Stimate/Stimați Colege/Colegi,
Vă prezint un apel al meu către doamna inspector
școlar pentru învățământ primar, apel la care puteți să vă alăturați urmând
linkul http://www.petitieonline.com/doamnei_inspector_colar_pentru_invmant_primar_din_arad#form
Stimată Doamnă Inspector Școlar pentru Învățământ
Primar al Inspectoratului Școlar Județean Arad,
Vă rog să reveniți
asupra dispoziției date tuturor cadrelor didactice de la învățământul primar
arădean de a-și întocmi (la absolut toate clasele) planificările exclusiv pe
formatul ”hărți ale unității tematice” integrând absolut toate disciplinele.
Voi aduce în continuare
argumente prin care voi demonstra că dispoziția dumneavoastră încalcă atât
norme legale cât și teze științifice.
A.Norme
legale:
Planul
de învățământ și programele școlare sunt aprobate de instanța supremă,
Ministerul Educației, prin ordin al ministrului. Legea nr.1 la art. 65 alin. (3)
și (4) spune explicit două lucruri:
a)
Că programele şcolare stabilesc
(adică le fac obligatorii), pentru fiecare disciplină, doar domeniul de
studiu din planul de învăţământ, finalităţile urmărite şi evidenţiază
conţinuturile fundamentale;
b)
Că programele școlare ”oferă
orientări metodologice generale pentru realizarea şi evaluarea
finalităților urmărite și a conținuturilor. Deci chiar și orientările
metodologice semnate de ministru sunt doar ”generale”.
Art. 69 alin. (5) spune că nu sunt obligatorii nici măcar ghidurile
metodologice care sunt în conformitate cu prevederile legale în vigoare și precizează
explicit principiul ”libertăţii iniţiativei profesionale”. Deci și din
ghidurile elaborate de minister cadrele didactice ”pot” selecta și
utiliza doar ceea ce consideră de cuviință în ceea ce privește metodologia de
atingere a finalităților și conținuturilor.
Programele școlare în vigoare
lămuresc explicit și ce discipline și la ce clase devin integrate și ce
discipline și la ce clase rămân monodisciplinare:
Din
clasa pregătitoare până în clasa a II-a se predau integrat doar:
- ”matematică şi explorarea mediului”
- ”arte vizuale şi abilităţi practice”
- ”muzică şi mişcare”
Din
clasa a III-a până în clasa a IV-a se predau integrat doar:
- ”arte vizuale şi abilităţi practice”
- ”muzică şi mişcare”
- ”joc și mișcare”
Limba
și literatura română se predau integrat de ani buni (înainte erau discipline
separate literatura română și limba română).
Prin
ordin al ministrului se predau monodiscilinar toate celelalte discipline: limba
modernă, matematica, știinţele naturii (înainte erau separate botanica,
zoologia etc), istorie, geografie, educaţie civică, educaţie fizică, religie.
Niciunde în aceste documente oficiale nu apare vreo ”hartă a unității
tematice” care să sugereze măcar vreo aberantă integrare exhaustivă a tuturor
disciplinelor școlare și la toate clasele.
”Harta unității tematice” este o născocire a dumneavoastră, nu apare în
nicio lucrare științifică, niciunde pe internet și cu atât mai puțin în ordinul
ministrului.
Am precizat mai sus ce se integrează obligatoriu prin ordin de ministru
și ce se tratează monodisciplinar.
Până
și programa școlară oficială lasă explicit la latitudinea cadrelor didactice
strategiile didactice. Programa este obligatorie doar în ceea ce privește partea
de obiective (competențe) de atins și conținuturi. Cu atât mai mult nu poate un
inspector școlar să pretindă să ne gândim absolut toți lecțiile la fel, după un
calapod al altuia, calapod care contravine atât dispozițiilor legale cât și libertăţii
iniţiativei profesionale garantate de lege.
Dacă
ați făcut dumneavoastră vreo descoperire epocală în pedagogie ar trebui să vă
luați o clasă, să cereți acordul ministerului și al părinților și să conduceți
un experiment pe această temă ca să vă validați ideea.
Deocamdată
ne cereți să folosim elevii drept cobai într-o aventură care încalcă ordine ale
ministrului. Doar doctorița arădeană Delia Podea, utilizând ascendentul moral
și profesional de care beneficia în relația cu medicii rezidenți ai Secției de
Psihiatrie, cărora le era îndrumător de rezidențiat, îi determina și îi
constrângea pe aceștia să folosească pacienții drept cobai ca să beneficieze de
avantaje materiale și ca să apară coautor în publicații. Acum este urmărită
penal.
Din
consiliul consultativ pentru învățământul primar m-ați exclus ca reprezentant
al asociației învățătorilor cu toate că IȘJ-ul este reprezentantul în teritoriu
al ministerului iar ministerul, conform art. 14 alin. (1) ”proiectează,
fundamentează şi aplică strategiile naţionale în domeniul educaţiei, cu
consultarea asociaţiilor reprezentative ale cadrelor didactice”. Dacă nu ați fi
luat această măsură poate aș fi avut ocazia să vă conving la acele consultări
de netemeinicia ideii dumneavoastră și nu aș fi fost nevoit să utilizez această
cale pentru apelul la legalitate și rigoare.
B.Teze științifice conform cărora integrarea
rămâne, în continuare, o problemă controversată:
Voi lista doar câteva argumente din
lucrări științifice ale unor nume mari din științele educației din lume dar și
din țară, argumente care arată de ce niciunde în lume și nici ministerul de la
noi nu agreează o învățare integrată dusă până la extrem, așa cum ne solicitați
dumneavoastră.
a)DEZAVANTAJELE
ABORDĂRII INTEGRATE:
- Riscul superficialităţii în învăţare este mare;
- Nu se asigură progresia de la cunoscut la necunoscut, ca în cazul studiului disciplinelor în manieră tradiţională;
- Se sacrifică rigoarea şi profunzimea în favoarea unei simplificări excesive;
- Pierderea coerenţei în predarea disciplinelor de studiu;
- Acumularea unor viitoare lacune;
- Imposibilitatea aprofundării de către elevi a cunoaşterii ştiinţifice specializate;
- Riscul însuşirii unor cunoştinţe şi deprinderi dezlânate;
- Risc de generalizare abuzivă interdisciplinară;
- Plasarea unor discipline în plan secundar;
- Imposibilitatea integrării tuturor disciplinelor;
- Nespecializarea cunoştinţelor;
- Volum mare de informaţii;
- Risc de învăţare nesistematică;
- Transferul de cunoştinţe se realizează doar la copiii cu potenţial inteligent înalt;
- Riscul ca nu toţi elevii să fie valorificaţi funcţie de propriul potenţial;
- Perioade mari de timp pentru realizarea designului instrucţional;
- Timp de predare insuficient;
- Lipsa bazei materiale;
- Necesită competenţe sporite de organizare şi restructurare a conţinuturilor;
- Lipsa manualelor şi a ghidurilor de organizare şi desfăşurare a activităţilor integrate;
- În plus învăţarea pe discipline este securizantă: pe măsură ce avansează în materie, elevul îşi dă seama de drumul pe care l-a parcurs pentru a ajunge în punctul culminant;
- „Enciclopedismul specializat”poate fi înlocuit cu un enciclopedism lipsit de orice bază,”cu de toate şi cu nimic”;
- Nu se sprijină pe cunoştinţele anterioare ale elevilor, aşa încât se poate întâmpla ca elevul să fie pus în situaţia de a învăţa noi cunoştinte sprijinindu-se tot pe cunoştinţe noi;
b)Delimitarea stadiilor trebuie să fie judicioasă in
raport cu maturitatea intelectuală cu motivaţiile şi cu vârsta celor care
învaţă. Literatura de specialitate vorbește de o IERARHIZARE OPTIMĂ A
INTRODUCERII A NIVELURILOR DE INTEGRARE:
- -primar-monodisciplinar
- -gimnazial-interdisciplinar
- -liceal-pluridisciplinar
- -universitar-multidisciplinar -interdisciplinar
- -transdisciplinar-studii aprofundate, doctorat.
Și
această ierarhizare vă contrazice ideea predării exclusiv integrat la toate
clasele învățământului primar.
Preocupările
pentru promovarea unei viziuni interdisciplinare în investigarea realităţii nu
sunt noi. Ca principiu de structurare a conţinutului învăţării, interdiscipliarea
a fost susţinută încă de la începuturile şcolii, de către sofiştii greci și a
fost aplicată de la începuturile istoriei şcolii. Nu este însă un panaceu
universal aplicat din snobism. Numeroşi pedagogi au subliniat insuficienta
conceptualizare afirmând că interdisciplinaritatea este „un concept încă rău
definit" sau mai direct, că „prezintă multe puncte comune cu celebrii
bătrâni ai Caucazului, despre care toată lumea vorbeşte, dar pe care nimeni nu
i-a văzut" (Grozzer, G.).
Personal
am ținut cursuri pe tema beneficiilor învățării integrate. Pe mulți colegi i-am
transformat în partizani ai predării integrate, însă ai unei predări integrate
abordate cu discernământ, ținând cont și de limitele acestei strategii, în baza
libertăţii iniţiativei profesionale, în baza coroborării și cu alte principii
pedagogice ale acestei profesii care este o artă ce nu poate fi constrânsă de
un calapod unic. Un mare pedagog spunea că ”importante sunt rezultatele
învăţării! Dacă rezultatele sunt bune şi foarte bune, atunci strategia a fost
aleasă şi proiectată corect, şi bine aplicată.”
Toate
cadrele didactice din învățământul primar din județul Arad trebuie să-și
finalizeze planificările și nu știu dacă să încalce fie ordinul ministrului
(respectând dispozițiile dumneavoastră) fie să încalce dispozițiile
dumneavoastră (respectând ordinul ministrului). Emoții au mai ales cei care
urmează să fie inspectați în perioada următoare cât și cei care vor inspecta.
Trimiteți-ne
un mesaj clarificator. Dacă v-a cerut cineva din minister prin viu grai să dați
aceste dispoziții să le redirecționați acest mesaj și să le spuneți să emită
documente scrise în forma cerută de legislație și să nu mai dea putere de lege
unor alegații transmise din gură în gură de câte vreun vorbitor la vreun curs.
Cu mult respect,
Viorel Dolha
Președintele Asociației Învățătorilor din Județul Arad
Stimate/Stimați Colege/Colegi,
Poate sunteți
interesați să citiți și un articol care mi-a apărut în ultimul număr din
Tribuna Învățământului: ”Adevăratul reformator al școlii e cel care se suie
zilnic la catedră”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu