de Simion Doru CRISTEA
Toţi cititorii de limbă română sunt fascinaţi de măreţia lui
Eminescu. Opera postumă ne impresionează prin procesul de şlefuire a expresiei
în cristalizarea gândirii clare, profunde şi extrem de simple cu care a
cucerit, ne cucereşte şi va continua să cucerească, opera sa reprezentând ceea
ce ar putea fi perfecţiunea turnată şi în limba noastră, cea românească, a ceva
despre care ne vorbea Horaţiu în arta sa poetică „Exegi monumenum aere perenius
regalique sitius” (Am terminat un monument mai durabil decât arama şi ţinutul
regesc). Cum viaţa i s-a curmat eroic în zvâcnirea ei pământească, urmează
firesc amplificarea, continuarea şi împletirea sensurilor ivite din izvorul
eminescian al inepuizabilului tezaur postum.
Ca om, Eminescu s-a păstrat acelaşi înaintea şi în timpul
creaţiei, dar şi de după. Datoria lui sfântă era să creeze întru frumos şi a
făcut-o ca un Dumnezeu. Din acest punct de vedere Mihai Eminescu nu se
deosebeşte cu nimic de nici un alt artist. Dacă opera sa publicată în timpul
vieţii este unanim recunoscută drept capodoperă, vademecumul eminescian de
texte scrise şi rescrise, în ciuda valorii lor informaţionale, istorice,
filosofice, religioase şi umane, deşi nu intră în categoria consacrată a „capodoperelor”,
constituie mărturia vie a febrei de creaţie eminesciană. Postumele pe care ni
le-am putea imagina de dimensiunea unui aisberg ce pluteşte pe deasupra mărilor
reci ale reflecţiei umane, cu tendinţa firească de a se apropia de ecuatorul
fierbinte al sentimentelor, trebuie să le privim cu rezerva eminesciană a celui
care le ţinea puse de o parte. Ele sunt tortul ce aştepta să-i vină rândul la
tors. Asemenea vechilor predoslovii, ne ajută să căutăm o explicare a
neînţelesului din procesul de creaţie al geniului nostru naţional. În curgerea
firească a textului din postume găsim distanţa discursivă, profund reflexivă şi
bogat informativă, dintre sclipirile de geniu dintre care unele apar în
continuul luminii poeziilor sale.
Deşi trăim în secolul al XXI-lea, legile magice, mitice şi
dumnezeieşti ale creativităţii au rămas aceleaşi. Un artist creează. Cei care
interpretează opera în diverse registre şi coordonate cel mai adesea distrug
opera pentru a o institui într-o dimensiune didactică, crezând ei că astfel
este mai uşor digerabilă de studenţi. Artistul nu creează pentru că, ci cu
toate că. El creează cu toate că avea la dispoziţie o limbă care nu cunoscuse
rafinamentul metafizic, unul prin excelenţă metaforic, dar avea în sine o
dimensiune culturală milenară profundă, fiind ea însăşi cultură. Cei care
vorbesc o limbă nu au răgazul de a sta şi a medita pe marginea ei, iar
„inginerii limbişti” (vorba latiniştilor) nu trec dincolo de faptele
lingvistice, şi de aceea nu mai văd pădurea de copaci. Cu siguranţă, mulţi
dintre cei care citesc prezentele rânduri îşi dau seama de ce înseamnă să
trăieşti eminescian cultura română: să te bucuri că descifrezi cărţi vechi de
cult scrise în chirilică cu text fie în slavonă, fie în română, să simţi
mirosul puternic de carte produsă manufacturier, căreia cauţi să-i descoperi
siglele producătorului hârtiei, sau, intrând într-o bibliotecă uiţi să mai
mănânci, uiţi de tine şi de toţi pentru a trăi în alte coordonate „istorice”,
acele vârste culturale adoptive care vin să-ţi compenseze lipsurile, să te
ajute să ieşi din criză şi să conştientizezi valoarea creaţiei artistice.
Căutând să descifrezi scrisa vechilor latini, greci şi evrei, rămâi surprins
când înţelegi că, studiindu-i pe ei, te descoperi pe tine cu un eu limpezit de
patimile acestei lumi. Aşa se trăieşte Eminescu cules din petalele cărţilor
vechi, din aroma buzelor fragede şi miresmele nopţilor înstelate. Eminescu ne
trăieşte pe fiecare, înveşmântându-ne cu frumuseţile lui.
Fiecare român vrea să-l prindă pe Eminescu în cuvinte şi
mereu ne scapă. Normal, atunci căutăm să-l prindem prin starea eminesciană,
încercând să intrăm în pielea lui românească, să devenim pentru câteva momente
gazda genialităţii. Cum se ştie, din punctul de vedere al cunoaşterii, orice
elev din ziua de astăzi deţine mai multe informaţii decât un Leonardo da Vinci,
un Platon sau Aristotel, decât un Eminescu, dar ştiinţa lor este doar una
formală. Ceea ce ne lipseşte este spaţiul de trăire şi de gândire între
elementele cunoaşterii, acea scufundare în noi înşine pentru a ne limpezi
zările cuvântului şi ale gândului. Studiul repetat al operei celor amintiţi
precum şi a multor altor răscruci ale destinului uman global, ne împrospătează
mereu viaţa, înţelegând mai mult cu inima decât cu mintea cum „toate-s vechi şi
nouă toate”. A vorbi despre Eminescu înseamnă a vorbi despre noi, despre
experienţa noastră de viaţă cărturărească, estetică şi artistică. Încercăm
cuvintele, dar cuvintele nu sunt decât nişte „coji”, pentru că cuvântul nu este
nimic fără semnificaţia din el şi fără destinul lui care presupune relaţionarea
cu alte cuvinte, acel „măritiş” ce-l rotunjeşte.
Astfel am ajuns să-l prindem de mână pe Archeus[1]. Mergea
pe stradă privind înainte, ca şi cum ştia unde trebuie să ajungă. Aşa a trecut pe
lângă eul liric ce stătea la fereastră privind distrat, pentru că fluiera,
spectacolul acestei lumi, aşa a trecut prin lume, printre oamenii ce furnicau
străzile în căutări fără găsire, în risipiri zilnice fără urme. Şi locul unde
ajunsese era un loc de popas. Un loc al zămislirii şi al odihnei. Un loc al
încărcării bateriilor: cârciuma „Corabia lui Noe”, acea ambarcaţiune exemplară
în care intră fiecare scriitor înainte de a porni în călătoria fundamentală a
creării unei noi lumi şi aşa, fiecare creează lumea într-o dimensiune
exponenţială. Fiecare operă de artă se naşte dintr-o Corabie a lui Noe. În
fugă, eroul, pentru că eul liric deja prinde contur, se întrupează în imaginea
unui tânăr zvelt cu plete lungi, cu ochi adânci şi negri, de aceea nici nu se
insistă pe descrierea lui, fiindu-ne deja cunoscută din atmosfera romanţelor
eminesciene. Acest tânăr stăpânit de neastâmpărul setei de cunoaştere merge la
întâlnirea cu omul ce-i născuse curiozitatea. „Cine o fi necunoscutul? Cine o
fi străinul?” se întreba firesc. Acest elan spre celălalt, necunoscut şi
străin, care trebuie să dezbrace această condiţie situată la periferia
existenţei umane, ţine de specificul oricărui artist. Artistul este cel care
sparge coaja egoismului individual şi se adresează omului, fratelui, celui de
lângă el ca sieşi. Artistul este cel care iese din casa în care se simţea în
siguranţa egoismului său, izolat de ceilalţi, în lumea sa şi intră în „Corabia
lui Noe”, acel loc al mântuirii unei lumi din potopul curăţitor pentru a se institui
noua lume după dimensiunea fiilor lui Noe: Sim, Han şi Iafit, copilărie
instituită ca element de bază al tuturor vârstelor umane şi îngereşti, ea
topeşte adolescenţa şi bătrâneţea pentru a înflori îngeri. Munca, osteneala şi
răbdarea sunt jocul de copil la care este chemat chiar Dumnezeu. Corabia se
deschide şi ne face să înţelegem cum, prin atitudinea noastră creativă suntem
oriunde altundeva, la masa de scris, în biserică, pe ogor, în cetate, făcând
bine cerului şi semenilor noştri. Corabia, ca orice corabie, are nevoie de o
cârmă, care este lumina aprinsă tot timpul „Corabia era o odaie mare, boltită
şi întunecoasă în care şi ziua ardea lampă” (p. 497). Aşa cum deja am înţeles,
corabia nu este corabie, ci altceva, momentan, o odaie mare boltită şi întunecoasă
în care şi ziua ardea lampa, este o corabie la purtător, este ţeasta noastră
boltită şi mare în care arde raţiunea, gândirea şi imaginaţia noastră, este
ceva care ne călătoreşte din zările cele mai îndepărtate spre altele, aşa ne
purtăm fiecare corabia spre înăuntrul nostru. Şi, în această corabie magică,
eroul nostru îşi avea masa sa de odihnă „când mi se ura cu cititul şi scrisul,
mă duceam la mesuţa din colţul corăbiei şi mi se părea că mă făceam iar copil,
că eram în vremea lui Sim, Han şi Iafit” (p. 497). Sătul de cules fructele
altora, precum şi de propriile sforţări pe marginea lor, ajunge pe zarea lumii
ce dă să se nască şi se aşază la măsuţa lui „din colţul corăbiei”. Cu
siguranţă, aţi experimentat poziţia colţului. Cine stă în colţ vede toată
încăperea, stăpâneşte cu ochiul tot spaţiul şi pe toţi oamenii din el. Acest
colţ ne schiţează acea dimensiune fasciculară a cunoaşterii pe care o va
teoretiza mai târziu Lucian Blaga în sensul metafizic, al mirării continue în
care o întrebare primeşte un răspuns care, la rândul lui naşte alte întrebări
la care se dă câte un răspuns care la rândul fiecăruia naşte alte întrebări şi
tot aşa, în reprezentare grafică fiind un fascicol de întrebări născute din
câte un răspuns primit, multiplicat prin deschiderile interogative ale fiinţei
umane, cum zice bătrânul: „mirarea este mama înţelepciunei” (p. 498). Doar că
de data aceasta masa eroului nostru era ocupată de un bătrân. Pe locul lui de
unde domina cu ochiul întreaga încăpere, lumea, se afla bătrânul! Locul părea
să deţină puterea lui iniţiatică oferită celui care îl ocupa fie tânăr, fie
bătrân, o marcare a vârstei înţelepciunii, care nu este una biologică, ci
culturală, fiind cea a filosofării, a discursului fundator al fiinţei umane.
Faţă în faţă tinereţea şi bătrâneţea. Tânărul se aşeză la masă, deoarece era
masa pe care el o revendica. Numai că de data aceasta se aşezase cu spatele la
lume, postându-se în faţa bătrânului. Postura lui era asemenea oamenilor din
peştera lui Platon[2], în care stăteau cu spatele spre lumină privind doar
proiecţia umbrelor pe pereţi. Eroul nostru îl avea pe bătrânul tată Noe ce
fredona o melodie a lui Beethoven, pe care tânărul o fluierase stând la
fereastră privind trecătorii, unul dintre ei fiind chiar moşul.
Întâlnirea lor oferă cititorului o cheie esenţială pentru
înţelegerea lumii şi a fenomenului uman. Poziţionarea celor doi este simbolică:
bătrânul stă cu faţa spre sală, tânărul stă cu spatele, amândoi integrându-se
în cadrul sălii, adică al existenţei palpabile. Pornind demonstraţia de la
exemplul lui Beethoven, căruia îi ştersese cizmele de praf, o afirmaţie şocantă
pentru tânărul care protestează şi se revoltă la absurdul afirmaţiei făcute la
adresa lui: „Ce ştii d-ta, dacă l-ai cunoscut sau nu. Eu îţi zic că l-ai
cunoscut… Eu îţi zic că i-ai şters ciubotele, şi basta” (497) i-o taie scurt
bătrânul. Cum este posibil să cunosc ceva ce nu cunosc, să ştiu ceea ce nu
ştiu? Un om normal respinge din start o asemenea aberaţie. Afirmaţie cu care se
grăbeşte să exemplifice un lucru şi o idee imposibilă de care-l întrebase
bătrânul. „Cugetări imposibile nu există, căci, îndată ce o cugetare există, nu
mai e imposibilă, şi dac-ar fi imposibilă, n-ar exista.” (p. 498) îi desfăşoară
sofismul bătrânul pentru a-l domoli şi pregăti pentru marea lecţie a
înţelegerii tainei umane: „lumea cum o vedem nu există decât în crierul nostru”
(p. 496), deci vederea lumii înseamnă constituirea lumii, pentru că „lumea nu-i
cum îi, ci cum o vedem” (p. 496). Datele obiective ale lumii sunt rezultatul
creaţiei noastre subiective, obiectivitatea fiinţei umane fiind cea a creării
obiectelor înăuntrul minţii noastre, a imaginarului nostru. Vederea se
identifică cu înţelesul lumii şi are un rol creator, divin, asemănător
Demiurgului din Geneză care după fiecare creaţie vede binele: „Şi a văzut
Dumnezeu că este bună lumina” (Facerea 1: 4) în prima zi, „şi a văzut Dumnezeu
că este bine” (Facerea 1: 8, 1: 10, 1: 12, 1: 18; 1: 21, 1:25). Pentru a fi mai
uşor de înţeles îi vorbeşte despre Archeus: „Archaeus este singura realitate pe
lume, toate celelalte sunt fleacuri – Archaeus este tot” (p. 498). Această realitate
unică este o realitate a gândirii, o realitate a interiorului uman, a
universalităţii fiinţei umane la care dintre toate fiinţele doar omul poate
ajunge prin gândire şi imaginaţie. Acest nivel al continuităţii fiinţei umane
este atemporal şi aspaţial, în afara coordonatelor fizice ale timpului şi
spaţiului, ne aflăm la rădăcina tuturor coordonatelor existente. Archeus este
universalul uman prezent în fiecare din noi prin gândurile pe care le avem şi a
imaginaţiei creatoare. Archeus este poziţionarea omului în universal, locul în
care ştim de toate şi le cunoaştem pe toate. Dacă nu ştiam cine a fost
Beethoven şi ce a făcut el nu ar fi fost posibilă afirmaţia că i-a făcut
ciubotele chiar dacă el nu avea ciubote, pentru că Beethoven se află în acest
continuum al cunoaşterii şi al sensibilităţii umane, este un Beethoven adus în
inimile noastre la auzirea muzicii lui, la povestirea vieţii sale, a
genialităţii. Archeus este cel care îl proiectează pe Beethoven în dimensiunea
esenţială a umanului, dincolo de orice limitare a simţurilor, creând opere
nemuritoare ce ne transfigurează, răpindu-ne din lumea meschinăriei omeneşti.
Archeus ne ajută să înţelegem nu atât cum este posibil imposibilul, dar mai
ales cine face posibil imposibilul. Este vena fertilă care ne ajută să definim
mai bine omul prin starea lui de ochi deschis în vederea nevăzutului. Archeus
este epiderma fiinţei umane care integrează pe fiecare individ în cadrul
universalităţii, ca personalitate. În această continuă remetamorfozare a
universalului uman, omul are capacitatea de a lua chipul întregii existenţe,
legând omul de om prin creaţie, prin vederea nevăzutului şi trăirea bucuriei.
Astfel înţelegem începutul acestei povestioare cu tâlc
renascentist de nuvelă, de poveste în ramă, o ramă ce cuprinde înăuntrul ei o
infinitate de poveşti: „Cu poveşti ne leagănă lumea, cu poveşti ne adoarme. Ne
trezim şi murim cu ele” (p. 502). O nuvelă a esenţelor poveştilor, a puterii
lor de conservare şi de regenerare a umanului. De ce „pentru mintea mare totu-i
problem, iar pentru 75 de dramuri de creier totu-i sigur”? (p. 496), pentru că
problematizarea depăşeşte sfera îngustă a simţurilor ce ne înşală,
desprinzându-l pe cel care gândeşte de condiţionările spaţiale şi temporale,
legându-l prin gândirea şi imaginaţia lui de eternul uman, de esenţa şi
universalul manifestării umane, acel loc al invariantului om care oferă
fiecărui creator posibilitatea să fie el însuşi. Odată aflat în această
dimensiune a receptării estetice, a gândirii filosofice şi a extazului mistic,
tu, receptorul operei de artă, devii contemporan cu marii creatori, şi de
aceea, îl poţi asculta pe Beethoven, ducând-l cu tine, fredonându-i şi
fluierându-i melodiile.
Concluzia firească este că „În fiece om se-ncearcă spiritul
Universului”, tocmai datorită faptului că este om şi mai ales că i se conferă
statutul de om. Acest spirit al universului are o realitate umană care ţine de
cel mai adânc nivel al limbajului verbal, este planul universal al
desemnărilor. Acea „patrie a mumelor” despre care vorbea Goethe, acel teren
fertil care iese la iveală prin creatorii de frumos, prin oamenii care creează
în absolut toate domeniile. Prin acest spirit universal se constituie fiecare
domeniu specific al cunoaşterii şi al culturii, după cum tot prin el este posibilă
înţelegerea mesajului artistic şi cognitiv din absolut toate creaţiile umane.
Cu Archeus înţelegem de ce arta nu trebuie neapărat să fie configurativă pentru
a fi artă, dar mai ales faptul că aceasta nu poate exista fără izvorul acestui
spirit universal, condiţie sine qua non a configurării mesajului complex
cognitivo-afectiv. Fără prezenţa limbajului nu este posibilă existenţa umană.
Archeus este tocmai această dimensiune a universalităţii limbajului uman la
nivelul muncii creierului, care-i dă consistenţă imaginativă şi cognitivă,
făcând posibilă creaţia ca instituire a lumii sensului uman într-o formă
sensibilă în arte, ştiinţe, religii, societăţi sau lumea informatică din zilele
noastre. Archeus este ancora umanului în creativitatea care instituie o
existenţă acolo unde nu exista nimic, depăşind cadrele limitative ale
spaţiului, timpului şi ale tuturor simţurilor. Vorbind despre Archeus, ne
conturăm mai bine profilul lui Eminescu de vizionarul neamului nostru care în
generozitatea sa infinită a primit, a înălţat şi a dat mai departe ştacheta
creatorilor întru frumos în toate domeniile.
[1] Mihai Eminescu, Archaeus, în Poezii şi Proză literară,
vol. II, ediţie de Petru Creţia, Bucureşti, Cartea Românească, 1978. p.
495-504.
[2] Platon în cartea a şaptea din dialogul Republica
prezintă alegoria peşterii. Cf. interpretarea „mitului cavernei” în Aurel
Codoban, Introducere în filozofie, http://www.comunicare.codoban.ro/if.pdf, p.
14. Jacqueline Russ, Istoria filosofiei, vol. I – Gândirile fondatoare, Editura
Univers Enciclopedic, Bucureşti, 2000, p. 42-44.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu