Diverse melodii, între care cele ale lui Julio Iglesias,
difuzate la volum maxim, au fost folosite ca instrument de tortură în perioada
lui Augusto Pinochet, potrivit unui studiu britanic publicat miercuri, la
împlinirea a 40 de ani de la lovitura de stat a dictatorului chilian, relatează
AFP. Deţinuţii au fost obligaţi să asculte de nenumărate ori melodiile
solistului spaniol, dar şi coloana sonoră din filmul lui Stanley Kubrick
„Portocala Mecanică“, sau melodia „My Sweet Lord“ a lui George Harrison, pentru
a claca psihologic, afirmă Katia Chornik, cercetătoare la Universitatea din
Manchester. Sprijinindu-se pe mărturiile unor foşti deţinuţi şi pe cea a unui membru
al Serviciilor Secrete chiliene, în timpul lui Pinochet, a cărui dictatură a
provocat moartea a peste 3.200 de persoane şi dispariţia cîtorva sute, alte
38.000 fiind torturate, ea evidenţiază o practică reproşată frecvent în prezent
armatei americane. „Difuzate la volum maxim timp de zile întregi, melodii care
la origine erau foarte populare au fost folosite pentru a provoca daune
psihologice şi psihice“, explică Katia Chornik. Un fost deţinut povesteşte cum
torţionarii săi obişnuiau să intoneze „Gigi l’Amoroso“ de Dalida înainte de a-l
duce la interogatoriu şi a-l tortura cu acelaşi cîntec pe fundal. „Un centru de
tortură pe strada Iran era numit «discoteca» de către agenţi. Muzica avea ca
scop şi să acopere strigătele deţinuţilor“, adaugă Katia Chornik, contactată de
AFP. „Muzica era prezentă 24 de ore din 24. Ei deschideau radioul şi puneau tot
ce era la modă. În închisori puneau muzică militară pentru a ne face să mergem
în pas şi ne obligau să cîntăm“, confirmă pentru AFP Carlos Reyes, un fotograf
chilian care locuieşte la Londra şi care a fost închis timp de doi ani în
timpul lui Pinochet. Dar muzica le-a permis, de asemenea, deţinuţilor să
reziste şi să aibă curajul să suporte abuzurile, potrivit doctorului Chornik,
care se apleacă în special asupra unei formaţii corale de la Tres Alamos, unul
dintre centrele de detenţie din Santiago. „Muzica a apropiat deţinuţii,
deoarece era un mijloc pentru ei de a face faţă teribilelor suferinţe. Dar ea
are, de asemenea, valoare de mărturie“, afirmă ea. „Mulţi deţinuţi nu mai
apăreau în acte oficiale şi trebuiau să dispară fără să lase urme. Cîntecele
erau o modalitate de a le aminti cine sînt şi în ce cred“, conchide ea. Sursa
Tricolorul
C.L.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu