Orice poveste are un inceput...
Acum cateva zile
am vizionat pe internet lansarea CD-ului "Io-s fata di pa Mara", al
artistei populare Voichita Serba la Biblioteca Petre Dulfu din Baia Mare, in prezenta
unui auditoriu distins, a carei prezentare a fost facuta de catre domnul
Octavian Butuza, un maestru al cuvantului, un fin cunoscator al istoriei si
vietii culturale din Maramures, care a reusit sa captiveze prezenta cu fraze
frumos mestesugite si pline de adevar sa faca o recenzie binemeritata acestui
CD cu muzica populara veche, autentica din Maramures.
M-am regasit
intrutotul in spusele lui si ma bucur cand intalnesc oameni de valoare, cu
principii, cu deschidere catre valorile artistice reale, nu cele fabricate sau
inchipuite.
Chiar daca ne
desparte o distanta apreciabila, iar eu am avut doar un contact sporadic cu
Tara Maramuresului, mi-am dat seama ca ce am simtit si am vazut eu in
Maramures, a exprimat el cu cuvinte alese, simplu si adevarat. Nedumerirea lui
"De ce asa tarzie lansarea artistica a Voichitei Serba" o va intelege
pe parcursul timpului. Pentru ca timpul este cel care cerne valorile si
stabileste locul lor in istorie.
O idee venita la
mijloc de octombrie, la ceas de seara, cand Voichita mi-a spus la telefon ca ar
vrea sa scoata o caseta audio cu pricesne pentru ca ar avea trecere printre
credinciosi, a facut-o sa nu mai ramana doar o cantareata in corul bisericii si
sa se lanseze pe orbita artistica.I-am propus sa faca un cd de colinde, dar nu
unul ca al lui Stefan Hrusca, ci unul original, cu colinde vechi din Maramures.
Mereu mi-au placut provorarile si proiectele ambitioase, iar Voichitei i-a
suras ideea de face ceva frumos, autentic si de calitate.
Prima provocare - CD-ul de colinde Mandra-i sara
de Craciun
La inceputul
lunii noiembrie cauta cantece prin sat, pe la batranele pe care le stia si a
inceput ca sa le scrie. Unele erau mai noi, altele mai vechi, dar dintre ele
trebuiau selectate doar cele vechi si cunoscute de batrani. A fost o munca
anevoioasa pentru ca mereu trebuiau alese si triate colindele, versurile
cosmetizate sa aiba sens. Eu nu ma pricep la graiul morosenesc si am rugat pe
domnul Vasile Mihali fostul director la
Casa de cultura din Borsa sa ne ajute la alegerea pieselor,
corectarea materialelor alese, deoarece este un cunoscator al traditiilor si
obiceiurilor autentice din Maramures, fiind zeci de ani organizatorul Horei de la Prislop. Ii multumesc
pentru amabilitatea cu care ne-a ajutat sa ducem proiectul la capat. Sa cauti
un studio de inregistrari profesional e o adevarata provocare. Cum ar putea
gasi cineva care nu este in bransa un studio profesional? Toti morosenii
recomanda studioul de la Sighet
"ca aia din Sighet nu te intorc ca cei din Cluj". Te faci de ras prin
targ ca nu stii Voichita Serba -
Maramures sa iei o gama si s-a dus cu reputatia de ceteras apoi. Cum ar mai
putea trai ceterasii fara nunti botezuri, cumatrii daca li s-ar duce vestea
cata muzica stiu? Asa ca a fost refuzata sub diverse pretexte de toti ceterasii
mai cunoscuti ca ei nu merg la
Cluj. Cum imi plac lucrurile de calitate i-am spus ca luam ce
e mai bun pentru asa lucrare. Cautam instrumentisti in Cluj cu educatie
muzicala, pentru ca ritmurile morosenesti sunt simple, fara multe nuantari.
Ceterasii din Sighet erau siguri ca nu o sa iasa "infloriturile" cum
vor ei, dar ei nu cunosc secretul succesului: ingrediente bune, har si multa
munca. Calitatile vocale de exceptie ale Voichitei, au ajutat-o ca doar in
cateva ore de canto la Cluj ,
alaturi de instrumentisti de exceptie sa dea viata pieselor, astfel ca la
inceputul lunii decembrie am scos negativul, am facut sedinta foto pentru cd,
iar la mijlocul lunii decembrie a scos CD-ul. Sa fii artist e mare lucru, dar
orice artist depinde de un contract cu un producator. De ce sa nu fii propriul
tau stapan? Voichita Serba - Maramures
I-am propus Voichitei sa fie propriul producator, sa nu depinda de altii. Sa
faci un lucru pe care il faci mereu nu e asa complicat, dar sa faci ceva ce nu
ai facut niciodata, e foarte greu, mai ales cand faci pentru cineva care e in
afara tuturor problemelor si doar stie sa semneze, cand au un deadline pentru
ca e un produs de sezon si nu mai are cautare dupa aceea, cand ai de rezolvat:
actele firmei, actele de producator, inregistrarile, productia, scoaterea pe
piata, marketingul de vanzare, acte administrative, lansarea Cd-ului, cand
bugetul este restrans si totul pentru o idee: de a returna morosenilor o muzica
pe care aproape au pierdut-o, care este de gasit doar prin fonoteci, de care
batranii isi aduc aminte, iar tinerii nu o cunosc. Aceasta aventura de doua
luni s-a finalizat cu lansarea unui CD.
A doua provocare - CD-ul de muzica populara Io-s
fata di pa Mara
Inceputul
primaverii a inceput cu o noua provocare pentru mine si impartasita apoi
Voichitei: lansarea unui CD de muzica populara veche, autentica din Maramures.
Parea ireal, sa faci ceva din nimic, cu un deadline de doua luni, lansarea pe
piata inainte de Paste. De unde sa iei muzica populara veche, autentica? In
Maramures se canta doar muzica populara in amestec cu banateana, cu versuri
usoare, aproape seci de continut, cantece de pahar sau cu "Hai dor si iar
dor", sau "Dorule, dorutule". Asta nu e muzica pe care o
ascultam de copil si facea deliciul ascultarilor mele: muzica Fratilor Petreus,
o muzica vesela, cu versuri frumoase cu talc.
In primavara am
redescoperit pe Anuta Tite si Titiana Mihali, care m-au incantat cu melodiile
lor si in special cu vocea lor. Horea mniresei mi s-a parut cel mai reprezentativ
cantec al Maramuresului, i-am spus Voichitei ca mi-ar placea sa il aiba pe cd,
iar ea mi-a spus ca nu e impresionata de aceasta piesa ca nu e vesela. Totusi,
ascultand-o mai mult a inceput sa o inteleaga si acum o canta la orice ocazie.
Piatra de incercare pentru aceasta piesa sunt nodurile pentru care am pierdut
multe ore ascultand cum le executa Anuta Tite pentru a intelege tehnica
executarii lor, apoi explicand Voichitei cum sa invete sa le interpreteze, apoi
sa le exerseze si care mai trebuie inca exersate. Horea cu noduri este o
provocare pentru un artist, pentru ca nodurile sunt o tehnica de cantare
aparte, foarte solicitanta pentru corzile vocale, putand usor sa ragusesti daca
nu o stapanesti, descrisa vag in cartile de specialitate, dar care au fost
folosite in cantecele vechi din Maramures si Nordul Olteniei. Doina sau horea
cum se spune in Maramures, este un criteriu important de apreciere a unui
artist popular, aici avand posibilitatea de a-si etala adevarata maiestrie a
vocii cu amplitudinea, intinderea, ruperea ritmului, intensitatea vocala.
Ca repere
muzicale i-am avut pe Grigore Lese, Ionu lu Grigore zis Paganini, Badea Niculai
Pitis din Lapus, Stangau din Borsa, Gheorghe Cioata din Vadul Izei, pastratori
ai traditiilor maramuresene, valori muzicale impartasite mereu si Voichitei pe
care am indemnat-o mereu sa-i asculte, chiar daca nu erau de-ai ei, adica de la
ea din zona. Morosenilor le place doar ce-i al lor, adica ce-i pana la marginea
satului, nesimtind nevoia sa aprecieze alte valori care nu apartin zonei lor.
Satisfactia maxima a fost inregistrarea pe CD a
Horei Mniresei si a Baladei lui Pintea, doua giuvaeruri muzicale a folclorului
Maramuresului.
Ca sa gasesti
cantece vechi din Maramures e o adevarata provocare: Am cercetat enciclopediile
de dupa 90 si nu am gasit decat putine cantece, balade, strigaturi, colinde si
cimilituri cu valoare artistica ridicata si foarte mult folclor contemporan.
Cartile de referinta a lui Dumitru Iuga, Gheorghe Pop, Constantin Brailoiu,
Tache Papahagi, Tiberiu Brediceanu, Ioan Barlea, Bella Bartok, precum si carti
valoroase de tehnica de canto, prezenta scenica si dictie le-am descoperit la Biblioteca de la Conservatorul din
Iasi si i le-am trimis spre studiu si care au fost apoi surse pentru alegerea
pieselor de pe CD. Ii multumesc domnului profesor Karol Kory de la Liceul de Arte din Sighetu
Marmatiei, care ne-a ajutat la interpertarea si alegerea anumitor partituri
pentru piese.
Finalizarea
proiectului s-a terminat cu inregistrarile de la Studioul Glas
Transilvan din Cluj Napoca, cu aportul doamnei profesoare de canto Viorica
Macarie Moldovan, a instrumentistilor Zenu Zanc, Traian Covrig si Dan Daniel,
indrumatori si profesionisti de necontestat, fara de care nu ar fi reusit acest
proiect. Realizarea si promovarea imaginii artistice a Voichitei Serba au fost
ultimul pas al acestui proiect de 6 luni de producere a doua CD-uri cu muzica
veche, autentica din Maramures si crearea unui brand artistic numit Voichita
Serba.
Viata artistului la inceput de drum
Cat despre
rautatile omenesti pomenite de domnul Octavian Butuza pe care le intampina un
tanar artist e adevarat, dar sunt de parere ca trebuie sa ne facem cunoscuti in
mediile care apreciaza valoarea, altfel diversi sefuleti efemeri pusi undeva
mai sus te viseaza in iatacul lor, sau te pomenesti pus ultimul in concurs de
catre organizatori sa te asculte cativa cheflii intarziati sau pur si simplu sa
fii refuzat de organizatori Voichita
Serba - Maramures pentru ca tu canti live iar ceilalti canta cu CD-ul
(pozitivul) si nu poti strica atmosfera unui festival de folclor national gen
Tanjaua de la Hoteni ,
Hora de la Prislop ,
sau Festivalul cantecului si dansului traditional de la Sapanta. Nu poti sta
la aceeasi masa cu Vasilica Ceterasu care face spectacol ieftin pe scena bagand
arcusul pe la bracinarii primarilor testandu-le virilitatea sau pe la doamne in
decolteu ca sa fie tinta aprecierilor masculine, modele de taranisme vazute si
apreciate la mentorul sau Lupu Rednic, sa fii de acord cu iritarea publica in
studio, in vazul invitatilor si al artistilor, a doamnei muzicii populare
Angela Buciu ca interpretezi piesele in frumosul grai morosenesc in loc sa
canti romaneste, literar adica, sa fii refuzata la eveniment pentru ca
organizatori sunt sotii Cornelia si Lupu Rednic doi habarnisti, care canta
nazal, dar sunt vedete TV, deci au valoare.
Muzica populara a fost creata de catre oameni simpli, cu
simt al frumosului, vezi vechiul port popular cum arata in comparatie cu azi,
dar cantecele au fost slefuite in comunitate, indelung, in noptile de claca, de
aceea versurile au frumusete si profunzime, ceea ce nu se poate spune despre
muzica populara actuala. Batranii
din Maramures sunt cunoscatori ai valorilor autentice si nu mica mi-a fost
mirarea sa observ reactia de uimire, bucurie si placere a unei batrane din
Giulesti cand a ascultat-o pe Voichita pentru prima data. Muzica se simte, nu
ai nevoie de un limbaj pentru a o intelege, ea merge direct la suflet, de aceea
am spus mereu ca Voichita imparte apele: cei cu educatie si cei fara educatie.
Si nu ma refer la diplome, ci la educatia pentru frumos. Observ cu tristete cum
morosenii renunta la o traditie veche de sute de ani acceptand fara rezerve
kitsch-ul. Mi-e greu sa cred cum urmasii primului Descalecator din Tara
Maramuresului nu isi cunosc trecutul si mai ales traditia. Cum am mai spus,
orizontul lor se inchide la marginea satului unde locuiesc si nu mica mi-a fost
mirarea sa constat ca nu au idee obiceiurile din zonele imediat invecinate si
de ce le e mai reprezentativ, Muzeul Satului Maramuresean, din Sighetu
Marmatiei, capitala fostului Maramures Istoric.
Epilog
Proiectul
Voichitei Serba continua sub indrumarea unor abili si talentati manuitori ai
cuvintelor, dar sa nu uitam ca istoria consemneaza doar fapte, iar ce conteaza
pentru un artist e opera lui, nu vorbe frumos mestesugite, iar autosuficienta,
prezentarea gimnasticii vocale drept drept virtuozitate muzicala, lipsa
nuantarilor, recitarea unor texte prefabricate fara simtire, fara intonatie, Voichita Serba - Maramures ca in clasele
primare, sunt usor sesizabile si tradeaza falsitate, nesinceritate,
necunoastere, in fond conteaza ce exprimi, sincer, direct, nu prezentarea
interesului pentru detalii cum ar fi aparitia scamelor imaginare sau procuparea
permanenta pentru asezarea basmalei care nu da bine in cadru. Oamenii doresc si
apreciaza sa vada si sa asculte un personaj real, nu un produs media frumos
ambalat, pentru ca nu asa se prezinta traditionalul, autenticul cu personaje
impaiate ca la muzeu, asa cum ne-au obisnuit oamenii de cultura.
Cantecele Mariei
Tanase ti-au fost sugerate acum cateva luni ca studiu, pentru vocea ei minunata
si instrumentatia pieselor, dar nu uita ca si ea, prin indrumarea primita de la
specialisti, a ajuns sa cante muzica lautareasca, nu muzica autentica populara
asa cum ne-a fost mereu prezentata, pentru ca ea era o fata simpla din popor
din Caramidarii Bucurestilor si nu a putut face diferenta. Nu intamplator
Brancusi a rostit fraza: "Ai o voce de bocitoare antica, dar ai ajuns sa
canti pe la mesele si zaiafeturile imbogatitilor".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu