Duminică seară, în piaţa din centrul municipiului Baia Mare,
s-au adunat circa 70-80 de oameni, care au manifestat în apărarea Justiţiei. Pe
plan naţional, în marile oraşe, au loc marşuri şi mitinguri de protest contra
modificării legilor judiciare. Paradoxal, aceşti oameni din stradă n-ar apăra
Justiţia dacă aceasta ar fi independentă! Este deci nevoie de noi legi, care să
asigure independenţa Justiţiei!
Să vorbim de magistraţii români din perspectivă europeană.
Judecătorii sînt supuşi presiunilor din partea unor instituţii de stat
(parchetele şi serviciile speciale), iar procurorii îşi arogă o putere mai mare
decît a judecătorilor. Comisarii sovietici din anii ’50 au fost înlocuiţi de
„comisari” occidentali, prezenţi în toate instituţiile, ei decid în
principalele probleme, nimic nu se face fără de sfatul lor. Înţelegem că
România se află la graniţa NATO cu Rusia, într-un cîmp de luptă informaţională.
Ne-am aliat cu Occidentul, dar democraţia înseamnă să decidă poporul român, nu un
grup restrîns de comisari, fie ei şi specialişti veniţi din Vest ca sfătuitori.
Situaţia noi o putem evalua cel mai bine, cei care simţim
abuzurile Justiţiei şi ale serviciilor de informaţii. Nu se justifică numărul
imens de mandate de supraveghere naţională, mai multe decît în SUA, prin
apropierea de Rusia. Or fi fiind mulţi spioni ruşi infiltraţi, dar
supravegherea convorbirilor telefonice pe motive de siguranţă naţională pentru
tot ce mişcă în ţară nu este justificată. Procurorul a primit statut de magistrat
şi putere de influenţă fără a fi supus unui control ierarhic profesional de
specialitate. Orice sistem format din oameni trebuie să fie verificat, dacă nu
vrei să scape din curtea legală şi constituţională şi să dea erori şi abuzuri.
Procurorii tind să devină o superputere în stat şi să dicteze ce este drept şi
ce nu este drept, peste capul tuturor celorlalte puteri. Dacă cineva se opune
intereselor acuzatorilor, este anchetat şi supus presiunilor penale. Scopul de
castă privilegiată le conservă statutul de superindependenţă, ca nimeni din
afară să n-o poată verifica în nici un fel. Însă o putere sau un segment de
putere din stat nu poate să fie separată de celelalte, izolată, să acţioneze în
interes unilateral. Dacă una dintre puteri scapă de sub controlul celorlalte,
efectele sînt deviante, iar în cazul Justiţiei – se înmulţesc oamenii inocenţi
acuzaţi prin rechizitorii fabricate de procurori şi condamnaţi de instanţe pe
baza unor probe măsluite, luate prin metode neortodoxe.
Cele mai multe erori apar în faza de cercetare penală, acolo
se întîmplă şi excesele, sub presiunea luptei anticorupţie. Sistemul de
colaborare instituţională între servicii şi parchete, de inspiraţie americană,
trebuie înlăturat, iar procedura penală să conţină articole privind
incompatibilităţile. În instanţă, pot fi prezentate doar probe declasificate,
însă judecătorii şi grefierii deţin Certificat ORNIS pentru acces la documente
clasificate! În acest fel, judecătorul este forţat să accepte să fie
supravegheat de serviciile de informaţii fără de mandat judecătoresc, ceea ce
înseamnă că judecătorii şi grefierii sînt urmăriţi informativ de serviciile de
siguranţă naţională. Orice abuz vrem să dispară!
Noile legi trebuie să facă lumină în aceste controversate
măsuri de forţă ale unor instituţii, să adopte proceduri clare pentru a garanta
drepturile şi libertăţile omului. Codul de procedură nu reglementează suficient
urmărirea penală, nu există sancţiuni, nici nulităţi (în vechiul Cod existau)…
Anchetatorii pot abuza de statutul lor fără să fie şi răspunzători de faptele
lor, dar o societate liberală şi democratică nu-şi permite să legalizeze aceste
excese. Justiţia română trebuie să aibă legi noi, europene, pentru a proteja
drepturile şi libertăţile cetăţenilor şi ale firmelor, scopul principal al unei
societăţi democratice şi capitaliste. Dincolo de orice politică!
Autor: Nicolae Goja
Sursa: Graiul Maramureşului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu