De mâine, armele se pun în cui. După o cursă epuizantă, echipele de campanie îşi iau o binemeritată zi de odihnă. Joi a fost ultima zi în care la televiziuni se mai puteau transmite emisiuni electorale. Presa scrisă îşi încheie misiunea vineri. Nici pe paginile de facebook nu se mai boate face campanie electorală. Sunt interzise şi SMS-urile.
Dar îşi închipuie cineva că sâmbătă vor fi depuse toate armele? Se pare că un procent însemnat din numărul celor care se prezintă la vot se decid în ultima clipă cu cine să voteze. Prezenţa medie la alegerile locale trece uşor peste 50%.
Pentru candidaţii la primării contează însă fiecare vot în plus pentru că se desemnează câştigătorul dintr-un singur tur. Momentul culminat al campaniei este, aşadar, vineri. În această zi se concentrează toate energiile. Tot ce nu au reuşit să spună în săptămânile de campanie, vor să spună într-o singură zi.
Date fiind noile reguli, lipsa afişelor lipite pe toate gardurile, spectacolele electorale, a bannerelor, partidele se plâng că foarte mulţi cetăţeni nu ştiu că sunt alegeri sau că ele au loc în data de 5 iunie. Asta poate fi o scuză pentru eventualele eşecuri. Şi nu vor fi puţine. Ca în orice competiţie, sunt învingători şi învinşi. Dacă pentru o funcţie de primar se luptă 7-8-9-10 candidaţi, evident că poate câştiga doar unul. Restul se pot declara mulţumiţi dacă partidele din care fac parte au obţinut rezultate mai bune decât sperau. Voturile pentru un candidat de primar se răsfrâng asupra partidului pe care îl reprezintă. Numărul de consilieri obţinut se datorează în bună parte efortului pe care l-a făcut cel desemnat să candideze pentru funcţia de primar. Evident, şi rezultatele slabe se pot pune în sarcina candidatului.
Un rol esenţial într-o campanie îl are preşedintele organizaţiei judeţene a partidului. În campanie se vede talentul său organizatoric, incapacitatea sau capacitatea sa de a conduce, de a coordona munca echipei. La rândul ei, echipa are propria responsabilitate, dar pe bază de voluntariat. Recompense pentru nunca depusă în campanie vin mai târziu sau nu mai vin deloc. Există obiceiul ca oamenii din echipă să fie recompensaţi prin funcţii. Dar nu este exclus ca guvernul de tehnocraţi să găsească soluţii pentru stoparea sau chiar desfiinţarea clientelei electorale, aşa cum a reuşit să limiteze rolul clientelei financiare prin finanţarea cheltuielilor electorale de la bugetul de stat. Alegătorii trebuie să ştie că pentru prima oară de la revoluţie, partidele îşi decontează cheltuielile de campanie de la buget. În funcţie de numărul de candidaţi la primărie şi listele de consilieri, fiecare partid are stabilit un buget foarte exact.
Din această cauză campania care se încheie pare mai bine organizată, mai civilizată decât cele de dinainte. Este un pas înainte spre normalitate. Ar fi de aşteptat ca şi politicienii să fie de acum înainte mai responsabili, să se dedice mai mult muncii în interesul general decât să-şi urmărească doar interesul propriu.
Ar fi multe de spus despre calitatea candidaţilor, despre moralitatea şi profesionalismul lor. Se simte un oarecare dezinteres din partea partidelor faţă de pregătirea oamenilor cărora le încredinţează o funcţie. Aici mai este mult de muncit. Se află pe listele electorale şi oameni bine pregătiţi, de o moralitate ireproşabilă, împrăştiaţi pe la toate partidele. Întâmplarea şi votul cetăţenilor îi pot plasa printre învingători sau printre învinşi. Până la urmă cel care decide este cetăţeanul care se prezintă la vot. În ultima zi de campanie electorală lucrul cel mai bun pe care îl pot face partidele este să invite oamenii la vot.
Preluare http://www.informatia-zilei.ro/mm/editorial/ultima-zi-de-campanie
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu