Sistemul educaţional îl îngrijorează pe preşedintele Klaus
Iohannis, dar domnia sa nu propune idei constructive, practice. Fostul
preşedinte Traian Băsescu spunea cîndva că şcoala scoate absolvenţi tîmpiţi,
semn al caracterului său frust. Ministrul Educaţiei de azi, Liviu Pop, fost
lider de sindicat liber, dă ordine controversate şi se plasează ca ţintă a
opoziţiei. Nu vom crea nimic solid prin luarea în răspăr a ministrului, ar fi
mai util să propunem idei şi politici reformatoare, care să reabiliteze şcoala
şi învăţămîntul românesc!
În principiu, sistemul educaţional nu-i bazat pe muncă şi
moralitate, nu oferă şanse egale cetăţenilor, nu tratează cauza problemelor din
reţeaua de învăţămînt formal, ceea ce a dus la scăderea, la căderea eficienţei
şi a calităţii actului de predare şi de învăţare. Responsabilitatea pentru
criză nu şi-o asumă nimeni, căci politicul în democraţie nu răspunde de
oportunitatea, ci doar de legalitatea deciziilor luate.
În încercarea de a controla sistemul, ministrul Liviu Pop se
comportă ca un buldozer, dărîmă peretele crăpat şi promite să-l reconstruiască
fără să indice fondurile bugetare necesare şi să convină cu noi principiile de
fondare. Educaţia nu se face de una singură, însă poate fi reglată chiar şi de
un singur om, dacă acesta are inteligenţa şi experienţa să reformeze şcoala
românească – cu susţinerea politică necesară.
Opoziţia va săpa mereu sub fundaţia puterii şi-i va ataca
liderii, va spune că au şcoală puţină, că nu gîndesc clar şi nu aplică legea cu
dreptate. Discursul politic cade adesea în invectivă, în insultă şi băşcălie,
ceea ce strică încrederea în emitent, chiar dacă e socotit intelectual cu
renume. Căci una-i să comentezi meciul şi alta-i să-l joci în teren! Ministrul
dă direcţia de urmat, iar forţa motrice trebuie să fie asigurată de cadrele
didactice din şcoli, care fac treaba la cursuri cu elevii şi studenţii.
Liviu Pop a început bine, a organizat concurs pentru
directorii şcolari, aceştia sînt mîinile sale drepte, ei aplică legile şi
ordinele ministeriale. Baiul este că profesorii cu prestigiu profesional şi
moral nu participă, refuză să conducă unitatea de învăţămînt, nu le convine
să-i controleze şi să-i sancţioneze pe colegi. Aşa că manageri şcolari ajung de
regulă cadre didactice interesate doar de sporul de conducere.
O şcoală de calitate va fi pretinsă de societate, însă
românii o acceptă aşa cum le este servită, nu sînt convinşi că învăţămîntul de
calitate aduce civilizaţie şi nivel de trai ridicat, cred în noroc nu în
educaţie, ţin mai mult la dezvoltarea fizică şi afectivă a copiilor, iar pe cea
intelectuală o lasă în seama şcolii publice. Dacă sistemul eşuează, elevii
rămîn la nivelul de învăţare prin imitare (pot deprinde abilităţile manuale de
meseriaş, dar încă nu sînt motivaţi s-o facă).
Cadrele didactice din şcoli manifestă dezinteres constant
pentru performanţa şcolarilor. Numărul cunoştinţelor ce trebuie transmise de la
catedră este mare şi eficienţa va fi selectivă, deoarece profesorii nu sînt
obligaţi profesional şi nici cointeresaţi material să predea materia
ştiinţifică de la cunoscut la necunoscut. Defecţiunea pleacă de la grădiniţă,
unde educatorii nu practică jocurile ce necesită ascultare şi comunicare.
Şcoala s-a rupt în două ca Titanicul, profesorul predă, elevul nu înţelege, e
un joc autist de-a şcoala din care pierdem cu toţii. Discipolii nu reuşesc
să-şi creeze căi noi la nivel cerebral, rămîn blocaţi la stadiul de jos,
transferul de învăţare se întrerupe – dar cu toate acestea, cadrele didactice
sînt plătite lunar de stat, cu salarii peste media naţională, chit că nu ţin
seama de activitatea internă a învăţăceilor.
Munca neevaluată a dascălilor trebuie eficientizată şi
responsabilizată, iar metodele indicate sînt printr-un mecanism instituţional
independent de control administrativ şi profesional. Învăţarea produce
cunoştinţe, abilităţi, deprinderi, obiceiuri, tendinţe, care în cele din urmă
contribuie la civilizarea celui învăţat şi la creşterea standardului său de
viaţă. Acum se face şcoală mai mult în gol!
Autor: Nicolae Goja
Sursa: Graiul Maramureşului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu