Numirea lui Liviu Marian Pop ca ministru a fost o decizie
politică pe seama căreia speculaţiile sunt inutile. În cazul unui eşec,
vinovăţia ar trebui împărţită cu cei care au stat în spatele deciziei. Să nu
uităm că educaţia este un sistem complex şi dificil de gestionat, supus
permanent presiunilor şi criticilor venite din partea tuturor care au legătură
cu şcoala. Deşi este vacanţă problemele au început să apară, semn că pe
ministru îl aşteaptă zile grele. Primele atacuri au venit din partea presei
ostile guvernării pesediste care îi speculează defectele şi îi pun la îndoială
profesionalismul. Pe reţelele de socializare nu-l menajează nici cei
nemulţumiţi de activitatea lui ca parlamentar. Şi, fireşte, din toamnă,
războiul cu adversarii politici va deveni inevitabil. Dacă este pregătit pentru
luptă şi apărare, rămâne de văzut. Bănuiesc că la preluarea mandatului a fost
conştient de riscurile şi responsabilitatea funcţiei. Spre ghinionul lui,
marele asalt s-a declanşat zilele trecute când a fost obligat să preia la
pachet toate problemele nesoluţionate şi pasate cu dedicaţie între foştii
miniştri din perioada tuturor guvernărilor. Ele sunt cunoscute şi vizează
resursele materiale şi umane ale şcolii. Când un premier vrea să arate cine-i
şeful, ministrul educaţiei automat devine o ţintă sigură. Nu am motive să-l
apăr, însă pentru manualele care vor lipsi la început de an şcolar nu este
vinovat. Premierul Tudose habar nu are cât de complicate şi anevoioase sunt
procedurile până când manualele ajung pe băncile elevilor. Pentru premier, ele
oricând pot fi motiv de a-l schimba pe ministrul de resort şi problemele tot
nerezolvate vor rămâne. La ora actuală, viitorul demnitarului nu poate fi
evaluat fără să ţinem seama de performanţele predecesorilor. Timoraţi, lipsiţi
de personalitate, umili în faţa liderilor de partid, nesinceri şi oportunişti,
foştii miniştri au evitat să soluţioneze problemele de fond ale şcolii încât să
nu mai apară în sistem. În mandatul lor nu au avut priorităţi, s-au rezumat să
aplaneze conflicte spontane, degenerate în scandaluri mediatice de proporţii.
Schimbările în serie, prin demisie sau demitere, au fost la ordinea zilei în
toate guvernările şi puţini au reuşit să-şi ducă mandatul până la capăt.
Promovabilitatea scăzută la examene, o bombă amorsată, a aruncat în aer scaunul
mai multor miniştri. Rezultatul a fost nul, bolile şcolii au recidivat şi au rămas
intacte. Foştii miniştri au preferat să trateze efectele unor eşecuri ale
şcolii, nu cauzele care le-au provocat. Aşa se explică faptul că în topul
ministerelor, cu inflaţie de miniştri, locul întâi este adjudecat de MEN cu 21
de miniştri în şase legislaturi şi jumătate. Cu mici excepţii, despre
performanţe deosebite nu poate fi vorba. Cel puţin Micle, fost ministru în
guvernul Boc, a declarat că fără finanţare, şcoală eficientă nu se poate face.
Punând capăt fraudelor de la BAC, Funeriu rămâne singurul ministru care a
rezolvat o problemă criticată pe nedrept de Pop, la vremea aceea în calitate de
lider al unui sindicat. Ca politician, în mentalul opiniei publice, ministrul
este perceput ca o creaţie şi client fidel al televiziunilor comerciale. Acum are
ocazia să-şi testeze personalitatea, să facă ce nu au făcut predecesorii.
Adică, să spună care îi sunt priorităţile şi cum are de gând să le rezolve.
Salariile cadrelor didactice nu mai pot fi subiect de actualitate şi interes
pentru ministru. Este momentul să “atace” problemele vitale ale şcolii, cu
strategii gândite pe termen lung şi măsuri ce ar deschide drumul reformării din
temelii a sistemului. Cred că cel puţin două probleme esenţiale nu mai trebuie
amânate. Datorită scăderii populaţiei şcolare, piaţa muncii din educaţie,
raportată la relaţia cerere – ofertă s-a dezechilibrat, fenomen care în
perioada următoare va lua amploare. Numărul absolvenţilor dornici de
titularizare îl depăşeşte pe cel al posturilor şi catedrelor oferite de şcoli.
Titularizarea a devenit un eveniment banal, formal şi stresant, care obligă mii
de cadre didactice să participe anual la un concurs pentru ocuparea unor
catedre imaginare. O soluţie ar fi ca toate facultăţile de profil, pentru o
perioadă limitată, să treacă în lichidare. Pe vremea comunismului, într-un alt
context, o măsură similară a dat rezultate. Pe de altă parte este nevoie ca
învăţământul să fie regândit pe principii interdisciplinare, aşa cum
funcţionează în majoritatea ţărilor europene. Uşor de zis şi greu de făcut.
Pentru că asemenea măsuri necesită sacrificii, au efecte colaterale, generează
conflicte, teamă de a nu greşi, scandaluri şi proteste din partea sindicatelor.
Soluţii în măsură să pună în pericol funcţia, să atace interesele personale şi
de grup ale colegilor de partid nu cred că vor intra în atenţia ministrului. Cu
sau fără ele, câtă vreme educaţia rămâne un sistem conflictual şi o sursă
inepuizabilă de surprize neplăcute, viitorul ministrului este la fel de
imprevizibil.
Autor: prof. Vasile
ILUŢ
Sursa: Graiul
Maramureşului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu