Învierea Domnului a adus o nouă înţelegere
faptelor şi cuvintelor Scripturii. Lucrurile care nu au putut fi înţelese nici de
ucenici, au primit în înviere o profundă reevaluare, cuvintele lui Iisus ca
şi profeţiile mesianice fiind privite prin perspectiva luminoasă a acestei
minuni. După ce a învins moartea, ucenicii şi-au amintit de multe din evenimentele
trăite cu Domnul şi au înţeles cu adevărat afirmaţiile Lui. După ce S-a ridicat din
morţi, discuţia avută cu iudeii privitor la dărâmarea Templului şi ridicarea
lui în trei zile a primit adevărata ei înţelegere (Ioan
2, 18-20),
ucenicii crezând Scripturii şi Cuvântului Lui (Ioan 2, 22).
Dacă ucenicii ar fi
înţeles cu adevărat Scripturile, ar fi trebuit să ştie că învierea intră în
iconomia mântuirii
(Ioan 20, 9). Raportul dintre „promisiunea” din Vechiul Testament şi „împlinirea” ei în Iisus
Hristos şi Noul Testament apare însă evident abia după învierea
şi
preamărirea
lui Iisus 146.
146 Ilie
Cleopa, Valoarea
sufletului, Bacău, Editura
Bunavestire, 2001, p. 59.
Încă din timpul activităţii Sale pământeşti, Iisus
descoperă Apostolilor faptul că nu vor fi lăsaţi singuri, pentru că un alt
Mângâietor, Duhul Adevărului va fi trimis la rugămintea Fiului, şi care va
rămâne cu ei până la sfârşitul veacurilor (Ioan 14, 16-17).
Activitatea Mântuitorului va fi continuată de Duhul Sfânt, pe care Iisus îl
dezvăluie ca învăţător al Adevărului şi în acelaşi timp o permanentă aducere
aminte ale celor predate de
Domnul (Ioan 14, 26).
Ucenicii au reţinut
cuvintele Domnului, iar Duhul lui
Hristos este cel care le-a dezvăluit
semnificaţia lor (Ioan 2, 22; 12, 16) şi în acest sens trebuie să se
înţeleagă faptul că Duhul Sfânt îi va învăţa pe ei toate (Ioan 14, 26;
16, 13).
Duhul Sfânt însoţeşte cuvântul lui Hristos,
îl reaminteşte mereu şi-i descoperă sensul profund şi ascuns la
prima vedere. El dă viaţă acestui cuvânt, îl păstrează şi îl actualizează,
traducându-l în forme accesibile Apostolilor şi ascultătorilor. Duhul
este cel
care veghează la transmiterea cuvintelor lui Iisus şi cel care e în măsură să
ofere o corectă interpretare a lor, pentru că „…nimeni n-a cunoscut
cele ale lui
Dumnezeu,
decât duhul lui Dumnezeu” (I Corinteni 2, 11).
Prin activitatea
Sa pământească, Hristos a respectat Scriptura Vechiului Testament ca şi cuvânt
inspirat al lui Dumnezeu. El s-a prezentat lumii ca trimis al Tatălui, în care se
plinesc şi se desăvârşesc
Scripturile.
Rolul Său de
plinitor al proorociilor s-a completat cu acela de interpret al cuvintelor lui
Dumnezeu, şi în acelaşi timp de
descoperitor al voinţei divine. Revelaţia Vechiului Testament a cunoscut în
Mântuitorul
un desăvârşitor şi un continuator al acesteia, completând tot ceea ce oamenii
trebuiau să ştie despre mântuirea lor. Acolo unde Vechiul Testament a fost greşit înţeles,
Iisus s-a oprit cu răbdare la tâlcuirea lui, dezvăluind
sensul intuit de Legea lui Moise şi de profeţi. Tipul şi interpretarea
tipologică şi-au găsit în explicarea lui Iisus sensul adevărat. El
a învăţat pe Apostoli să citească Scriptura în Duh, acesta fiind singurul care
dă viaţă, care descoperă sensul duhovnicesc al lucrurilor expuse în scriptură 147.
Preamărirea lui Iisus prin Învierea
şi Înălţarea Sa la cer a adus Apostolilor şi celor ce credeau în înviere, o nouă
înţelegere a Scripturilor. Activitatea lui Iisus a fost legată şi încadrată
în perspectiva mesianică a Vechiului Testament, prin înviere, ea a ajuns la
punctul culminant, dar, în acelaşi timp, şi la adevărata înţelegere şi
interpretare a actelor şi cuvintelor Sale. În lucrarea de înţelegere corectă a
Scripturilor Vechiului Testament şi a cuvintelor Domnului, Apostolii şi urmaşii
lor nu rămân singuri, ci sunt însoţiţi, iluminaţi şi îndreptaţi de lucrarea
Duhului, care va rămâne în biserică până la sfârşitul veacurilor.
Prin lucrarea Sa exegetică, Iisus Hristos rămâne pentru Apostoli şi
pentru ermeneutica şi exegeza creştină un model de felul cum trebuie citit şi
interpretat cuvântul lui Dumnezeu cuprins în Scripturi 148.
147
Ibidem, p. 60.
148
Mircea Basarab, op. cit., p. 286.
(fragment
din cartea „Aspecte pedagogice şi catehetice în
lucrarea de mântuire a Domnului Iisus Hristos” ).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu