Menumorut şi Glad, un chazar şi un bulgar?! Printre primele menţiuni clare şi cu lux de
amănunte asupra organizării şi prezenţei românilor în Transilvania, este „Gesta
Hungarorum“ a secretarului (anonim cel mai probabil al) regelui Bela al
III-lea, în secolul al XII-lea. În cadrul acestei relatări, aşa cum apare şi în
manualele şcolare, întâlnim prezenţa a trei lideri ai românilor din
Transilvania. Este vorba de Menumorut, Gelu şi Glad. Dacă este clar peste ce
populaţii păstoreau cele trei căpetenii numiţi „dux“ (duci), fiind precizat
clar că era vorba de un amestec de valahi şi slavi, originea etnică a doi
dintre aceştia este învăluită în mister.
Gelu, voievodul din zona Someşului, este clar român !
Gelu, voievodul din zona Someşului, este clar român !
Aceste relatări duc cu gândul la o origine cazară a lui Menumorut, dar
misterul este adâncit tot de Anonymus, care spune că Menumorut îi răspunde lui
Arpad, căpetenia ungurilor, cu ”„nimă bulgărească“. Mai mult decât atât,
Anonymus, când vorbeşte de cucerirea Bihorului, peste care stăpânea Menumorut,
uită de haremul ducelui şi îi atribuie o singură soţie şi face referire şi la
faptul că Menumorut era închinat împăratului de la Constantinopol. Numele
lui Menumorut se bănuieşte că este de origine turcică, la fel ca originea sa
etnică. Cu toate acestea, nu există o concluzie clară. Duce peste românii din Transilvania cu
originea etnică incertă este Glad, un alt lider cu nume care nu este românesc.
Despre el, cronicarul ungur din secolul al XII-lea spune clar că este de la Vidin şi că este şef peste o
oaste formată din bulgari, cumani şi vlahi. Mai mult decât atât, el ocupă
teritoriul transilvan din zona Mureşului, fără a exista referinţe clare despre
originea sa. „Teritoriul care se întinde de la fluviul Mureş până la fortăreaţa
Urscia l-a ocupat un oarecare duce cu numele Glad care a ieşit cu ajutorul
cumanilor din fortăreaţa Vidin şi din a cărui urmaşi s-a născut Ohtum“, preciza
Anonymus. Însuşi numele urmaşului său,
Ohtum, are rezonanţe turcice. De aceea se bănuieşte că Glad este bulgar la
origine, după înfrângerea în faţa lui Arpad, el retrăgându-se în ţinuturi
bulgăreşti.
Alţi lideri
ai românilor amintiţi de cronicile medievale timpurii sunt căpeteniile din
Dobrogea pomenite de Ana Comnena, fiica erudită a împăratului bizantin Alexios
Comnenul. Aceasta a descris faptele tatălui său în lucrarea „Alexiada“ şi
aminteşte prezenţa lu Tatos, Seslav şi Sacea, căpetenii peste vlahii din
Dobrogea. Despre originea etnică a lui Tatos, cronicarul medieval bizantin
Zonaras spune clar că este peceneg. Ana Comnena, cea care a scris despre Tatos,
Seslav si Sacea.Istoricul Constantin Giurescu spune că Seslav este clar un nume de origine slavă, doar în cazul lui Sacea existând bănuieli că ar fi de origine română. „Este sigur însă caracterul românesc al acestor formaţiuni? Cercetarea pe care am întreprins-o nu ne îngăduie din nefericire să o afirmăm“, scria Constantin C. Giurescu în „Istoria românilor“. Dacă pentru originea română a locuitorilor din Dobrogea conduşi de cei trei lideri sunt aduse numeroase argumente sustenabile, nu acelaşi lucru se poate spune despre originea etnică a lui Tatos, Seslav şi Sacea. Primii voievozi ai Ţării Româneşti, cumani? O dispută în mediul academic şi nu numai a fost generată de originea primilor voievozi ai Ţării Româneşti, cei care au întemeiat de fapt statul medieval românesc la sud de Carpaţi. Este vorba de Basarab I şi Tihomir, tatăl său. Istoricul Neagu Djuvara, aducând numerose dovezi, printre care şi izvoare scrise în lucrările sale, susţine în cartea „Thocomerius - Negru Vodă, un voivod de origine cumană la începuturile Ţării Româneşti“ că Tihomir este la origine cuman, adică din neamurile călăreţilor războinici de neam turcic care au deţinut controlul o bună perioadă în zona exterioară a arcului carpatic.
Neagu Djuvara îl asimilează pe legendarul
Negru Vodă, căpetenia care a „descălecat“ din Făgăraş şi a întemeiat Ţara
Românească cu Tihomir, numit mai precis Thocomerius. Acest Thocomerius numit
legendar şi Negru Vodă ar fi avut origine cumană şi a fost tatăl lui Basarab I
cum arată şi un document de la curtea maghiară. „Pornind oastea noastră strânsă
prin porunca regală, am ajuns în nişte ţinuturi de margine ale regatului
nostru, ce erau ţinute pe nedrept în Ţara Românească de către Basarab,
schismaticul, fiul lui Thocomerius“, se arată într-un document al cancelariei
maghiare din timpul lui Carol Robert de Anjou întocmit în anul 1332, adică la
doi ani după dezastrul de la Posada. Totodată istoricul român arată că numele
lui Thocomerius ar însemna în limba cumană „Toq-tamir“ adică „fier călit“. Basarab I, fiul lui Tihomir bănuit a fi de
origine cumană.
Se bănuieşte totodată că descendenţa sa este mai complexă fiind
cumano-tătară, Tihomir, tatăl lui Basarab, fiind un fiu al lui Monke Temur,
hanul Hoardei de Aur, urmaş al lui Ghenghis Han. Aşa s-ar explica apropierea de
regele ungur cu sânge cuman Ladislau Cumanul şi trecerea facilă prin ţinuturile
tătărăşti şi cumane, apoi prin Făgăraş în Ţara Românească. Ipoteza aceasta a fost combătută de o altă
serie de istorici, fiind făcute chiar şi teste ADN de către un colectiv
patronat de Academia Română şi Centrul de Studii Transilvane. Mai precis au
fost prelevate şi analizate probe ADN de la defunctul din mormântul 10 de
de Cosmin Zamfirache
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu