† DANIEL
PRIN HARUL LUI DUMNEZEU ARHIEPISCOPUL BUCUREŞTILOR,
MITROPOLITUL MUNTENIEI ŞI DOBROGEI,
LOCŢIITORUL TRONULUI CEZAREEI CAPADOCIEI
ŞI
PATRIARHUL BISERICII ORTODOXE ROMÂNE
PREACUVIOSULUI CIN MONAHAL, PREACUCERNICULUI CLER
ŞI DREPTMĂRITORILOR CREDINCIOŞI DIN ARHIEPISCOPIA
BUCUREŞTILOR
HAR, BUCURIE ŞI PACE DE LA DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS,
IAR DE LA NOI PĂRINTEŞTI BINECUVÂNTĂRI
„Slavă Sfintei şi Celei de o ființă
şi de viaţă făcătoarei şi nedespărțitei Treimi,
totdeauna, acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin".
(binecuvântarea Preasfintei Treimi la începutul Utreniei
Învierii)
Hristos a înviat!
Preacuvioși
şi Preacucernici Părinți,
Iubiți credincioși şi credincioase,
Taina morții şi
Învierii Domnului nostru Iisus Hristos ne descoperă iubirea nesfârșită a Preasfintei Treimi pentru oameni. Din
ascultare smerită faţă de Dumnezeu-Tatăl şi din iubire milostivă faţă de
oameni, Hristos-Domnul a răbdat răstignirea şi moartea, dar a biruit moartea
prin Învierea Sa, după cum le-a spus ucenicilor Săi mai înainte (cf. Matei 20,
19; Marcu 10, 34; Luca 9, 22).
Domnul Iisus Hristos a biruit moartea ca despărţire a
sufletului de trup, deoarece atât trupul Său din mormânt, cât şi sufletul Său
din iad erau unite cu dumnezeirea Sa cea dătătoare de viaţă.
Însă, când Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Îşi înviază din
morţi propria Sa umanitate, la această lucrare dătătoare de viaţă a Fiului participă,
prin cooperare, şi Dumnezeu Tatăl şi Dumnezeu Duhul Sfânt (cf. Romani 1, 4 şi
8, 11).
În acest sens, deşi numai Fiul lui Dumnezeu Se întrupează,
Se botează şi înviază din morţi cu trupul, totuşi, toate Persoanele Preasfintei
Treimi participă, prin împreună-lucrare, la taina mântuirii omului împlinită în
şi prin Iisus Hristos, adică: la Întruparea lui Hristos din Fecioara Maria (cf.
Luca 1, 35), la Botezul lui Hristos în Iordan (cf. Matei 3, 16-17) şi la
Învierea lui Hristos din morţi (cf. Matei20, 19; Ioan 2, 19-22; 10, 18; Romani
1, 4 şi 8, 11; 1 Petru 3, 18-19).
Sfinții Părinți ai Bisericii Ortodoxe ne învață că numai Fiul veșnic al lui Dumnezeu, Cel ce „S-a întrupat de la Duhul Sfânt şi
din Fecioara Maria", cu bunăvoința
lui Dumnezeu Tatăl (cf. Luca 1, 35), poate dărui oamenilor viața veşnică trăită în comuniune de iubire
eternă cu Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt.
În acest sens, Sfântul Atanasie cel Mare explică: „Nu era cu
putință altuia să rezidească în om
existenţa după chipul lui Dumnezeu, decât Chipului Tatălui. Şi nu era cu putință altuia să facă, prin înviere, pe cel
muritor nemuritor, decât Celui ce era Viaţa, adică Domnul nostru Iisus
Hristos"[1].
Dezvoltând această învățătură
despre Iisus Hristos, Unul din Treime Care a pătimit în trupul Său răstignirea
şi moartea pentru mântuirea oamenilor, rămânând totuşi în unitate şi comuniune
desăvârșită cu Preasfânta Treime,
Părintele Dumitru Stăniloae, spune: „nimeni n-a pătimit mai mult pentru noi
oamenii în trupul Său, ca Fiul lui Dumnezeu făcut om pentru noi. Acesta e
sensul expresiei «Unul din Treime a pătimit cu trupul», pentru care au luptat
cu mare însuflețire călugării
daco-romani din Dobrogea, la începutul sec. VI, şi care, până la urmă, s-a
impus ca hristologie a Bisericii"[2].
Însă, „nu cu dumnezeirea pătimea Cuvântul întrupat, ceea ce
ar fi transformat creștinismul în
panteism, ci cu trupul omenesc, cu firea umană asumată de bunăvoie, ca o altă
fire pe lângă cea dumnezeiască, fiind așadar
o unică Persoană, dar în două firi"[3].
Fiul lui Dumnezeu, Cuvântul Vieţii veşnice, ne uneşte cu
Preasfânta Treime, deoarece „Hristos este puntea care unește pe Dumnezeu cu oamenii, cu creația.(...) El îndumnezeiește umanitatea şi Îşi umanizează dumnezeirea,
fără să le schimbe după ființă, fiind
atât Dumnezeu adevărat, cât şi om adevărat"[4].
Întrucât nici în timpul morţii Sale ca om, Fiul lui Dumnezeu
nu Se desparte de Tatăl şi de Duhul Sfânt, cu atât mai mult în timpul Învierii
trupului Său din morți, realizată prin
puterea dumnezeirii Sale, Fiul rămâne unit cu Tatăl şi cu Duhul. Astfel,
Învierea lui Hristos descoperă în mod deplin iubirea, slava şi puterea de viață făcătoare ale Preasfintei Treimi.
În acest sens, slujba Învierii Domnului (Utrenia Învierii)
din noaptea Sfintelor Paşti, care se săvârșește în afara lăcașului de cult, este precedată de citirea Evangheliei Învierii
(cf. Matei 28, 1-16), de invocarea Preasfintei Treimi: „Slavă Sfintei şi Celei
de o ființă şi de viaţă făcătoarei şi
nedespărțitei Treimi" şi apoi de
intonarea troparului Sfintelor Paşti: „Hristos a înviat din morţi cu moartea pe
moarte călcând şi celor din morminte viaţă dăruindu-le".
Toate acestea ne arată că prin Învierea din morţi a Fiului
lui Dumnezeu, Care S-a făcut om din iubire pentru oameni şi pentru mântuirea
lor, noi pregustăm, în Biserica lui Hristos, arvuna slavei şi bucuriei veşnice
din Împărăția cerească a Preasfintei
Treimi. În acest sens, încă din primele veacuri, creștinii trăiau şi mărturiseau adevărul că Biserica lui Hristos
este plină de iubirea Preasfintei Treimi (cf. 2 Corinteni 13, 13; Efeseni 2,
18).
De aceea, viaţa liturgică ne învață că Biserica Ortodoxă este, în acelaşi timp, Biserica
Preasfintei Treimi şi Biserica legăturii dintre Cruce şi Înviere, dintre nevoință şi biruință,
dintre pocăinţă şi bucurie.
Acest adevăr al prezenței
în cultul ortodox a iubirii smerite şi milostive a lui Hristos, care este mai
tare decât păcatul şi moartea, este evidențiat
printr-un tropar din rânduiala Ceasurilor Sfintelor Paști (devenit rugăciune de tămâiere a Sfintei Mese).
În respectivul tropar se arată că unirea firii dumnezeiești cu firea omenească în Persoana lui
Hristos, precum şi comuniunea de iubire a Persoanelor Preasfintei Treimi sunt
mai tari decât moartea omului ca despărțire
a sufletului său de trup. Conținutul
troparului este acesta: „În mormânt cu trupul, în iad cu sufletul ca un
Dumnezeu, în Rai cu tâlharul, şi pe tron ai fost, Hristoase, cu Tatăl şi cu
Duhul, toate umplându-le, Cel ce ești
necuprins"[5].
Astfel, prin Răstignirea, Moartea şi Învierea Domnului Iisus
Hristos, se descoperă în acelaşi timp taina iubirii smerite şi preaslăvite a
Preasfintei Treimi faţă de om, dar şi chemarea sau vocația omului de a participa la viața,
bucuria şi slava veșnică a Preasfintei
Treimi.
În această privinţă, Sfântul Apostol Pavel spune că, prin
Învierea lui Hristos, Dumnezeu „ne-a sculat (înviat) şi împreună ne-a aşezat
întru ceruri, în Hristos Iisus" (Efeseni 2, 6), şi „prin El (Hristos) avem
şi unii şi alţii apropierea către Tatăl, într-un Duh" (Efeseni 2, 18).
Prin urmare, Domnul Iisus Hristos dăruiește Bisericii Sale iubirea, sfințenia şi slava Preasfintei Treimi care
strălucesc în El prin jertfa Cucii, prin Învierea şi Înălțarea Sa la cer. De aceea, Sfântul Apostol
Pavel numește Evanghelia mântuirii care
luminează pe oameni „Evanghelia slavei lui Hristos, Care este chipul lui
Dumnezeu" (2 Corinteni 4, 4; cf. 1 Timotei 1, 11).
Iar în altă parte, Apostolul spune că Iisus Hristos, Fiul
lui Dumnezeu, „după ce a săvârșit prin
El Însuşi curăţirea păcatelor noastre, a şezut de-a dreapta slavei, întru cele
prea înalte" (Evrei 1, 3) şi prin harul Său dăruiește slava Sa celor ce cred în El (cf. 1 Petru 5, 10; 2 Corinteni
3, 18; Filipeni 1, 26; 1 Tesaloniceni 2, 12; 2Tesaloniceni 2, 14).
Iubiți fii şi fiice duhovnicești,
Duhul lui Hristos Cel răstignit şi înviat ne îndreaptă şi ne
deschide spre Dumnezeu Tatăl prin rugăciune (cf. Romani 8, 15-16; Galateni 4,
6) şi spre aproapele nostru prin fapte bune (cf. Matei 25, 31-46). Duhul lui
Hristos Cel răstignit şi înviat ne învață
că adevărata libertate este libertatea de a căuta şi de a afla iubirea, pacea
şi slava lui Dumnezeu, după cum ne învață
Sfântul Apostol Pavel, zicând: „Domnul este Duh, şi unde este Duhul Domnului,
acolo este libertate. Iar noi toţi, privind ca în oglindă, cu faţa descoperită,
slava Domnului, ne prefacem în același
chip din slavă în slavă, ca de la Duhul Domnului" (2 Corinteni 3, 17-18).
De aceea, Apostolul invocă binecuvântarea Preasfintei Treimi
asupra credincioșilor prin cuvintele:
„Harul Domnului nostru Iisus Hristos şi dragostea lui Dumnezeu Tatăl şi împărtășirea Duhului Sfânt să fie cu voi cu
toţi!" (2Corinteni 13, 13).
Harul lui Hristos Cel răstignit şi înviat ne ajută să vedem
duhovniceşte că slava neapusă a Împărăției
lui Dumnezeu este destinația finală a
vieţii noastre pământeşti şi ne ajută să ne rugăm şi să lucrăm în lumina
iubirii Preasfintei Treimi, prezentă în viaţa Bisericii lui Hristos.
În acest sens, Sfântul Apostol Pavel îndeamnă pe toţi creștinii la viețuire
sfântă, zicând: „cu toată smerenia şi blândețea,
cu îndelungă-răbdare, îngăduindu-vă unii pe alţii în iubire, silindu-vă să păziți unitatea Duhului, întru legătura păcii.
Este un Trup şi un Duh, precum şi chemați
aţi fost la o singură nădejde a chemării voastre; este un Domn, o credinţă, un
botez, un Dumnezeu şi Tatăl tuturor, Care este peste toate şi prin toate şi
întru toţi" (Efeseni 4, 2-6).
Iubirea milostivă şi jertfelnică a lui Hristos Cel răstignit
şi înviat ne ajută să vedem lumea sau creația
materială nu ca pe o pradă însușită cu
lăcomie pătimașă, ci ca pe un dar al
iubirii milostive a lui Dumnezeu-Creatorul pentru toţi oamenii, ca pe
oEuharistie a comuniunii fraterne pe care trebuie să o cultivăm şi să o folosim
împreună cu generațiile prezente şi
viitoare.
Lumina lui Iisus Hristos Cel răstignit şi înviat – icoană a
Dumnezeului Celui nevăzut (cf. Coloseni 1, 15) – ne ajută să vedem pe chipul
fiecărei ființe umane, în fiecare
familie binecuvântată şi în fiecare lucrare de ajutorare frățească, o icoană a comuniunii de iubire a
Preasfintei Treimi şi o lumină a Învierii lui Hristos, Cel ce a biruit păcatul,
iadul şi moartea, dăruind lumii viaţă sfântă şi bucurie veşnică.
Iubiţi frați
şi surori,
Umanitatea lui Hristos Cel răstignit, înviat şi înălțat întru slavă cerească se află permanent în
iubirea eternă a Preasfintei Treimi, ea fiind receptaculul tuturor suferințelor oamenilor şi, în acelaşi timp, izvor de
bucurie, de putere spirituală şi de speranță
pentru toţi cei care, în lume, Îl iubesc pe Hristos.
Astfel, umanitatea răstignită, înviată şi preaslăvită a lui
Hristos dă sens şi forţă luptei spirituale împotriva păcatului, efortului
constant pentru viețuire sfântă şi
pentru toată lucrarea iubirii milostive dezinteresate.Învierea lui Hristos Cel
răstignit dăruiește putere şi lumină
rugăciunilor noastre pentru cei vii şi pentru cei morți, ca semn al iubirii smerite mai puternice decât timpul şi spațiul care separă, decât uitarea şi moartea.
Faptul că Iisus Cel răstignit şi înviat a fost rânduit de
Dumnezeu să fie Judecător al lumii, al tuturor popoarelor şi al tuturor generațiilor de oameni (cf. Fapte 10, 42) ne arată
că numai iubirea milostivă poate fi mântuitoare şi dătătoare de viaţă veşnică
(cf. Matei 25, 31-46).
În lumina Sfintelor Paşti în care se arată slava iubirii Preasfintei
Treimi pentru umanitate, Biserica este chemată să-L mărturisească totdeauna pe
Hristos Cel răstignit, înviat şi preaslăvit, adică să binevestească biruința sfințeniei
asupra păcatului, biruința iubirii
asupra urii, biruința păcii asupra
violenței, biruința dreptății
asupra nedreptăţii, biruinţa luminii asupra întunericului, pentru ca lumea să
caute şi să primească „dreptatea, pacea şi bucuria Duhului Sfânt" din
Împărăția Preasfintei Treimi (cf.
Romani 14, 17).
Dreptmăritori creștini,
Anul 2018 este, în mod deosebit, un an al recunoștinței
şi al comuniunii românești, deoarece
serbăm 100 de ani de la Marea Unire (1918) a poporului român într-un stat
unitar, după Primul Război Mondial. Din acest motiv, Sfântul Sinod al Bisericii
Ortodoxe Române a hotărât ca anul 2018 să fie Anul omagial al unității de credinţă şi de neam, precum şi Anul
comemorativ al făuritorilor Marii Uniri, în Patriarhia Română.
Anul acesta este, așadar,
un prilej binecuvântat de a lucra mai intens pentru cultivarea unității de credinţă apostolică, primită de la
Sfântul Apostol Andrei, cel întâi chemat, Ocrotitorul României, care este şi
ocrotitorul Catedralei Mântuirii Neamului.
Pentru a marca într-un mod deosebit şi solemn acest moment
de referință în istoria poporului
român, Patriarhia Română va organiza în perioada 25 – 30 noiembrie 2018 mai
multe manifestări duhovnicești,
liturgice şi culturale. În acest context, Înaltpreasfinţitul Părinte Hrisostom,
Mitropolit de Patra, va aduce din Grecia la București cinstita mână a Sfântului Apostol Andrei, cel întâi chemat,
Ocrotitorul României, care va fi expusă spre închinare în Catedrala Mântuirii
Neamului sau Catedrala Națională.
În semn de prețuire
faţă de credința puternică şi
statornică a poporului român, în data de 25 noiembrie 2018, Sanctitatea Sa
Bartolomeu I, Patriarhul Ecumenic al Constantinopolului, va fi prezent la
Bucureşti, pentru a sfinți împreună cu
ierarhii români Catedrala Naţională, dedicată Eroilor români din toate
timpurile.
Apoi, în data de 30 noiembrie 2018, Preafericitul Părinte
Teofil al III-lea, Patriarhul Ierusalimului, va fi prezent la hramul Catedralei
Naţionale, de sărbătoarea Sfântului Apostol Andrei, Ocrotitorul României.
Cu prilejul sărbătorii Învierii Domnului, vă îndemnăm să
aduceți, prin cuvânt şi faptă bună,
bucurie şi lumină în sufletele celor orfani, bolnavi, bătrâni, săraci, îndoliați şi singuri, ca să simtă că iubirea
jertfelnică a lui Hristos Cel răstignit şi înviat pentru mântuirea lumii este
izvor de lumină, de pace şi de bucurie. Să nu uităm nici pe românii care se
află printre străini, ci să ne rugăm pentru sănătatea şi mântuirea lor, în
comuniune frăţească.
Dorim ca Sfintele Sărbători de Paşti să vă aducă tuturor
pace şi bucurie, sănătate şi mântuire, adresându-vă totodată salutul pascal: Hristos
a înviat!
Al vostru către
Hristos Domnul rugător şi de tot binele doritor,
† DANIEL
Patriarhul Bisericii
Ortodoxe Române
[1] Sf. Atanasie cel Mare, Cuvânt împotriva elinilor, Tratat
despre întruparea Cuvântului, Trei cuvinte împotriva arienilor, traducere,
studiu introductiv şi note de Pr. Prof. Dr. Dumitru Stăniloae, Editura
Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă, București, 2010, pp. 169-170.
[2] Pr. Prof. Dumitru Stăniloae, Opere complete, vol. 5,
Chipul nemuritor al lui Dumnezeu, Editura BASILICA a Patriarhiei Române, București, 2013, pp. 370; 687-688.
[3] Pr. Prof. Dumitru Stăniloae, Chipul nemuritor al lui
Dumnezeu ..., pp. 690-691.
[4] Pr. Prof. Dumitru Stăniloae, Chipul nemuritor al lui
Dumnezeu ..., p. 696.
[5] Rânduiala Ceasurilor Sfintelor Paşti, în Slujba
Învierii, Editura Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă, București, 2010, p. 62. Vezi şi Liturghier, Editura
Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă, București, 2012, Rânduiala Proscomidiei (cădirea Sfintei Mese), p. 130,
precum şi la Intrarea cu Cinstitele Daruri, pp.165 şi 239.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu