A apărut cartea:„ Dascăli din Țara
Codrului”-lucrare începută și scrisă parțial de regretatul
profesor din Oarța
de Sus- Traian Rus și continuată de
profesorul din Fărcașa- Viorel Pop-amândoi prieteni și dascăli în arealul
codrului transilvan. Destinul nemilos nu l-a lăsat pe scriitorul Traian Rus să-și termine lucrarea
începută; adunarea materialului, completarea lui, ordonarea și editarea i-au
revenit prietenului său prof. Viorel Pop care a lucrat mult și a făcut posibilă
apariția
acestei cărți.
Departe de a cuprinde și de a caracteriza învățătorimea din Codru și Chioar, această
carte își
aduce aportul în ceea ce privește nemurirea amintirilor despre dascălii dedicați profesiei nobile
pe care au desfășurat-o,
dar și
în munca lor de ridicare culturală a comunităților din care au făcut parte.
Educatorul, profesorul-învățătorul-spus cu un cuvânt a fost și este (credem încă
acest lucru) stâlpul societății!
Cel mai mare neajuns al lucrării-așa cum spune prefațatorul cărții Augustin
Mocanu-fost dascăl la Cehul Silvaniei este faptul că nu s-a putut acorda atenția cuvenită
colegelor noastre; cartea prezintă de șapte ori mai mulți bărbați decât femei.
Așa cum reamintește profesorul Augustin Mocanu dascălii „au fost
atașați trup și suflet neamului
românesc, dascălii noștri au trăit, muncit și luptat pentru transformarea în realitate vie a aspirațiilor națiunii române
dintr-un timp istoric de 170 de ani(1848-2O18), vreme în care țelurile de primă
importanță
au fost:
-întemeierea statului român modern-România,
-dobândirea independenței,
-modernizarea țării,
Dascălii-mulți dintre ei s-au înrolat în armata română și au luptat pe front
pentru eliberarea și
unirea Transilvaniei cu România; pentru preluarea puterii de la ocupanții unguri, românii
au format gărzi naționale
în fiecare localitate-mulți dascăli au condus aceste gărzi speciale; alții s-au ocupat de
construirea de școli,
cămine culturale și
locuințe
pentru învățători,
au participat la manifestările ASTREI, au scris manuale școlare și cărți didactice, au
convins părinții
să-și
trimită copiii la școală,
s-a făcut muncă de alfabetizare, au lucrat în același timp și-n afara clasei
prin pregătirea elevilor la olimpiade școlare, au format echipe de teatru, coruri de copii,
formații
de dansuri populare …și multe alte activități ce țin de participarea la activitățile comunității sătești.
Prin strădania autorilor cărții-Traian
Rus și
Viorel I. Pop s-a reușit să se aducă-n fața cititorului optzeci și șase de icoane de dascăli și dăscălițe codrene cu chipuri vii și memorabile.
Profesorul Viorel Pop-împreună cu scriitorul
Milian Oros-președintele Asociației Culturale Bodava
au dus la bun sfârșit
proiectul inițial.
Așa
apar biografiile unor dascăli care-au fost luminătorii satelor; se știe că între cele
două războaie mondiale, apoi până la așa zisa revoluție din 1989 -dascălul era alături de preot un factor de
progres cultural în lumea satelor.
Arhiepiscopul Vadului, Feleacului și Clujului și Mitropolitul
Clujului, Maramureșului
și
Sălajului-F. ANDREI îi felicită în partea introductivă a cărții pe cei doi autori-aducându-și aminte și de fratele dl.
Viorel Pop și
anume-Silviu Pop-care a fost profesor de limba română la Liceul din Cehu
Silvaniei și
pe care-l păstrează în memoria afectivă-fiind cum zicea Octavian Goga : „Azi ca
un sfânt dintr-o icoană veche/ Blând îmi răsai cu fața ta blajină/ Cu
zâmbet bun, cu ochi cuminți și limpezi/ Strălucitori de lacrimi și lumină”- poezia
„Dăscălița”.
Dascălii din Țara Codru ca și din cea a Chioarului mărturisesc că pe lângă munca la
catedră au desfășurat
cum era și
firesc o vastă activitate culturală, socială, de educare a sătenilor în zona în care și-au desfășurat activitatea didactică.
În cele ce urmează voi prezenta doar câteva aspecte din
munca învățătorilor
din zona Codrului și
anume portretele unor colegi de școală, prieteni sau persoane pe care le cunosc destul de
bine și
cu care am avut tangență directă de-a lungul timpului.
Astfel- dna. Morar Maria-născută în Aștileul Mic a
profesat la Casa de Copii din Cehul Silvaniei-unde a fost director; a muncit
pentru refacerea spațiilor primite, apoi după școlarizarea acestor copii abandonați sau orfani-s-a
interesat să le găsească un loc de muncă; își petrecea întreaga zi la școală, de la șase dimineața până la 22 seara
la Casa de Copii îi educa și îi instruia pe acei copii internați fără familie.
Olăhuț (Grofu) Melania și-a făcut studiile
primare în anii ocupației hortiste în limba maghiară(1940-1944)-era perioada
când și
numele românilor băștinași erau maghiarizate
în tendința
globală de asimilare forțată a românilor din Transilvania; la Ulmeni a funcționat ca învățătoare-fiind
apreciată de colegi, elevi și părinți deopotrivă; dragostea ei pentru copii și pentru meseria de
dascăl cu tot ceea ce implică ea n-a părăsit-o și n-o va părăsi niciodată; astfel că foștii dânsei elevi se
întâlnesc cu plăcere cu învățătoarea Melania- cu cea care a avut exercițiul răbdării în a
descifra necunoscutele ecuațiilor și a literelor-arătând drumul drept și doar înainte
-niciodată înapoi.
Profesoara de română Odeșteanu
Aurelia e foarte mulțumită cum însăși mărturisește- de existența sa ca dascăl, a
fost o împlinire, a îmbrățișat o meserie pe care a respectat-o și în urma căreia a
avut numeroase satisfacții; a fost un ziditor de suflete curate-dăinuitoare peste
veacuri.
Activitatea didactică și extrașcolară desfășurată de prof. Lazar Mureșan
Ioan-urmaș al marelui luptător pentru dreptate și libertate Ilie
Lazăr- prezentată de Traian Rus-autorul cărții- ne aduce-n prim plan imaginea unui dascăl care se
trage din marele om politic Ilie Lazăr pentru care patriotismul și credința au fost porunci și jaloane sfinte de
urmat; acest lucru se poate vedea și din creația artistică și literară a dascălului mai sus menționat-dar și din activitatea sa
cultural-obștească.
Familia Oros Vasile și Valeria au
slujit cu credință școala românească în
localitatea Someș
Uileac-ei descriu diferite etape ale vieții de dascăl, amintind nu numai pregătirile succesive
profesorale(grade didactice, perfecționări)-ci și munca în folosul comunității din Someș Uileac; acești dascăli și-au dorit toată viața mai mult, mai bine
pentru cei cu care și
pentru care au lucrat.
Așa cum artiștii își definesc o anumită perioadă ca fiind de exemplu „epoca
de aur a comediei”-putem spune și noi dascălii că acea perioadă din epoca „multilateral
dezvoltată”-cum se mai numea epoca lui Ceaușescu-a fost pentru
noi dascălii„ de aur”, de dăruire și de muncă cinstită în folosul oamenilor, a cetății.
Rus Traian-dascălul dedicat trup și suflet profesiei a
terminat Facultatea de Istorie-Geografie la Cluj-a fost profesor la Oarța de Sus –obținând rezultate
deosebite atât la clasă cât și în domeniul cercetării trecutului istoric al Zonei Oarța de Sus; scrie
monografia localității;
sub inițiativa
și
sub îndrumarea sa spirituală se construiește la Oarța de Sus Monumentul închinat Înaintașilor; cea mai mare
realizare pe tărâm cultural a fost
înființarea
în anul 2012 la 0arța
de Sus a Muzeului Satului; chiar și astăzi se mai fac cercetări arheologice la Oarța de Sus de către
cercetători de la Muzeul Județean de Istorie în cadrul proiectului cultural „Comori din
Țara
Codrului” loc-Măgura-deal unde s-au descoperit așezări omenești din neoliticul
mijlociu, neoliticul târziu și eneolitic, precum și fortificația dacică din
secolele II-I, Î. Christos. care au existat aici.
Așa cum precizează reprezentanții Muzeului de
Istorie Județean-
cercetările vor continua și în anul 2019 în vederea găsirii unui eventual sistem de
fortificații-posibil
dacic: dar să nu uităm că toate acestea au fost descoperite, inițiată cercetarea de
către un dascăl minunat cu multă dragoste de România și de trecutul ei
istoric-un mare patriot care s-a numit dascălul Traian I. Rus-omul cetății.
Profesorul Pop I. Viorel-unul din cei doi autori
ai cărții
memorialistice își
inserează o confesiune de credință din care voi reproduce un fragment: „Toată viața am fost un rob al
muncii și
al conștiinței profesionale.
Munca, împinsă până la sacrificiu, mi-a asigurat cele necesare traiului, iar
cinstea, omenia și
credința
în Cel de Sus mi-au fost lumina călăuzitoare pe drumul vieții. M-am stins
încet, luminând în același timp pe alții…”
Familia Caiță Teofil și
Irina au reprezentat modele de bună practică atât la școală cât și în viața de familie; dl.
Teofil Caiță
fiind director coordonator la școala din Ulmeni-Maramureș-fiind ajutat și de organele
politice locale a reușit să mărească spațiul de școlarizare cu șase săli de clasă și două ateliere școlare, a menținut internatul școlar-real sprijin pentru elevii care veneau din alte
localități
la școală
la Ulmeni; o viață
dedicată școlii-a
fost răsplătit cu numeroase premii dar și cu titlul de„ Cetățean de onoare al orașului Ulmeni”.
Familia Cedică Gh. Emilian și
Georgeta-locuind la Ulmeni, dar și la Gârdani unde au funcționat ca profesori
de matematică și
respectiv limba română la Școala Specială pentru copii cu retard mintal au fost și sunt niște dascăli care au
sfințit
locurile pe unde au profesat. Buni profesioniști, dar și animatori culturali și nu în ultimul rând
dna. Geta Cedică a dat literaturii noastre câteva cărți de o inestimabilă
valoare; astfel se reeditează o parte din opera regretatului Hadrian
Daicoviciu-deoarece acest mare istoric a făcut parte din familie; Georgeta a
condus zeci de ani corul bisericesc din Ulmeni, a scris și editat culegeri de
cântece religioase și
pricesne-dăruite coriștilor și prietenilor; a scris mai multe volume de poezii
originale,„ Cartea neamului nostru”, cartea memorialistică-„O viață, un
destin”-dedicată familiei sale în care povestește viața tatălui domniei sale- care, nefiind
vinovat a făcut cinci ani de închisoare în perioada comunistă-având și familia de suferit
în același
timp.
Activitatea profesoarei de excepție Aurora Pușcaș
este prezentată de fiica sa prof. dr .Dana Aurora Covaci. Trecem în revistă
doar o parte din realizările Aurorei Pușcaș: după terminarea studiilor s-a dedicat trup și suflet școlii ca profesor de
limba română și
franceză la școala
din Ulmeni-Maramureș;
înființează
Fundația
„Sfântul Anton de Padova” Ulmeni în 1996, peste doi ani în 1998 se naște la Ulmeni învățământul liceal și postliceal
particular, în anii următori iau ființă filiale ale fundației mai sus numite și anume-la Vișeul de Sus, la Sighetul Marmației, la Satu Mare,
Târgu Lăpuș și Baia Mare; cele șase Licee
Particulare „George Pop de Băsești” sunt acreditate, paleta specializărilor cerute pe piața muncii este vastă;
în 2005 profesoara Aurora Pușcaș este numită director adjunct al Grupului Școlar Industrial
„Dr. F. Ulmeanu ”Ulmeni iar actul managerial al acestei școli a urmat un salt
calitativ și
cantitativ, în 2007 Consiliul Local Ulmeni îi acordă Diploma de excelență pentru activitatea
depusă în slujba învățământului; i s-a decernat titlul de Cetățean de onoare al orașului Ulmeni; mottoul
liceelor particulare este: „Educația te face mai puternic!”-aserțiune care a avut un
mare ecou în mintea celor care au venit să învețe la aceste licee; astfel la Ulmeni s-a
zidit o „ altfel de catedrală-o catedrală vie: a omeniei, a educației și a valorii!; aici
se găsesc surse inepuizabile pentru a-ți hrăni sufletul și mintea!
Mureșan Olimpia
este profesor pentru învățământ primar la Școala din localitatea Remeți pe Someș-comuna Mireșu Mare cu o
activitate de peste douăzeci de ani la clase simultane-un sector foarte greu
din învățământul
primar –unde trebuia să realizez aceleași obiective ale programei școlare într-un timp înjumătățit; se lucra
simultan cu un număr destul de mare de elevi-circa 25de elevi separați clasa întâi cu a
treia și a
doua cu a patra-din doi în doi ani primeam „bobocii”-fiind la post două învățătoare; am reușit de-a lungul
timpului să dau serii de elevi foarte bine pregătiți care au făcut față cu succes exigențelor de la gimnaziu,
apoi liceul-și
mulți
au și
studii superioare, elevi cu care mă mândresc și cu care țin legătura chiar și astăzi; țelul meu în viață a fost munca
cinstită, de calitate-și cred că nu mi se potrivea nicio activitate înafara
aceleia de educare și
instruire a elevilor; ceilalți douăzeci de ani i-am dedicat tot învățământului ca profesor de limba română, rusă și franceză la școlile apropiate de
Ulmeni (acolo unde locuiesc) și anume la Arduzel, Țicău, Mânău, Chelința și Ulmeni.
Pentru a duce la bun sfârșit acest scurt demers portretistic al
dăscălimii prezentate în această carte- îmi permit a reda prin versuri vocea
noilor comentatori și
analizatori ai fenomenului școlar: ca o continuare a poeziei scrisă de O Goga-„Așa, grijind copiii
altor mame,/Te stingi zâmbind în calea ta, fecioară.”
Ne umplea de comentarii/ Câte cinci pe săptămână/ Despre
poeții
ăia mari/ Unde-i profu de română?
Funcții, ecuații, teme/ Formule nenumărate/ Integrame și probleme/ Unde
mi-e proful de mate?
Accente și pronunțări/ De făcea limba pareză/ Verbe, timpuri conjugări/
Unde-i profu de engleză?
Ieri flotări și abdomene/ Astăzi burtă de la tort/ La colesterol
probleme/ Unde-i profu de la sport?
Ne-a învățat să folosim/ În vocabular cuvinte/„ Mulțumesc”,„ te rog„,
„poftim!”/ Unde-i domnu diriginte?
Aducem sincere felicitări dnei. designer copertă Victoriana Oros pentru inspirația de-a fi prezentat
interiorul unei clase de elevi din epoca ceaușistă; astfel se prezintă pe copertă-
cum nu se putea mai bine o tablă școlară din lemn
rotativă, bănci din lemn pe care le
spălam săptămânal cu elevii, un ștergar de perete spre amintirea spiritului național care ne
anima-învățător-elev;
și
nu în ultimul rând-„mașina cu bile”-cel mai bun material didactic folosit
vreodată în școala
primară-accesibil tuturor elevilor; la orele de matematică această mașină sau socotitoare
cum i se mai spunea- mișca energia asociativă, imaginativă, intelectuală și conceptuală a
elevilor pentru calcule intuitive-concrete(mai bună decât calculatoarele de
azi-pe care, de altfel, nu le au toți elevii).
OLIMPIA MUREȘAN-L.S.R.-filiala
Maramureș,
A.S.-Baia Mare
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu