Revistele şcolare româneşti,
scrise şi redactate de elevii din cursul gimnazial şi liceal, au luat naştere
în Transilvania, ca un mijloc de conservare şi cultivare a limbii naţionale şi
de alimentare a sentimentului patriotic. ,,Aurora’’ a fost prima revistă
şcolară care a apărut la Blaj
în 1834, ca publicaţie a Liceului din puternicul centru de cultură românească
din Transilvania. La început, revistele au fost manuscrise şi şapirografiate.
După 1860 au început să fie tipărite, iar după 1870 au pătruns şi în Principate
prin cărturarii ardeleni veniţi de peste munţi. In 1905 au fost organizate de
Spiru Haret şi introduse obligatoriu în şcoli. Au cunoscut o dezvoltare
excepţională în perioada interbelică, ca apoi aproape 20 de ani, să fie
interzise, fiind înlocuite cu gazetele de perete. Apariţia lor a fost reluată
în 1966, în perioada de liberalizare, cunoscând o puternică efervescenţă între
anii 1967- 1981, când marea lor difuzare (peste 700 de titluri tipărite în
capitală şi în judeţe) a determinat Ministerul Învăţământului să organizeze
concursul naţional al revistelor şcolare, urmat anual, de tabăra naţională de
vară a redacţiilor laureate.
După revoluţia din 1989 şi
mai ales după 1993, această formă a creaţiei literare şcolare cunoaşte un puternic
reviriment, fiind recunoscută ca experienţă românească unică în lume – în cei peste 150 de ani de
existenţă şi de numeroase progrese ale tehnicilor de imprimare. In perspectiva
integrării europene, revistele şcolare trebuie să vină în sprijinul formării
elevilor şi a cadrelor didactice, în cunoaşterea de către aceştia a
preocupărilor colegilor lor din celelalte state, a găsirii metodelor şi
mijloacelor de dialog şi comunicare, a limbajului comun, a punţilor de legătură,
a cunoaşterii tradiţiilor şi a altor preocupări comune statelor din Uniunea
Europeană.
Concursul naţional al revistelor şcolare are următoarele
obiective principale:
-
cunoaşterea şi popularizarea la nivel naţional a revistelor concepute şi
conduse de elevi;
-
evaluarea şi verificarea experienţei în domeniul publicisticii şcolare;
-
polarizarea unui număr cât mai mare şi cât mai variat de talente în jurul
revistei şcolii;
-
formarea la elevi a conştiinţei;
-
cultivarea respectului pentru cuvântul scris, pentru exprimarea corectă şi
expresivă în limba română;
-
educarea tinerilor în spiritul respectului pentru adevăr, pentru
reflectarea obiectivă a realităţii, prin aplicarea principiilor deontologice
ale profesiei de jurnalist;
-
sporirea nivelului de însuşire a tehnicilor clasice şi moderne de
redactare, tehnoredactare, documentare, investigare, multiplicare, difuzare a
unei publicaţii şcolare.
Concursul este organizat
anual de Direcţia Generală a Învăţământului Preuniversitar din Ministerul
Educaţiei şi Cercetării, împreună cu inspectoratele şcolare şi Uniunea
Ziariştilor Profesionişti din România şi se va desfăşura în trei etape: locală/sector;
judeţeană/municipală; naţională.
Având în vedere
diversitatea revistelor şcolare participante la această secţiune a concursului,
se impune o stabilire a tipologiei de
care se va ţine seama în cadrul jurizărilor.
A.
Din punct de vedere al ariei
de adresare şi al conţinutului, ele se împart în:
1. Reviste magazin
(caleidoscop), oglindind complex întreaga activitate a clasei/ a şcolii constituind
şi un bogat documentar în toate sferele educaţiei, culturii şi cercetării (inclusiv
cele realizate în cadrul proiectelor educative europene).
2. Reviste în limbi străine:
engleză, franceză, germană, spaniolă sau ale minorităţilor: reviste beletristice,
ştiinţifice (de matematică, fizică, biologie, chimie, geografie, ecologie,
informatică), tehnice, de cultură artistică, ştiinţifico-fantastice, umoristice,
de atitudine.
B. Din punct de vedere al formei de prezentare ele pot
fi:
-
foi volante (minimum 10 pagini) cu un conţinut variat şi cu apariţii
lunare, ziare (10-30 pagini),în format mare sau mic;
-
reviste (cu mai mult de 26 de pagini) în format mic sau mare (număr trimestrial/anual,
semestrial/anual);
-
ambele tipuri pot fi prezentate tradiţional sau pe format electronic (în al
doilea caz se va lua în considerare numărul de vizitatori ai site-ului).
C. După nivelul de învăţământ în care elevii şi cadrele
didactice îşi desfăşoară activitatea:
C. 1. primar – gimnazial (şcoli cu cls. I – VIII, palate
şi cluburi ale copiilor);
C. 2. liceal – tehnic profesional, şcoli de arte şi
meserii.
Pentru ca revistele să poată
fi acceptate la concurs, şcolile trebuie să prezinte numerele apărute în
respectivul an şcolar (octombrie – aprilie), după cum urmează: minimum 2 numere
pentru revistele specificate la punctele A, b, C şi un exemplar din numerele
festive, dacă au apărut în anul şcolar respectiv.
A. Mod de organizare
I. Etapa locală (pe şcoală, localitate/sector /oraş/municipiu
(17- 26 aprilie a.c.)
Şcolile vor intra în concurs
în luna aprilie a fiecărui an şcolar, termen la care vor fi depuse revistele la
inspectoratele şcolare judeţene (al Municipiului Bucureşti). La nivel local, juriul
va fi stabilit de inspectorul şcolar general şi va fi format din cinci persoane
(un inspector de limbă şi literatură română, inspectorul cu activităţi
educative şcolare şi extraşcolare, doi ziarişti locali, un profesor de specialitate).
Jurizarea se va încheia în aprilie, iar revistele selecţionate se vor trimite
cel mai târziu până la 20 aprilie a.c., la Inspectoratul Şcolar
Judeţean. Nu există o limită pentru numărul revistelor şcolare trimise la faza
judeţeană.
II. Etapa judeţeană (01 – 15 mai a.c.)
Juriul pentru etapa judeţeană
va fi format din 7 – 9 persoane
(inspectori de specialitate, metodişti, profesori, ziarişti, scriitori) numiţi
prin Decizia Inspectoratului Judeţean (al Municipiului Bucureşti). Inspectorii
şcolari cu activitate educativă vor trimite revistele selecţionate (maxim 10
titluri) însoţite de un tabel explicativ, avizat de inspectorul şcolar general,
până cel târziu la 20 mai a.c. la Palatul Naţional al Copiilor, pentru faza
naţională. Nu vor fi incluse în concurs revistele trimise după această
dată.
III. Etapa naţională (22 mai – 12 iunie a.c.)
Între 22 – 29 mai se va constitui juriul naţional al
Concursului Revistelor Şcolare format din 7 persoane: 3 ziarişti cunoscuţi,
specializaţi în problemele învăţământului, 2 cadre didactice de la Facultatea de
Jurnalistică şi Ştiinţe ale Comunicării şi doi reprezentanţi desemnaţi de
Direcţia Generală Învăţământ Preuniversitar din Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
Preşedintele şi secretarul juriului vor fi validaţi de către directorul general
al Direcţiei Generale Învăţământ Preuniversitar, după ce au fost propuşi de
inspectorii pentru activităţi educative, şcolare şi extraşcolare.
Juriul va analiza şi selecţiona
revistele, în perioada 29 mai – 12 iunie, stabilind un număr de 80 reviste
laureate (40 ale şcolilor generale, 40 ale liceelor din toată ţara). O parte
dintre acestea, în funcţie de bugetul alocat şi de punctajul obţinut, vor avea
reprezentanţi la faza finală a concursului, înscrisă în Calendarul Proiectelor
Educative al Ministerului Educaţiei şi Cercetării.
Premiile judeţene şi
naţionale se atribuie valoric conform punctului C.
Nu se va rezerva un număr fix
de premii pentru fiecare categorie, ci vor fi declarate laureate, indiferent de
categorie, cele mai bune reviste (cu condiţia să nu depăşească 40 de titluri la
şcoli generale, a 40 de titluri la licee şi şcoli de arte şi meserii).
Până la data de 10 iunie
inclusiv, preşedintele juriului va prezenta procesul verbal şi lista revistelor laureate, iar până la 15 iunie,
secretarul comisiei va difuza nota cu titlurile revistelor laureate la
inspectoratele şcolare judeţene (inclusiv al Municipiului Bucureşti) pentru
anunţarea din timp a elevilor şi
asigurarea plecării la faza finală.
B. Criterii de evaluare şi de acordare a premiilor
Pentru mai multă
obiectivitate în aprecierea publicaţiilor, juriile tuturor etapelor de concurs
vor aplica câteva criterii elementare de selecţie, privind conţinutul şi
tehnoredactarea revistelor intrate în concurs.
- adecvarea problematicii la
interesele, preocupările şi nevoile grupului receptor;
- oferta conţinutului
revistei pentru cunoaşterea istoricului, tradiţiei, iniţiativelor şi acţiunilor
care definesc specificul şi personalitatea şcolii respective;
- modul atractiv, ingenios,
original de tratare a subiectelor;
- valoarea instructiv –
educativă a conţinutului;
- limbajul adecvat vârstei,
dar situat în limitele obligatorii ale clarităţii, decenţei, corectitudinii
gramaticale şi exigenţei stilistice, care atrag pe cititor şi-l determină să
găsească în revistă nu numai o sursă de amuzament, dar şi de informare şi
formare a sufletului şi a caracterului;
- estetica şi ingeniozitatea
prezentării grafice, inventivitatea şi originalitatea tehnoredactării;
- apariţia ritmică;
- abordarea tradiţiilor
zonei;
- mediatizarea experimentelor
naţionale, a personalităţilor locale, cu implicare naţională în istoria şi
cultura ţării;
- impactul revistei şcolare
în viaţa şi activitatea copiilor de vârstă şcolară;
- cultivarea parteneriatului
şcolar;
- reflectarea problematicii
abordate de revistă în media locală şi naţională;
- dimensiunea europeană a
conţinutului revistelor şi mesajul intercultural al acestora;
Pe baza acestor criterii, se
vor selecţiona 80 de reviste (40 din şcoli generale şi 40 din licee şi şcoli de
arte şi meserii), care vor primi titlul de laureat.
C. Forme de
stimulare şi recompensă
a) La faza judeţeană: diplome,
cărţi, popularizarea rezultatelor în presa locală, premii din partea unor
eventuali sponsori.
b) La faza naţională: diplome,
cărţi, premii oferite de sponsori, câte două locuri gratuite în tabăra
naţională de profil pentru 2 membri din redacţia fiecărei reviste laureate.
Faza finală a concursului a
cărei perioadă şi al cărei loc de desfăşurare se vor stabili din timp în
fiecare an, va cuprinde redactori elevi şi cadre didactice de la o parte din
revistele laureate.
Pe perioada fazei finale a
concursului se va lucra efectiv la apariţia ,,Revistei revistelor”, care va fi
scoasă pe suport CD electronic şi va fi înmânată fiecărui echipaj participant.
DIRECTOR GENERAL
Liliana PREOTEASA
DIRECTOR
Megdonia PĂUNESCU
Inspector de specialitate
Cătălina
CHENDEA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu