Credo
quia absurdum
(Cred pentru că-i absurd)
Prin
vrerea politică a majorității
parlamentare, al cărei nucleu pesedist se bizuie pe 18 procente din totalul
românilor cu drept de vot, într-un an și jumătate ni s-au băgat pe gât cele mai sfidătoare
sortimente ale absurdului – de la înțesarea instituțiilor statului cu impostori fideli puterii și până la încercarea nelegiuit-legiuitoare de transformare
a României într-un paradis al răufăcătorilor de toate mărimile și culorile.
Dar ce
trebuie să înțelegem prin absurd?
Dicționarele sunt in corpore de acord că esența absurdului o constituie ilogicul, adică ceea ce – prin
nesocotirea legilor naturii și
societății – este contrar
bunului-simț, și astfel ajunge să contrazică gîndirea logică! De pildă,
ne înștiințează Micul dicționar filozofic (Editura
Politică, București, 1973),
definiția „cerc pătrat” este indiscutabil absurdă, întrucât este contradictorie la modul absolut.
Sigur,
absurdul filosofic este mult mai nuanțat (în filosofia existențialistă franceză el este văzut ca „un indiciu al ruperii
omului de lume și al
lipsei unui temei uman rațional,
deductibil din exterior”), drept urmare, nu trebuie confundat cu cel din
literatură (formele de critică și
ironie la adresa moravurilor eminamente iraționale), despre care Jean-Paul Sartre spunea că
reprezintă o „absurditate relativă”, nicidecum una absolută.
Vasăzică,
nu numai că absurdul este rezultatul firesc al conflictului dintre mintea
limitată și ambițiile nemărginite ale unui ipochimen (Dragnea spunea
recent că nu vrea să plece ca prostul din viață și funcție!), iar prin aceasta este fatalmente neabsolut
(Dumnezeu nu-i la bunul plac al oamenilor, creația Sa va rămâne de-a pururi o taină neliniștitoare pentru creaturi etc.), dar fiind absurdul social
doar conjunctural și pasager,
bunăoară așa ca sclavia, șerbia, absolutismul sau regimurile dictatoriale, acest
fapt devine deosebit de încurajator pentru cetățenii cu discernământ și acele organizații obștești care veghează necontenit ca societatea să-și împlinească destinul pe coordonatele ferme ale
adevărului și binelui. Da, căci în
tratatul Problema ontologică (Editura
Academiei Republicii Socialiste România, București, 1972), gânditorul Petre P. Negulescu ne asigură că
„adevărul nu este altceva decât aspectul teoretic al binelui, pe când binele nu
este altceva decât aspectul practic al adevărului”.
Și încă ceva referențial pentru condiția de „trestie gânditoare” a omului. Necredința și trufia
îl îndeamnă pe acesta să respingă miracolele, respectiv adevărul că în situații neobișnuite
se pot întâmpla lucruri neobișnuite,
deși (firește, la scară și frecvență
mult reduse în comparație cu
înfăptuirile Mântuitorului) ele sunt mereu prezente prin misterul de nepătruns
al vieții, unele însănătoșiri uluitoare sau formidabila precizie cu care se mișcă toți aștrii știuți și neștiuți de
pământeni...
Iată cum docetismul (a se
citi aparența) înfăptuirilor
pesedisto-aldiste și,
îndeosebi, cumplitul absurd al noului Cod Penal, promovat cu sprijinul ticălos
al aleșilor minorităților (fără cea maghiară), constituie motivul pentru care
am recurs la ajutorul celebrei expresii a lui Tertulian („Credo quia
absurdum”). Se subînțelege că
într-un context social-politic și
cu conotații diametral opuse
celor tertuliene, sinistra făcătură fiind votată la mustață în Camera Deputaților, spre folosul nelegiuților, scârba specialiștilor și
nefericita îndreptare a căruțașilor chercheliți.
Doamne, fă ca această fușăreală legislativă să se întoarcă împotriva lichelelor cu
ștaif!
Sighetu Marmației, George PETROVAI
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu