marți, 28 februarie 2023

Martișorul – între legendă, tradiție și actualitate

 

Ziua calendaristică de 1 Martie semnifică începutul primăverii, o zi plină de lumină după o iarnă grea şi rece. Aceasta zi mai este cunoscută ca şi „Mărţişor”, zi în care femeile şi fetele primesc mărţişoare şi le poartă pe durata lunii Martie, ca semn al sosirii primăverii. Împreună cu mărţişorul se oferă adesea şi flori timpurii de primăvară, cea mai reprezentativă fiind ghiocelul…

În vechime, pe data de 1 martie, mărţişorul se dăruia înainte de răsăritul soarelui copiilor şi tinerilor – fete şi băieţi deopotrivă. Şnurul de mărţişor, alcătuit din două fire de lână răsucite, colorate în alb şi roşu sau în alb şi negru, reprezintă unitatea contrariilor: vară-iarnă, căldură-frig, fertilitate-sterilitate, lumină-întuneric. Şnurul era fie legat la mână, fie purtat în piept. El se purta de la 1 martie până când se arătau semnele de biruinţă ale primăverii: se aude cucul cântând, înfloresc cireşii, vin berzele sau rândunelele. Atunci, mărţişorul fie se lega de un trandafir sau de un pom înflorit, ca să ne aducă noroc, fie era aruncat în direcţia de unde veneau păsările călătoare, rostindu-se: „Ia-mi negreţele şi dă-mi albeţele”.

Originile acestei sărbători nu sunt cunoscute exact, dar prezenţa ei la români şi la bulgari este datorată substratului daco-tracic, anterior romanizării la daci şi datorita slavizării la bulgari, deşi legendele populare bulgare îi dau altă origine, acestea fiind legate de întemeierea primului lor hanat la Dunăre, în anul 681.

La geto-daci, vecinii bulgarilor de la nord de Dunăre,  anul nou începea la 1 martie. Astfel, luna Martie era prima lună a anului. Calendarul popular la geto-daci avea două anotimpuri: vara şi iarna. Mărţişorul era un fel de talisman menit să poarte noroc, oferit de anul nou împreună cu urările de bine, sănătate, dragoste şi bucurie. Unele legende populare spun că mărţişorul ar fi fost tors de Baba Dochia în timp ce urca cu oile la munte. Cu timpul, la acest şnur s-a adăugat o monedă de argint. Moneda era asociată soarelui. Mărţişorul ajunge să fie un simbol al focului şi al luminii, deci şi al soarelui.

În prezent, mărţişorul este purtat întreaga lună Martie, după care este prins de ramurile unui pom fructifer. Se crede că aceasta va aduce belşug în casele oamenilor. Se zice că dacă cineva îţi pune o dorinţă în timp ce atârnă mărţişorul de pom, aceasta se va împlini numaidecât. La începutul lui aprilie, într-o mare parte a satelor României şi Moldovei, pomii sunt împodobiţi de mărţisoare. În unele județe ale României, mărţişorul este purtat doar primele două săptămâni. În localitățile transilvănene mărţişoarele sunt atârnate de uşi, ferestre, de coarnele animalelor domestice, întrucât se consideră că astfel se pot apăra duhurile rele. La noi, în județul Bihor, se crede că dacă oamenii se spală cu apa de ploaie căzută pe 1 martie, vor deveni mai frumoşi şi mai sănătoşi. În Banat fetele se spală cu zăpadă pentru a fi iubite. În Dobrogea mărţişoarele sunt purtate până la sosirea cocorilor, apoi aruncate în aer pentru ca fericirea să fie mare şi înaripată. În zona Moldovei pe 1 martie se oferă mărţişoare băieţilor de către fete, aceştia oferind la rândul lor fetelor mărţişoare de 8 martie (o mică diferență faţă de restul ţării). De asemenea sărbătoarea mărţişorului se poate întâlni în zona Balcanilor la Aromâni şi Megleno-Români.

Astăzi, valoarea mărţişorului începe să fie dată doar de creaţia artistică. Se confecţionează din orice şi poate să semnifice orice. Doamna Irina Nicolau (folcloristă, eseistă, directoare a Muzeului Țăranului Român) afirma: „Cândva, credeau în puterea magică a mărţişorului. Acum nu mai cred. Cândva, oamenii credeau că o babă a urcat la munte cu 12 cojoace şi a îngheţat. Acum nu mai cred. Şi nici nu vor mai crede vreodată. Tot ce pot e să cunoască povestea. Atât.”

Sursa: Calendarul creştinortodox.ro



Schimbări cu final ciudat

 

                                                                                                    de Gheorghe Pârja

Nu-i o noutate că lumea se schimbă, că asta-i povestea lumii, dar neliniștea mea, și a altora, este că se schimbă cu o viteză care ne copleșește. Adică ritmul, pe alocuri, este urgent și imprevizibil, încât mulți dintre noi ne împiedicăm în propria existență. Când au căzut regimurile din Europa de Est, am primit schimbarea ca pe un drum spre altceva. Aveam, totuși, o realitate în Apus, care promitea o viață mai bună. Și eu, care nu călătorisem în Occident, aveam la îndemână o mass-media alternativă, e adevărat, discretă și uneori riscantă. Dar erau oamenii din preajmă, care umblau prin alte țări, veneau acasă și povesteau ce vedeau pe acolo. Se putea, aproximativ, compara o realitate cu alta.

Starea de spirit din acel decembrie a fost pentru mulți sinceră, pentru unii uimită. În laboratorul fiecărui om se prepara o substanță pentru ziua de mâine. Vremea a trecut și fiecare poate depune mărturie despre cele peste trei decenii de schimbări. Pentru mine, rămâne o experiență socială, politică și culturală mănoasă în subiecte de comentat. Încet, încet, au început să apară fiorii unor ideologii coapte în cuptoarele unor sedii redutabile. Cum ideologia partidului unic s-a prăbușit, era loc liber pentru alte sisteme de gândire, care își căutau teritorii de manifestare. Unele ideologii au produs orbirea, oamenii au ajuns să se identifice atât de tare cu anumite convingeri încât nu mai vedeau alt­ceva.

Așa s-au născut unii oameni politici cu diplome de credință și devotament. Ei căutau să convingă că ideologiile ne sunt utile, ne ajută să desenăm conturul lumii care se prefigura și pe la noi. Unii spun că tradițiile sunt anacronice, vremea lor a apus, locul lor este eventual în muzee, ca punct de plecare în dezbaterile pentru progres. Alții preferă o altă perspectivă, în care tradițiile sunt esențiale pentru dezvoltarea societății, trebuie păstrate cu sfințenie. Eu cred că este necesar să-ți dai seama de unde vine lumea ta, cine îți sunt neamurile, să rostești cu respect numele mamei și numele tatălui, să le cunoști cultura din care au venit. Asta ar fi calea calmă a devenirii tale ca om care nu-și uită rădăcinile.

Numai că ni se transmit prin felurite canale forme tranșante de viețuire. Este pusă sub semnul întrebării, de ideologi din alte părți, familia tradițională. Evident, la noi prinde ca nuca în perete. Deocamdată, nu putem fi scoși din matca noastră. Timpul generațiilor care vin va decide. Asistăm la manipularea valorilor creștine. Se lucrează cu dibăcie în acest sens. În aceste zile am auzit o știre prin care li se spunea elevilor, părinților și profesorilor că nu va mai fi vacanța de Paști. Nu din motive de organizare școlară, ci cu conotație religioasă. Adică să nu supere cultele. Este cusută cu ață nea­gră. Doamna ministru a aruncat pe piață schimbarea, așa, să vadă ce spune lumea.

Eu nu am văzut un act de ministru, dar comentariile pe această temă curg ca ploile acestei ierni. Și de aici păreri și păreri, ajungându-se până la conspirații. Că ar fi mintea președintelui, că doamna Deca i-a fost consilieră, că progreșiștii și-au vârât coada. Dacă mă întrebați pe mine, vă spun că este o decizie, dacă este, total neîndemânatică și cu înțelesuri felurite. Mă duce cu gândul la statul declarat ateu. Nici atunci nu s-a recurs la asemenea schimbări, cu final ciudat. Ne așteptăm să nu fie nici vacanță de Crăciun. Să nu se mai umble cu colinda, cât se mai umblă, să nu mai fie nici alte sărbători. Să ne uităm sfinții și Patria. Am văzut un text emanat tot de la Ministerul condus de ministra Deca, prin care se înlocuia cuvântul repatriat cu cuvântul remigrant. Dacă ambițiile lingvistice ale ministrei nu-i dau pace, să ne spună în public. Chiar că nu am văzut-o pe micul ecran.

Toate aceste mesaje sporesc narațiunea că globaliștii vor să ne domine, ne vâră pe sub ușă părerile, și, așa, ideologia camuflată devine conspirație. Că așa se ascund în spate planuri abile, care urmăresc impunerea unor politici din import. Dar mai avem povestea porcilor, a găinilor, a vacilor. Cu serioase implicații în imediatul nostru. Nu ne putem pune împotriva schimbării, dar să ne aducă binele în casă, nu mirări cu final ciudat. Cine ascultă de mine?

Exercițiu de alarmare a populației în Maramureș

 

Un exerciţiu de alarmare a populaţiei, prin sistemul de sirene de avertizare, se va desfăşura miercuri, 1 Martie 2023 în intervalul orar 10.00 – 11.00 pe întreg teritoriul județului Maramureș, prin punerea în funcțiune a mijloacelor de alarmare publică atât centralizat cât și local.

Pentru alarmarea populației pot fi folosite următoarele tipuri de semnale:

 Semnalul de alarmă aeriană se compune din 15 sunete a 4 secunde fiecare cu pauză de 4 secunde între ele. Pentru sirenele cu aer comprimat semnalul se compune din 15 sunete a 2 secunde fiecare cu pauză de 2 secunde între ele.

Semnificația: prevenirea populaţiei despre apariţia pericolului imediat de lovire a obiectivului / localităţii respective

Ce trebuie să facem ?

– Întrerupem lucrul ori alte activităţi în care suntem implicaţi

– Acţionăm cu calm şi nu producem panică;

– Întrerupem iluminatul exterior şi interior (pe timp de noapte), cu excepţia iluminatului camuflat;

– Conducătorii mijloacelor de transport sunt obligaţi să se oprească imediat, să deschidă uşile şi în urma pasagerilor să se grăbească spre cel mai apropiat adăpost;

– Ascultăm şi executăm măsurile stabilite de autorităţi;

– Dacă ne aflăm acasă, oprim alimentarea cu gaze şi energie electrică şi stingem focul din sobe, apoi luăm trusa sanitară, documentele de identitate, rezerva de apă şi alimente şi ne îndreptăm către cel mai apropiat adăpost;

– În lipsa unui adăpost amenajat putem utiliza, încăperi subterane, treceri subterane, tunele sau culoare, iar în lipsa acestora, putem folosi orice şanţ, râpă, groapă, tranşee,etc.

 Semnalul alarmă la dezastre  se compune din 5 sunete a 16 secunde fiecare cu pauză de 10 secunde între ele. Pentru sirenele cu aer comprimat semnalul se compune din 5 sunete a 8 secunde fiecare cu pauză de 5 secunde între ele.

Semnificația: prevenirea populaţiei asupra pericolului produs de dezastrele naturale

Ce trebuie să facem ?

– Ne informăm despre ce tip de dezastru este vorba (accident chimic, cutremur, inundaţii, alunecări de teren, etc.);

– Deschidem aparatele de radio şi televiziune şi ascultăm regulile şi măsurile transmise de autorităţi;

– Pregătim rezerva de alimente, medicamente şi îmbrăcăminte, adecvată situaţiei apărute;

– Semnalăm autorităţilor urmări ale calamităţii sau catastrofei (dacă le observăm);

– Nu răspândim zvonuri, nu producem panică;

– Dacă este necesară evacuarea, ne deplasăm în locurile stabilite de către autorităţi;

– Înainte de a părăsi locuinţa întrerupem alimentarea instalaţiilor de alimentare cu gaze şi energie electrică;

– La părăsirea locuinţei luăm cu noi documentele personale, trusa sanitară, rezerva de apă, alimente şi îmbrăcăminte, un mijloc de iluminat precum şi un aparat radio;

– După sosirea la locul unde se face evacuarea, ne comportăm calm, ocupăm locurile care ne sunt indicate, supraveghem copiii şi respectăm măsurile stabilite.

 Semnalul prealarmare aeriană se compune din 3 sunete a 32 secunde fiecare cu pauză de 12 secunde între ele. Pentru sirenele cu aer comprimat semnalul se compune din 3 sunete a 16 secunde fiecare cu pauză de 6 secunde între ele. Momentul prealarmării este, în principiu, cu 10-15 minute, înainte de ajungerea aeronavelor la obiectiv.

Semnificația : prevenirea populaţiei despre posibilitatea apariţiei pericolului de lovire a obiectivului/localităţii respective

Ce trebuie să facem ?

– Întrerupem lucrul ori alte activităţi în care suntem implicaţi

– Acţionăm cu calm şi nu producem panică;

– Ascultăm şi executăm măsurile stabilite de autorităţi;

 Semnalul de încetare alarmă se compune dintr-un sunet continuu, de aceeaşi intensitate, cu durata de 2 minute. Pentru sirenele cu aer comprimat semnalul se compune dintr-un sunet continuu, de aceeaşi intensitate, cu durata de 1 minut.

Semnificația: înştiinţarea populaţiei despre faptul că pericolul a trecut.

Ce trebuie să facem ?

– Respectăm cu stricteţe măsurile stabilite, îndrumările şi comunicatele autorităţilor;

– Intrăm cu extremă precauţie în interiorul clădirilor care au fost avariate, fără a avea supra noastră torţe, lumânări sau ţigări aprinse;

– Nu atingem firele electrice căzute sau rupte;

– Dacă simţim miros de gaze deschidem toate ferestrele şi uşile, închidem robinetul principal de gaze, părăsim imediat clădirea şi anunţăm defecţiunea organelor abilitate;

– Dacă aparatele electrice sunt ude, le uscăm înaintea introducerii acestora în priză;

– Verificăm rezervele de apă şi hrană înainte de a le folosi şi nu le consumăm dacă au luat contact cu mediul contaminat;

– Urmăm instrucţiunile autorităţilor în legătură cu folosirea apei şi alimentelor, dacă este necesar cerem alimente, îmbrăcăminte, asistenţă medicală şi adăpost

– Stăm departe de zonele calamitate, nu împiedicăm acţiunile de intervenţie şi nu transmitem zvonuri sau ştiri exagerate despre pagube şi stricăciuni.

Sursa: MaraMedia

Scrisoarea ta pe februarie este aici, la fel și atelierul gratuit de mărțișor!

 

 
 

 

Salutări!

Vine, vine primăvara! 🌸 E timpul să ne amintim că tehnologia este o unealtă care ne ajută zi de zi, că este distractiv să descoperim și să dezvoltăm jocuri, aplicații, daaaarrr este important și să ieșim în lume și să petrecem timp offline.

Acestea fiind spuse te provocăm ca în luna martie să:

  • explorezi un parc nou,
  • să bifezi o nouă carte citită și să ne-o recomanzi și nouă. Pentru inspirație poți oricând să te bazezi pe Briana, cursant Code School Clubs. Aici găsești recenziile ei de cărți. Website-ul l-a făcut singură după ce a participat la cursul de HTML.
  • să încerci un joc de societate.

Pe blog găsești și mai multe idei de activități. Aici este unul dintre cele mai apreciate articole despre activități extrașcolare și extracurriculare de la noi.


Atelier gratuit de programare cu un strop de iubire

Îl cunoști pe Tudor? A dăruit mamei un mărțișor digital cu un mesaj pliiiiinnn de iubire. Mărțișorul l-a dezvoltat în Scratch, de la zero, fără să mai fi programat vreodată.

Te invităm și pe tine să vizionezi atelierul gratuit care învață copiii cu vârste între 6 și 10 ani să creeze un mărțișor digital. Îi ajută să folosească timpul la calculator pentru a învăța, le dezvoltă gândirea logică, le arată o parte din bazele programării, dar mai ales, le aduce o mare bucurie! Le oferă ocazia să dăruiască mămicilor un mărțișor creat de ei, de la zero.

Accesează atelierul și oferă linkul mai departe pentru a duce la cât mai mulți copii bucuria de a crea un mărțișor digital.


Informații utile, la tine în buzunar

La noi pe social media găsești informații bune pentru părinți pe care le poți accesa oricând de pe telefon.

Te invităm să ne urmărești pe:

Facebook

Instagram

TikTok

YouTube

 

La final de scrisoare lansăm și o invitație la discuție. Spune-ne prin reply la acest email părerea ta despre atelierul gratuit de mărțișor.

 

Copilul tău nu este la Code School Clubs? Înscrie-l aici la o ședință gratuită de evaluare și află ce curs de programare i se potrivește.


Cu drag,

Echipa Code School Clubs

Proiect educațional la Școala Gimnazială Mireșu Mare - ”Să circulăm corect!”

 


Iniţiatorii proiectului:  Olar Mircea - Profesor de karting şi legislaţie rutieră la Palatul      Copiilor Baia Mare, consilier educativ, prof. Dragoş Ana.

 Echipa de proiect: director prof. Merciu Dorel, învăţătorii şi diriginţii din cadrul Şcolii Gimnaziale Mireşu Mare, toate structurile aferente.

                                                                     ARGUMENT

 Componentă a Educaţiei pentru societate, Educaţia rutieră reprezintă unul dintre elementele esenţiale ale civilizaţiei moderne. Datoria oricărui cetăţean este de a respecta regulile de circulaţie şi, în acelaşi timp, de a participa, în mod conştient, la stimularea interesului celorlalţi membri ai societăţii pentru cunoaşterea şi respectarea acestor reguli.

Pornind de la adevărul că “în circulaţia rutieră e de ajuns - uneori - să greşeşti o singură dată pentru că a doua oară nu mai ai când”, am gândit elaborarea acestui proiect pentru a intensifica activitatea de sprijinire a şcolarului în dobândirea de cunoştinţe, capacităţi şi deprinderi care să-i permită adaptarea cu uşurinţă la condiţiile de mic pieton.

Prin derularea proiectului educaţional „Să circulăm corect!” ne propunem să îi învăţăm pe elevi cum să evite sau măcar să reducă la minimum accidentele în care pot fi implicaţi „micii pietoni”, datorită faptului că circulaţia, traficul pe drumurile comunei noastre a luat amploare datorită deschiderii podului de la Ulmeni.

Proiectul este o dovadă a dorinţei de stimulare, dezvoltare şi perfectare a acelor deprinderi la elevi necesare auto-protejării şi creşterii grijii faţă de propria persoană şi faţă de cei din jur.

Activităţile propuse a se derula în cadrul proiectului au ca formă specifică de desfăşurare întâlnirile directe cu agenţi de poliţie şi alte persoane autorizate şi specializate în circulaţia rutieră, activităţi menite să-i îndemne pe elevi să înveţe, să cunoască şi să respecte întotdeauna regulile de circulaţie pe drumurile publice, în calitate de participanţi direcţi la trafic, precum şi regulile de comportare în mijloacele de transport în comun. Întâlnirile cu persoanele specializate vor avea loc atât la şcoală şi elevilor li se vor exemplifica diverse situaţii din trafic pe bază de expunere verbală şi de imagini, cât şi sub formă de deplasări directe pe drumurile rutiere, elevii aflându-se în situaţii concrete de punere în aplicare a deprinderilor formate privitoare la respectarea regulilor de circulaţie.

Prin caracterul dinamic şi atractiv al temelor, cât şi prin caracterul educativ, se asigură în permanenţă cultivarea la elevi a calităţilor morale, educarea voinţei, a stăpânirii de sine, dezvoltarea acuităţii vizuale, auditive, a spiritului de observaţie.

                                             SCOPUL:

 ·        Prevenirea producerii accidentelor de circulaţie în rândul elevilor, prin însuşirea corectă a regulilor de circulaţie şi respectarea acestora;

                                               OBIECTIVE SPECIFICE:

  • Formarea unei conduite corecte privind circulaţia pe drumurile publice în calitate de pietoni;
  • Manifestarea unei atitudini preventive în circulaţie materializată într-un comportament adecvat unor situaţii complexe ce se pot ivi în traficul cotidian;
  • Conştientizarea faptului că nerespectarea regulilor de circulaţie atrage după sine grave consecinţe privind riscul expunerii la accidente rutiere;
  • Utilizarea unui limbaj adecvat în prezentarea unor situaţii specifice circulaţiei rutiere;
  • Conştientizarea părinţilor şi a altor factori educaţionali din cadrul comunităţii cu privire la rolul lor în formarea şi dezvoltarea propriilor copii.

                                                     DURATA PROIECTULUI:

   ·        Anul şcolar 2022 – 2023, 2023-2024, cu posibilitate de prelungire;

                                                            GRUP ŢINTĂ:

 ·        Elevii Şcolii Gimnaziale Mireşu Mare, Structurile Lucăceşti, Tulghieş, Iadăra, Remeţi pe Someş, Dăneştii Chioarului

                                                     BENEFICIARI:

Direcţi:

            -elevii implicaţi în proiect, şcolari şi preşcolari;

            -echipa de proiect

 Indirecţi:

            -şcoala

            -părinţii elevilor

            -comunitatea locală

                                                                              PARTENERI:

 - Inspectoratul Şcolar Judeţean Maramureş

- Palatul Copiilor Baia Mare

- Școala Gimnazială Mireșu Mare

- Casa Corpului Didactic Maramureș

- Primăria Mireșu Mare

-Poliţia comunei Mireşu Mare, Departamentul Circulaţie Rutieră


 




 




























Foto: GDL

ADIGIDM Maramureș: Important pentru producătorii și comercianții care pun pe piață ambalaje

 

Marți, 28 februarie 2023, este ultima zi în care producătorii și comercianții pot să se înregistreze în Sistemul de Garanţie Returnare (SGR). Înregistrarea în baza de date a sistemului de garanție-returnare se face pe site-ul https://returosgr.ro/. După această dată, Garda Națională de Mediu va putea suspenda activitatea sau aplica amenzi cu sume cuprinse între 20.000 și 40.000 de lei tuturor celor care nu s-au înregistrat în sistemul garanție-returnare.

Ce presupune sistemul SGR?

În baza acestui sistem se va percepe o garanţie de 0,50 lei/ambalaj atunci când vom cumpăra o băutură îmbuteliată (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Ambalajul poate să fie de plastic, sticlă sau metal (doze). Garanția se va percepe pentru ambalajele primare nereutilizabile, cu volum între 0,1 litru și 3 litri.

După golirea ambalajului, vom putea să-l predăm într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianţi în cadrul magazinelor. Ambalajul va avea pe etichetă inscripția SGR. În schimbul ambalajului gol, vom primi înapoi, pe loc, valoarea garanţiei plătite iniţial, fără a fi condiţionat de prezentarea bonului fiscal.

                                                                                                                        GDL