Ortodocşii sărbătoresc duminică, 3 mai, la 50 de zile după
Paşti, Rusaliile, adică Pogorârea Duhului Sfânt sau Cincizecimea, unul dintre
marile praznice împărăteşti ale Mântuitorului şi ziua în care a fost alcătuită
prima comunitate creştină, nucleul Bisericii de mai târziu.
Duminica Cincizecimii, numită în popor şi Duminica Mare,
este sărbătoarea anuală a pogorârii Sfântului Duh peste Sfinţii Apostoli,
eveniment pe care ni-l istorisesc Faptele Apostolilor şi cu care se încheie
descoperirea faţă de lume şi de creaţia lui Dumnezeu.
Sărbătoarea cade întotdeauna la zece zile după Înălţare şi
la 50 de zile după Paşti, când a avut loc evenimentul sărbătorit şi când evreii
îşi serbau şi ei praznicul Cincizecimii. Este, totodată, sărbătoarea
întemeierii Bisericii creştine, pentru că, în aceeaşi zi, în urma cuvântării
însufleţite a Sfântului Apostol Petru, s-au convertit la creştinism aproximativ
3.000 de oameni, care au alcătuit cea dintâi comunitate creştină din Ierusalim,
nucleul Bisericii de mai târziu.
Duhul Sfânt, sub chipul unor limbi de foc, a umplut de
darurile sale pe apostoli, pentru început aceştia căpătând marea putere de a
grăi în limbi străine, necunoscute de ei până atunci. Spre mirarea multor
oameni aflaţi în Ierusalim, cei 12 au început să facă învăţătura Mântuitorului
cunoscută către neamuri, în diferite limbi, deşi aceşti ucenici erau cunoscuţi
de mulţi dintre cei prezenţi ca fiind evrei simpli, în niciun caz preocupaţi de
învăţarea limbilor străine (trimiterea Duhului Sfânt peste ucenicii săi o
vestise mai demult Mântuitorul).
Rusaliile au devenit, pe lângă Paşti, a doua sărbătoare
rezervată botezurilor.
În ajunul Rusaliilor se ţin „Moşii de vară” sau de Rusalii -
cu târguri unde oamenii găsesc cele necesare pomenilor, dar este şi prilej de
veselie. Se crede că sufletele morţilor (moşilor), după ce părăsesc mormintele
în Joia Mare (cea de dinaintea Paştilor), se preumblă printre cei vii,
înapoindu-se la locul lor în Ajunul Rusaliilor.
În biserici, se aduc şi astăzi ramuri verzi de tei sau de
nuc, care se binecuvintează şi se împart credincioşilor, acestea simbolizând
limbile de foc ale puterii Sfântului Duh, care s-a pogorât peste Sfinţii
Apostoli.
Pogorârea (Coborârea) Duhului Sfânt este sărbătoarea
întemeierii Bisericii.
În România, prin decizia Parlamentului, sunt două zile
libere de Rusalii: duminica Rusaliilor şi luni, a doua zi de Rusalii.
Cristian LAURENŢIU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu