și
necunoașterea
științificului
Cum
spuneam și altădată, există două
mari și distincte categorii de
oameni: cei care se zbat să aibă și cei care doresc să știe. Firește,
din punct de vedere cantitativ-numeric, întotdeauna balanța socială a înclinat spre prima grupare, iar astăzi, când
pragmatismul este în floare, cu atât mai abitir.
Dacă
eterogenitatea este una dintre multele caracteristici (și nu toate onorabile) ale agonisitorilor, nu se poate
vorbi de omogenitate nici în restrânsa tabără a dornicilor de-a ști. Da, căci aici intră atât pătura majoritară a științificilor
(cercetători atrași de câștig material și de faimă), cât și numărul în continuă descreștere al adevăraților înțelepți – oamenii ce identifică înțelepciunea cu autocunoașterea, așa
că tind necontenit la desăvârșire
pe calea credinței,
cumpătării și simplității, respectiv formidabilii savanți-visători de felul lui Konstantin Eduardovici Țiolkovski, cel care – ne spune Evgheni Evtușenko în romanul Dulce
ținut al poamelor – era într-o atare măsură preocupat de viitorul omenirii
(cu sănătate și suflet de fier),
încât nu lua seama la precaritatea condițiilor materiale în care trăia el și familia lui, ci gândea și acționa
potrivit convingerii nepesimiste că „Toate cunoștințele
noastre – din trecut, prezent și
viitor – sunt un nimic față de ceea
ce nu vom ști niciodată”!
Iar
afirmația țiolkovskiană, așijderea afirmației oricărui om cu scaun la cap și bun simț,
n-avea cum să vină în contradicție
cu cele trei opinii fără egal, care asigură însăși temelia nepieritoare a gândirii umane:
1)Celebra
spusă socratină „Știu că nu știu nimic”;
2)Nu mai
puțin celebra invitație daoistă la modestie, iar prin ea la respectul
semenilor: „A ști dar a te crede neștiutor este cel mai bine, a nu ști dar a te crede atotștiutor este o adevărată boală”;
3)Atotcreștineasca judecată a apostolului Pavel din 1 Corinteni 3/19: „Căci înțelepciunea lumii acesteia este o nebunie înaintea lui
Dumnezeu”.
N.B.: Deoarece apostolul se referă în
mod explicit la înțelepciunea
acestei lumi, rezultă în chip logic că în ochii lui Dumnezeu este nebunie doar
„înțelepciunea” sau, mai bine
spus, nociva știință a trufiei umane, care nu numai că l-a îndepărtat pe fățarnicul om modern de Creator (tot mai mulți occidentali se declară atei), dar i-a permis să
decreteze că „Dumnezeu a murit” și, cu o monumentală nesimțire, l-a lăsat să procedeze în consecință.
Fiind în
întregime inspirată, lucru recunoscut cu sinceritate de marele Isaac Newton, știința
are șanse să devină înțelepciune doar sub binefăcătoarea influență a credinței. Cu toate că evoluționiștii
resping creația, pe motiv că
aceasta „invocă deschis cauze supranaturale” și, deci, pretinde existența unui Creator, totuși, mulți
dintre ei, incapabili să explice apariția și
mecanismele vieții, precum
și alte multe taine din
micro și macrounivers, se văd
nevoiți să admită, aidoma
fizicianului Freeman Dyson, că „«inteligența» joacă un rol esențial în funcționarea universului”.
Nu doar
atât, pentru că foarte mulți
sceptici și evoluționiști
se vor gândi temeinic mai înainte de-a recurge la cele trei argumente prin care
filosoful David Hume combate existența miracolelor (miracolele constituie o „violare a legilor
naturii”, oamenii se lasă cu ușurință trași
pe sfoară, despre miracole s-a vorbit numai în epocile de ignoranță ale omenirii), știut fiind faptul că în condiții neobișnuite
se pot întâmpla lucruri neobișnuite,
adică se poate produce contrariul legilor firești ale naturii. Că, vorba ceea, Cel care a statornicit
odată pentru totdeauna legea gravitației sau extrem de precisa mișcare a planetelor și electronilor în jurul nucleului, poate să le schimbe
după voie în situații
speciale, fără ca ansamblul ordonat al creației să sufere vreo perturbație...
Bunăoară,
savanții sunt de părere că în
infinitatea universului există așa numitele găuri negre, stele enorme ce se comprimă până
la atingerea unor densități practic
infinite, și că în jurul acestora
spațiul și timpul suferă distorsiuni esențiale (timpul, de pildă, se oprește sau curge înapoi).
Vasăzică,
miracolele nu s-au petrecut doar în vremea lui Moise sau Iisus, cărora – ca să
spunem așa – le-au servit de
scrisori de acreditare întru înfăptuirea sarcinilor primite de la Atotputernic.
Ele, la altă scară și frecvență, se continuă și în zilele noastre: viața în sine, vindecările inexplicabile pentru medici,
faptele senzaționale etc. Totul este
să le observăm și să le
apreciem ca atare.
Sighetu
Marmației,
George PETROVAI
19 nov. 2017
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu