vineri, 8 iulie 2016

Până la urmă, Viaţa…

       de Radu VIDA

Nu-mi ies din cap cuvintele dure, vindicative, chiar, folosite la unele     din demonstraţiile oamenilor: „Vrem o ţară ca afară!” E, poate, răzbunarea acelor ani, cînd ni se părea că „afară” înseamnă „lapte şi miere”, fără să putem vedea, înţelege şi însuşi valorile cu adevărat europene.  Dar duritatea imperativă a acestei aserţiuni are, şi acum, paradigme pe care nu le percepem corect.

În învăţămînt, bunăoară…

Toţi părinţii sînt conştienţi că numai şcoala poate face din odraslele lor… oameni. Indiferent de gradul de pregătire, de avere sau abilităţi pedagogice înăscute sau dobîndite, părintele vrea ca progenitura să fie plămădită în aşa fel încît, în cel mai scurt timp, să ajungă ministru, parlamentar, om de afaceri de succes, savant etc. Numai lucruri bune, nu! Din acest motiv cere ca şcoala să facă tot posibilul pentru ca visele lui să se împlinească sută la sută. Din acest motiv şi încă din vreo cîteva, Şcoala este văzută doar ca o fabrică de diplome, subordonată ţelurilor şi doleanţelor lui şi ale rudelor.

Fără – atenţie! – contribuţia elevului.

Oamenii cer: şcoala altfel, telefoane mobile, mai mult timp liber, materii puţine şi cu dificultate „0″, dacă se poate. Şi, mai ales, posibilitatea ca elevul, „os din osul lu’ tăticu’” să poată controla administrativ, financiar şi juridic întregul corp al dascălilor ce-i modelează  vlăstarul.

Nu generalizăm.

Există şi părinţi care înţeleg exact rolul profesorului şi-i cer acea intransigenţă de care este nevoie pentru ca, într-un viitor previzibil, copilul să ajungă la performanţe intelectuale şi abilităţi manuale şi fizice care să-i permită o evoluţie fără probleme în meseria pe care o va practica. Dar… marea majoritate „vor o ţară ca afară”, dar cu apucături ca… „înlăuntru”.  Nu ne-am debarasat încă de acel sentiment ciudat pe care ţi-o dă eliberarea iobagului de îndatoriri şi imitarea boierului, a grofului. În… ceea ce aveau ei mai rău pe lumea asta: famfaronada.

Eu!

Restul – o gaşcă de imbecili, la care „le arăt eu!”. Şi le arată. Pentru că Noul statut al elevului este o… scriitură, ce nu are legătură nici cu prezentul învăţămîntului românesc, nici cu ce e… pe-afară, nici cu ce viitor va avea ţîncul, dacă de mic e învăţat să cîrcotească, să caute nod în papura celui care-l învaţă ce-i azbucoavna, iar el nu ştie decît să întrebe: da’, de ce…?

Profesorul trebuie să aibă 1001 calităţi. Şi încă ceva pe deasupra. Iar cel care nu le are, trebie să părăsească grabnic sistemul. Dar cel bun, cu vocaţie adevărată, nu poate să transmită aceste însurişi şi elevului, din moment ce acesta din urmă îl ia mereu la rost. Părinţii vor genii la secundă. Şi dacă nu, ameninţă cu mutarea la o şcoală mai blîndă, direcţia de învăţămînt, poliţie, justiţie…

Afară?

Păi, uitaţi-vă, spre exemplu, la orar, la modul cum se intră şi se iese de la cursuri, la cîte acţiuni dirijiste, e drept subtile, înghite învăţăcelul. Şi toată această manipulare este subordonată unui singur scop: studiului. E drept că, şi aceşti copii par a fi lăsaţi de capul lor. Şi, pînă la urmă, Viaţa îi selectează. Cu toată duritatea. Şi cu tot spiritul zăcaş de care-i în stare.

Nu le luaţi însă dascălilor demnitatea! Şi dorinţa lor sinceră de a plămădi generaţii de oameni pregătiţi pentru viaţă! Cu… articolele din noul bici îndreptat împotriva lor de Statut, nu faceţi altceva decît să-i împingeţi spre indiferenţă. Şi, pînă la urmă: e mai bun un 10 pe nemeritatelea sau un 5 cinstit, învăţătură de minte pentru eforturi intelectuale viitoare?




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu