(Elemente de
filosofia religiei)
II.Argumente pro și contra privind existența lui Dumnezeu
3)Argumentul ontologic
Întrucât,
așa cum am arătat, experiența (teleologică și morală) se dovedește incapabilă să ofere probe incontestabile în favoarea
sau împotriva lui Dumnezeu, singura cale care rămâne după abandonarea
domeniului experienței este
aceea a rațiunii pure. Adică
taman ce-și propune argumentul
ontologic (de la ontos=ființă,
realitate, ceea ce este), potrivit căruia „însuși conceptul de Ființă absolut perfectă sau de Ființă necesară cere ca aceasta să existe”.
Cu toate
că autorul argumentului este călugărul augustinian Anselm din Canterbury
(1033-1109), ceea ce face ca istoria lui să fie de circa un mileniu, nu Anselm
l-a numit astfel, ci Immanuel Kant. Cu precizarea că dacă pentru călugăr
argumentul este un fel de „dovadă de rugăciune” (cică a ajuns la el în timp ce
medita la Dumnezeul creștin sau
Ființa absolut perfectă), în
opinia gânditorului german, argumentul ar conține o „invaliditate ontologică”.
Elaborată
în două variante, dovada ontologică a lui Anselm are următoarea alcătuire: Prin
definiție, o definiție înțeleasă
atât de credincioși cât și de necredincioși, Dumnezeu este acel Ceva în raport cu care nimic mai
mare nu poate fi conceput. Este un lucru mai mare să exiști în mintea cuiva și în afara acestei minți, decât să exiști numai în minte, precum un tablou care nu există numai
în capul pictorului, ci și pe
pânză. De aceea, Dumnezeu trebuie să existe, atât în înțelegerea noastră cât și în afara acestei înțelegeri (în realitate), pentru că altminteri am fi nevoiți să concepem pe Cineva mai mare, în stare să
înfăptuiască acest lucru.
Însă
criticii de mai târziu au considerat că în argumentul anselmic se ascunde
următoarea premisă camuflată: „Orice poate să fie afirmat/postulat despre cea
mai perfectă Ființă ce-i cu
putință să fie concepută, trebuie să fie afirmat, căci altminteri,
potrivit definiției, ea
n-ar mai fi cea mai perfectă Ființă posibilă”, care împreună cu premisa „Este posibil să
afirmăm o existență reală
(în afara minților noastre) a celei
mai perfecte Ființe
posibile”, ne obligă să tragem concluzia „Trebuie să fie afirmată existența reală a celei mai perfecte Ființe posibile”, respectiv că atunci când cineva începe să
mediteze asupra conceptului de Ființă absolut perfectă, este de neconceput ca o atare Ființă să nu existe.
Însă
argumentul n-a scăpat de obiecțiile
călugărului Gaunilo, contemporanul lui Anselm, între cei doi încingându-se o
aprigă dispută. De pildă, Gaunilo susține că argumentul lui Anselm „se întemeiază pe premisa falsă
că orice există în minte trebuie să existe și în realitatea din afara minții”, că „Dacă inexistența lui Dumnezeu ar fi realmente de neconceput, atunci
nimeni nu s-ar putea îndoi de existența Lui”, că fiind doar un șir de cuvinte, „Noi nu putem nici măcar să formulăm
conceptul de Ființă absolut
perfectă”, că existența lui
Dumnezeu nu poate fi dedusă din ideea unei Ființe perfecte, la fel cum „existența unei insule perfecte nu poate fi dedusă din simpla idee
a unei insule perfecte”, că „Inexistența lui Dumnezeu nu este mai de neconceput ca propria mea
inexistență” și că, pentru a putea spune că Dumnezeu este Ființa atotperfectă, existența Sa trebuie dovedită „mai înainte de a discuta despre
esența Lui”. Drept urmare,
argumentul lui Gaunilo are ca premise „Dumnezeu este cea mai mare dintre toate
ființele” și „Este mai mare lucru să existe cineva în realitate
decât numai în mintea cuiva”, din ele rezultând următoarea concluzie: „Dumnezeu
trebuie să existe în realitate (altfel n-ar putea fi cel mai mare)”.
Răspunzând
obiecțiilor lui Gaunilo într-o
manieră care l-a făcut câștigătorul
disputei („Argumentul nu se aplică oricărei ființe, ci numai Ființei care este deodată absolut perfectă și necesară”, „Inexistența lui Dumnezeu poate fi afirmată, dar nu poate fi
concepută”, „Dumnezeu poate fi înțeles într-un mod indirect, la fel cum soarele este înțeles prin razele sale”, „Ideii de insulă îi poate lipsi
existența, pe când Ființei absolut perfecte nu-i poate lipsi nimic, îndeosebi
existența”, „Dacă este posibil ca o
Ființă necesară să existe,
atunci este și necesar ca Ea să
existe”, „Noi putem compara caracteristici ideale înainte de a ști dacă ele sunt reale”), Anselm îi impută redutabilului
său adversar de idei că nu a înțeles
argumentul lui, care susține că
trebuie să existe cea mai mare Ființă posibilă, astfel că acesta „face o confuzie între cea
mai mare Ființă reală și cea mai
mare Ființă posibilă”.
Dar asta
nu înseamnă că argumentul lui Anselm ar fi valid și, ca atare, inatacabil, obiecțiile lui Thomas d’Aquino fiind o probă în acest sens. Ținta atacurilor thomiste o reprezintă propoziția „Acel ceva în raport cu care nimic mai mare nu poate
fi conceput” (nu toți oamenii
Îl înțeleg în acest mod pe
Dumnezeu, pe urmă, chiar dacă toți L-ar înțelege
așa, asta nu dovedește realitatea, ci doar existența Sa mintală) și propoziția
„Dumnezeu există” (evidentă în ea însăși, dar neevidentă pentru noi, deoarece noi nu putem cunoaște în mod direct esența Lui ca Ființă necesară, ci numai indirect prin efectele Sale în creație). Vasăzică, singura cale în concepția thomistă pentru a ajunge la existența lui Dumnezeu este a
posteriori (prin existența
creațiilor Sale), nicidecum
calea apriori (intuiția directă a existenței sau simpla ei concepere).
Obiecțiile lui Thomas d’Aquino
sunt generate de deosebirile existente între aristotelicul său punct de plecare
(de la experiență) și
platonicul punct de plecare al lui Anselm (din gândire). Și
încă ceva. Cu toate că d’Aquino își
are propriul concept de Ființă
necesară, se pare că nu a fost de acord cu Anselm că acest concept, oricum se
ajunge la el, „cere în mod logic să se afirme că o asemenea Ființă există realmente” (N. Geisler).
În
reformularea lui d’Aquino,
premisele argumentului anselmic devin „Dumnezeu este prin definiție Ceva față de care nimic mai mare nu poate fi conceput” și „Ceea ce există în realitate și mintal este mai mare decât ceea ce există numai
mintal”, iar concluzia stabilește
că „Dumnezeu trebuie să existe în realitate (pentru că, odată ce propoziția «Dumnezeu există» este înțeleasă, se consideră că ea este evidentă în ea însăși)”.
Secolul
al XVII-lea reia disputa din secolul al XI-lea pe marginea argumentului
ontologic. Fiind secolul cartezianismului, firește că Descartes nu a stat deoparte. Și-a elaborat propriul argument ontologic („Dacă Dumnezeu
prin definiție nu poate să nu
existe, atunci El trebuie să existe, căci dacă este imposibil să concepem că o
Ființă care nu poate să nu
existe este inexistentă, atunci este necesar să concepem că o astfel de Ființă există”), având mare grijă să-i elimine toate
slăbiciunile logice și sperând
că în acest fel nu va avea parte de critici, precum cele ale lui Gaunilo
împotriva argumentului anselmic.
Iată de ce gânditorul
francez a insistat asupra propozițiilor: Cum numai o ființă necesară nu poate fi concepută ca neexistând, orice
alte ființe și lucruri (chiar și triunghiurile) putând fi concepute ca neexistând,
argumentul se aplică „unei Ființe
absolut perfecte sau necesare”; „Orice concepere a unui Existent necesar ca neexistând
este contradictorie”; Deoarece „numai Dumnezeu singur este Ființa a cărei esență necesită existența Sa” și
deoarece „este imposibil de conceput două sau mai multe ființe de rang suprem”, rezultă că nu-i imaginar, ci necesar
să-L concepem pe Dumnezeu ca pe o Ființă necesară; Conceptul de Ființă necesară nu poate să fie produsul imaginației omului.
Cu toate
astea, Descartes n-a scăpat de dispute. Prima o are cu preotul Caterus, cel
care, de acord cu Thomas d’Aquino,
susține că argumentul ontologic
dovedește doar existența conceptuală, nu și cea reală a lui Dumnezeu. Descartes răspunde că el n-a
susținut ceea ce d’Aquino
a respins la vremea lui, anume că existența
rezultă din conceptul Dumnezeu. A doua dispută o are cu scepticul Pierre
Gassendi, care îi reproșează lui Descartes că în
argumentul lui ontologic confundă existența
cu o proprietate. Descartes răspunde că existența,
aidoma atotputerniciei, este o proprietate care poate fi atribuită cuiva
(„Existența necesară este o proprietate
necesară a unei Ființe necesare, pentru că ea aparține
numai esenței lui Dumnezeu), că-i
justificat să includem existența printre atributele
unui Existent necesar și că existența
și esența nu
pot fi separate în natura divină, așa cum
se întâmplă la toate celelalte lucruri, căci „El nu ar fi Dumnezeu dacă existența
Lui nu ar fi necesară”.
Din această
dispută a reieșit ceea ce ulterior Gottfried
Leibniz va sesiza și va elimina: argumentul
ontologic este valid, însă este nevoie să se demonstreze că noțiunea
de Dumnezeu nu este contradictorie, pentru că existența
Sa nu poate să fie logic necesară atunci când conceptual de Ființă
necesară este contradictoriu.
Argumentul
ontologic al lui Leibniz are ca premisă majoră „Dacă e posibil să existe o Ființă
absolut perfectă, atunci e necesar să existe”, are ca premisă minoră „Este
posibil (adică necontradictoriu) ca o Ființă
absolut perfectă să existe”, iar drept concluzie ”Este necesar ca o Ființă
absolut perfectă să existe”.
În
sprijinul premisei minore și a rolului ei crucial
pentru raționament, Leibniz vine cu
argumentarea: O perfecțiune este o calitate simplă, ireductibilă și fără limite esențiale; Orice este simplu, nu poate să intre în conflict cu
alte proprietăți ireductibil simple,
deoarece ele diferă calitativ; Orice diferă calitativ de altceva, nu poate
intra în conflict cu acesta, neexistând nicio zonă de similaritate în care să
se suprapună sau să intre în conflict; De aceea, este posibil ca Dumnezeu să
aibă toate perfecțiunile
posibile.
Dincolo
de neputința lui Leibniz de a
întruni în persoana divină toate atributele posibile și dincolo de ideea eronată că unele calități sunt intrinsec simple (Wittgenstein a arătat că ceea ce
este simplu într-un anumit sistem conceptual, poate foarte bine să fie complex
în altul) și de arbitrara
dihotomie însușiri esențialmente pozitive – însușiri esențialmente
negative, argumentul acestuia mai păcătuiește și prin
riscanta trecere (în ceea ce privește stârnirea controverselor) de la conceptual la real.
Aidoma
lui Descartes, contemporanul său Baruch Spinoza era convins că existența lui Dumnezeu este demonstrabilă matematic și că certitudinea existenței Lui derivă cu necesitate din argumentul ontologic.
Atâta doar că, pe lângă obiecțiile
obișnuite, întâia formă a
argumentării spinoziste mai adaugă cel puțin una în raport cu prima propoziție, care afirmă că „Trebuie să existe o cauză pentru
orice lucru, atât pentru existența cât și
pentru inexistența lui”.
Vasăzică, atunci când legea cauzalității susține
că „trebuie să existe o cauză pentru ceva”, iată că Spinoza vine cu trebuința cauzei pentru nimic și cu completarea în sprijinul premisei că „Potențialitatea nonexistenței este o negație a puterii”...
Norman
Geisler are grijă să ne pun în gardă că „nonexistența este deja o negație și negarea nonexistenței ar fi o afirmație a existenței, ceea ce ar părăsi baza tradițională a argumentului ontologic și ar începe cu existența”. Cum tocmai asta face Spinoza în cea de-a doua formă a
argumentului său ontologic, din demonstrațiile lui se desprind următoarele două concluzii:
a)Împrumută
de la argumentul cosmologic ideea că ceva există și în acest fel, lucru recunoscut chiar de el, părăsește argumentarea strict apriorică;
b)Dacă
Dumnezeul lui Descartes și Leibniz
este teistic, al lui Spinoza este panteistic, fiind totuna cu Substanța unică și
infinită. În plus, ceea ce pentru teiști sunt creaturi, Spinoza le concepe ca simple momente
sau moduri în această Existență
infinită.
Firește, argumentul ontologic a fost cel mai copios criticat
de David Hume și Immanuel Kant. Obiecția lui Hume este atât de judicios formulată („Nimic nu
este demonstrabil pe cale rațională,
decât dacă contrariul său implică o contradicție”; „Nimic din ceea ce poate fi conceput în mod distinct
nu implică o contradicție”;
„Orice concepem ca existent, putem să concepem și ca nonexistent”; De aceea, „Nu există nicio ființă sau lucru a cărei/a cărui nonexistență să implice o contradicție” și,
ca atare, „Nu există nicio ființă
sau lucru a cărei/a cărui existență să fie demonstrabilă pe cale rațională”), încât s-a constituit în obiecția standard față de argumentul ontologic, „precum și față
de orice presupusă dovadă a existenței lui Dumnezeu” (Geisler). Din următoarele motive:
a)Niciun
argument logic nu este inatacabil din punct de vedere rațional, asta deoarece conține premise a căror negare logică este întotdeauna
posibilă;
b)Întrucât
„premisele admit în toate împrejurările și alte posibilități logice”, concluziile vor fi întotdeauan lipsite de
necesitate logică.
Din
acest raționament humean se
desprinde concluzia că, în sensul strict al cuvântului, „argumentul ontologic
nu reușește să fie o demonstrație rațională”!
La
rândul lui, Immanuel Kant nu numai că a botezat acest argument, care în mod
nepermis face tranziția de la eidos (sfera rațiunii pure) la ontos
(ființă, realitate), dar a
formulat și câteva obiecții, considerate de el fatale pentru teism: Noi nu avem
niciun concept pozitiv al unei Ființe necesare, Dumnezeu fiind definit numai ca ceea ce „nu
poate să nu fie”; „Necesitatea nu se aplică la existență, ci numai la propoziții”, adevăr care decurge atât din faptul că „necesitatea
este un calificativ logic, nicidecum unul ontologic”, cât și din acela că „nu există propoziții care să fie obligatorii din punct de vedere existențial” (tot ce se cunoaște din experiență, singura cale a cognoscibilității realului, poate să fie și altfel); „Ceea ce este logic posibil, nu este cu
necesitate și ontologic posibil”
(fără să fie vreo contradicție
logică în existența
necesară, s-ar putea ca aceasta să fie „faptic imposibilă”), afirmație care la Alvin Plantinga devine „Este logic posibil ca
Dumnezeu să fie o Ființă
necesară, dar nu este logic necesar să fie așa”, respectiv că „Existența lui Dumnezeu ar putea fi logic contingentă, fără a fi
ontologic contingentă”; După cum nu rezultă nicio contradicție în respingerea triunghiului și a proprietății sale fundamentale de a avea trei laturi (contradicția apare atunci când se respinge doar una dintre ele),
tot astfel nu se naște
contradicție la respingerea
„atât a ideii, cât și a
existenței unei Ființe necesare”; Existența nu este nici predicația și nici
perfecționarea unei esențe, ci „o postulare a acelei perfecțiuni”.
Argumentația lui Kant în sprijinul acestei aserțiuni se prezintă astfel: Orice nu adaugă nimic la
conceperea unei esențe, nu este
o parte din acea esență; Existența nu adaugă nimic la conceperea unei esențe, căci prin postularea ei ca reală, unei esențe nu i se adaugă nicio caracteristică; Prin urmare,
nefiind existența o perfecțiune, care poate fi postulată dinainte despre ceva, „ea
nu este parte din esență”.
Și astfel, demonstrând că „existența nici nu adaugă și nici nu scade nimic din conceptul unei Ființe absolut perfecte”, obiecția kantiană, alături de cea humeană, a devenit una standard-referențială adusă argumentului ontologic.
La toate
astea trebuie menționate
cauzele pentru care atâtea minți
luminate au susținut
argumentul ontologic ca inatacabil din punct de vedere real, dar care în fond
este invalid:
a)Filosofia
platonică: Potrivit lui Thomas d’Aquino, a devenit fapt obișnuit ca cineva, „încorsetat într-o epistemologie
platonică greșită”, să presupună că
esențele pot fi cunoscute „în
mod direct și intuitiv”,
argumentul ontologic căzând doar atunci când se contestă că „pătrunderea cuiva
directă și/sau distinctă în esența unui lucru poate produce cunoașterea realității”.
b)Gândirea
metafizică: Dând vina pe orice gândire metafizică, postkantienii erau
de părere că „este” și „există”
au statut logic, nicidecum unul ontologic, și că teiștii
s-au înșelat crezând că verbul
„este” din judecata „Dumnezeu este o Ființă necesară” implică existența, când el de fapt nu este decât o copulă sau un conector
logic.
c)Confuzia
dintre cauză și rațiune:
Considerând că „puiul deja exista în oul pe care-l clocea teistul”, drept
urmare, că argumentul ontologic este „o glumă încântătoare” sau, mă rog, un gen
de prestidigitație
ontologică, Arthur Schopenhauer deduce această confuzie din neputința cugetătorilor de a face distincție între cauză (ceea
ce pretinde ceva dincolo de sine ) și rațiune (ceea ce nu pretinde
ceva dincolo de sine). Cum rațiunea
unui lucru „poate să fie în sine însuși”, iată motivul pentru care definirea lui Dumnezeu ca
Ființă absolut perfectă și necesară „nu cere nimic de dincolo de această definiție pentru a o putea explica”.
d)Folosirea
unui nume propriu: Bertrand Russell și unii dintre gânditori care l-au urmat, opinează că,
întrucât un nume propriu înseamnă existență, „am fost înșelați de
implicațiile ontologice ale
folosirii unui nume propriu”, precum acela de Ființă necesară sau Dumnezeu. Ei pretind că susținătorii argumentului ontologic n-ar fi căzut în capcana
existenței lui Dumnezeu, dacă erau
întrebuințate expresii de felul:
„Orice dumnezeu ar exista” sau „Orice ființă necesară ar exista”.
e)Folosirea
condiționalului englez: Pentru filosoful american Alvin Plantinga, toată
problema cu argumentul ontologic derivă din modul cum este utilizat condiționalul în limba engleză. El susține că din fraza „Dacă Jones este burlac, atunci în mod
necesar el nu este căsătorit”, nu implică cu necesitate că „Jones este burlac”.
Da, căci s-ar putea foarte bine să nu existe niciun Jones. În chip asemănător,
afirmația „Dumnezeu există, atunci
El există în mod necesar”, nu atrage cu necesitate după sine că ”Dumnezeu
există”. Potrivit raționamentului
anterior, s-ar putea ca Dumnezeu să nu existe deloc!
Două
concluzii majore se desprind din această dezbatere asupra argumentului
ontologic:
a)Dacă
până în prezent nimeni n-a adus nicio probă rațională din care să decurgă în mod logico-inevitabil
existența unei Ființe absolut perfecte și necesare, tot așa pînă în prezent n-a izbutit nimeni să aducă o dovadă
ontologică validă, prin care să demonstreze că este logic imposibil să existe
Dumnezeu;
b)Deoarece
din același gen de argumentare
ontologică s-a ajuns ba la Dumnezeul teistic (Descartes și Leibniz), ba la Dumnezeul panteistic (Spinoza),
panenteistic (Charles Hartshorne) sau chiar politeistic, este lesne de înțeles că se impune trecerea dincolo de acest argument.
Sighetu
Marmației, George PETROVAI
mai-iunie 2017
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu