Ministrul Remus
Pricopie vorbeşte, în interviul acordat agenţiei MEDIAFAX, despre priorităţile
în noul an şcolar, care începe la 16 septembrie, printre care creşterea
ponderii mediei la Evaluarea Naţională la 75 la sută, faţă de 50 la sută cât a
fost până acum, şi reducerea la 25 la sută a ponderii notelor din ciclul
gimnazial pentru admiterea la liceu, pregătirea bacalaureatului din prima zi de
şcoală, introducerea, în premieră, a simulării bacalaureatului la clasa a XI-a,
informarea corectă a părinţilor despre ceea ce se întâmplă la clasă,
verificarea activităţii în şcolile cu rezultate controversate şi întărirea
dialogului cu actorii din sistem.
Pricopie spune că vor
fi introduse, din noul an şcolar, controale care vor urmări prezenţa la şcoală,
ce se întâmplă în clasă şi modul în care decurge evaluarea. Ministrul
precizează că primele controlate, chiar din septembrie-octombrie, vor fi
şcolile unde au fost variaţii foarte mari între evaluările la clasă şi
Evaluările Naţionale.
Despre Bacalaureat,
ministrul spune că pregătirea pentru examen va începe din 16 septembrie şi se
va verifica dacă există în fiecare liceu program de ore suplimentare, meditaţii
la şcoală.
Ministrul mai spune
că profesorii care fraudează trebuie să nu mai fie la catedră, iar părinţii
interesaţi de fraudarea unui examen trebuie să vadă deserviciul făcut copiilor
lor.
Prezentăm integral
interviul acordat de ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, agenţiei MEDIAFAX.
Reporter: Care este cea mai
importantă noutate din anul şcolar viitor?
Remus Pricopie: Cea mai
importată este cea privind ponderea mediei Evaluării Naţionale la admiterea în
liceu. Mai concret, nu am modificat disciplinele la Evaluarea Naţională, nici
nu puteam să facem aşa ceva, dar formula de calcul a mediei de admitere la
liceu poate fi modificată prin ordin de ministru. Aşa că am luat decizia să
creştem ponderea mediei obţinute în urma examenului de Evaluare Naţională în media
finală de admitere la liceu, ca urmare a analizelor care au condus la concluzia
că evaluarea la clasă este, în multe cazuri, mai indulgentă decât Evaluarea
Naţională. Vorbesc despre creşterea ponderii mediei la Evaluarea Naţională la
75 la sută, faţă de 50 la sută cât a fost până acum, şi reducerea la 25 la sută
a ponderii notelor din ciclul gimnazial pentru admiterea la liceu. Am făcut
publice aceste date. Prin urmare, în momentul de faţă, fiecare şcoală vede
foarte exact care sunt diferenţele dintre ceea ce se întâmplă la evaluarea pe
parcursul claselor V-VIII şi ceea ce se întâmplă la Evaluarea Naţională. Dacă
n-ar fi fost aceste diferenţe, probabil că nu s-ar fi justificat
modificarea.Corectarea acestei situaţii este una dintre priorităţile anului şcolar
care începe.
Reporter: Cum va putea fi corectată
această situaţie?
Remus Pricopie: Voi introduce
controale care vor urmări de la prezenţa la şcoală, până la ceea ce se întâmplă
în clasă zi de zi şi modul în care decurge evaluarea. Altfel spus, în ce măsură
cadrele didactice sunt prezente la clasă şi folosesc toate orele în mod
corespunzător. Am în atenţie cu prioritate acele şcoli în cazul cărora există
variaţii foarte mari între evaluările la clasă şi Evaluările Naţionale. Acestea
vor fi primele controlate, chiar începând cu lunile septembrie şi octombrie ale
acestui an. Voi începe cu primele 50 de şcoli pe care, de altfel, le puteţi
vedea şi dumneavoastră pe pagina de internet a Ministerului Educaţiei. Am făcut
publice toate aceste date pentru ca părinţii şi societatea în ansamblu să ştie
care este nivelul de performanţă al fiecărei şcoli.
Reporter:Veţi menţine ideea introducerii în premieră a
simulării bacalaureatului din clasa a XI-a?
Remus Pricopie: Metodologia privind
organizarea examenului de Bacalaureat pentru anul viitor nu are schimbări care
să îi vizeze pe candidaţi. Pe partea de organizare a examenului, schimbările
sunt nesemnificative pentru publicul larg, dar sunt unele lucruri pe care le-am
întărit pe zona de respectare a metodologiei, în special elementele care ţin de
securitate, extrageri de subiecte etc. Dar, repet, doar întărim anumite lucruri
care existau de fapt. În acelaşi timp, vom lua măsurile necesare ca pregătirea
pentru examen să înceapă din 16 septembrie şi să se desfăşoare serios pe tot
parcursul anului. Vom avea o serie de discuţii cu toţi inspectorii, aceştia la
rândul lor cu toţi directorii de unităţi de învăţământ, astfel încât, pe de-o
parte, părinţii şi elevii să fie la curent cu procedurile, pe de altă parte, să
ne asigurăm că fiecare liceu are un plan de măsuri coerent şi realist, care să
vizeze ameliorarea rezultatelor la examenul de anul viitor. Vom face evaluări,
asistenţe la clasă, inspecţii, vom urmări cu mare atenţie cum se folosesc orele
de Română, de Matematică, de Fizică, de Chimie etc., vom verifica dacă există
în fiecare liceu program de ore suplimentare, meditaţii la şcoală. Aşa cum am
anunţat deja, vom introduce simulări naţionale ale examenului de bacalaureat la
clasa a XII-a şi, ca o noutate, la clasa a XI-a. Din semnalele venite din
partea celor cu care am discutat până acum, am înţeles că această măsură se
bucură de o largă susţinere.
Reporter: O altă noutate pentru anul şcolar viitor?
Remus Pricopie : Este vorba de
sistemul de evaluare periodică la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a. Este o idee
veche, nu am venit eu cu ea la Ministerul Educaţiei, este o idee pe care
instituţiile specializate în ştiinţele educaţiei din ţară şi din străinătate o
studiază de ani de zile, iar principalul motiv pentru care trebuie să
introducem această evaluare este acela că noi, în sistemul nostru de educaţie,
până la clasa a VIII-a nu avem nicio evaluare de sistem. Evaluarea naţională
este prima evaluare după ani buni de şcoală. Să nu ne mirăm când constatăm că
25 la sută din copiii noştri nu reuşesc să ia nota 5 la două examene. Mă rog,
nu sunt uşoare, dar nu sunt nici grele, sunt examene de evaluare naţională,
Matematica şi Româna, de la sfârşitul clasei a VIII-a. Acest sistem va deveni
standard începând cu anul şcolar 2013-2014. Prin urmare, după câţiva ani de
grădiniţă, după clasa pregătitoare, după clasa I, ajungem în clasa a II-a şi
putem să vedem care este nivelul elevilor, iar informaţiile respective le putem
folosi pentru a vedea unde avem vulnerabilităţi, unde sunt probleme, la nivel
de şcoli, la nivel de clase, chiar la nivel de elev în raport cu ceilalţi
elevii. Anul acesta ne-am uitat cu foarte mare atenţie la rezultate şi vom face
fişe pentru fiecare şcoală în parte în special pe diferenţele de evaluare.
Atunci când ai în catalog 8.00 la Matematică, iar la evaluarea naţională ai
2,80 - caz real - înseamnă că ai o problemă. Şi dacă este un copil, poţi să
spui că a fost un accident, se întâmplă, dar dacă ai mai mulţi şi dacă se
repetă an după an, înseamnă că acea şcoală are o problemă foarte serioasă cu
evaluarea la clasă. Când supraevaluezi un copil la clasă greşeşti nu o dată,
greşeşti de mai multe ori. În primul şi în primul rând greşeşti în raport cu
copilul, pentru că el va avea sentimentul că ştie, dar apoi constată că nu este
de 8.00, ci este de 2,80. În al doilea rând, greşeşti în raport cu părinţii,
pentru că părinţii au încredere că evaluarea noastră este una corectă şi stau
liniştiţi că au copii pe drumul cel bun, iar noi de fapt îi minţim printr-o
evaluare necorespunzătoare. Prin urmare, Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei
şi caselor corpului didactic le voi cere pentru anul şcolar 2013-2014 să aibă
ca temă principală această problematică a evaluării, să fie cât mai corectă şi
să remediem problemele din timp.
Reporter: Sunteţi hotărât să aplicaţi măsuri radicale?
Remus Pricopie: Nu sunt adeptul
măsurilor radicale, dar nici nu ezit să le adopt, dacă este cazul. Cred că
fiecare trebuie să-şi îndeplinească atribuţiile corespunzător, iar dacă acest
lucru nu se întâmplă, măsurile de corecţie nu vor întârzia să apară. Aşadar,
revin, nu se pune problema unor măsuri radicale, se pune problema ca fiecare
cadru didactic să-şi îndeplinească atribuţiile aşa cum trebuie la clasă şi
insist foarte mult pe faptul că părinţii trebuie să fie informaţi corect în
raport cu ceea ce se întâmplă în clasă şi cu evoluţia copiilor lor. Dacă vom
continua să acordăm note mai mari decât este cazul, atunci ne vom trezi în
situaţia în care copiii noştri, ajunşi în faţa primelor examene serioase, nu
vor reuşi. Într-un fel, evaluările necorespunzătoare la clasă amputează
viitorul copiilor noştri şi să nu ne mai mirăm atunci când aflăm că suntem pe
ultimele locuri la evaluările internaţionale, ca de exemplu PISA. Am cerut ieri
inspectorilor şcolari generali din fiecare judeţ să facă analize şi planuri de
măsuri pentru acele şcoli care nu performează. De asemenea, i-am informat că
doresc o abordare echilibrată, profesionistă, predictibilă. Dacă aceste măsuri,
însă, nu vor da rezultate, nu voi ezita să apelez la măsuri mai dure, care pot
merge până la schimbarea celor care nu-şi fac treaba.
Reporter: Cine este responsabil pentru copiii slab
pregătiţi?
Remus Pricopie: Un copil de clasa a
VIII-a care nu ia nota 5 este un copil care a irosit opt ani din viaţă, cu
consecinţe dramatice pentru viitorul lui, iar vina o purtăm noi, nu copilul.
Când ai 30.000 - 35.000 de copii, absolvenţi ai ciclului gimnazial, care nu
reuşesc să ia nota 5 la Evaluarea Naţională, după opt ani de şcoală şi nu ştiu
câţi ani de grădiniţă, înseamnă că ai irosit opt ani din viaţa fiecăruia în
parte, cu consecinţe dramatice pentru viitorul fiecăruia, dar şi al societăţii
în ansamblu. De vină nu sunt copiii aflaţi în această situaţie, ci noi,
părinţii, cadrele didactice, comunitatea în ansamblul ei. Iată de ce,
prioritatea noastră, a tuturor, trebuie să fie corectarea acestor situaţii.
Reporter: Dar părinţii interesaţi mai mult de fraudarea
examenelor decât de pregătirea serioasă a propriilor copii?
Remus Pricopie: Părinţii interesaţi
de fraudarea unui examen nu realizează deserviciul făcut copiilor lor. Eu sunt
părinte. Nu intru în categoria părinţilor interesaţi de note fără acoperire în
realitate, ci pe mine mă interesează ce ştiu copiii mei şi, împreună cu
profesorii de la clasă, urmăresc ceea ce se întâmplă în fiecare zi cu copiii
mei. Numai în acest mod vom reuşi să avem copii educaţi, copii care să facă
faţă provocărilor de mâine. Să plecăm de la ceea ce s-a întâmplat la examenele
naţionale. Părinţii care sunt interesaţi de fraudarea unui examen pentru ca ai
lor copii să aibă rezultate bune înseamnă că nu realizează deserviciul pe care
îl fac copiilor lor. Însă, atenţie, nu aş vrea să generalizăm. Eu ştiu că sunt
mulţi profesori responsabili, aşa cum ştiu că sunt şi mulţi părinţi
responsabili. Nu trebuie să aruncăm dintr-o dată vina pe toată lumea, dar dacă
avem cinci la sută situaţii de acest gen, respectiv profesori sau părinţi mai
puţin conştienţi de responsabilităţile lor, noi trebuie să încercăm să-i
conştientizăm şi pe părinţi, şi pe profesori, şi pe elevi că este interesul
tuturor să ne facem treaba bine şi să nu ne minţim, pentru că, în fond, a
frauda evaluarea înseamnă nu numai a încălca legea, ci şi a ne minţi.
Reporter: Ce veţi face cu profesorii dispuşi să fraudeze?
Remus Pricopie: Vom face totul ca
profesorii care fraudează să nu mai fie la catedră. Vom face absolut tot ceea
ce putem să facem la nivelul Ministerului Educaţiei ca legea să fie mult mai clară
cu privire la măsurile pe care le putem adopta în situaţii de fraudă. Cei care
consimt fraudarea actului de educaţie - examene, documente de studii etc. - nu
mai au ce căuta în sistem. Sigur că trebuie să respecţi în acelaşi timp niştre
proceduri, să respecţi legea, eşti vinovat numai în momentul în care există o
decizie definitivă şi irevocabilă. Eu cred că avem o problemă cu profesorii
care pregătesc frauda şi vă asigur că vom folosi toate instrumentele legale ca
aceşti oameni să nu mai fie la catedră. Ne aflăm într-un dialog permanent cu
instituţiile statului, Ministerul Justiţiei, cu Procuratura, iar oamenii noştri
de la Departamentul juridic analizează situaţiile şi vă vom ţine la curent de
fiecare dată când sunt lucruri noi.
Reporter: V-am auzit vorbind despre prevenţie. La ce v-aţi
referit?
Remus Pricopie: Să nu ne fie ruşine
să folosim cuvintele cinste, muncă, respect. Cred că prevenţia este foarte
importantă pentru că, de fapt, ajungem în această situaţie pentru că unii
dintre noi nu considerăm ca fiind o valoare cinstea, munca, respectul. Dacă nu
le consideri ca valori fundamentale la care trebuie să te raportezi
corespunzător, atunci evident că încerci să trişezi. Eu cred că trebuie să
conştientizăm corespunzător aceste valori pe care trebuie să le predăm
elevilor. Dacă ele nu au fost învăţate în mediul în care au trăit copiii până
au ajuns în şcoală, atunci este responsabilitatea noastră să le predăm. Nu cred
că trebuie să ne fie ruşine să folosim aceste cuvinte - cinste, muncă, respect.
Dacă în şcoală nu cultivăm aceste valori, atunci ce fel de societate construim?
Reporter: Ce trebuie făcut urgent în sistem?
Remus Pricopie: Trebuie să întărim
dialogul cu toţi actorii interesaţi şi implicaţi în actul de educaţie. Educaţia
este un bun al fiecăruia dintre noi, dar este şi un bun public. Prin urmare,
este firesc ca temele de educaţie să suscite un interes larg şi, de multe ori,
dezbateri aprinse. Din decembrie şi până acum am încercat să avem o atitudine
proactivă, deschisă, să venim în întâmpinarea problemelor şi să asigurăm o
participare largă a diferitelor categorii de actori interesaţi şi implicaţi în
actul de educaţie. Nu există temă mare pe care am lansat-o în această perioadă
şi care să nu fi fost supusă dezbaterilor publice. Este important ca în
măsurile pe care le adoptăm să implicăm un număr cât mai mare de oameni,
profesionişti ai domeniului, care să contribuie la identificarea celor mai bune
soluţii.
SURSA http://liviumarianpop.blogspot.ro/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu