luni, 30 septembrie 2024

Ciclonul „Ashley” e doar în capul românilor! Cu știri alarmante meteorologia e decredibilizată ca știință!

În ultimele zile, mass-media din România a fost inundată de știri alarmante cu privire la un presupus ciclon devastator, denumit „Ashley", care ar urma să lovească țara noastră. Însă, conferențiarul doctor Lucian Sfîcă, specialist în meteorologie și profesor universitar, demontează complet aceste informații, calificându-le drept o găselniță românească fără bază reală.

„Din situația acestor zile rezultă un risc major ca meteorologia să fie decredibilizată ca știință în percepția publicului larg. Așa încât, măcar aici, merită subliniate câteva nuanțe importante ale acestui episod meteorologic,” a declarat Sfîcă pe pagina de Facebook Meteo Moldova.
Potrivit acestuia, numele „Ashley” este o invenție pur românească, neavând nicio confirmare în afara granițelor. „Dacă faceți o simplă căutare pe internet, veți observa că Ashley este un termen folosit doar în România. Acest lucru ar trebui să ne dea de gândit”, a explicat universitarul.
Mai mult, Sfîcă a subliniat că Serviciul Meteorologic Italian a dat într-adevăr un nume unui potențial ciclon care ar putea lua naștere în bazinul mediteranean, dar acest ciclon nu există pe hărțile meteorologice actuale.
Un ciclon extratropical, tipic regiunilor noastre, necesită existența izobarelor închise în centrul său, marcând valori foarte scăzute ale presiunii atmosferice. Însă, acest criteriu nu este îndeplinit în prezent.
Singura mențiune a unei formațiuni ciclonice vine din partea serviciului meteorologic sârbesc, care indică o posibilă dezvoltare barică ciclonală în regiune, dar fără existența izobarelor închise, esențiale pentru a confirma prezența unui ciclon efectiv.
„Ce avem de fapt în momentul de față nu e altceva decât o clasică situație pluviogenetică de vară pentru țara noastră – deși este un pic atipică, având în vedere că ne aflăm deja aproape de octombrie,” a adăugat conferențiarul. El a explicat că avansul unui talveg de altitudine din vestul Europei generează precipitații abundente, dar această situație este departe de a fi ceva rar sau catastrofal.
Sfîcă a subliniat și faptul că seceta din ultimele luni a fost cauzată tocmai de lipsa acestor tipuri de fenomene meteorologice. „Astfel de situații pot crea probleme, la fel ca orice episod mai consistent de ploi torențiale pe timp de vară, dar a considera asta drept furtuna ultimilor 20 de ani înseamnă că meteorologia a murit.”
Specialistul a încheiat prin a atrage atenția asupra pericolului de a transforma fenomenul meteorologic într-o știre senzaționalistă, avertizând că acest lucru poate duce la pierderea credibilității științei meteorologiei în rândul publicului larg.

Gr. CIASCAI

Mesajul subtil al lui Ion Iliescu: nu mai trebuie aleși președinți inculți!


Probabil unul dintre cele mai tari trei interviuri politice de după Revoluție: Ion Iliescu, în dialog cu fostul ministru Ionuț Vulpescu, la podcastul ”Avangarda” al acestuia, scrie Inpolitics. Un alt asemenea interviu a fost difuzat tot la ”Avangarda” în martie. La 95 de ani, Iliescu surclasează la luciditate tot leadershipul politic al ultimilor 20 de ani și vorbește despre ce fel de președinte ar trebui României după viitoarele alegeri. Difuzăm fragmente din material, cu precizarea că vom mai difuza și în zilele următoare, interviul fiind destul de lung.

Întrebat de ce în România instituția fostului Președinte al țării nu se bucură de același respect ca în alte țări, Ion Iliescu răspunde:

”Nu doar că instituția prezidențială nu e la fel de respectată și de sonoră cum e cultul foștilor Președinți de la Casa Albă, dar e ceva mai dramatic de atît. Nici foștii Președinți de stat, între ei, nu au dialog și nu sunt capacitați să rămînă în slujba României prin ceea ce au mai valoros: un capital social, conexiuni, influență internațională și, foarte important, experiența politică. Foștii președinți nu mai sunt uneori nici măcar în amintirea partidelor lor, darămite a opiniei publice. Ultima dată cînd ceva a reunit foștii Președinți ai României a fost înmormîntarea Papei Ioan Paul al II-lea(…) Ar fi frumos ca pe foștii Președinți să îi unească și nașterea unei noi Românii.

Vedeți, în România funcționează ceea ce Hannah Arendt numește, la un moment dat, mitul țapului ispășitor: cineva trebuie să fie de vină pentru insuccesele unei țări, și e mai simplu să arunci culpa asupra unui singur individ, decît să evaluezi problema ca fiind atribuibilă unor grupuri mai largi. Președintele României a fost țapul ispășitor în dialectica vinei de cînd s-a instituit democrația în această țară(…)

Președinți jucători, învățători, informatori

Cotroceniul a fost, în ultimele decenii, nu un loc din care Președintele iese către public, ci unul în care Președintele se închide(…) În România contradicțiile se nasc între mai mulți actori politici, iar Președintele mai degrabă mediază. Sigur, în cultura politică autohtonă au apărut tot felul de etichete prezidențiale: Președinți jucători, învățători, informatori.

Toate denotă însă derapajele democrației, dar toate susțin teoria mea, aceea că Președintele e cel pe care dai vina. Se vede, de altfel, și din matematica alegerilor: România vrea guverne de stînga, se simte reprezentată de ele, dar a retras stîngii, de fiecare dată, în ultimii 20 de ani, la alegerile prezidențiale, șansa de a mai da un Președinte social-democrat”.

Ion Iliescu explică și metafora președintelui- țap ispășitor:

”Vina pusă asupra unui singur om te scutește de efort: nu mai cauți soluții de grup pentru o politică mai performantă și nici nu mai delegi tipuri de responsabilități. De ce în România se vrea un nume propriu pentru orice culpă? Pentru că există un reflex mai degrabă estic, de a personaliza puterea și efectele ei. Niciodată nu sunt de vină sisteme sau instituții, nici grupuri, ci un individ, iar în cazul de față, Președintele e unul dintre animalele de sacrificiu în retorica discursului public, chit că republica noastră nu e una ca cea franceză, de pildă. Pe de altă parte, e foarte simplu să arunci vina asupra Președintelui, pentru că pare sacrificiul suprem, făcut de la vîrf, care albește campaniile electorale și deficitul de imagine. Partidul care veșnic se reinventează e un mit care are monopolul lui în spațiul public. Iar reinventarea ține de jertfirea unuia sau a altuia”.

”Palatul Cotroceni e și un loc al amneziilor, pentru unii, nu numai al beției de putere”

Ce calități trebuie să aibă un Președinte?

Ion Iliescu: ”România are nevoie de cineva care să fie deasupra partidelor. Un președinte e un mediator. Cumva, e și ciudat cîte etichete și sloganuri, apropo de publicitatea politică, au rezultat în ultimii ani. Unii au vrut să fie „președinte-jucător”. Asta înseamnă democrație? Să joci, ca Președinte, cot la cot cu partidele, cu grupurile de interese? Sau să reprezinți interesul societății și al statului român deopotrivă, fără a deveni clientul unor relații de putere? De ce nu alege nimeni să se prezinte electoratului ca ceea ce ar trebui să fie, un președinte-mediator?

Președintele e un arbitru al unui joc în care nimeni altcineva, în afară de societate, în întregul ei, nu are voie să cîștige. Desigur, Președintele vine susținut de un partid sau din partea unui partid. Dar un președinte trebuie să nu mai fie un individ de partid, ci un om de stat; asta nu înseamnă însă că Președintele trebuie să aibă o amnezie ideologică, să uite de valorile și principiile lui, odată ajuns la Cotroceni.

Să știți că Palatul Cotroceni e și un loc al amneziilor, pentru unii, nu numai al beției de putere. Nu poți face ca Președinte ceea ce ai promis că nu vei face în campanie. Un prezidențiabil bun e cel care are conștiința clară cu privire la ce nu trebuie să facă, și încrederea nezdruncinată cu privire la ce poate să facă. Un Președinte bun e cel care are simțul rigorii și grandorii istoriei, cum îl avea Mitterand, de pildă”.

Mesajul subtil al lui Ion Iliescu: nu mai trebuie aleși președinți inculți!

”Un ingredient de nelipsit în portretul robot al liderului de la Cotroceni trebuie să fie educația culturală și capacitatea de a învăța, nu trebuie să le știe pe toate deodată, dar trebuie să vrea să învețe de la toți cei din jurul lui. Cred că doar un individ cu sensibilități culturale poate înțelege orientarea europeană și atlantică în continuare, ca un factor identitar al țării noastre, și poate propune intern un ecosistem al unității în diferență, pluripartidist, multicultural.

Europa va fi tot mai mult o chestiune de voință politică și Președintele României trebuie să aibă gustul acestei voințe. Ce doresc să aducă toamna României? Un Președinte care să fie autentic fără a personaliza puterea, acesta va fi pariul noului deceniu al democrației românești.

Sunt foarte multe sloganuri politice și foarte puține branduri pentru România. Ca România să fie un loc al performanței și proximității, un spațiu social în care oamenii țin aproape unii cu alții, Președintele trebuie să aibă priceperea incluziunii sociale. Ce îi lipsește României e și un Președinte care să facă din umanism un aliat al său, mai mult decît partidele din opoziție sau de la putere. A fi reprezentantul oamenilor, educîndu-le mentalitățile și cultivîndu-le libertățile, aceasta va fi o sarcină prezidențială cu totul aparte în plină epocă, în care oamenii nu mai gîndesc deloc sau lasă inteligența artificială să se pronunțe pentru ei”.

”România a avut în ultimii ani președinți care fie au făcut microfonie, fie au tăcut”

”Am un mesaj și pentru oameni: să nu creadă că cei care tac, nu fac. România a avut în ultimii ani președinți care fie au făcut microfonie, fie au tăcut. Nu poți să transmiți de la Cotroceni ca în serile cu karaoke, constant, pentru că începi să falsezi niște principii democratice, nici să te ascunzi ca și cînd Cotroceni e un spațiu monahal. Dialogul cu societatea trebuie și el să aibă, dinspre Președinte spre oameni, o justă măsură, iar dinspre oameni spre Președinte, o justă înțelegere.

M-aș bucura ca România să aibă un Președinte care să își propună o platformă de lucru pentru combaterea celor șapte păcate sociale, așa cum le numea Mahatma Gandhi: politică fără principii; bogăție fără muncă; plăcere fără conștiință; cunoștințe fără caracter; comerț fără moralitate; știință fără omenie; religiozitate fără sacrificiu. „România vindecată”, cu alte cuvinte”.

”Dacă astăzi un candidat își întreabă rivalul ce orientare religioasă are, e sinucidere curată”

Întrebat ce ar răspunde azi la întrebarea care i s-a adresat de către Emil Constantinescu în campania din 1996: „Credeți în Dumnezeu, domnule Iliescu”?, fostul președinte răspunde:

”Într-o dezbatere pentru cursa prezidențială, dacă astăzi un candidat își întreabă rivalul ce orientare religioasă are, e sinucidere curată. Criteriile progresiste ar spune că nu ai ce să cauți în intimitatea celuilalt. Dacă aș fi avut dezbaterea aceasta în 2024, cîștigam doar lăsîndu-mi contracandidatul să adreseze această întrebare, fără să schițez un gest. E simpatic cum noi am fost în 1996 mai progresiști decît sunt unii în 2024, nu?

Noua generație caută, dar nu prea mai are unde să găsească, un Președinte care crede genuin că știința și religia trebuie să se afle într-un dialog. Așadar, ce aș răspunde astăzi la acea întrebare? Exact ce am răspuns și atunci, cu deplină sinceritate. Aș fi putut să îi spun dlui Emil Constantinescu un adevăr esențial: nu am făcut și nu voi face niciodată paradă de nimic. Scriptura însăși îți recomandă: cînd te vei ruga, intră în casa ta și în cămara ta. Pe de altă parte, nu știu de ce, unii au sentimentul că dacă îl interpelează pe Dumnezeu au și dobîndit împărăția cerului” mai spune Iliescu. (B.T.I.)

Sursa: https://corect-news.ro/iliescu-cotroceni-a-ajuns-locul-in-care-presedintele-se-inchide-nu-din-care-iese/

Despre libertatea presei


Teoretic, după sacrificiul tinerilor din decembrie ’89, în România presa este liberă, dar practic este un dezastru. Și mă gândesc numai la cazul lui Dragoș Pătraru, care a realizat cea mai liberă presă de atitudine și pamflet prin emisiunea „Starea nației”, dar care a fost pur și simplu hăituit, l-au tot dat afară, l-au împins din post în post până l-au terminat. Eram entuziasmat de această emisiune și de țara mea. Iată că se poate!, mi-am zis. Am scris despre ea mereu, am protestat după fiecare interzicere a emisiunii, i-am acordat spațiu și în cărțile mele (vezi volumul Starea națiunii), dar nu a mai luat nimeni nici o atitudine față de acest abuz, față de umilințele îndurate de un ziarist talentat și independent. Pătraru îi incrimina pe puternicii zilei, le arăta punctual greșelile, de la cele gramaticale la cele politice. Altfel spus, îi ajuta, le era ca o oglindă în care să se vadă. Dar ei nu aveau nevoie de așa ceva, nu trebuia arătat ce se află în spatele oglinzii. Le stătea guvernanților ca un os în gât. Dar Pătraru făcea o judecată a faptelor de guvernare de pe o poziție profesionistă și morală. Găsise și o formulă teatrală, pamfletară, să critice anumite excese ale guvernanților. O emisiune care nu avea concurență. Deci trebuia eliminată. E el mai flagrant caz de încălcare a dreptului la opinie. Nu-i de mirare că puterea nu mai are azi nici o opoziție credibilă! O are pe Șoșoacă!!!

A luat Uniunea Ziariștilor vreo atitudine? A auzit cineva de vreo revoltă a vreunui post de televiziune sau a vreunui ziar față de acest abuz? A scos marele CTP vreo vorbă? El e o caricatură comparativ cu ce făcea Pătraru. A dat baba Vanga, profeta Antenei 3, vreo ghicitură? A scos cumva capul spălăcit Vodă în Lobodă, de la TVR, când acest profesonist a fost îndepărtat de la postul pe care îl încalecă de decenii?! La nivelul la care se face presa la noi, cred că mulți s-au bucurat că nu mai există o asemenea concurență pe piața liberă. Liberă de ce? De adevăr! Plină de minciuni și amatorism. Da, amatorism, fiindcă este o presă de gașcă. Toți ziariștii sunt înregimentați la un ziar sau altul, care practică dictatura lui, conform șefului de gașcă, al celui care plătește. Dar dezastru cel mai mare e tocmai la acest capitol. Că nimeni nu-i mai plătește pe ziariști, în afară e furnicile angajate. Mai ales acum când presa pe hârtie a dispărut și baza ei stă în presa online! E un haos de nedescris, nimeni nu-i mai poate controla pe patronii de ziare dacă plătesc sau nu. De aceea ziariști profesioniști sunt rari, majoritatea o formează amatorii, care sunt niște jalnici știriști. Mai buni sunt forumuștii decât ei. Cel puțin au umor.

Orice libertate a presei trebuie să înceapă cu respectul pentru colaboratori, să fie plătiți și respectat punctul lor de vedere. Dar s-a ajuns la extrema cealaltă, nici nu sunt plătiți, nici nu li se respectă punctul de vedere, dimpotrivă, le este cenzurat. A venit neica nimeni, care n-a fost în viața lui la un concert simfonic, și-i masacreză cronicarului profesionist articolul său despre Festivalul „Enescu”! Habar nu are de istoria literaturii, dar dă cu barda după ureche în opinia criticului literar! Și e numai smile, ca Gigi Fecali, când azi angajează un jucător, iar mâine îl dă afară pe criterii absurde. Amatorismul, prin asta se afirmă, printr-o cenzură mascată.

Un șef de ziar de amatori practică așa-numita corectură de opinie. Dacă tu ai un punct de vedere, el pune un asterisc la idee, la o frază, și la subsol îl pune la punct pe colaborator, scrie că nu are dreptate și numște această intruziune oribilă imparțialitate. E imparțial cu cine? Cu dracul, fiindcă nu poate fi cu adevrul, pe care nu-l cunoaște. Nu se pricepe la nimic acest patron, dar corectează tot. Unde mai există diversitatea de opinie? Totul devine o apă și un pământ. Numai punctul lui de vedere contează.

Nu-i în stare să scrie o frază gramaticală, dar se agață de textul tău și ți-l sfâșie, ți-l umple de reclame sau de comentarii colaterale. Tu scrii ceva despre triada Patapleșanu, să spunem, dar el se agață de un cuvânt, de o frază și face o acoladă explicativă. O mizerie, deformează ce ai scris. Dacă el are altă părere despre Patahârbici, de ce nu scrie separat, de ce nu-și spune punctul de vedere deschis, cu curaj, cu talent, de ce se agăță de opinia ta, care are un alt mesaj?!

Corect ar fi, dacă nu-i place articolul tău, să nu-l publice, nu să facă această mizerie. Sau să-ți comunice punctual ce nu-i convine și să faci tu rectificările cerute, dacă îți convine situația. Articolul este semnat de tine, este punctual tău de vedere, ziarele serioase publică opinii diferite și, pentru a se apăra legal de vreun eventual proces, scriu pe prima pagină că „responsabilitatea pentru fiecare articol aparține autorilor”.

Amatorismul este de multe feluri. Cel mai curent este amestecul, să moară capra vecinului. Sigur, așa ajungi să renunți, nu-i mai trimiți nimic, altfel vei avea numai supărări. O astfel de presă e moartea opiniei libere. O astfel de presă te obligă să-ți faci un blog, e mai cinstit să ai un asemenea jurnal online, în care toate textele îți apar curate, nu ai surprize. Dar important este ca tot ceea ce scrii să ajungă la cât mai mulți cititori. Sigur, nu uit formula lui Hamlet, care spunea că un spectator bun face căpte o mie de gurp-cască de la galerie. Un cititor bun, care îți citește o carte, face cât toți forumiștii care butonează știri, spre a face bășcălie de evenimente.

Am publicat în viața mea la peste 50 de ziare, circa 5 000 de articole. Am fost fondator la cinci publicații. Nu-mi place presa de scandal. Scandalul ieftin la care s-a ajuns, terfelește valorile. Iubesc, ca și Iisus, polemica de idei. Am colaborat cu ziare din toată lumea, Germania, Franța, Canada, Anglia, în special America.

Vă spun cum e în America. Am colaborat la câteva ziare. Dacă ai noroc să publici un articol în „The New York Times”, ești făcut, te aștepți să primești o sumă foare mare, de câteva mii de dolari. Dacă articolul nu se publică, ți se explică situația, schimbi sau renunți. Dar cel mai frecvent ți se precizează că „dacă o idee din articolul tău ne interesează, o preluăm, fără să te anunțăm și să-ți plătim nici un drept de autor”. Este exact regula de la Hollywood, departamentul scenarii. Am trimis și acolo scenarii, și așa mi s-a spus. Un studio primește acolo 10 mii de scenarii pe zi și mereu ești avertizat cu această formulă o „împrumutului”. Nu este nici o hoție, fiindcă ești avertizat, iar tu accepți. Dacă nu-ți convine, nu mai trimiți scenariul sau articolul la ziarul respectiv.

În România mi s-au plagiat numeroase cărți și texte, flagrant este cazul lui Călin Căliman care mi-a luat cu lopata texte din cartea mea Istoria gândirii estetice, fără să precizeze sursa, a fost pus și pe două coloane plagiatul lui, dar nu s-a întâmplat nimic. O piesă de teatru mi-a fost plagiată chiar de o profesoară de-a mea de la IATC, regizoare cunoscută, Sanda Manu. La fel, filmele pe care le-am făcut la TVR, secvențe întregi îmi sunt plagiate (recent filmul despre Arghezi), dar nimeni nu ia nici o măsură. Soluția ar fi tribunalul, dar cine are timp să se țină de procese?! Gândiți-vă acum la prim-miniștri, șefi de partide sau de SRI, care sunt demascați că au plagiat. Își fac doctorate pe hoție. Iau pensii speciale pe furturi. E așa de greu să-ți dai un doctorat, fiindcă cere muncă, timp, eforuri de cercetare îndelungată, și vine unul și ia de-a gata munca ta.

Acum sunt la vârsta mărturisirilor, când dăruiesc gratuit presei care mă publică informații și idei prețioase. Sunt prețioase pentru istoria literaturii și a culturii noastre. Și nu numai. Atâta îi rog pe cei care conduc publicațiile la care colaborez, să-mi lase textele în pace, să ajungă așa cum le gândesc eu la cititori. Nu mă amestec în ciorba nimănui, doresc doar să-mi fie respectată opinia.

 Grid Modorcea, Dr. în Arte



1 octombrie - Acoperământul Maicii Domnului

Acoperământul Maicii Domnului este sărbătoarea rânduită de Biserică  în amintirea arătării Maicii Domnului în biserica din Vlaherne. Pe 1 octombrie 911, se facea priveghere în această biserică, pentru salvarea cetătii care era asediata. La ora patru dimineata, Maica Domnului s-a aratat inaintea poporului, stând în văzduh și rugându-se cu lacrimi. Sfântul Acoperământ era tinut in maini deasupra capetelor credinciosilor. In jurul ei se aflau apostolii, sfintii si mucenicii.

Sfantul Andrei cel Nebun pentru Hristos a zis catre ucenicul sau iubit, Epifanie: "O vezi, frate, pe Imparateasa si Doamna tuturor cum se roaga pentru intreaga lume?" Iar Epifanie a zis: "O vad, Parinte, si ma minunez!".

Si s-au auzit atunci graiurile cele cu umilinta ale rugaciunii ei catre Mantuitorul: "Imparate ceresc, primeste pe tot omul ce Te slaveste pe Tine si cheama in tot locul preasfant numele Tau. Si acolo unde se face pomenirea numelui meu, pe acel loc il sfinteste si proslaveste pe cei ce Te proslavesc pe Tine si rugaciunile celor care cu dragoste ma cinstesc pe mine, Maica Ta; si fagaduintele lor le primeste si din toate nevoile si rautatile ii izbaveste".

Intre toti sfintii care s-au aratat in biserica impreuna cu Maica Domnului, doi erau mai alesi: Sfantul Ioan Inaintemergatorul, ca altul mai mare decat el nu s-a nascut intre cei nascuti din femeie, si Sfantul Ioan Cuvantatorul de Dumnezeu, pe care il iubea Iisus si care s-a rezemat pe pieptul Lui.

Pe amandoi, Fecioara Maria i-a luat cu ea la rugaciunea cea pentru noi, ca pe unii ce au multa indrazneala catre Hristos, ca prin ajutorul lor sa plece mai degraba pe Dumnezeu spre mila, pentru ca mult poate rugaciunea staruitoare.

Acesta este evenimentul pe care il prazanuieste Biserica astazi, spre a ne aminti ca prin nevointa si rugaciune, putem primi si noi, in greutatile vietii noastre, neincetatul ajutor al Maicii Domnului.

Amintim ca 1 octombrie este si Ziua Internationala a Persoanelor Varstnice. Ea a fost stabilita in mod oficial in sesiunea ONU din decembrie 1991, la propunerea lui Arghir Anastasios, profesor la Universitatea din Atena.

Iulian COZA

Campion în apă și în viață!


David Popovici rămâne pe podium în orice situație!

Campionul olimpic la înot David Popovici a decis să îşi doneze echipamentul de premiere de la Jocurile Olimpice de la Paris 2024, pentru a strânge 115.000 de euro, sumă necesară construcţiei unei case familiale ce va primi copiii cu nevoi speciale din ultimul centru de plasament din Sectorul 5, Bucureşti.
Conform unui comunicat remis, luni, 11 copii cu nevoi speciale ar urma să beneficieze de campania umanitară în care s-a implicat Popovici.
„David Popovici, dublu campion mondial şi campion olimpic la înot, donează Fundaţiei Hope and Homes for Children echipamentul purtat pe podium la Olimpiada de la Paris din acest an. Tricoul, bluza şi pantalonii de trening, alături de încălţămintea sport, sunt obiectele personale pe care David le oferă cu scopul de a aduna 115.000 de euro din suma totală necesară construcţiei unei case familiale pentru 11 copii cu nevoi speciale din centru de plasament din sectorul 5, Bucureşti.
Echipamentul va fi expus pe perioada campaniei, timp de 10 zile, în cadrul AFI Cotroceni, la parter, în atriumul de la intrarea principală. Oricine doreşte să se alăture lui David este invitat să facă o donaţie de minim 50 de lei pe pagina de campanie, în perioada 30 septembrie - 9 octombrie 2024. Câştigătorul echipamentului de premiere va fi desemnat prin tragere la sorţi, la finalul campaniei, şi va primi premiul chiar de la David Popovici", precizează Agerpres.
Sportivul român a explicat gestul de a se implica în campania umanitară prin faptul că există „bătălii mai importante şi mai tăcute".
„Emoţia de a fi pe podium, la Jocurile Olimpice 2024, purtând cu mândrie tricolorul, va rămâne pentru totdeauna în inima mea. V-am simţit alături de mine şi vă mulţumesc! Iar azi, îmi doresc din suflet să vă am din nou aproape, pentru că, dincolo de victoriile care se măsoară în medalii, există alte bătălii - mai importante, dar mai tăcute -, care se văd rar, dar care au un impact uriaş.
Din inima mea, pentru casa a 11 copii, astăzi donez cu bucurie echipamentul pe care l-am purtat pe podium, pentru ca ei să crească într-un mediu cald şi adaptat nevoilor lor. E nevoie de 11.500 de oameni buni care să doneze minim 50 de lei pentru ca noi, împreună, să strângem un sfert din banii necesari Hope and Homes for Children pentru a construi casa.
În realitate, însă, eu cred că suntem mult mai mulţi. Iar pentru asta, vă mulţumesc!", a declarat David Popovici.

Cristi SOMEȘAN

Semnalare editorială

REVISTA ,,AMURG SENTIMENTAL"

Bucuros de încă o realizare literară!
Sunt inclus cu câteva poezii în revista ,,Amurg sentimental" - revistă de literatură, informare și divertisment - Anul XXX, Nr. 8 (352), august 2024, ,,fondată în 1995 de poetul Ion Machidon și nu aparține vreunui partid politic sau vreunei instituții, indiferent de forma de proprietate, de stat sau privată".
Din cadrul colectivului de redacție fac parte: Ion Machidon (director), Iulian Machidon (redactor-șef adjunct) și Mircea Tutilă, Aurelian Moldoveanu, Cristian Matei, Octavia Crăciun, Mihai Istudor - redactori. Felicitări acestui minunat colectiv de redacție pentru condițiile de excepție în care apare această revistă.
Din cuprins:
Ion Machidon - ,,Uciderea lentă a spiritului uman", ,,De la alfa... la omega. Protest cultural contemporan" și ,,Iarbă uscată înverzind din singurătatea morții sale poetice";
Ovidiu Țuțuianu - ,,Un tenor cu glas liric, platinat - Florin Diaconescu (evocare)";
Maria Teodorescu Kristiansson, Teodor Gherasim Nistor, Gabriela Alef și Mihai Istudor - poezii;
Miron Țic - ,,File de istorie, File de viață";
Mariana Popa-Potaisa - ,,Chilia părintelui Arsenie Boca săpată în stâncă";
Ioan Căprăroiu, semnează câteva pamflete;
Prof. Octavia Crăciun, scrie despre ,,Eliazar Lotar Teodorescu - secretul lui Arghezi";
Mircea Tutilă, Vasile Bele, Neforcoș Călmățui, Cornelia Băzgan Anastasiu, Dorina Georgescu, Nicoleta Drăgan Bucșă, Cristian Matei, Maria Ioana Vasiliu, Valeri Toderici și Ovidiu Țutuianu - poezii;
Victoria Maria Pripon, vorbește despre ,,Rugăciunea - izvorul cunoașterii", iar Ioan Ursu, face un semnal editorial al volumului ,,Călit la focul durerii", autor Ion Machidon, ,,... un 《Lacrimosa-requiem》închinat Mamei Eterne";
Poetul Ion Machidon, realizează un interviu cu poeta Dunia Pălăngeanu - ,,Interviu, Bookfest, 1 iunie 2024. Standul Editurii Amurg sentimental";
Adriana Apostol ne dăruiește câteva fabule. De remarcat ,,Elefantul și furnica";
Elena Căpățînă, ne spune că: ,,Promite a fost dezlănțuit!", iar consilierul juridic Dragoș Alexe, scrie despre ,,Tata, paznic la cireșe". În final, sunt semnalate câteva ,,Din cărțile cu autograf sosite la redacție pentru scriitorul Ion Machidon, directorul revistei Amurg sentimental". Iată câteva referințe: Bianca Andreea Niță - ,,Glasul iubirii și al răzbunării" (roman), vol. I și II;
- Adriana Apostol - ,,Despre stele și visuri rebele";
- Cornelia Anastasiu - ,,Între cer și pământ", vol. 1;
- Constantin Mărăscu - ,,Sfinți fără aureolă";
Traian Vasilcău - ,,Inscripții pe Etern".
Vasile Bele, UZPR
Chiuzbaia, 29 septembrie 2024

Invitație - Ziua Dobrogei

 


Liga Scriitorilor Dobrogeni și Cenaclul literar-artistic "Olga Duțu", vă invită, dragi scriitori și cititori, la Sărbătorirea Zilei Dobrogei, Eveniment Cultural inedit, ce va avea loc la Restaurantul "Voila", din Constanța, miercuri, 13 noiembrie, orele 16.00. Ca semn al prețuirii, îi așteptăm și pe prietenii noștri-artiști, să ne bucurăm împreună, ca la Mare Sărbătoare!...

Vă rugăm să confirmați participarea la tel. 0728 115 332.

VASILICA MITREA, Președintele Ligii Scriitorilor Dobrogeni și al Cenaclului "Olga Duțu"

RĂZVAN DUCAN - ”STRIGĂT DIN CURBA LUI GAUSS”



Cel mai recent volum cu poeme semnate de Răzvan Ducan a apărut la Editura ,,Nico,, şi face parte integrantă dintr-o suită de volume lirice pe care poetul cu obârşia pe Valea Târnavei le-a scos la aceeaşi editură din Târgu Mureş şi pe care o coordonează admirabil scriitorul Nicolae Băciuţ.
,, Strigăt din curba lui Gauss,, este o carte-mesaj social-filosofic, este un soi de disperare a Eu-lui aflat în centrul vârtejului, un strigăt personal devenit colectiv, şi prin care poetul nu doar denunţă un dezastru.
Luptător cum puţini mai sunt azi, pentru a menţine România şi Limba Română pe verticalitatea care li se cuvine prin moştenirea istorică, Răzvan Ducan este acel frumos ,,nebun,, ce intuieşte, ba, chiar ştie că totul în jurul său se prăbuşeşte, dar... el continuă să-şi păstreze onoarea, mintea lucidă şi dragostea neştirbită.
În poezia ,, România de sub unghie” spune: „ Mă grăbesc să înregistrez /la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci/ pământul de sub propria unghie,/ ultima mostră de pământ românesc /pe care politicenii nu au vândut-o încă./...”. Mi-a atras atenţia revolta dublată de ironia fină a autorului, a cetăţenului pus în faţa unui soi de seisim lăuntric, şi aici, cuvintele sunt armele prin care, poetul luptă pentru a mai salva ceea ce se poate din firimitura de identitate naţională. Astfel de poeme îi sunt proprii poetului din Transilvania şi aici se simte fuziunea aceea teribilă dintre teluricul sangvin, legătura dintre neam şi ţară şi conştiinţă care, vai, e tot mai diluată de forţa banilor.
În poezia ,,Via Dolorosa”, deznădejdea poetului este consemnată ca o insomnie fără leac, în fila de jurnal. Şi scrie Răzvan Ducan: ,, Este roşu drumul către nicăieri, /Clădirea Primăriei e cu săgeată-n sus, /Lipsa canalizării-i sub culoare,/ Stadionul satului, în pantă-i pus./...”. Tot exemple preluate dintr-un cotidian în care trăim laolaltă, cei legaţi la ochi, dar şi cei care văd adevărata situaţie, dezastruoasă, fără să le pese.
Răzvan Ducan ţipă în mijlocul unui spaţiu gata să intre în deşertificare, şi fiecare dintre poeziile acestui volum ar putea fi preluată, rescrisă într-un registru oficial, şi depusă pe masa cancelariilor ţării.
Prins în pelicula cotidianului imediat, poetul se răfuieşte cu personaje şi stări de fapt dificile. Are ,,ac pentru cojocul lor,, şi critică legea strâmbă a diriguitorilor. Poetul e poet, deşi, aflat în mijlocul masei populare, ne lasă impresia că s-a situat într-un foişor de foc, într-un spaţiu important prin rolul de loc de observaţie a fenomenelor sociale, naţionale, politice.
Răzvan Ducan ne semnalizează pericolul, şi nu face doar atât, îi trage la răspundere pe cei care au generat şi continuă dezastrul.
În poezia ,,V-am dat pe mâini o ţară ca o floare!” spune: „V-am dat pe mâini o ţară ca o floare, /V-aţi întrecut să-i smulgeţi din petale, /Vânzând pistil, înstrăinând stamine, /Aţi aruncat în desuetitudine albine./ Pe trântori i-aţi pus paznici peste miere(...). O haiducie inversă-n Carpaţi, /Luând săracilor şi dând la cei bogaţi./ Luând bogaţilor şi dând la cei săraci, /Doar greutatea grijilor, pe sub araci./ Măi, haită de lupi, peste-o turmă de oi, /Daţi-mi ţara înapoi!,,. Se observă discursul incisiv, cu explicaţii destule, pentru ca spre final, tonul poetic să devină furie, şi autorul să se impună, să aibă un ton imperativ : ,, Daţi-mi ţara înapoi!,,
Sigur este doar o metaforă, dar prin care cetăţeanul-poet îşi varsă năduful, şi ar trebui să se împace cu gândul că da, el şi-a făcut datoria. A semnalizat falimentul naţiei sale.
Răzvan Ducan nu depune ,,armele,,. El mi se pare a fi un gen de paşoptist ardelean modern, un bărbat al timpului său dar care nu deţine chiar toate datele problemei (practice) pentru a face ordine politică, administrativă.
Se baricadează în poezie şi scrie ca într-o terapie. Îi face bine. Nouă ne face bine, odată ce-i citim versurile şi ne identificăm cu omul pus în situaţii, adesea, la limită.
Cu talent nativ şi beneficiind de o bogăţie de cuvinte, sigur pe condei, scriind într-un stil care i se potriveşte, R.D. ar putea foarte bine să-şi şi recite poemele, să fie tribunul potrivit să mobilizeze mulţimile, să aducă suflu proaspăt în istoria actuală, destul de şifonată.
Nu ştiu cât este de implicat în lumea reală cetăţeanul Răzvan Ducan, dar ştiu cât de fericit este poetul Răzvan Ducan atunci când reuşeşte într-un vers, într-o sintagmă , să desferece uşa care duce spre mântuirea naţională. Face să îi bată inima, şi să-i dea ghes o idee, să stea o noapte întreagă să scrie.
În poezia ,,Congo Bucureşti,, spune: „Tentaţia de-a ne lua tot ce avem /S-a ascuţit pe piatra abrazivă a prostiei,/ Ne-au văzut servilismul în ochi, /Licărind ca o cutie a milei. /Au garantat cu varza de Bruxelles/ Şi repede am convenit fără strânsoare,/ În schimbul păsării de pe un gard,/ Să dăm covor de sub picioare./....”.
Cu o ironie fină pe ici pe colo, dar şi cu gravitatea care ne obligă să luăm în calcul faptele ,,prostiei,, noastre, poetul nu mai ţine cont de canoanele literare, scrie poemul dintruna, trecând parcă cu fierul de călcat încins direct peste pielea de sub cămaşă.
Durerea e vie. Cititorul simte o vinovăţie personală, ştie că şi el face parte din acest context al ,, laşităţii,, naţionale.
R.D. nu critică lumea pentru că ar avea ,, gura mare,,. El deţine acei senzori ancestrali pe care mulţi români i-au pierdut de-a lungul anilor.
Răzvan Ducan ştie că, probabil, ne ducem pe apa sâmbetei, şi face ceea ce se mai poate face, consemnează, rămânând mărturisirile unui poet despre o lume care nu îi ia în seamă nici durerea, nici cuvintele.
Răzvan Ducan face parte din spiţa românilor care s-au trezit pe o vatră milenară îmbibată de cultură şi credinţă fără prihană. El este un mesager dotat cu aripi de hârtie, aripile pe care îşi scrie versurile. Este conştient de talentul şi de riscul de-a se certa cu zeii puterii efemere.
În subsolul fiecărui poem din cartea de faţă, aveam o dată, un loc, semne care, dacă le luam în calcul, ne ajută să intrăm în sfera sa de travaliu poetic, să întrezărim atmosfera în care au fost scrise respectivele poeme.
Iată un poem frumos, în care Răzvan Ducan porneşte de la Nichita Stănescu şi al său copac de sub fereastra casei lumeşti, dar, întratât metamorfozează R.D. sensul, încât trage de partea sa, arată din nou cu degeteul spre cei de azi, spre cei care distrug pădurile ţării. Cetăţeanu vigilent intervine, dublează mesajul cu harul poetic. Aşadar poezia ,, Copacul Gică,,: „După ce Nichita Stănescu a murit,/ copacul Gică, cu care convorbea acesta de pe balcon,/ a fost dus în Piaţa Chibrit./ A fost o dezlegare la drujbă, precum o dezlegare la peşte, /cineva i-a vrut inelele din trunchi, să şi le pună pe deşte./ I-au pus picioarele-nspinare nişte părţi vorbitoare de limbă tăietoare. /În vremurile lor bune, pe cînd răchita nu făcea micşunele,/ pentru Nichita, plopul Gică făcea pere!”. Poezia a fost scrisă, după cum consemnează autorul: ,, Noaptea de 18 spre 19 februarie 2013, la Clinica Medicală III din Tg. Mureş”.
Cele mai multe dintre nopţile petrecute într-un spital, sunt nopţi albe, şi bolnav fiind nu îţi stă gândul decât la temerile tale personale, dar iată cum, poetul trece peste frica de boală personală, cum Poezia îl salvează, şi tot acel mister formidabil al creaţiei îl poartă peste timp şi spaţiu, îl pune în faţa unor fapte ce nu pot fi explicate, dar îi şi aminteşte că, da, el este Cetăţeanul, proprietarul poeziilor dar şi al codrilor de acasă. Şi, cât de plastic îşi rostuieşte sintagmele, cum autorul preia cuvinte din limbajul zilei prezente...
Răzvan Ducan este un poet cu voce puternică. El scrie pentru a transmite ceea ce gândeşte iar volumul ,, Strigăt din curba lui Gauss,, (după cum titlul însuşi ne sugerează) este cartea ca o rocă aşezată în zidul din care, Ana a încetat demult să mai plângă.
Felicitari, Răzvan Ducan.
Melania Cuc

Poesis - Gheorghe Ionel Boboacă



Recunoștință

 

Un sprijin când dorim, avem copii,

Un umăr pentru plâns și oftat.

Poate greșesc dar asta-i legea firii,

Îmbătrânim, nimic nu poate fi schimbat.

 

Au fost momente când necazul,

Îmi era prieten și dușman.

Lacrimi fierbinți îmi tranversau obrazul,

Dar totuși cred că nu a fost în van.

 

Aveam nevoie de un gram de mângâiere,

O vorbă bună din inimă rostită.

Mi-au dat copiii dulce alinare,

Și o speranță nemaiîntâlnită.

 

Și sprijinit de voi, iubiții mei copii,

Să mă ridic am reușit, mărturisesc,

Și vouă vă dedic aceste versuri,

Să mulțumesc, să spun, vă iubesc!

 

De s-ar putea

 

Te rog ceva, de s-ar putea,

Să te așezi la mine-n poală

Și mâinile să mi le lași să stea,

Pe trupul tău, de parcă ai fi goală.

 

Să stai cu capul sprijinit pe mine,

Să-ți mângâi părul ondulat,

De s-ar putea, în brațe eu te-aș ține,

Mai mult decât în viață am sperat.

 

Știam totul despre mine,

Până în cale mi-ai ieșit.

Acum când nu mă recunosc, mie bine,

De s-ar putea, ajută-mă un pic.

 

Să îmi arăți adevărata cale,

Spre tot ce-nseamnă bine și lumină,

Să pot să-ți stau alături, să-mi fii soare,

Cu strălucirea ta divină.

 

De s-ar putea, să-mi rămâi în poală,

O viață, să te țin la piept,

Să te sărut de parcă ai fi goală,

Căci te iubesc, îmi place să-ți repet!

 

Dulce speranță

 

Sorbind nectarul florii dragostei din buzele cărnoase,

Ce-mbie sufletul să tremure, arzând de patimi negândite,

Aștern cuvinte dulci în versuri, cu simțurile tumultoase,

Tu nici nu știi iubire, când te simt, provoci plăceri nebănuite.

 

Te simt cu sufletul aproape de inima ce bate ritmul dragostei ce-ți port,

Te simt cu trupul fremătând și aștepți sărutul meu fierbinte.

Te simt cu mintea tulburată, dar tu știi, că pot

Să scriu cuvinte dulci în versuri pentru tine zămislite.

 

În vremea când erai doar vis, dulce  speranță,

În vremea când doream să pot să-ți spun că te doresc.

Nimic nu îmi arăta că în această viață,

O să ajung, de tine să mă-ndrăgostesc.

 

Și s-a-ntâmplat, dulcea  minune,

Chiar dacă acum, ești sufletul și viața mea.

O, tare aș vrea să poți a-mi spune,

Că vei rămâne-n veci iubirea mea.

CONCURS OMAGIAL GEORGE COȘBUC


Dragi ZBURĂTORI SPRE ÎNĂLȚIMI, dăm acum startul unui nou concurs omagial! De data aceasta îl vom omagia pe GEORGE COȘBUC. Născut la 20 septembrie 1866, a fost poet, scriitor, publicist, critic literar, traducător român, membru titular al Academiei Române începând din 1916. A fost precursor al mișcării poporaniste si un tehnician desăvârșit al prozodiei. În poeziile sale a cântat îndeosebi sufletul țăranului român, ducând o amplă muncă de iluminare, de culturalizare a acestora. Câteva din volumele sale de poezii sunt: "Blestem de mamă", "Fata craiului din cetini", "Draga mamei", "Fulger", "Fire de tort".
În semn de omagiu, am ales, din poezia "Biserica ruinată" a lui George Coșbuc, versul "SI NOAPTEA PESTE LUNĂ TREC TURMELE DE NORI", vers pe care domniile voastre va trebui să-l includeți în scrierile pentru concurs.
Regulile concursului sunt originalitate și fantezie, cu respectarea punctuației și a prozodiei în poezia clasică.
Versul din concurs se va scrie între ghilimele și cu litere majuscule.
Poeziile pentru concurs se vor trimite în comentarii pentru a nu încărca prea mult spațiul grupului.
Poeziile din concurs nu trebuie să fi fost publicate în alte reviste ori în pagina personală.
Se va participa în concurs cu un singur poem.
Concursul va incepe din acest moment și se va încheia marți 8 octombrie, ora 22:00.
Vă urăm succes și vă așteptăm în număr cât mai mare!
Redăm mai jos poemul din care am extras versul pentru concurs:
Biserica ruinată - George Coşbuc
Biserica stã tristã pe golul mal al mãrii -
O noapte-a fost, cumplitã, iar valul revãrsat
Cu vuiet îngropat-a sub el întregul sat.
Si bârne si cadavre si semne-ale pierzãrii
Rãmaserã-n amestec prin mucedul nãmol
Când apa se retrase lãsând iar câmpul gol.
Când trec corãbierii în dreptul ei, pe mare,
Fac cruce, si cu vâsla bat apa mai grãbit.
Se joacã vântul jalnic cu clopotul dogit,
Prin spartele ferestre cântând cu disperare.
Amurgul vine rosu, vin galbenele zori,
Si noaptea peste lunã trec turmele de nori,
Ea stã, tãcutul martur, pe vesteda colinã
Umplând singurãtatea de spaimã si fiori...

Pictură de Serguei Toutounov, pictor rus
Toate

Premiile revistei DIN VATRA SATULUI la Festivalul-concurs „Pe sub Poala codrului -Prânzul miresei Anicuța",STREMȚ, Ediția a- VI-a

Stremț-Maramureș, 22 septembrie 2024

Felicitări, premianților!
Felicitări, participanților!
Felicitări, organizatorilor!
Premianții revistei ,,DIN VATRA SATULUI", sunt:
- Matei Nechita;
- Larisa Crișan;
- Alexandra Maria Deac;
- Paul Marincaș.
La secțiunea grupuri/ansambluri folclorice:
- Malvina Madar Iederan & Ansamblul ,,Cetatea Codrului", Ardud;
- prof. Crina Blidar & Ansamblul ,,Călușul ardelenesc", Băsești;
- Silviu Dan Babici & Grupul vocal ,,Plaiuri codrenești".
Felicitări!

VASILE BELE, fondatorul revistei








INIMIOARĂ, INIMĂ



Inimioară, inimă îndurerată,
Care ești ne-mângâiată,
Tu ne faci ca să trăim,
Și ce-i frumos să iubim.
Să iubim doar cu folos,
Pe omul cel drăgăstos,
Ce grijă mare, dânsul are,
Pentru multe inimioare.
Și le iubește pe toate,
La copii și la nepoate,
Dară, și la o mândruță,
Tinerică și drăguță.
Astăzi fiind ziua ta,
Te iubim, toată ziua,
Și noaptea te povestim,
Fără tine, nu trăim.
Nu putem fără de tine,
Inimioară, o știi bine,
Foarte bine mi-ar părea,
Junghiuri, dacă n-ai avea.
Doar dragoste și fericire,
Pentru tine, pentru mine,
Pentru tot ce e în țară,
Cu drag, a mea inimioară!

Autor: Nelu Danci