Compania Facebook a
manipulat emoţiile resimţite de aproape 700.000 dintre utilizatorii săi, în
cadrul unui experiment secret, în urma căruia a descoperit că stările de
fericire şi de tristeţe sunt "contagioase", putând fi transmise de la
un internaut la altul.
Experimentul, care nu a beneficiat de consimtamantul
utilizatorilor, a provocat un val de critici in randul acestora, din cauza
incalcarii vietii private si a unor principii de natura etica, informeaza
independent.co.uk.
Timp de o saptamana, in anul 2012, Facebook a manipulat
"news feed"-urile (sectiunea in care sunt prezentate noutatile
publicate de internauti) de la aproape 700.000 de utilizatori pentru ca acestea
sa para mai "fericite" sau mai "triste" decat erau in mod
obisnuit. Dupa incheierea experimentului, cercetatorii au aflat ca utilizatorii
tind sa publice comentarii pozitive sau negative, in corelatie cu orientarea
care a fost data "news feed"-ului lor. Experimentul a provocat
nemultumirea internautilor din cauza acestei manipulari.
Studii precedente au aratat ca elementul denumit de
cercetatori "contagiere emotionala" poate sa se transfere in cadrul
unei retele. Studiul companiei Facebook a demonstrat ca acest efect poate sa
apara si fara o interactiune directa, prin indicii nonverbale.
Toti internautii care au folosit versiunea in limba engleza
a retelei Facebook s-au calificat automat pentru experiment, ale carui
rezultate au fost publicate la inceputul acestei luni. Cercetatorii au analizat
cuvintele folosite in mesajele publicate de utilizatori in "news
feed-urile" lor pentru a decide in mod automat daca acestia aveau o stare
de dispozitie pozitiva sau negativa, iar apoi au manipulat fluxurile lor de
actualitati.
Ei au descoperit astfel ca emotiile se raspandesc la nivelul
intregii retele si ca prietenii utilizatorilor tind sa reactioneze mai intens
fata de mesajele negative. Utilizatorii care au fost expusi unor mesaje mai
putin emotionale au avut tendinta de a evita sa publice mesaje proprii.
Experimentul a fost aspru criticat in acest weekend de
numerosi internauti si organizatii din lumea intreaga, care spun ca acest
studiu ar putea fi folosit de Facebook pentru a-i incuraja pe utilizatori sa
publice mai multe mesaje si de alte agentii, precum guvernele, pentru a
manipula sentimentele utilizatorilor din anumite tari.
Chiar si coordonatoarea experimentului, Susan Fiske,
profesor de psihologie la Universitatea Princeton din Statele Unite ale Americii,
a declarat ca are rezerve fata de acest experiment, prin prisma principiilor de
natura etica pe care studiul ei le-a generat.
Politica de utilizare a informatiilor ("Data Use
Policy") a companiei Facebook - parte a sectiunii "Conditii de
utilizare" ("Terms Of Service"), pe care fiecare utilizator
trebuie sa o citeasca si sa o accepte atunci cand isi creeaza un cont pe
aceasta retea de socializare - precizeaza faptul ca Facebook isi rezerva
dreptul de a folosi informatiile primite de la utilizatori "pentru
operatii interne, inclusiv pentru ghidul de ajutor, analize de date, testare,
cercetare si imbunatatiri ale serviciului". Mediafax
dr. Iulian COZA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu