Filmul "Muhammad, Messenger of God", o peliculă
despre profetul Mohamed, considerat cel mai scump lungmetraj din cinematografia
iraniană, produs cu un buget de 30 de milioane de dolari, va avea premiera
mondială duminică, la un festival de film din Teheran.
Într-o perioadă în care controversele abundă pe plan mondial
în privinţa felului în care este reprezentat profetul Mohamed, un film
biografic despre tinereţea acestuia - cel mai scump film iranian realizat
vreodată - va avea premiera mondială duminică, informează irishtimes.com.
Festivalul Internaţional de Film Fajr din Teheran, care
coincide cu cea de-a XXXVI-a aniversare a Revoluţiei Islamice din 1979 din
Iran, conţine în programul său un film care prezintă propria versiune a acestei
ţări despre felul în care a trăit cea mai venerată personalitate religioasă a
islamului.
Potrivit organizatorilor festivalului, pentru a proteja
demnitatea profetului, filmul va fi proiectat în afara competiţiei.
Iranul a fost un critic vehement a felului în care profetul
Mohamed este portretizat în Occident, condamnând cea mai recentă copertă a
revistei franceze de satiră Charlie Hebdo, publicată după atentatul terorist de
la Paris de pe 7 ianuarie, care îl prezintă pe profetul musulman plângând şi
ţinând în mâini o pancartă cu mesajul "Je Suis Charlie".
Filmul, ce va fi lansat cu titlul "Muhammad, Messenger
of God" în ceremonia de deschidere a festivalului, este regizat de Majid
Majidi, un cunoscut regizor iranian, care a lucrat mai mult de cinci ani - şi
în mare secret - pentru a produce acest lungmetraj, care este doar al doilea
film de mare buget din istoria cinema-ului iranian despre viaţa profetului
Mahomed.
Primul film iranian de amploare despre profetul Mahomed a
fost "The Message", regizat în 1976 de Moustapha Akkad, cu Anthony
Quinn în rolul principal, care a generat la rândul său controverse, în ciuda
faptului că nu l-a arătat nicio secundă pe profet pe ecran, pentru a nu ofensa
credinţele musulmanilor.
Majid Majidi spune că a avut propriile dubii despre filmul
biografic regizat de Moustapha Akkad, considerând că acel lungmetraj nu a
reuşit să prezinte în mod corect viaţa profetului Mohamed, "arătând doar
Jihad şi război", dar şi pentru că "imaginea islamului din acel film
este imaginea unei săbii".
Filmul lui Majid Majidi, finanţat de statul iranian, care
reprezintă prima parte dintr-o trilogie ambiţioasă despre viaţa profetului,
prezintă povestea lui Mohamed de la naşterea lui şi până la vârsta de 12 ani,
încheiindu-se cu prima lui vizită la Sham (în Siria), unde Bahira, un călugăr
creştin, i-a prezis că va ajunge într-o bună zi un profet.
Iranul intenţionează să distribuie pe scară largă acest film
începând din luna martie, cel puţin în ţările vorbitoare de limbă engleză, ca
şi în cele arabe.
Chipul lui Mohamed nu va fi arătat pe ecran, iar directorul
de imagine al filmului, italianul Vittorio Storaro, recompensat cu trei premii
Oscar pentru trei capodopere ale cinematografiei - "Apocalipsul
acum", de Francis Ford Coppola, "Roşii", de Warren Beatty, şi
"Ultimul împărat", de Bernardo Bertolucci -, a folosit o varietate de
combinaţii de lumini şi umbre, pentru a face posibilă reprezentarea unei figuri
religioase în acest film.
O problemă ar putea fi reprezentată de faptul că filmul este
produs de iranieni şiiţi. Spre deosebire de sunniţi, iranienii şiiţi au o
atitudine relativ relaxată faţă de reprezentarea vizuală a personalităţilor
religioase, fapt care a generat numeroase controverse în trecut.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu