Fundația Națională a Tinerilor Manageri a realizat mai
multe studii de piață pentru a-și face o idee despre cum arată turismul de
pensiune în România și ce măsuri ar
trebui să ia pentru a se dezvolta în continuare. Mai mult, pe baza
răspunsurilor date de turiști la
diverse studii realizate de fundație, a
fost întocmit și un decalog al
managerului de pensiune. Iată cum arată acesta:
1. Ofertați
loial, păstrați conformitatea între oferta prezentată și
realitatea concretă!
“Să prezinte informații
realiste, să treacă adevărul, că automat vin o dată și a doua oară am renunțat
la serviciile lor... dacă nu, poate mai vin la anu’ și peste 2 ani și mai
spun și la alții să vină” (n.r. citatele aparțin
unor turiști care au participat la
sondaje);
“Să fie informația
cât mai corectă și cât mai reală, nu să
mă trezesc că pensiunea e dată de 5 stele și
când mă duc acolo e de jumătate de stea, pozele să nu fie luate din anumite
unghiuri să ți se pară magnific și când ajungi acolo de fapt să fie o magazie
care luată dintr-un anumit unghi ți se
părea că e palat”.
2. Creați
un aspect prietenos pensiunii: plantați
flori, înlocuiți jaluzelele verticale
de “birou” cu perdele scurte, la jumătatea geamului, luminați spațiul
exterior al pensiunii prin amplasarea unor lămpi solare!
Amenajați cu bun
gust spațiul înconjurător pensiunii,
eventual angajați peisagiști pentru a ambienta adecvat spațiul verde al unității de cazare, exploatați
la maximum oricare spațiu „vital” (grădină,
balcoane, logii, etc.) prin plantarea de flori pentru a amplifica aspectul
„prietenos” al pensiunii; amplasați în
grădină lămpi solare (protejați mediul,
au mare impact estetic, sunt utile, consum de energie electrică zero, preț modic, asigură vizibilitate turiștilor care vin noaptea în pensiune).
“Satisfacția stă de multe ori în ceea
ce vezi”
3. Păstrați
specificul locului și „culoarea” mediului! Utilizați dotări, materiale și finisaje păstrând o ambianță
estetică în acord cu mediul /evitați
plasticul, folosiți lemnul (mese,
scaune, etc.), cultivați bunul gust!
4. Educați
turiștii
– natura nu e numai un spațiu al libertății totale ci și
al responsabilității! Scrieți
o plachetă pentru turiștii „iubitori de
natură”: indicați că nu au acces
nelimitat în natură și subliniați importanța
protejării frumuseților naturale,
împiedicând astfel pierderea unor valori unice sau neregenerabile datorită
lentorii soluțiilor sau „manelismului
turistic”!
“Am văzut multe pet-uri și
pungi de plastic aruncate în natură, sunt multe gunoaie lăsate în urmă de turiști”.
5. Investiți
în creativitate - Diferențiați-vă de competitori / Valorificați gastronomia zonei, oferiți servicii originale, propuneți produse unicat, eventual o rețetă românească mai puțin uzitată, gustoasă și
fără economie la ingredient!
“Noi suferim enorm la acest capitol. Sigur s-ar putea face
mai multe, nu pocnind din degete, ci lucrând cu un pic de cap pe acest capitol.
Să nu ne cantonăm în produse sau mâncăruri universal valabile atât în vârf de
munte cât și în restaurantul de la oraș, să se meargă și pe specificitate.” .....“fiecare pensiune să ofere ceva al ei
original, un foc de tabără, o prăjitură pe care nu o mai găsești altundeva, să facă ceva original, într-o
pensiune gazda a organizat jocuri și
concurs de dansuri pentru turiștii cazați, nu ne-am plictisit!”
6. Turiștii
caută pensiunile pentru liniște, asigurați-le-o!
“Două nopți la rând
a fost chef în pensiune, deci n-am avut liniște,
eu zic așa: distrează-te, dar nu-l
deranja pe cel de alături.” ...“vrem un loc liniștit,
fără manele în jur, am fost cazat la o pensiune unde nu am putut să dorm de
gălăgie, de la muzică, sigur nu mă mai duc a doua oară”.
7. Dialogați,
fiți
spontani și atenți la solicitările turiștilor,
ospitalieri dar nu inoportuni, păstrați
o limită a discreției!
“Să ne primească cu brațele
deschise, dar să nu stea tot timpul pe capul nostru”
“Dacă proprietarul stă de vorbă cu tine, dar nu are o vorbă
caldă și mănâncă semințe în același
timp, e o vorbă... te cam duci de acolo”... „oamenii să nu se bage în sufletul
tău, știți
că din dorința de a fi prea primitori,
exagerează un pic și stau pe capul tău
prea mult”.
8. Creați
circuite turistice tematice pentru a le facilita turiștilor cunoașterea
zonei și a le umple timpul, extindeți activitățile
turistice sau introduceți altele noi /
Nu descurajați prin prețuri nejustificat de mari la serviciile
turistice!
“Dacă stai 2 zile nu e o problemă, dar dacă vrei să stai mai
mult, vreo 6-7 și n-ai ce face, atunci
e o problemă, dacă n-ai ce face, stai 2 zile și
pleci” ... “în Republica Dominicană am plătit mai puțin decât la Mamaia”.
9. Rețineți și
motivați-vă
personalul calificat, profesionist!
“Personalul nu era prea instruit, nici prea priceput, și era și
cam leneș, e musai ca personalul să fie
școlit”
10. Evaluați
satisfacția și insatisfacția turiștilor
pe bază de chestionar scurt dat la plecare, cunoașteți astfel detaliat
preferințele și așteptările clienților!
“Să ne dea la plecare un formular să-l completăm să știe ce așteptăm
de la ei”.
Autor:
Ionuţ Fantaziu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu