Cu toate că politica Uniunii Europene este una de protecţie
socială a păturilor defavorizate, ba chiar şi economia europeană a fost
definită în tratatele UE ca fiind o „economie socială de piaţă”, România rămîne
un stat în care inegalitatea între veniturile cetăţenilor se accentuează în loc
să se atenueze. La putere se află un partid social, dar constatăm că diferenţa
dintre veniturile mari şi cele mici creşte, ceea ce arată că politica de stat a
României nu are caracterul social european dorit.
Se simte acest lucru în deciziile Guvernului şi
Parlamentului. Salariile minime au crescut cu 30%, o măsură cu caracter social
pronunţat, dar, în acelaşi timp, salariile maxime s-au dublat, cel puţin la
salariaţii bugetari din instituţiile de stat, fără să ţinem cont că inflaţia şi
majorarea preţurilor au efect invers. Veniturile reale ale majorităţii
salariaţilor au săltat cu abia 7-8 procente, în vreme ce nivelul de trai în
grila de sus a explodat. Situaţia este asemănătoare şi în domeniul pensiilor,
cele mici au urcat cu 5 procente, cele mari tot cu 5%, însemnînd creşteri de 50
de lei pentru pensiile mici, respectiv de … 400-500 de lei pentru pensiile
mari, ceea ce nu e corect.
Folosind aceste metode discriminatorii, România a ajuns să
fie ţara cu cea mai mare inegalitate a veniturilor din Europa, statistică
anunţată oficial. Calculul a fost realizat prin compararea veniturilor a 20%
dintre cei mai bogaţi români cu a 20% dintre cei mai săraci români, iar
raportul depăşeşte cifra opt – în vreme ce în Cehia, statul cel mai echilibrat
din acest punct de vedere, cele mai mari salarii şi pensii sînt de doar patru
ori peste cele mai mici. Media pe comunitate este 5 (raportul Eurostat pe
2015).
Grila nouă de salarizare a bugetarilor introduce inegalităţi
şi mai lipsite de logică. Faţă de conducătorii ţării, femeia de serviciu
primeşte salariu de 15 ori mai mic, deci nivelul de trai al celor din vîrful
ierarhiei este de 15 ori mai ridicat. N-ar fi un capăt de lume dacă statul
şi-ar permite să-i plătească atît de gras pe conducători, însă cheltuielile
bugetare se fac din acelaşi fond alocat, deci în detrimentul celor care se află
în categoria lucrătorilor. Inegalitatea veniturilor este umilitoare, ar fi fost
echilibrat un raport de 1:6 între salariul minim şi maxim din grilă, dacă
statul român ar duce o politică socială şi raţională pentru popor. Femeia de
serviciu nu-şi poate asigura un strandard decent de civilizaţie, cu hrană
suficientă şi confort minim (plata utilităţilor), în vreme ce vîrful ierarhiei
primeşte cu mult mai mult decît are nevoie.
Diferenţele se văd cu ochiul liber pentru cine călătoreşte
în Occident. Lumea de acolo nu suportă diferenţe prea mari. La noi, statul
permite şi chiar încurajează îmbogăţirea, prin politicile fiscale şi economice,
salariale şi de pensii. Surprinzător este faptul că partide europene de
dreapta, care în principiu susţin ideologia liberală, au o politică intens
socială. Iar la noi, cei de stînga duc o politică pentru capitalul financiar şi
de neglijare a capitalului uman. Era de aşteptat ca munca salariată să fie mai
preţuită de partidele care se revendică din cele de stînga!
Dacă ar fi să-i credem, gînditorii spun că bogăţia şi
sărăcia îi duc deopotrivă pe oameni la pierzanie, pe primii într-un fel, pe
ceilalţi în alt fel. Chiar dacă poporul nu crede în aşa ceva, statul democrat
trebuie să vegheze ca oamenii de rînd să nu sărăcească sub pragul ce pune
sănătatea în pericol, dar nici să nu se îmbogăţească. Oamenii săraci nu mai au
putere psihică şi fizică să muncească, iar bogaţii tot aşa, dacă ne gîndim
bine. În aceşti oameni se strecoară şi dispreţul faţă de legi şi faţă de
semenii lor, deci îşi pierd şi raţiunea de a fi împreună cu ceilalţi. Devin confuzi,
ceea ce îi duce la ruină.
Statul are datoria să ducă o politică dreaptă, astfel ca
toţi cetăţenii să-şi ducă existenţa cu demnitate, ca fii ai aceluiaşi popor.
Autor: Nicolae GOJA
Sursa: Graiul Maramureşului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu