luni, 12 octombrie 2015

Minima rezistenţă – direcţia urmată de om, societate şi politicămini

  Că minima rezistenţă este direcţia căutată şi urmată de toate forţele fizice, iar prin aceasta ea devine o lege a naturii, ne-o arată apele curgătoare: Constrânse de forţa gravitaţională care acţionează statornic pe verticală spre centrul Pământului, este adevărat că, din cauza rezistenţei scoarţei terestre, râurile şi fluviile nu pot urma verticala în căutarea idealului; tocmai de aceea, împinse de la spate de imperativul gravitaţional, ele urmează cu încăpăţânare planurile înclinate şi curg fără odihnă la vale până la aflarea liniştii aparente în întinsul etern neliniştit al mărilor şi oceanelor.
            (După cum în lumea viului apar uneori mutaţii, care constituie abateri flagrante de la legile evoluţiei, tot astfel în lumea fizică apar ciudăţenii imposibil de explicat cu cunoştinţele acumulate de omenire până în prezent. Iată două dintre ele:
            1)În America de Sud există un râu năzdrăvan, care n-o ia la vale ca toate celelelalte, ci la deal;
            2)Pe drumul maramureşean care leagă Ocna Şugatag de Cavnic, ajungi la o pantă blândă, unde toate obiectele aşezate pe ea (de la ambalaje de plastic şi până la maşini) se pun în mişcare încetişor şi sigur spre...vârful pantei.
            Cum inversarea polilor ar fi o posibilă explicaţie doar pentru corpurile cu proprietăţi magnetice, rămâne în picioare presupunerea că, la fel cum pe suprafaţa corpului uman apar aluniţe, pe suprafaţa Pământului pot apărea pungi încărcate cu forţă antigravitaţională...)
            Revenind la oile noastre, lesne se constată că zi de zi şi ceas de ceas toţi oamenii (politicienii şi politrucii în primul rând) caută să-şi împlinească trebuinţele trupeşti şi sufleteşti, ba chiar mulţumirea egoistă generată de acumulări mult peste nevoi, urmând calea celei mai mici rezistenţe. În virtutea acestui principiu instinctiv-călăuzitor, până şi cei mai înrăiţi nelegiuiţi evită crima sadea atunci când pot să-şi satisfacă trebuinţele imediate pe calea minimei pedepse în eventualitatea găbjirii lor, adică prin ciordeală şi găinării. De unde rezultă două rezonabile concluzii în legătură cu binele:
            a)Binele comun este atât de relativ, încât până şi răufăcătorii îl caută cu disperare, numai că merg spre el pe o cale certată cu morala şi normele de convieţuire socială;
            b)Cu adevărat absolut, liniştitor şi izbăvitor este Binele întruchipat de Atotputernic, căruia nu doar credinciosul sincer, ci şi înţeleptul smerit îi acordă importanţa/prioritatea cuvenită şi spre care amândoi tind din răsputeri în tot timpul vieţii lor.
            Fireşte, nu la fel stau lucrurile cu politicienii în general, cu politrucii români în special, fie că aceştia se dau de ceasul morţii să pară vrednici credincioşi, drept urmare – în campaniile electorale şi în văzul boborului – îşi fac la cruci cu nemiluita, fie că printr-o hazoasă înverşunare caută să intre în selecta familie a intelectualilor veritabili (dacă în cea restrânsă a înţelepţilor n-au nicio şansă), prin patalamalele rostuite în condiţii execrabile şi prin nesăţioasele lor pofte de mărire şi înavuţire.
            Atâta doar, ne înştiinţează P.P.Negulescu în Destinul omenirii, că răul de căpetenie al tuturor societăţilor omeneşti şi al formelor lor de guvernare, inclusiv al democraţiei, este egoismul („egoismul celor care se servesc de democraţie, în loc să o servească”), iar răul de căpetenie al politicienilor şi partidelor este egoismul asociat cu oportunismul.
            Distingem două categorii de egoism: individual şi colectiv (naţional). Dacă, după părerea lui Negulescu, egoismul individual poate fi mai lesne ţinut în frâu printr-o legislaţie adecvată, care – cu sprijinul educaţiei – poate contribui simţitor la „dezvoltarea puterii de reprezentare” a cetăţenilor şi la formarea tinerilor, astfel încât unii copii să nu găsească plăcere în suferinţele altora (de regulă a animalelor chinuite de ei), iar la maturitate să nu profite de pe urma semenilor exploataţi, egoismul colectiv nu mai poate fi înfrânat ca în trecut prin puterea politică, ci – raportat la statele europene – numai prin integrarea acestora într-un organism economic şi politic superior, un organism care să ia fiinţă doar atunci când „oamenii vor ajunge să vadă mai limpede legăturile fireşti impuse de o inevitabilă solidaritate, şi să vrea prin urmare binele, care nu se poate realiza, cu adevărat, decât numai pentru toţi deopotrivă”.
            Iată de ce gânditorul român subliniază de mai multe ori în mai sus amintitul tratat: „Mai necesară şi mai urgentă decât reforma instituţiilor, incontestabil că este o reformă a oamenilor”!
            Altfel spus, reformele trebuie să pornească totdeauna din interior, aşa încât cetăţeanul instruit să ştie ce vrea şi să voteze în consecinţă, să înţeleagă sensul evenimentelor naţionale şi internaţionale şi să acţioneze potrivit convingerilor constituite, nicidecum aidoma oportuniştilor, despre care Negulescu afirmă că „nu sunt lipsiţi de însuşiri, dar sunt lipsiţi de convingeri” şi că tot ei „cultivă cu o adevărată pasiune evoluţionismul politic” (traseismul din politica românească postdecembristă), întrucât, vorba lui Talleyrand, ipocritului „nu i-a fost dat cuvântul decât ca să-şi ascundă gândul”.
            Colac peste pupăză, aşa cum am încercat să ilustrez în articolul Progresul material şi regresul moral, cele două feţe ale omenirii, se impune, dacă nu chiar echilibrarea, măcar reducerea enormului decalaj dintre dezvoltarea intelectuală a omului zilelor noastre şi nefericita lui subdezvoltare morală.
            Adept al butadei „Tirania este anarhia canaliei de sus, iar anarhia este tirania canaliei de jos”, Negulescu chiar avansează propuneri concrete prin care poate fi temperată „dictatura parlamentului” din Franţa contemporană lui, constatând (adevăr întru totul valabil pentru România postdecembristă) că „dictatura de jos e tot atât de rea ca tirania de sus”: un şef de stat care să poată dizolva parlamentul atunci când situaţia politică şi binele poporului impun acest lucru, respectiv un vot care să rămână universal, dar „să nu mai fie egal”.

            Sighetu Marmaţiei,                                                                  George PETROVAI

                12 oct. 2015

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu