de Hari Bucur-Marcu
Domnul premier Ponta Victor are puţine şi răzleţe referiri
la Armata României, toate făcute cu nonşalanţă şi chiar cu cinism. Ne este greu
să ne dăm seama, pe baza acestor referiri, dacă domnul premier ştie sau nu că
Armata României este instituţia naţională care produce putere militară pentru
statul şi poporul său. Cum, nu putem spune dacă acelaşi domn are habar la ce
i-ar trebui domniei sale această putere militară.
În luna mai 2012, când a participat la preluarea conducerii
Ministerului Apărării Naţionale de ministrul său, din primul Guvern Ponta,
domnul premier nu a făcut altceva decât să îi mulţumească, de mai multe ori, domnului
Oprea Gabriel, proaspătul, pe atunci, fost ministru, destituit prin moţiune de
cenzură. După care, a aflat de la noul ministru, domnul Corneliu Dobriţoiu, că
performanţa domnului Oprea a fost proastă, chiar penală, pe timpul celor două
ministeriate consecutive ale acestuia. Asta nu l-a împiedicat pe domnul Ponta
să îl promoveze pe domnul Oprea în înalta funcţie de vicepremier şi îi refuze
domnului Dobriţoiu un nou mandat în noul său guvern, iscat după alegerile din 9
decembrie 2012.
Mai mult, în acest nou guvern, l-a pus la Apărare pe domnul
Mircea Duşa, pentru singurul motiv declarat că nu se făcea ca respectivul domn
să rămână fără minister, după ce liberalii din uniunea politică de la guvernare
şi-au exercitat dreptul de preemţiune pentru obţinerea Ministerului de Interne,
unde fiinţase domnul Duşa până atunci. Asta, pentru că, în mintea domnului
Ponta, la Apărare poate fi ministru şi şoferul domniei sale, cu condiţia să nu
ceară mai mulţi bani de la buget, pentru această întreprindere ciudată.
La instalarea domnului Duşa pe scaunul ministerial al
Apărării, domnul premier Ponta nu s-a mai arătat, ci l-a trimis pe
viceprimministrul fără portofoliu Oprea, pentru a fi clar că acesta va conduce,
de fapt, sectorul apărării din domeniul public al României. Cu acea ocazie a
instalării, la o oră matinală de sâmbătă, domnul Duşa s-a simţit dator să spună
că este calificat pentru ministeriatul Apărării, deoarece, cu Ministerul de
Interne, pe care tocmai îl părăsise, a ieşit primul la întrecerea între ministere
numită „eficienţa guvernanţei”, după ce, în patru luni, reuşise să „aducă
liniştea în minister”.
Propun să ne abţinem să râdem aici de o asemenea pretenţie,
că ar exista o întrecere serioasă între ministere, în condiţiile în care
„eficienţa guvernanţei” este un concept total străin guvernanţilor români. Şi
propun asta, chiar dacă domnul Duşa a mai anunţat şi că, ajungând pe primul
loc, a detronat Ministerul Finanţelor, ce era, până atunci, premiant. Ştiţi
care minister al finaţelor? Acela care are atribuţiile de a colecta taxele şi
impozitele şi care formează bugetul de stat. Ce premiant la eficienţă ar fi
putut fi acel minister, când toate datele oficiale arată că evaziunea fiscală,
adică sustragerea de la plata acelor taxe şi impozite este, de mai mulţi ani,
de peste 40% în România, iar bugetul de stat este de tot râsul? Iar despre
„eficienţa guvernanţei” Internelor ce să mai vorbim, când domnul Duşa nu a fost
în stare să rezolve o problemă aşa de simplă şi directă, ca cea a pensiilor
militare şi de serviciu, scăzute aiuristic de fosta guvernare, făcându-l pe
premierul Ponta să îi ceară, public, să vină cu „calculele”, ceea ce domnul
Duşa nu a putut face până la sfârşitul mandatului, pe când aceste „calcule”
puteau fi calculate şi de un elev din clasele primare, care a trecut de tabla
înmulţirii.
Întrebat, în a doua zi de Crăciun, care sunt priorităţile
politicii de apărare pe care o va practica la minister, domnul Duşa a răspuns,
conştiincios, că este vorba de îndeplinirea angajamentelor şi misiunilor României
în cadrul NATO şi Uniunii Europene, precum şi implementarea „Scutului
Antirachetă” în cadrul parteneriatului cu Statele Unite ale Americii, cu
condiţia să se „găsească” bani la buget pentru Armată, iar pe militari i-a
numit „angajaţi” şi „salariaţi”. Şi a mai spus domnul Duşa că nu are nevoie de
consilieri, pentru că, în actul său de conducere, se bazează pe şefii
structurilor din subordine.
În limbaj profan, aceste afirmaţii trebuie traduse astfel:
(1) singura raţiune de a fi a sectorului public al apărării naţionale este
îndeplinirea „angajamentelor” faţă de străini, care ne apără ei, ca să nu mai
avem noi grija asta; (2) nu există nicio justificare pentru fondurile ce revin
Apărării Naţionale, aceste fiind alocate după cheful guvernanţilor, nu după nevoi
raţionale, clar identificabile; (3) în concepţia acestui ministru, apărătorii
patriei nu mai sunt ostaşi, ci mercenari angajaţi pe bază de contract de muncă,
iar ei nu mai primesc soldă, ci salariu; (4) actuala guvernare nu intenţionează
să conducă direct, cu bună ştiinţă, şi nici să controleze democratic formarea
şi utilizarea puterii militare a României, ci îi lasă pe şefi şi comandanţi să
facă ce le trece lor prin minte, cu resursele sărace pe care le primesc.
Un astfel de ministru al Apărării, posesorul unor asemenea
idei, chiar dacă este creditat cu onestitate de cei ce îl cunosc personal, nu
are cum să îi explice şefului său, domnului premier Ponta, că Apărarea României
este mult mai mult decât „îndeplinirea angajamentelor” faţă de aliaţi şi parteneri
străini, că misiunea de a forma o putere militară raţională şi suficientă
transcede politica de partid şi nu poate fi eludată pe argumentul că nu sunt
bani la buget. Domnul Duşa nu pare a fi în stare să îi spună domnului Ponta că
Armata României nu este un automobil cu care să mergi dacă ai o nevoie şi dacă
ai bani de benzină, iar, în rest, să îl laşi să zacă în faţa blocului sau în
poarta casei, cu lunile sau chiar cu anii, până când apare nevoia şi vin banii.
Dacă ar fi să păstrăm comparaţia de mai sus, situaţia când
am avea nevoie de Armata României ar fi mai aproape de cea în care, dacă îţi
trebuie un autoturism şi nu îl ai gata pregătit şi alimentat, trebuie să îl
construieşti din nou, de fiecare dată. Adică, pentru o nevoie imediată, sunt
necesari ani lungi de pregătire şi înzestrare de toate felurile şi nu poţi să
începi pregătirea şi să investeşti în dotare doar atunci când nevoia îţi bate
deja la uşă, fără să mai aştepte.
Mai concret, îndeplinirea „angajamentelor” faţă de NATO, UE
sau SUA este doar una dintre raţiunile de a fi ale Armatei României, celelalte
două, la fel de importante, dacă nu chiar mai importante, fiind promovarea intereselor
legitime ale românilor prin putere militară, precum şi apărarea naţiunii în
faţa acelor riscuri şi ameninţări care nu sunt abordate în cadrul apărării
comune NATO, ori ale politicii comune de apărare a Uniunii Europene, sau în
cadrul parteneriatului strategic cu Statele Unite ale Americii. Ultima raţiune
listată mai sus include şi cazul mai îndepărtat în care aranjamentele de
apărare comună sau de parteneriat strategic nu mai sunt în vigoare, iar România
ar trebui să preia şi efortul pentru apărarea împotriva riscurilor şi
ameninţărilor ce sunt acum în responsabilitatea acestor organisme
multinaţionale.
Niciun guvern responsabil cu soarta Ţării nu poate să
aştepte ca un risc sau o ameninţare să se transforme în agresiune sau atac
armat pentru a începe să construiască Apărarea Naţională de care ar avea nevoie
pentru a respinge acea agresiune sau a opri acel ataca armat. Asta, chiar dacă
o analiză de risc de securitate ar concluziona că o asemenea agresiune ori un
asemenea atac nu sunt de aşteptat, în viitorul previzibil. Pentru că timpul de
avertizare despre iminenţa unei agresiuni ori unui atac va fi întotdeauna mai
mic decât cel de constituire a puterii militare necesare contracarării lor.
Cum, la fel, timpul de avertizare despre dispariţia NATO sau măcar despre
diminuarea capacităţilor sale de a apăra România în locul românilor va fi
întotdeauna mult mai mic decât cel de refacere a capacităţii României de a se
apăra singură împotriva unui agresor.
Dacă aceste avertismente vi se par ipotetice şi forţate, să
ne aducem aminte că, pe acelaşi continent pe care se află şi România, în
ultimii cinci ani, s-a produs o agresiune sub formă de invazie armată terestră,
maritimă şi aeriană, a Federaţiei Ruse împotriva Georgiei. În ultimii 14 ani a
avut loc un război aerian pentru sancţionarea prin putere militară a unei
anumite conduite politice considerate ca inacceptabile de comunitatea
internaţională, chiar dacă aparţinea unui guvern legitim, în Serbia cea vecină.
În ultimii 18 de ani a avut loc un război civil de secesiune, chiar la
graniţele politice ale României, în Fosta Iugoslavie. Nu mai departe de acum un
an şi ceva, în Libia, stat situat în proximitatea Europei, a avut loc
intervenţia militară a NATO, în favoarea forţelor anti-guvernamentale implicate
într-un război civil.
Acestea sunt doar câteva exemple de proximitate geografică
şi temporală că subiectul securităţii naţionale realizate prin putere militară
este mai actual ca niciodată şi că niciun guvern responsabil faţă de poporul
său nu poate să ignore această realitate. Mai putem adăuga mai multe tipuri de
misiuni armate de intensitate mai mică, cum sunt cele de protecţie a căilor
navigabile, de poliţie aeriană ori de apărare a cetăţenilor români aflaţi în
alte locuri decât teritoriul României, care nu se pot îndeplini decât de
militari. Asta, ca să nu mai amintim unele scenarii posibile, în care puterea
militară a românilor este vitală pentru supravieţuirea Ţării.
Bineînţeles, nu vorbim aici de paranoia ceauşistă a apărării
patriei împotriva oricărui agresor. O asemenea întreprindere a fost utopică, de
la început, şi este, practic, imposibilă. Guvernul are însă nevoie să
întocmească o listă realistă şi rezonabilă de riscuri şi ameninţări care
necesită un răspuns dat cu puterea militară a Ţării şi, apoi, să purceadă la
constituirea acelei puteri militare, în funcţie de urgenţe şi posibilităţi.
Riscurile şi ameninţările care s-ar produce într-un orizont de timp îndepărtat
sau a căror timpi de avertizare sunt suficient de lungi pot fi încredinţate
forţelor armate de rezervă, care s-ar activa şi şi-ar spori puterea militară pe
măsură ce probabilitatea de a avea de-a face cu acele riscuri şi ameninţări ar
creşte.
Mai este nevoie de o listă cu interesele legitime ale
românilor care trebuie promovate prin sau şi prin puterea militară a României,
forţele armate destinate promovării lor urmând să fie „croite” în aşa fel încât
să satisfacă necesităţile naţionale cu eforturi minime şi rezultate maxime. De
exemplu, pe baza unei asemenea liste se pot constitui forţele destinate
gestionării unor crize cu componentă violentă, cum, la fel, se pot contura
modalităţile de cooperare militară internaţională, inclusiv prin asistenţa
militară de toate felurile, pentru anumiţi parteneri. Se poate întâmpla ca, în
viziunea actualei administraţii, această listă să fie goală, adică să nu existe
niciun interes naţional ce ar trebui promovat prin puterea militară, în afară
de apărarea comună în cadrul NATO, desigur. Însă lista trebuie să existe,chiar
şi aşa goală, ca instrument politic de securitate naţională. Fără ea, s-ar
putea crede că nici nu are loc procesul de clarificare privind interesele
naţionale şi modalităţile de promovare a acestora, în România.
Vorbim aici de un cadru instituţional şi raţional de
formulare a unei politici de apărare coerentă şi pe termen mai lung decât
mandatul Guvernului Ponta sau al ministrului Duşa. Doar după formularea ei va
putea această politică să fie finanţată prin bugetele Apărării. Fără ea, aceste
bugete vor fi cum au fost şi până acum, bugete „de avarie”, adică bugete
defecte, care nu finanţează producerea de putere militară, mai ales pentru că
nu se ştie la ce le trebuie guvernanţilor o asemenea putere. Iar tot ce vor
face ei va fi să „respecte angajamentele” şi să „dea bani la militari”.
Avem toate motivele să ne întrebăm dacă domnii Ponta, Oprea
şi Duşa vor fi sau nu dispuşi să ia în considerare cerinţa formulării unei
politici de apărare, mai mult decât necesare,de altfel? Iar, dacă vor fi
dispuşi, ar fi ei în stare să conducă procesul de formulare a ei? Şi, odată
formulată, vor avea ei capacitatea intelectuală, experienţa de guvernare şi
onestitatea instituţională ca să o transpună în viaţă? Adică, ar putea ei să
facă din Armata României o adevărată putere militară, calibrată necesităţilor
şi posibilităţilor naţionale, ori vor continua să facă ceea ce au demonstrat
deja că ştiu şi pot să facă, adică să dezafecteze, să dezmembreze şi să
dezorganizeze apărarea naţională a României?
Răspunsurile la aceste întrebări vor fi date de actele de
guvernare ale celor trei. Le revine aleşilor noştri în Parlamentul monumental
al României să primească aceste răspunsuri şi să vadă ce pot face cu ele, în
interesul nostru, al cetăţenilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu