
specifice şi la utilizarea sistemului informatic ICSMS-DRPI (Informare – Comunicare
– Sistem - Supraveghere – Piaţă), la care au participat inspectori de muncă Luputan
Razvan si Ceteras Florica.
5. Statistici ale accidentelor de muncă şi
bolilor
profesionale
5.1. Situaţia accidentelor de muncă
produse în
anul 2017
In anul 2017, în judeţul Maramureş
au fost inregistrate un numar de 138 accidente de munca în urma cărora au
rezultat incapacităţi temporare de muncă si 7 accidente mortale. Accidentele
mortale s-au produs la:
S.C. RAYD SECURITY S.R.L. Baia
Mare, firma cu activitate de protectie si garda, unde un agent de paza a
decedat in timpul serviciului ca urmare a inecarii cu alimente;
S.C. BIO GREEN CONCEPT S.R.L. Baia
Mare firma cu activitate de comert, ca urmare a unui accident de circulatie de
traseu;
S.C. HOTEA TRANS S.R.L. Baia Mare,
firma cu activitate de transport persoane, unde administratorul societatii a
fost strivit in urma caderii de pe cric a unui autobuz;
S.C. MET ARTIZAN S.R.L. Baia Mare firma
cu activitate de confectii metalice, la care un lucrator a cazut de la inaltime
in timp ce realiza cativitate de montaj a unor elemente de acoperis la o hala
metalica;
S.C. ADNIDOR TRANS S.R.L. Baia Mare
firma cu activitate de transport marfa, administratorul scoietatii care
conducea un ansamble de vehicule sufera un accident de circulatie;
S.C. STORO S.R.L. Baia Mare firma
cu activitate de comert materiale de constructii, ca urmare a caderii de
obiecte de la inaltime;
S.C. 4 BRANDS S.R.L. Baia Mare firma
cu activitate de productie burete, ca urmare a unui accident de circulatie de
traseu.
Descrierea
sectiunii
|
Nr. total de
accidente
|
Nr accidente
cu itm
|
Nr. accidente
mortale
|
TOTAL anul 2017
|
145
|
138
|
7
|
Agricultură,
silvicultură şi pescuit
|
3
|
3
|
0
|
Industria
extractivă
|
0
|
0
|
0
|
Industria
prelucrătoare
|
91
|
90
|
1
|
Producţia şi
furnizarea de energie electrică şi termică, gaze, apă caldă
|
0
|
0
|
0
|
Distribuţia
apei; salubritate, gestionarea
deşeurilor, activităţi de decontaminare
|
3
|
3
|
0
|
Construcţii
|
16
|
15
|
1
|
Comerţ cu
ridicata şi cu amănuntul; repararea autovehiculelor şi motocicletelor
|
7
|
5
|
2
|
Transport şi
depozitare
|
12
|
10
|
2
|
Hoteluri şi
restaurante
|
2
|
2
|
0
|
Informaţii şi
comunicaţii
|
0
|
0
|
0
|
Intermedieri
financiare şi asigurari
|
0
|
0
|
0
|
Tranzacţii
imobiliare
|
0
|
0
|
0
|
Activităţi
profesionale, ştiinţifice şi tehnice
|
3
|
3
|
0
|
Activităţi de
servicii administrative şi activităţi de servicii suport
|
0
|
0
|
0
|
Administraţie
publică şi apărare; asigurări sociale in sistemul public
|
2
|
2
|
0
|
Învăţământ
|
1
|
1
|
0
|
Sănătate şi
asistenţă socială
|
3
|
3
|
0
|
Activităţi de
spectacole, culturale şi recreative
|
0
|
0
|
0
|
Alte
activităţi de servicii
|
1
|
0
|
1
|
Activităţi ale
gospodăriilor private în calit.de angajator de personal casnic
|
0
|
0
|
0
|
Activităţi ale
organizaţiilor şi organismelor
extrateritoriale
|
1
|
1
|
0
|
Numărul total de zile de ITM
pierdute ca urmare a accidentelor de muncă, aferent persoanelor pentru care
urmările accidentului s-au terminat în perioada de raportare este de 6575 zile.
Indicele de
frecvenţă (IF) care indică frecvenţa de accidentare,
respectiv, câţi accidentaţi revin la 1000 de lucrători şi se determină astfel:
IF = (nr. total accidentaţi/ nr. mediu de salariaţi) x 1000 pentru o anumită
perioadă de raportare.
IF = 1,74
Indicele de gravitate (IG) care
indică amploarea accidentelor unei ramuri, determinat de numărul total de zile
pierdute, raportat la 1000 lucrători. IG = (nr. total de zile calendaristice de
ITM/ nr. mediu de salariaţi)x 1000.
IG = 150,54
Indicele de durată medie (IDM) exprimă
numărul de zile pierdute, în medie, de un accidentat. IDM = (nr. zile
calendaristice de ITM/ nr. total accidentaţi ce au încheiat ITM în perioada de
raportare) IDM determină gravitatea accidentului precum şi eficienţa medicinei
recuperatorii
IDM = 65,0092
5.2. Aspecte generale ale morbidităţii profesionale
Situatia bolilor
profesionale inregistrate in cursul anului 2017 , in urma cercetarii cazurilor semnalate este
urmatoarea :
LUNA
|
TIPUL DE
BOALA PROFESIONALA
|
TOTAL
CAZURI
|
|
BOLI ALE APARATULUI RESPIRATOR
|
BOLI PROFESIONALE
CAUZATE DE EXPNEREA LA VIBRATII
|
BOLI ALE ANALIZATORULUI AUDITIV
|
BOLI
MUSCULO - SCHELETALE
|
BOLI PROFESIONALE
CAUZATE DE EXPNEREA LA PLUMB
|
BOLI ALE APARATULUI
CARDIO - VASCULAR
|
DERMATITA ORTOERGICA DE CONTACT
|
IANUARIE
|
1
|
0
|
0
|
3
|
0
|
0
|
0
|
4
|
FEBRUARIE
|
0
|
0
|
0
|
2
|
0
|
0
|
0
|
2
|
MARTIE
|
0
|
0
|
0
|
5
|
0
|
0
|
0
|
5
|
TRIM I
2017
|
1
|
0
|
0
|
10
|
0
|
0
|
0
|
11
|
APRILIE
|
1
|
0
|
0
|
5
|
0
|
0
|
0
|
6
|
MAI
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
1
|
IUNIE
|
0
|
0
|
0
|
2
|
0
|
0
|
0
|
2
|
TRIM II
2017
|
1
|
0
|
0
|
8
|
0
|
0
|
0
|
9
|
IULIE
|
1
|
0
|
0
|
5
|
0
|
0
|
0
|
6
|
AUGUST
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
SEPTEMBRIE
|
1
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
2
|
TRIM III 2017
|
2
|
0
|
0
|
6
|
0
|
0
|
0
|
8
|
OCTOMBRIE
|
0
|
0
|
1
|
2
|
0
|
0
|
0
|
3
|
NOIEMBRIE
|
0
|
0
|
0
|
2
|
0
|
0
|
0
|
2
|
DECEMBRIE
|
0
|
0
|
0
|
2
|
0
|
0
|
0
|
2
|
TRIM IV 2017
|
0
|
0
|
1
|
6
|
0
|
0
|
0
|
7
|
SIT.
2017
|
4
|
0
|
1
|
30
|
0
|
0
|
0
|
35
|
SIT.
2016
|
7
|
0
|
2
|
27
|
0
|
0
|
0
|
36
|
Conform
cu datele din tabelul
de mai sus , in
evidenta anului 2017 , se
constata o situatie similara
atat ca pondere cat si ca numar de cazuri cu a anului 2016.
Ponderile bolilor profesionale cele mai
semnificative in bilantul actual pe 2017 are urmatoarea distributie:
-
boli ale aparatului respirator 11,00 %
-
boli musculo scheletale 86,00 %
-
boli ale analizatorului auditiv 3,00 %
Inspector şef
Dragoş Năcuţă