Dezbaterile cenaclului lunii ianuarie
Joi 22 ianuarie a
avut loc în București, la sediul
Uniunii Cineaștilor din România, prima ședință
pe anul 2015 a Cenaclului Ecranizărilor Literare întrunind membri ai UCIN, ai Asociației Prozatorilor din București, ai Uniunii Ziariștilor Profesioniști,
cadre universitare, studenți. Stabilind
legături digitale care se vor perfecționa
în viitor, întrunirea a avut prezență și
participare virtuală pe internet prin grupajul de site-uri în webmaster la
Londra sub genericul CINELITERATURA, postat la adresa :
http://screenplayfestivalro.falezedepiatra.net/ .
Prezentările și
discuțiile din cadrul cenaclului au
definit cadrul pe care se vor desfășura
dezbaterile teoretice și de specialitate
privind aspectele contemporane ale ecranizării ca factor de perfecționare a artei filmului și afirmării unui stil specific în producția noastră cinematografică dar, în același timp, de ridicare a nivelului cultural național prin lărgirea publicului cinefil atras
de producții ce depășesc nivelul comercialului și combaterea pericolului de manelizare a
gustului public. Tot în cadrul acestor dezbateri se vor aborda și aspecte ale politicilor culturale de
afirmare a cinematografului de calitate artistică prin organizarea în școli sau așezăminte
din localități și în comunitățile
diasporei, a unor cluburi-internet care să urmărească Festivalul Ecranizărilor și să participe la lucrările cenaclului care
îl susține și îi pregătește galele
prin mijloacele internet oferite de site-ul CINELITERATURA.
Prin punerea în discuție
a sinopsisului Nevinovățiile viclene,
extras de Elena Badic-Mircea după un
insolit roman scris în colaborare de fiul lui Caragiale: Luca, cel mai mic
decât Mateiu, antrenat în începuturile avangardismului literar – tocmai
printr-o cinematografică punere în paralel a unui fior de iubire adolescentină
cu tramele unei mai spectaculos viciate iubiri adulterine, s-au făcut aprecieri
și sugestii pe text, dar s-au stabilit și modalitățile
de lucru „în atelier” a cenaclului. Astfel, îi informăm pe toți cei interesați
că se începe alcătuirea unui catalog de propuneri de ecranizări din literatura
română clasică și contemporană la care
sunt invitați să participe cu oricâte teme și idei. Ajunse în forma de sinopsis susținut cu argumentările respective, acestea se
pun în dezbaterea întrunirilor lunare dar și
a celor virtuale pe internet, atât în forma inițială
cât și, peste două ședințe,
în forma pe care autorul o consideră finită, urmând ca apoi să fie publicate în
caietele pe care cenaclul le supune atenției
producătorilor și agenților intermediari. În măsura în care condițiile tehice vor permite, pentru ca demonstrația să se poată face mai rapid, se vor adăuga
acestora probe filmate sau filmări-pilot. Astfel, roadele activității se vor concretiza în producții
care să alimenteze însăși concursurile
secțiunii naționale a Festivalului. În schimb, secțiunea internațională va
avea un premiu pentru cea mai bună ecranizare făcută într-o producție străină pe un subiect inspirat din
literatura română.
Secțiunea a treia a
întrunirii a procedat la o amplă informare și
colectare de păreri privind subiecte mai puțin
cunoscute din literatura română clasică, interbelică și din întregul secol XX, ca și
din producția literară recentă care
prezintă calități de transpunere
cinematografică. Pentru filmele de scurt și
mediu metraj în realizarea cărora cenaclul vrea să stimuleze și să sprijine tinerii cineaști, s-a subliniat importanta sursă a unor
celebre cărți de memorialistică scrise
de autori români dându-se exemple din Ionel Teodoreanu, Nicolae Iorga, Nicolae
Pătrașcu, I.D.Sârbu iar, pe lângă informarea generală cu
titlurile ultimelor apariții
editoriale, au fost subliniate lucrări mai puțin
cunoscute, în special nuvelistica lui Vlahuță,
Delavrancea, Rebreanu, Gib Mihăescu, Cezar Petrescu, cea din volumele de debut;
„Femei” de Mihail Sebastian, „Straniul paradis” de Laurențiu Fulga, „Întâlnirea din pământuri” de
Marin Preda, unele tablete ale lui Arghezi sau, tot de la „Bilete de papagal”,
aventurile de umor suprarealist ale lui Felix Aderca, lista rămânând încă mult
deschisă.
Au participat cu intervenții
regizorul Jon Gostin, producătorul Vasile Neagoe, actorul și profesorul de actorie Ștefan Velniciuc, operatorul și profesorul de imagine Vlad Leu,
scenograful Mihnea Tăutu și scriitorii
cu multiple disponiblități
cinematografice Denis Dinulescu, Nicolae Iliescu, Corneliu Leu, Daniel Roxin; și a vegheat de la Londra, preluând pentru
spațiul virtual al participanților - de oriunde ar fi ei, iubind limba și arta românească - realizatorul celui mai amplu spațiu internet în limbă română asociată cu limbile lumii: Emanuel Pope.
Toți participanții s-au angajat la alcătuirea a două
cataloage: cel al tuturor subiectelor
apte de ecranizare, despre care am vorbit, precum și unul al tuturor tilurilor de ecranizări și filme de orice dimensiune legate de
literatura română care pot circula în domeniul public fără copyright, pentru a
putea alcătui portofoliul canalului nostru dedicat galelor de film. Fapt pentru
care facem cunoscute aceste agajamente spre cunoștința tuturor celor care vor să adere la ele, să
colecteze și ei date pe care le
asteptăm a fi transmise la adresa leuc@upcmail.ro sau postate în rubricile noastre de forum.
Alături difuzării acestor filme vom fi încântați
să publicăm articole de prezentare, analiză și
opinie din partea celor care le recomandă.
Corneliu LEU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu