marți, 7 iunie 2016

RELAȚIA DINTRE OM ȘI DUMNEZEU OGLINDITĂ ÎN ȘTIINȚĂ ȘI LITERATURĂ



            Albert Einstein-( 1879-1955)-în nenumărate rănduri își exprima credința în supranatural,  numit DUMNEZEU:iată mărturia despre existența lui Dumnezeu în dialogul imaginar dintre el și profesorul lui:
PROF.-Am să vă dovedesc....A creat Dumnezeu tot ce există?
E.-Da, desigur.
P.-Dacă Dumnezeu a creat tot ce există,  înseamnă că atunci a creat și RĂUL, NU-I AȘA? Înseamnă că Dumnezeu e rău!
E.-Mă scuzați,  dle.prof.-Frigul există?
P.-Ce întrebare mai e și asta?
-Nu ți-a fost frig niciodată?
E.-Frigul nu există! Conform legilor fizicii,  frigul este absența căldurii.
E-.Î ntunericul există?
P.-Bineînțeles!
E.-Nici întunericul nu există, el este de fapt absența luminii. Putem studia lumina, nu întunericul!
-Răul este precum frigul și întunericul.
Răul este consecința lipsei dragostei lui Dumnezeu din noi!
Deci nu a creat Dumnezeu răul!                  

„Religia, arta și știința sunt ramuri ale aceluiași copac. Ele au  drept   scop înnobilarea ființei umane,  ridicând-o din sfera limitată a existenței fizice și călăuzind-o spre libertate.”                        
                                                                                                            Albert Einstein
           
„Religia mea este simplă,  nu este nevoie de temple,  nici de o filozofie complicată,  ci mintea și inima ta sunt templul,  toată teologia se rezumă la simpla BUNĂTATE.”
                                                                                                            Dalai Lama XIV
           
„Ciudată este situația noastră aici pe pământ. Fiecare venim pentru o scurtă vizită, neștiind de ce,  totuși părând a tinde către un scop divin.”
A. Einstein

„Dacă tot crezi în Dumnezeu,  ce nevoie ai de intermediari între tine și El? Nu poți să-I mărturisești direct păcatele pe care crezi că le ai și să te căiești cu ele în fața Lui?”
                                    Ileana Vulpescu – în „De-amor, de amar, de inimă albastră”

„Există două feluri de semeni: cei care îi spun lui Dumnezeu: „Facă-se voia Ta!” și cei cărora Dumnezeu le spune: „Bine,  acționează după cum crezi!”
                                                                                                C.S. Lewis

„Nu pricep de ce refuzi să crezi în Dumnezeu, când e imposibil să crezi în oameni?  Balzac în” Istoria celor treisprezece „Ducesa de Langeais”
Nu poți să crezi în Dumnezeu,  până nu crezi în tine însuți!”
                                                                                                Swami Viveckananda

„Credința nu-i să crezi că Dumnezeu există,  ci mai ales,  să crezi că tu exiști pentru Dumnezeu.”
                                                                        Definiție dată de Georgette Blaquere

„Greșelile născute din iubire de Patrie le iartă și Dumnezeu din Cer.”
                                                                                                B.P.Hașdeu

„Important nu e să-L găsești pe Dumnezeu – chiar crezând în El,  ci să-L cauți. În clipa în care îți spui că L-ai găsit, de fapt L-ai pierdut pentru totdeauna.”
                                                                                                Octavian Paler

„Spiritul lui Dumnezeu nu este ceva deasupra noastră. Se află în RAI, pe PĂMÂNT și în INTERIORUL NOSTRU.”
                                                                                                Morihei Ueshiba

„DOAMNE, o singură rugăciune am.,  să nu mă lași niciodată să fiu mulțumit de mine însumi!”
                                                                                                Lucian Blaga

„Poți vedea orașe fără apărare, fără legi, fără bariere- dar un popor fără Dumnezeu, fără rugăciune și practici religioase n-a văzut nimeni! ”
                                                                                                Plutarh (46-125d. Hr)

„Natura ne-a format,  păcatul ne-a deformat,  școala ne-a informat,  societatea ne-a reformat, dar numai Christos ne-a transformat:
- Cine este Christos?
- Este o făptură nouă!”

„O viață fără religie este o viață fără nici un principiu,  iar o viață fără nici un principiu este ca o corabie fără cârmă.”
                                                                                                            Gandhi

Albert Camus

            „Căci în fața lui Dumnezeu nu se pune atât problema răului. E cunoscută alternativa: sau nu suntem liberi și Dumnezeu cel Atotputernic este responsabil pentru răul din lume, sau suntem liberi și responsabili, dar atunci Dumnezeu nu mai este Atotputernic.
            Toate subtilitățile unor școli de gândire n-au schimbat câtuși de puțin caracterul definitiv al acestui paradox.”
                                                                                                            Albert Camus

„Trebuie să alegem între a-L urî pe Dumnezeu,  sau a-L iubi”
                                                                                               
„Dacă ar trebui să scriu o carte de morală,  primele 99 de pagini le-aș lăsa goale și pe a suta aș scrie: există o singură datorie. Aceea de a iubi!”

Albert Camus (1913-1960) remancier,  dramaturg,  filozof francez,  reprezentant al EXISTENȚIALISMULUI, filozof al ABSURDULUI și al revoltei; iar acest fapt se datorează celor două mituri conturate în eseuri: al asumării suferinței („Mitul lui Sisif”) și al salvării („Omul revoltat”)

Dumitru Constantin Dulcan

„În viitor, știința și religia  trebuie să-și dea mâna, să se întâlnească la jumătate de drum,  pentru a ajunge la o singură teorie care explică lumea.”

„Astăzi, bazându-mă pe cunoaștere științifică,  pot afirma cu certitudine că lucrurile nu au pornit dintr-o întâmplare și viața nu e accidentală pe pământ,  așa cum spun manualele de biologie. Ba mai mult, afirm că universul se sprijină pe legi morale. Am ajuns la concluzia că și creierul respectă un cod etic, un cod moral, similar cu al marilor religii.”

„Gândurile negative la nivel de chimie a sângelui determină în corp un viraj spre aciditate (care înseamnă îmbătrânire, boală, degerescență). Faptele pozitive și senine duc corpul către un ph alcalin, care se traduce prin longevitate și vitalitate.                                               Până și ADN-u nostru face diferența între bine și rău.”

„Cunoașterea aduce cea mai mare bucurie. Ea aduce adevărul despre tine. E exact cum spune Iisus și„ veți cunoaște adevărul, iar adevărul vă va face liberi!”
„Nu conștiința e produsul  creierului, ci creierul este produsul conștiinței.”

„Legea lui Dumnezeu este legea Binelui” / „Universul e construit pe tiparul Binelui”„/Î n spatele tuturor lucrurilor se află Dumnezeu.”

„Un om valorează atât cât iubește”.
„Moartea e experiența conștiinței care trece din planul fizic în planul spiritual.”
„Memoria nu se pierde, e undeva în câmpul informațional de deasupra.”

Dumitru Constantin Dulcan – Medic Primar Neurologie
                                                    Doctor în Șțiințe Medicale
                                                    Șef Catedră Neurologie – Universitatea „Titu Maiorescu”; preocupari ample spre filosofia științei, autorul cărților„ Inteligența materiei”, 1981„ Mintea de dincolo”, „În căutarea sensului pierdut”, „Imnul rațiunii ”etc.

A selectat și consemnat Olimpia Mureșan-  membră a Ligii Scriitorilor Români- Filiala Maramureș
ȘCOALA GIMNAZIALĂ CHELINȚA              
                     UN DASCĂL MINUNAT                                       -         PROFESOARA DE RELIGIE DIN CHELINȚA-                               DNA.COVACIU MARIA -DNA.PREOTEASĂ
Omul este o ființă magico-religioasă, el nu trăiește numai cu mâncare ci și cu „cuvântul lui Dumnezeu”-copilul încă din fragedă pruncie are nevoie de credință, de încredere și de nădejde.
Cu aceste gândiri despre credință și Dumnezeu am pășit cu încredere în sala în care a avut loc  o ședință de susținere a lucrării științifice pentru obținerea gradului didactic I . în învățământ a dnei.profesoare de religie COVACIU MARIA  DORINA de la Școala Gimnazială Chelința.
Încep prin a reaminti ceea ce scrie pe frontispiciul Școlii Gimnaziale Chelința „EDUCAȚIA NU ESTE UN PRIVILEGIU PENTRU CÂȚIVA, CI ESTE UN DREPT AL TUTUROR.”
Înainte de a face„ instrucție”la școala Chelința se face „educație”.Acest termen poate fi abordat din mai multe unghiuri. Mai întâi se corectează unele„carențe educative”-lipsa celor„șapte ani de acasă”acele aspecte cu care veneau elevii de acasă din vacanță. La orele de religie și la cele de română e absolut necesară educarea deprinderilor de comportare civilizată a elevilor rromi. Acest lucru se realizează prin intensificarea controlului; se dau și se scot în evidență aspecte pozitive de comportament;  se dau exemple din societate atât pozitive cât și negative-analizându-le. Cu mult efort și insistență se pot realiza deprinderi de comportare morală pozitive.

Tema lucrării științifice a fost„ DIMENSIUNI EDUCATIV-FORMATIVE ALE TAINEI POCĂINȚEI” iar comisia de acordare a gradației a fost alcătuită din pr lec.univ. dr..Gheorghe Șanta-părintele care a condus și a îndrumat lucrarea mai sus menționată; de la Inspectoratul Școlar Județean dl.  Florin  Hoban și  prof ..Cosmin Cosmuța de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca.
În cuvântul său dl.Șanta Ghe.spune că această vizită  la o școală unde există cadre didactice care pun mult suflet în ceea ce fac este o sărbătoare. La această întâlnire trebuie să găsim soluții cu ingenuitate, creative, atitudinale( ce nu se găsesc în manuale) pentru că un învățător sau un profesor nu e doar un slujitor oarecare-meseria lui e o profesiune care necesită o chemare, de aceea trebuie să se pună suflet în tot ceea ce facem la școală. Societatea actuală și cea viitoare așteaptă mult de la școală deși ea, societatea nu ajută școala îndeajuns.
În cazul dnei. prof.Covaciu Maria s-a observat că dânsa a trecut dincolo de meserie,  a îmbrățișat o profesie,  deoarece dna. Preoteasă care e și profesoară de religie pune mult suflet în ceea ce face; îi îndrumă pe elevi pe calea cea bună, le dă sfaturi benefice pentru viață și le întărește credința în Dumnezeu.
Luând cuvântul dna. Covaciu Maria își prezintă lucrarea care este structurată pe mai multe capitole:„Universul spiritual al pocăinței”,„ Dimensiunea liturgică a pocăinței”, „Dimensiunea sacramentală a pocăinței”, „Dimensiunea personală a pocăinței manifestată îndeosebi prin darul lacrimilor”,„ Pocăința ca stare permanentă a bisericii și a persoanei umane”,„ Cercetarea pedagogică: „Dezvoltarea educației religioase prin Sfânta Taină a Spovedaniei, valorificarea metodelor activ-participative și implicarea familiei în actul educativ-religios”etc Afirmațiile sunt susținute de imagistica lucrării prezentate.
Reproduc mai jos selectiv câteva din afirmațiile dnei.directoare Carmen Camelia Moldovan referitoare la dna.Covaciu Maria:
„În calitate de director,  pot afirma că d-na profesoară este un cadru didactic responsabil, membru în Consiliul de Administrație al unității, Consilier educativ, un dascăl implicat, care își duce întotdeauna la îndeplinire sarcinile care îi revin, punctuală, conștiincioasă și implicată în tot ce întreprinde, mereu cu zâmbetul pe buze, așa cum îi stă bine unei dăscălițe.
Dna. Covaciu posedă o foarte bună pregătire profesională și se informează continuu cu noutățile metodice și de specialitate. Dă dovadă de dăruire, competență, tact pedagogic, reușind să trezească interesul elevilor pentru materiile predate. Realizează lecții de înaltă ținută profesională, selectează și ordonează cuantumul de cunoștințe prevăzut de programă, alege cele mai eficiente metode și mijloace, valorifică potențialul educativ al lecțiilor și respectă principiile eficiente în realizarea evaluării elevilor. De asemenea, participă activ la toate formele de perfecționare a activității didactice organizate la nivelul unității școlare, la comisiile metodice, la cercurile pedagogice.
Pentru o bună colaborare profesor-elevi-părinți, d-na profesoară organizează lectorate cu părinții unde se dezbat și se rezolvă problemele pe care le întâmpină elevii.
În întreaga activitate desfășurată până în prezent, a dat dovadă de principialitate, perseverență și fermitate, bucurându-se de stima și aprecierea elevilor, părinților și a colegilor”.
Dna.Camelia Găină prof. de chimie spune că apreciază această lucrare în mod deosebit; amintește că postul mare e un moment important iar taina mărturisirii înseamnă un moment al pocăinței în care moare omul cel vechi și apare sau se așează un om mai bun care nu se desparte de smerenie. Acum, când avem„false modele”de comportament prezentate la televizor sau în diferite reviste-pentru a „rămâne creștini”trebuie să cunoaștem pașii ce ne duc spre mântuire. În cadrul orelor de religie elevii vor primi multe cunoștințe noi-devenind ei înșiși„MISIONARII ÎNVĂȚĂTURILOR CREȘTINE”.
Dna. Prof. de română Mihaela Merlaș apreciază lucrarea prezentată pe care a cunoscut-o încă din faza de proiect-dar și activitatea la clasă desfășurată pe parcursul anului școlar de către dna. Covaciu Maria ca fiind un dascăl care știe să facă legătura familie-școală-biserică ori de câte ori e nevoie ; dânsa e „ca o lumânare care se mistuie lăcrimând ”-pentru o cauză nobilă-aceea de a lumina mintea și sufletul tinerelor vlăstare.
Aceeași idee a cauzei nobile a educației morale realizată la orele de religie este readusă în discuție de dna. Înv. Sav Paulina care vădit emoționată aduce-n prim plan calitățile de om și cetățean al satului pe care le are cu prisosință dna. Covaciu Maria. În primul rând e preoteasă și mamă a doi copii adorabili și jucăuși, apoi dirigintă la clasa a VI a pe care o conduce cu multă pricepere în așa fel încât toți elevii vor promova. Afecțiunea față de școală și față de aproapele e o trăsătură de caracter deosebită. Atât de mari și înălțătoare au fost cuvintele dnei.Sav Paulina încât s-a creat în sala de clasă o atmosferă emoționantă asemănătoare celei descrise într-o lecție de clasa a III-a în care se prezintă venirea domnitorului Al. Ioan Cuza la o școală condusă de un inimos dascăl pe nume Basil Drăgoșescu –(lecția„Peste 50 de ani” după I. L/ Caragiale)- vizită în urma căreia toată suflarea prezentă a plâns de bucurie. Emoția a fost la fel de mare și la noi,  ea reprezentând legătura spirituală existentă între cadrele didactice de la Școala G imnazială Chelința pe de o parte,  iar pe de altă parte legătura spirituală cu elevii (bineînțeles) prin intermediul acestei inimoase profesoare de religie.S-au adeverit cuvintele scriitorului Alecu Russo „Patria este casa părintească, școala care ne luminează.”
Se amintește că în urmă cu șaisprezece ani a venit în Chelința familia preotului Covaciu,  iar după puțin timp dna. Maria-preoteasa a terminat studiile de Teologie-Litere la Oradea , în urma cărora prin concurs obține un post la oraș, la Sighetul-Marmației; renunță la acest post și se transferă „aici în sat la noi la Chelința”;  în comunitate dovedește conștiinciozitate adunând la orele de religie elevi de confesiuni diferite. Părinții acestor elevi și-au dat acordul fără ezitare ca elevii, copiii lor să frecventeze cursurile orelor de religie. Omul Covaciu Maria Dorina își pune toată priceperea , sufletul pentru fiecare copil de la învățarea semnului Sf. Cruci și semnificația lui până la pictura de icoane pe sticlă. În ciuda faptului că trebuia să parcurgă distanțe mari pentru a-și întregi norma didactică în mai multe școli,  dânsa a depus eforturi susținute  pentru a pregăti elevii  la olimpiade, concursuri, expoziții, de unde nu s-a întors cu mâna goală sau dezamăgită, ci cu premii, diplome, cu locuri în tabere tematice.
-
Dna. Mureșan Olimpia  în cuvântul de apreciere recunoaște că prof.Covaciu Maria e o persoană ce are un simț dezvoltat de empatie față de elevi,  e simpatizată și iubită de aceștia- așa încât educația religioasă se desfășoară în condiții optime atât la Școala Gimnazială Chelința cât și în localitatea Chelința la Biserică unde soțul dânsei completează în mod armonios ceea ce s-a început în familie și la școală.
Se crede și se spune că acest dascăl îi învață trei lucruri pe copii:  să fie fericiți fără nici un motiv, să rămână mereu curioși și cuviincioși și  să muncească neobosiți pentru ceea ce-și doresc : doamna profesoară având un nume predestinat cumințeniei, răbdării, modestiei, smereniei dar mai ales dragostei pentru aproapele.
Albert Einstein scria că„mintea intuitivă este un dar sacru, iar mintea rațională este un servitor credincios. Noi am creat o societate care onorează servitorul și care a uitat darul”. În cazul prof. de religie din Chelința „talantul ”dăruit de Dumnezeu a fost răspândit și fixat în zeci de conștiințe în formare și dezvoltare
Voi încheia nu înainte de a reproduce câteva citate din lucrarea mai sus menționată referitoare la „darul lacrimilor” ca dimensiune personală a pocăinței: Sf. Simeon Noul Teologul spune: „Să nu zică cineva că este imposibil a plânge zilnic, că cine vorbește astfel afirmă că este imposibil să te pocăiești în fiecare zi și răstoarnă întreaga Sf. Scriptură, ca să nu zic chiar porunca lui Dumnezeu; mărturisirea necontenită a unor asemenea lucruri făcute de noi, iar în fiecare zi, pusă în mișcare de credința inimii, lucrează în noi părerea de rău pentru cele făcute sau doar cugetate, iar pocăința pune în mișcare lacrima din adâncul sufletului, lacrima curățește inima și șterge păcatele cele mari, iar acestea fiind șterse prin lacrimi, sufletul ajunge la mângâierea Duhului dumnezeiesc.
Desigur, nu plânge cine vrea. Iată de ce lacrimile sunt un dar  al lui Dumnezeu, un har mereu actual. Pe treptele cele mai înalte ale pocăinței, locul cuvintelor care păstrează totuși ceva exterior, este luat de lacrimi, ca expresie a participării depline, integrale a ființei noastre la viața duhovnicească”.
„Când orice cuvânt tace, despre pocăință și dragostea noastră de Dumnezeu, vorbesc lacrimile. Darul plânsului și al lacrimilor duhovnicești constituie totuși un dar rar. Dăruit numai celor ale căror eforturi ascetice contemplative se apropie de„desăvârșita desăvârșire nedesăvârșită a celor desăvârșiți”. După cuvântul Sf. Ioan Scărarul.
Îi dorim să desfășoare  și în continuare activități instructiv-educative benefice școlii și societății în care trăim , pentru construirea unei lumi mai bune și mai drepte.

Prof. înv. primar Olimpia Mureșan - Școala Gimnazială Chelința



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu