Într-una din universităţile patriei, la două secţii
similare ale unui departament (la care predau aceiaşi oameni /aproape/ aceleaşi
materii) erau – în total – vreo 40 şi ceva de studenţi. Evident, ne referim la
cei înscrişi; promovaţi până în anul III să fie – din nou, împreună – cam 30.
La ore veneau între 10 şi 15. Ei bine, la licenţa din iulie s-au prezentat 4
(patru), de la ambele secţii, cumulate. 4 din 40 adică 10 % sau poate mai
puţin, dacă ne uităm câţi erau înscrişi peste cei 40 de referinţă. De ce n-au
mai venit şi alţii? Dintr-un motiv simplu: nu sunt în stare să scrie 50 de
pagini pe o temă definită. Onest vorbind, cei mai mulţi dintre cei ce nu s-au
prezentat la licenţă nu sunt capabili să scrie două pagini despre un subiect
precizat (din materia de curs sau din bibliografie).
Veţi întreba: cum se
poate sa ajungă studenţi – ba încă în anul terminal – oameni care nu pot
însăila câteva pagini inteligibile pe un anumit subiect? Răspunsul e deopotrivă
simplu şi complicat. Simplu, dat fiind că e limpede că fiecare nivel al studiilor şcolare îi
pasează următorului problemele pe care nu le-a putut rezolva. Actul
predării a ajuns – după două decenii de reforme fără noimă şi de pervertire
pseudo-pedagogică – ceva mecanic, în care nimeni (nici dascăli, nici elevi) nu
e dispus să investească mai mult decât “trebuie” Cel mai adesea, de fapt, e mai
puţin de atât, căci responsabilitatea profesorilor este exclusiv faţă de
eşaloanele superioare (comisii, inspectorate, minister) cărora “trebuie să le
raporteze” “rezultate”. În contextul declinului demografic, al slabei finanţări
a educaţiei, a deprofesionalizării cadrelor didactice şi al formalizării (până
la absurd a) conţinutului materiilor, e limpede că nu se poate obţine nici un
fel de performanţă. Ca atare, ea e inventată în fel şi chip, pentru a truca
statisticile oficiale. Astfel, simplul fapt că elevii mai sunt prezenţi în
catalog e o realizare: ei sunt promovaţi an de an – chiar dacă numărul
absenţelor depăşeşte cotele de exmatricualare – pentru ca şcoala să-şi păstreze
catedrele, normele şi oamenii (iar dintre aceştia, unii să-şi păstreze
funcţiile). Copiii ce se duc la concursuri plătite de părinţi, unde li se dau
tuturor diplome de participare sau doar participă la olimpiade (fără a fi
premiați) sunt trecuţi ca
“olimpici”. Nota de trecere e universală – eu unul n-am auzit de şcoli în care
să se lase, astăzi, repetenţi – şi, în multe cazuri, notarea începe de la 7 în
sus, indiferent de cunoştinţele celui examinat. Elevii sunt, în marea lor
majoritate, dezinteresaţi de şcoală şi, încă de pe clasele primare, mulţi nu
mai pot urmări ceea ce se face la tablă. Ca atare se fac că fac ceva, copiază
masiv de pe internet (oricum, nimeni nu le citeşte “referatele”), îşi copiază
temele în pauză şi, de la o anumită vârstă, se eclipsează prin baruri. Copiatul
e pentru ei mult mai firec decât învățarea și
mulți se miră dacă li se
obiectează atunci când sunt prinși.
Cunoaşterea dispensată de şcoală nu le spune nimic şi dacă învaţă mecanic, o
fac strict pentru nota care le serveşte la admiterea pe locurile fără taxă în
universităţi, sau la dosarele de candidatură pentru burse. Pe scurt, şcoala e un loc al ipocriziei
generalizate: profesorii se fac că predau (lucruri care pe mulţi nu-i /mai/
interesează), elevii se fac că vin şi, eventual (mai) învaţă, doar ca să nu
aibă probleme cu părinţii şi să-şi poată vedea liniştiţi de ale lor.
Toţi ştim că e aşa, şi toţi ne facem că nu vedem. Dintr-un motiv foarte simplu
pentru că atunci când ne întrebăm: oare dacă am spune lucrurile acestea, ce
s-ar întâmpla?, cunoaştem răspunsul: nimic. Există un lucru de care românul se
teme mai tare decât de impostură: anarhia. Dacă am recunoaşte că felul în care
se predă nu e cel bun, că mai toate conţinuturile sunt nepotrivite, că noi
înşine nu mai urmărim ce se întâmplă în domeniul nostru, că suntem prea prinşi
cu nevoile şi cu copiii noştri ca să mai avem timp şi pentru copiii altora, că
singurul nostru orizont e salariul şi pensia amărâtă ce decurge din el, ar ieşi
o babilonie generală. Fiecare l-ar acuza pe celălalt că a fost mai ipocrit
decât el, că a profitat – prin funcţii sau prin meditaţii – de degenerescenţa
sitemului şi că e omul lui X sau Y. Ar apărea, inevitabil, revoluţionarii, care
ar cere abrogarea regulilor şi regulamentelor, fraternizarea cu elevii,
abandonarea notării etc. Mulţi ar face-o până s-ar vedea directori (sau
rectori), apoi ar redeveni ceva mai clasici. (Aşa a fost dintotdeauna mersul
lumii.) Pe de altă parte, în ciuda a ceea ce pare, ministerul (cu toate
comisiile lui) şi inspectoratele au încă mijloace de-ai ţine pe oameni sub
control: de la distribuirea posturilor (cu jocul dintre suplinitori şi
titulari), la punctaje, apoi la cooptarea celor “cooperanţi” în diverse
comitete şi comiţii. În fine – şi acesta e un lucru normal din punct de vedere
uman – nimeni nu îndrăzneşte să spună primul că ceva nu merge, dat fiind că,
imediat, toţi ceilalţi (cu cât mai mici în funcţie, cu atât mai vocali) se vor
coaliza împotriva lui şi-l vor arăta cu degetul ca fiind cel din cauza căruia
nu merg lucrurile. O ştim dintotdeauna: singura
“critică constructivă” e cea încurajată “de sus”; orice altceva e “prejudiciu
adus imaginii instituţiei” şi “demnităţii profesiei”. Aşadar,
cauza pentru elevi incapabili să scrie două pagini – şi la fel de incapabili să
citească altceva decât tweet-uri şi
subtitrări de seriale – ajung până la licenţă de frica
dascălilor lor: aceştia nu le dau note după merit pentru că acestea
ar arăta cât de slabă e pregătirea lor (şi a elevilor, şi a profesorilor), ar
afecta “performanţele şcolii” şi i-ar ridica pe părinţi împotriva lor; nu-i cad
tot pentru a nu pune şcoala într-o lumină proastă şi pentru că nimeni nu ştie
ce e de făcut cu cei care sunt incapabili să urmeze o şcoală. Oamenii se tem că
dacă numesc lucrurile aşa cum ar trebui (în primul rând printr-o notare
corectă), se va lăsa cu sancţiuni colective şi tăieri (de sporuri şi salarii).
În fine, din învăţământ nu se moare, copiii au şi ei părinţi, mai sunt şi alte
cicluri de studii şi până la urmă “piaţa va decide”, astfel că profesorii se
pot spăla pe mâini şi rămân cu conştiinţa netulburată atunci când îi împing mai
departe pe cei care au rămas, de fapt, în afara şcolii. Elevii pleacă, cu tot
cu problemele lor, şi lumea e mulţumită: în ultimă instanţă că nu s-a întâmplat
nimic şi salariul vine la fiecare jumătate a lunii.
Care e efectul direct
al acestei stări de lucruri? Unul extrem de nociv pentru noi toţi: faptul că nu
mai ştim care e media umană ce constituie masa de echilibru a societăţii. În
fapt, nici vârfurile, nici perdanţii nu sunt definitorii pentru societate, ci
mediocrii care se investesc în activităţile utile cu care ne întâlnim şi de
care avem nevoie zilnic. Atunci când această masă umană are o medie
intelectuală onestă, lumea are un numitor comun, e posibilă specializarea şi
orizontul social e cel al dezvoltării. Şcoala nu produce genii (mai curând invers,
geniul face şcoală), ci oameni educaţi – adică deschişi faţă de contextul în
care se află, disponibili faţă de semenul lor, capabili de atenţie şi de
răbdare, care ştiu ce înseamnă munca şi înţeleg cum să se bucure de roadele ei.
Acestea sunt trăsăturile care – în viziunea iluminiştilor – îl deosebesc pe
omul civilizat de sălbatic, acesta din urmă fiind dependent de un singur
context, legat doar de familia (sau tribul lui), trăind într-un feed-back cu natura (şi incapabil să o /şi să se/
strunească), evitând munca şi bucurându-se instinctual de ceea ce-i cade în
mână. Dacă – aşa cum voia Haeckel – ontogenia reproduce filogenia, atunci cu
toţii, atunci când păşim prima dată pe poarta şcolii, suntem mici sălbătatici.
Menirea şcolii nu e aceea de-“a ne oferi numai cunoştinţe”, ci și aceea de-a ne civiliza, adică de-a ne deschide către
lumea în care urmează să trăim: o lume urbană, în care depindem unii de alţii,
care ne solicită disponibilitatea, atenţia şi tenacitatea şi în care se cuvine
să fim prezenţi sub semnul grjii şi al responsabilităţii. Lumea modernă a
încredinţat sarcina educării acestor lucruri şcolii şi – dacă-şi urmează
menirea – asta trebuie să facă şcoala. Tocmai pentru că menirea ei e una
civilizatorie, ea li se adresează, în mod universal, tuturor – căci cu toţii
sunt chemaţi a deveni, prin faptă, prin alegere şi prin judecată, cetăţeni. Nu
e nevoie să botezăm noi, azi, şcoala ca fiind “incluzivă”, căci – dacă e cu
adevărat şcoală – ea e astfel în esenţa ei. O
şcoală onestă, inteligibilă şi cu examene riguroase e cea mai democratică
instituţie a societăţii, căci ea le arată tinerilor că fiecare se poate împlini
după talentul lui, că munca e răsplătită, că fapta bună îşi este sieşi măsură
şi că, între cei dedicaţi pasiunii lor, se stabileşte o comuniune capabilă să
înfrunte deopotrivă distanţele spaţiale şi cele temporale. Aceasta
e lecţia şcolii bine făcute, lecţie pe care fiecare o asimilează după puterile
lui. Şi într-o lume şcoala înseamnă ceva, mediocrii sunt cei ce câştigă cel mai
mult, deoarece pe lângă lucrurile pe care le-au interiorizat, ei mai dobândesc
şi nostalgia unui mai mult pe care-l pot aproxima prin munca lor cotidiană
(care, astfel, se spiritualizează – depăşind statutul de corvoadă) şi pe care
poate, într-o zi, îl vor realiza copiii lor. O
şcoală temeinică asta le lasă elevilor ei: conştiinţa faptului că lumea e
inteligibilă, că faptul de a înţelege e, în sine, o bucurie, că mereu mai e
ceva de înţeles şi că înţelegerea presupune o statornică exigenţă faţă de sine.
Puţini sunt cei care înţeleg cu adevărat lucrurile decisive (ale unui domeniu
sau altul) de pe băncile şcolii; cei mai mulţi părăsesc şcoala cu convingerea
că pot înţelege şi această certitudine e asemeni unei lumini lăuntrice capabile
a-i orienta în viaţă. De aceea responsabilitatea şcolii e tocmai faţă de ei,
cei care n-ajung de la-nceput la pragul de sus. Iar atunci când şcoala nu-şi
face treaba, atunci toţi aceşti oameni rătăcesc în întuneric şi – în lipsă de
altceva mai bun – se chircesc în condiţia unei vieţi primitive, într-o lume
ininteligibilă şi bântuită de spaime.
Şcoala noastră produce “performaţă” la metru cub, ea
nu are nici perdanţi şi nici mediocri. Dezinteresul faţă de cei care nu pot
ţine pasul cu lucrurile de neînţeles care se fac la clasă şi, apoi, nevoia de-a
cosmetiza statisticile făcându-i pe toţi absolveţi ai tuturor ciclurilor
educaţionale a avut un efect pervers: prăbuşirea
nivelului mediocrităţii. Astfel, dacă în urmă cu un sfert de veac,
mediocritatea însemna un 6 – 7 cinstit; astăzi aceste note acoperă, în cel mai
bun caz, un 3 – 4 din acele vremuri. Altfel spus, ceea ce noi considerăm astăzi
un mediocru, adică un om normal, căruia şcoala i-a dat nu atât nişte
cunoştinţe, cât o orientare, e – în fapt – un loser, un perdant,
căruia şcoala nu i-a dat nimic, ci doar i-a luat nişte ani din viaţă. Omul
acela nu ştie cine e – pentru că nu are conştiinţa unui sistem de raportare la
ceilalţi (pe care-l dă nu atât nota, cât interesul şi munca ce-o acoperă), nu
are un orizont – căci nimeni nu i-a descoperit umanul din el şi, ca atare, va
fi tentat de existenţa sălbaticului, cu feed-back-ul lui
permanent şi cu bucuria genuină pe care o dă satisfacţia nevoilor primare.
Fireşte că atunci când ajungem aici, societatea se degradează şi lumea omului –
care creează prosperitate – e înlocuită de lumea darwinistă a competiţiei
pentru nişte resurse ce nu se înmulţesc. Dacă vă întrebaţi de ce plecă atâţia –
mai ales tineri – din ţară, aveţi aici o parte din răspuns: pentru că aici
munca nu-ţi aduce nici un beneficiu, şi chiar dacă ţi l-ar aduce, nu te-ai
putea bucura de el. Aici trăim între prădători: fiecare înşfacă ce apucă şi se
retrage în colţul lui peşteră ca să-şi devoreze prada, fiind mereu înconjurat
de privirile fixe ale haitei care-l pândeşte şi-i aşteaptă cel mai mic semn de
slăbiciune. Nu doar faptul că munca nu se împlineşte în câştig, ci şi acela că
acest câştig ar fi – aici – zadarnic (ce altceva decât să-şi construiască un
bunker în care să fie la adăpost, el şi familia lui, ar face omul cu câştigul?)
îi face pe oameni să ia calea pribegiei. Carenţa
educaţiei face ca regulile sociale să devină caduce şi viaţa publică să fie
dominată de o violenţă latentă, care-şi aşteaptă ceasul exploziei. Nu
ne lovim doar de absenţa oamenilor pricepuţi, ci şi de o agresivitate cotidiană
(al cărui bun exemplu sunt televiziunile) care e, în ultimă instanţă, reversul
neputinţei. Acesta e rezultatul prăbuşirii învăţământului: faptul că noi avem –
la 18 sau, mai nou, la 21 de ani – generaţii după generaţii de rebutaţi incapabili
deopotrivă de carte şi de muncă. Indiferent cum îi luăm şi indiferent cât ajung
să câştige, ei nu pot constitui nucleul acelui middle
class care să împingă România pe spirala prosperităţii.
Dimpotrivă, ei se aglutinează – dacă nu pleacă în străinătăţuri – într-o masă
amorfă şi resentimentară, gata să împingă lumea într-un carnaval al violenţei,
care, pentru mulţi, ar fi distracţie la cote maxime. Neînfruntând mica anarhie
pe care-o declanşează o dezbatere onestă, am reuşit să creăm o societate
anarhică şi anomică pe care nu o mai ţine împreună decât frica, laşitatea şi
şantajul. În fond tinerii aceştia nu sunt altceva decât părinţii şi profesorii
lor, văzuţi printr-o lupă ce amplifică apocaliptic slăbiciunile pe care
vârstnicii cred că le (mai) pot ascunde.
Se mai poate face
ceva? Acum, nu. Au fost câteva momente în care se putea face şi pe care –
orbeşte – le-am ratat. Mai întâi a fost acela în care Profesorul Mircea Miclea
a făcut o diagnoză a educaţiei, a propus un set de remedii şi a demisionat când
nu a putut obţine cei 6 % dedicaţi educaţiei. Am mai vorbit de primele două
aspecte, acum se cuvin câteva cuvinte şi despre demisie. D-l Miclea a înţeles,
cu luciditate, că un sistem instituţional în care nu se va investi – nici în
infrastructură, nici în calificare, nici în bunăstarea oamenilor – nu poate
produce nimic altceva decât o face în prezent. Altfel spus, cu şcoli
dărăpănate, cu biblioteci ale căror achiziţii se opresc în ’89, cu profesori
săraci (şi preocupaţi doar de ranfluarea condiţiei materiale), cu
imposibilitatea deplasărilor şi a specializărilor, nu se poate face nici un fel
de muncă de calitate. Mai mult, neremedierea rapidă a acestor probleme are ca
efect accentuarea lor, adică pauperizarea, deprofesionalizarea şi – finalmente
– decredibilizarea dascălilor. Încă o dată: cu
aceleaşi condiţii – de la clădiri la programe – şi cu aceiaşi oameni – având
aceleaşi venituri şi aceeaşi pregătire – nu e posibilă nici o schimbare.
A ne inchipui o asemenea schimbare în educaţie e acelaşi lucru cu a ne imagina
că fabricile lui Ceauşescu – fără nici un fel de investiţii şi cu aceiaşi
oameni (plătiţi ca-n anii ’90) – ar fi concurat astăzi cu marile companii
europene. Dacă ne amăgim cu asemenea iluzii, înseamnă că avem orgoliul
patologic al mizeriei şi al înapoierii prezentate ca “puritate” şi
“independenţă”. Numai că, dincolo de vorbe, şi cei care-şi clamează aceast
orgoliu vreau să trăiască cu adevărat “european”. Şi pentru a trăi astfel,
tocmai aceşti oameni vor ruina şi mai adânc ţara de mila căreia plâng
telegenic. Neluând în seamă gestul radical al Profesorului Miclea, ne-am
abandonat “patrioţilor de ocazie”: d-na Ecaterina Andronescu & co.
După D-l Miclea, a
venit D-l Daniel Funeriu: dânsul a vrut mai multe lucruri – mai înainte de
toate, a dorit ca printr-o lege unitară să scape de păienjenişul de ordonanţe,
reguli şi regulamente care blocau activitatea onestă din şcoli. Apoi, prin
bacalaureatul cu camere de luat vederi să fixeze un standard al onestităţii (cu
tot preţul – greu – de plătit) de la care să pornească reconstrucţia şcolii. În
fine, mutând grupa mare în şcoală – drept
“clasă pegătitoare” – a acordat învăţământului primar şansa de a forma
structurile de învăţare în care să se dispună cunoştinţele celorlalte cicluri
de studii. Legea a fost măcelărită fără milă, imediat după adoptare,
astfel că, azi, nimeni nu mai poate recunoaşte intenţia ei iniţială.
Bacalaureatul a început să se joace şi el, ba ocolind camerele, ba cu
“pregătire intensivă” – ce ascunde ani de lipsă de pregătire, ba cu scăderea
exigenţelor sau banalizarea cerinţelor. Rămâne clasa pregătitoare. Din păcate,
puţini învăţători îi înţeleg rostul. Însă acesta e esenţial: perdanţii acestui
ciclu de învăţământ nu se mai reechilibrează niciodată. Rostul şcolii primare e
simplu: acela de a forma deprinderile de citit, de scris şi de socotit.
Transformând învăţământul elementar în laborator al “noilor pedagogii”, n-am
făcut decât să încurcăm totul şi să producem – la finele clasei a IV-a –
analfabeţi pe care-i alintăm ca fiind “funcţionali”. Nici pe D-l Daniel Funeriu
nu l-am ascultat, ci ne-am întors, iarăşi, la galeria de măşti a d-nei Andronescu.
În fine, mai recent,
D-l Mircea Dumitru a încercat să dea autonomie şcolilor – cu directori numiţi
prin concurs – şi să instituţionalizeze valoarea şi profesionalismul la nivelul
celor care decid criteriile performanţei. Nu poate exista muncă onestă dacă cei
abilitaţi să o judece nu se pricep la ea sau nu sunt interesaţi de ea. Ideea
D-lui Dumitru era aceea de a
propaga schimbarea de jos în sus, dându-le dascălilor de rând conştiinţa
faptului că sunt ascultaţi şi luaţi în considerare la vârful sistemului..
În felul acesta, cei ignoraţi şi umiliţi ar fi învăţat să-şi formuleze
problemele, să se coalizeze pentru a le expune, să lupte pentru rezolvarea lor
şi să reziste măruntului – dar foarte eficientului – arbitrariu local. Nici de
data asta n-a fost să fie: “aparatul” s-a pus de-a curmezişul, sindicatele au
ieşit – oportun – din adormire iar mandatul D-lui Dumitru a fost prea scurt
pentru a reuşi să-şi instituţionalizeze proiectele. Dimpotrivă, alt eşalon de
creaturi ieşite din mantaua d-nei Andronescu au modificat – cu o surprinzătoare
celeritate – puţinul pe care D-l Dumitru a reuşit să-l articuleze în concret.
Ce-au spus, în fond, D-nii Miclea, Funeriu şi
Dumitru? Redaţi-i învăţătorului şi profesorului
demnitatea sa – la nivelul pregătirii, la nivelul salarizării, la nivelul
ponderii istituţionale. Lăsaţi-l să se ocupe de copiii – mai ales de cei de
la-nceputul şcolii; nu-l striviţi cu hârtii inutile şi nu-l obligaţi să mintă
sub semnătură în statistici trucate. Începeţi de la bază, descoperiţi-vă pasiunile
şi învăţaţi să le cultivaţi în sufletul elevilor. Faceţi mai puţin, dar mai
temeinic şi, mai ales, faceţi de aşa manieră ca pe ceea ce a construit temeinic
un ciclu, un altul să poată dezvolta la fel de temeinic. Şcoala de înaltă
performanţă – cea care pregăteşte specialişti de nişă – e pentru puţini, dar
şcoala care formează oameni educaţi şi buni cetăţeni e pentru toţi. Nu e doar
pentru genericii “copiii noştri”, ci şi pentru noi, adulţii ce lucrăm în ea.
Regăsiţi-vă în ceea ce faceţi şi munca voastră va purta în ea secretul
înfăptuirii! Dar n-am ştiut nici să-i ascultăm şi nici să-i apărăm
pe aceşti oameni. Cuvintele lor, care au numit o realitate pe care mulţi o
simţim, au rămas stinghere în lumea “raportărilor” şi a “statisticilor”. Şi aşa
am ajuns la d-l Liviu Pop.
Când acesta a venit cu
enormitatea manualelor de sport şi de dirigenţie – pe care elevii trebuie doar
să le cumpere şi să le care, nu să le şi citească! – lumea, după caz, s-a
indignat sau s-a amuzat. Nu ştiu să fi observat cineva că, în acest act ratat,
d-l Pop şi-a expus – în mod transparent – concepţia dânsului despre şcoală şi
educaţie. Pentru d-l Pop nu contează ce se face efectiv, la urma urmei
profesorii de sport şi diriginţii pot face în constinuare cum vor. Ceea ce
contează cu adevărat e formalismul căruia
vor trebui să i se supună: căci manualele nu sunt “gratuite”; ele vin la pachet
cu “metodologii”, “norme”, “fişe ale disciplinelor”, inspecţii (poate vom avea
şi-un inspector de dirigenţie!), comisii, “raportări” şi tot tacâmul. Această
structură formală este realitatea, nu ceea ce se întâmplă cu adevărat în şcoli.
Nu contează ce pot şi ce nu pot elevii (Cum să stea în mâini unul de 80 de
kilograme pe a III-a? Dar la bareme nu umblă nimeni.) sau profesorii care nu au
săli de sport. Nu, singurul lucru care contează e faptul că după ce am definit
“ştiinţific” statul în picioare şi mişcarea; realitatea – prin intermediul
“raportărilor” şi al “statisticilor” – “trebuie să” corespundă acestor
definiţii. Nimeni nu şi-a pus problema ca orele de sport sau de dirigenţie ar
putea fi ore de relaxare între (sau după) materiile grele. Nu, totul trebuie încorsetat în reguli şi
regulamente inutile, care definesc preţios şi ridicol banalităţi (asta fiind
singura ştiinţă ce ne e accesibilă), dar care devin coercitive în mâna unor
primitivi pentru care nu contează decât conformitatea. Asta e esenţa
gândirii d-lui Pop şi a sămădăului din Teleorman ce-i e stăpân. Acesta e
secretul fricii care-i transformă pe
profesori în maşini de promovat analfabeţi efectivi. Aceasta e reţeta
înapoierii şcolii româneşti şi a sărăciei din care nu reuşim să mai ieşim. D-l
Pop nu e un ministru oarecare; dânsul e imaginea caricaturală a obscenităţii
care – prin intermediul partidului ce l-a numit – a infestat lumea românească a
ultimilor 28 de ani.
Mai mult decât oricare din “corifeii” partidului, d-l Liviu Marian Pop e faţa
adevărată a PSD-ului: un primitiv ajuns la putere şi pentru care puterea nu
înseamnă nimic altceva decât a-i supune pe ceilalţi. Credeam că lucrurile acestea
s-au dus odată cu goţii, hunii, gepizii şi avarii. Dar iată că au revenit odată
cu d-l Pop şi cu d-l Dragnea. Singurul lucru ce ne desparte de acea lume e
faptul că dacă astăzi prădătorii nu mai vor să plece, pot să să se ducă încotro
văd cu ochii cei prădaţi. Mai ales cei prădaţi de umanitatea lor în şcolile cu
manuale de sport ale celui mai grotesc ministru al educaţiei din istoria
noastră.
V.R.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu