Incontestabil,
Turnul Eiffel este simbolul turistic al Parisului. Inaugurat cu ocazia
expozitiei universale din 1889 construcția
încarnează aspirațiile unei epoci aflate în plină
revoluție socială, culturală, tehnică și artistică. Pentru comemorarea centenarului Revoluției franceze se decide organizarea celei de-a patra expoziții universale în capitală. Scopul urmarit e de a arata întregii
lumi avansul tehnologic și puterea industriei franceze, precum
și bogățiile
Imperiului colonial francez. Ochii intregii planete sunt atintiti asupra
Parisului. Pe o suprafață de 50 de hectare care cuprinde
Champ de Mars, Trocadero și Esplanada invalizilor sunt ridicate
de către marii arhitecți ai vremii, somptuoase palate
efemere, demolate după încheierea evenimentului. Importanța metalurgiei în industria occidentală e ilustrată prin utilizarea
metalului ca si material de construcție
principal. Cheia expoziției e un turn din metal de peste 300
de metri înălțime. Ministerul Comerțului lansează un concurs pentru alegerea proiectului.
Unul
dintre cei mai cunoscuți arhitecți ai epocii, Gustave Eiffel, proprietar al unei întreprinderi de
constructie se implică in proiect. Doi ingineri care lucrează pentru firma sa,
elaborează proiectul de la originea turnului Eiffel. La început, pe Eiffel nu îl
interesează ideea, dar în cele din urmă cumpară brevetul inginerilor Koechlic
si Nouguier pe care îl ameliorează și se
prezintă cu el la concurs. Dintre cele 106 proiecte prezentate ministrul reține proiectul Eiffel. Turnul e construit pe Champ de Mars, în față la Trocadero, fiind imaginat ca o poartă de intrare monumentală
in expozitie. Proiectul grandios depășește bugetul inițial de 3 milioane 155.000 franci aur
ajungând la 7 milioane opt sute de mii. Convenția
semnată între Gustave Eiffel și oraș
prevede dreptul de exploatare a turnului pe o perioadă de 20 de ani de catre
întreprinderea constructorului. Lucrările încep în 1887 și construcția s-a inaugurat pe 31 martie 1889. O
suta cinzeci de muncitori lucrează în atelier la uzina Eiffel (situată la
Levallois-Perret) și 250 pe șantier.
Turnul
cântărește 10.100 tone și este cea mai înaltă construcție
din lume până la 1930 când a depășit
Chrysler Building (319 m) din New York. Măsura initial 314 metri si după
instalarea antenelor de radio și de
televiziune înălțimea ajunge la 324 de metri. Construcția sa durează 2 ani 2 luni și 5 zile.
Un singur muncitor moare după terminarea șantierului
căzand de la primul etaj. Turnul reflectă imaginea epocii marcată de
dezvoltarea industrială și progresul tehnologic. În ceea ce
privește rolul său estetic criticile sunt
numeroase. Mari personalități ale timpului semnează o scrisoare
publicată de jurnalul Le Temps, în care turnul este prezentat ca fiind inutil și monstruos. Printre semnatari se numără Guy de Maupassant, Dumas
fiul, Charles Garnier, Victorian Sardou etc. În ciuda criticilor, succesul
popular este enorm. Aproape două milioane de vizitatori vor urca în turn în
perioada cuprinsă între 6 mai și 31
octombrie 1889. Personalități internaționale ca și Thomas Edison, Prințul de Galles, Șahul Persiei se numară printre ei.
Succesul temporar nu garantează perenitatea constructiei.
Numărul
vizitatorilor scade vertiginos la 400.000 în 1890 și la 150.000 în 1899. Se discuta distrugerea monumentului,
întarziată datorită intervenției lui Gustave Eiffel care pledează
pentru utilizarea lui în scopuri științifice. Descoperirea undelor hertziene și utilizarea turnului ca și releu îi
oferă o nouă utilitate. La declanșarea
Primului Război Mondial armata folosește turnul
pentru telegrafia fără fir. Astfel sunt interceptate mesajele inamicilor.
Un
astfel de mesaj deconspiră spionul H2, celebra Mata Hari, dansatoare exotică
apreciată de protipendada pariziană si care, din motive financiare, acceptă să
lucreze pentru germani. Prinsă în vârtejul războiului naiva olandeză sfârșește în fața plutonului de executie. Pe numele ei adevarat Margaretha Zelle
se naște în 1876 în Olanda. La 19 ani se
căsătorește cu un ofițer olandez cu care pleacă în insula Java. Dar viața de garnizoană nu îi convine. Își
părăsește familia pentru a face carieră ca și dansatoare orientală la Paris, isi inventează un trecut exotic și ia porecla de Mata Hari ce înseamnă în malaeziană „ochiul zilei”
(adică soarele). Cariera de dansatoare începe la Muzeul Guimet iar femeia
devine repede un personaj în vogă. În plin succes pleacă la Berlin unde va trăi
cu un ofițer de husari o iubire de scurtă
durată. La 30 de ani se reîntoarce la Paris unde succesul nu mai e același. Primul Război Mondial o surprinde la Berlin fără contract și fără bani. Hotărăște să se
întoarcă în Olanda unde este o necunoscută. Ajutorul consulului german din
Amsterdam care îi propune sprijin financiar cu condiția obținerii de informații utile Germaniei. Se stabilește
la Paris unde este supravegheată de siguranță.
Se îndrăgostește de un tânăr ofițer rus care este rănit la ochi și
pentru a putea fi alături de el, Mata Hari cere autorizație de trecere la serviciile
de contraspionaj franceze. I se propune să lucreze pentru Franța. Acceptă si e trimisă în Olanda prin Spania. Vaporul care
călătorește către Olanda este interceptat de
englezi și dansatoarea e confundată cu un
spion german căutat de francezi. Se reîntoarce în Spania unde se întâlnește cu atașatul militar german. Are impresia că
au obținut informații interesante pentru francezi, dar în același timp ofițerul trimite o telegramă la Berlin în
care vorbește despre agentul H21 cu destule
detalii pentru ca Mata Hari să poată fi identificată în cazul în care mesajul e
interceptat de statia din tour Eiffel. Când Mata Hari se întoarce la Paris,
contraspionajul ce deține telegrama arată că este un spion
german. Germanii nu au încredere în dansatoare, nu se lucrează pentru francezi
care la rândul lor nu au angajat-o niciodată direct. Seful contraspionajului
francez o consideră inutilă și lipsită de inteligență. Pe 13 februarie 1917 la hotelul Plaza Pallas Mata Hari e
arestată. O telegramă datată din 6 martie la trei săptămâni după arestare, o
condamnă definitiv. Lipsită de banii tinereții șterse, femeia a crezut că se poate juca de-a spionul jonglând
între serviciile secrete franceze și germane
cu informații lipsite de importanță. Atitudinea sa nu are nici o legătură cu spionajul. Pe 15
octombrie 1917 Mata Hari e executată în fosa Castelului Vincennes și intră în istorie.
După
terminarea războiului situatia turnului e delicată, costurile de întreținere sunt ridicate și în presă
un articol vorbește despre o posibilă demolare. Victor
lusting- escroc aflat la Paris are o idee extraordinară în urma lecturii
numitului articol. Contactează șase dintre
cele mai importante firme în recoltarea metalului folosit și când se dă drept funcționar al
Ministerului le propune achizitia metalului rezultat în urma dărâmării turnului
Eiffel. Însoțit de cei șase investitori si prezentând o carte falsă de funcționar la intrare urcă în turn pentru a constata starea de
degradare care justifica demolarea și vânzarea
monumentului. Reușește
să atragă unul dintre ei și reclama o sumă lichidă pentru
coruperea unor funcționari, în același timp încearcă să rămână discret pentru a contracara reacția exagerată a opiniei publice. În cele din urmă dispare cu banii,
rușinat fraierul nici nu îndrăznește să depună plângere. Încurajat, lusting revine la Paris și mai încearcă o dată să vândă turnul, dar de data asta clientul e
bănuitor și cheamă poliția : escrocul și complicele său scapă fugind în
Statele Unite. După război, escrocheria se repetă, victimele fiind oameni de
afaceri olandezi. Apariția radioului ziua Televiziunii
salvează turnul de la distrugere.
Începând
cu anii 1920 si 1930 turnul e utilizat pentru imaginea Parisului prin
organizarea de manifestatii diverse, folosirea ca si decor de cinema sau de
concert. Pe de altă parte numeroși disperați aleg turnul Eiffel pentru a-și
pune capăt zilelor. În jur de 370 de persoane au pierit aruncându-se din turn.
În 1912 un croitor austriac inventeaza un costum de om-pasăre pentru aviatori.
Susține că invenția sa permite zborul și hotărăște să o testeze la Tour Eiffel, Evenimentul e filmat. Inventatorul
ezită înainte de a sări, până la urmă se aruncă în gol pentru a se zdrobi 314
metri mai jos. Autopsia descoperă că omul a murit de stop cardiac în timpul căderii.
În 1926 un aviator încearcă să treacă printre
pilonii Turnului Eiffel dar o manevră greșită
provoacă prăbușirea avionului și moartea pilotului.
După terminarea celui de al doilea război
mondial, succesul turnului este în continuă creștere
și numărul anual al vizitatorilor este
de aproximativ 7 milioane. De curând s-a constatat că
Tour Eiffel a fost vizitat de circa trei sute de milioane de vizitatori.
Din ciclul: „Să cunoaștem Parisul”
OLIMPIA
MUREȘAN-ULMENI-2017
membru L.S.R.-filiala Maramureș
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu