Dar Sfantul Ioan a fost Prooroc si un Inaintemergator fata de Mantuitorul Iisus, in toata
viata si stradania lui. Mai intai, Sfantul Ioan este pecetluit cu aceasta
chemare inca de la venirea lui pe lume, printr-o nastere minunata si vestit de
inger (Luca1,17,76); apoi, inca de foarte tanar, el este un Prooroc al
pocaintei. El iubeste infranarea si viata aspra din pustia Iordanului. Aici
traieste el, predica, marturiseste si boteaza in Iordan, pe cei care cred in el
(Luca 3,1-6; Matei 3, 2-6); predica lui era: schimbarea vietii; intoarcerea la
Dumnezeu si impacarea cu El, pentru a primi viata noua pe care o aduce
Imparatia lui Mesia: "Pocaiti-va ca s-a apropiat Imparatia cerurilor"
(Matei 3,2). El este cel dintai care face ceea ce predica, prin infranarea si
viata grea pe care o duce. Imbracat in haina aspra, de par de camila, nemancand
paine, nici band vin (Matei 3,4; Luca 7,33), granindu-se doar cu lacuste si
miere salbatica, ca un adevarat inger in trup, cum il arata unele icoane;
Botezul lui Ioan nu era botezul nostru al crestinilor. El insusi facea
deosebirea intre cele doua botezuri: "Eu va botez cu apa spre pocainta.
Mesia va boteza cu Duh Sfant si cu foc, spre mantuire (Matei 3, 11). Dar
Sfantul Ioan, si pentru botezul sau, cere "roada vrednica de
pocainta" (Matei 3,8), dragoste de oameni, milostenie, dreptate, omenie,
osandind pe fatarnicii care-l ispiteau, carora el le spunea "pui de
vipera" (Matei 3,7); atat de mare faima de prooroc al Domnului isi
atrasese Ioan, ca multi se intrebau: "Nu cumva Ioan este
Hristos-Mesia?" Iar Ioan le raspundea: "Nu sunt eu Hristos. Eu sunt
glasul celui ce striga in pustie: Gatiti calea Domnului, drepte faceti cararile
Lui. Sunt solul trimis sa gatesc calea inaintea Lui, Eu va botez cu apa, dar in
mijlocul vostru sta Unul, pe care voi nu-L stiti, Care este mai mare decat mine
si eu nu sunt vrednic sa-I dezleg cureaua incaltamintelor Lui. Si tocmai pentru
aceasta am venit, botezand cu apa, ca El sa fie cunoscut in Israel (Ioan 1,31);
Mantuitorului insusi cinsteste pe Sfantul Ioan, ca pe un adevarat Prooroc al
Domnului. Vorbind despre Ioan, Mantuitorul spune: "Ce ati iesit sa vedeti
in pustie? Un prooroc? Da, va spun, dar si mai mult decat un prooroc. Adevar va
spun ca, intre cei nascuti din femeie, nu s-a sculat unul mai mare decat Ioan
Botezatorul" (Matei 11,7-11). Iar dovada cu fapta este ca Iisus S-a lasat
botezat de Ioan, in Iordan. In toata Evanghelia, dealtfel, Ioan este pentru
Mantuitorul, un martor al lui Dumnezeu, de mare incredere; momentul de culme,
din viata Sfantului Ioan a fost, insa, momentul cand, botezand, Ioan descopera,
in sfarsit, printre oamenii din vremea lui, pe Hristos-Mesia, in persoana
Domnului Iisus, dupa semnul ce i s-a incredintat: "Am vazut Duhul
pogorandu-se, din cer, ca un porumbel si a ramas peste El. Si eu nu-L cunosteam
pe El, marturiseste Ioan, dar Cel ce m-a trimis sa botez cu apa, Acela mi-a
zis: "Peste Care vei vedea Duhul pogorandu-se si ramanand peste El, Acela
este Cel ce boteaza cu Duh Sfant. Si eu am vazut si am marturisit ca Acela este
Fiul lui Dumnezeu (Ioan 1,32-34). E ceasul din viata Sfantului pe care-l
praznuim astazi, la 7 ianuarie. E ceasul cand Ioan intelege ca, la Botezul sau
in Iordan, Domnul Hristos era, de fapt "Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridica
pacatele lumii" (Ioan, 1,29), Care S-a botezat, adica, pentru noi, El
fiind fara de pacat; dar, insasi slujirea Sfantului Ioan fata de Mantuitorul,
din clipa aceasta, se schimba si se face o fierbinte daruire pentru Domnul
Iisus, pana la jertfa. Asa, pe doi din cei mai buni ucenici ai sai, Sfantul
Ioan ii indeamna sa se duca si sa urmeze pe Domnul Iisus (Ioan,1,35-40). Iar,
cand cativa din ucenicii sai incearca sa destepte o pornire de invidie in inima
invatatorului lor, fata de Mantuitorul, Sfantul Ioan, printr-o zguduitoare
inaltime de suflet, le raspunde: "Un om nu poate sa ia nimic, daca nu-i
este dat de sus. Cel ce vine din cer este mai presus de toti. Trebuie ca El sa
creasca, iar eu sa ma micsorez". (Ioan,3,27-31); si, iata, acum, si
sfarsitul. In lupta lui pentru trezirea sufletelor, Sfantul Botezator nu putea
sa nu se intalneasca si cu pacatul cel mai scandalos din tara sa: regele Irod
Antipa isi izgonise legiuita sotie si traia acum cu Irodiada, sotia fratelui
sau Filip. Ioan ii zicea: "Nu se cade, rege, sa ai femeia pe sotia
fratelui tau" (Marcu 6,18). Dar mania Irodiadei nu dormea. Mai intai, ea a
capatat de la Irod, arestarea lui Ioan si intemnitarea lui la Maherus, dincolo
de Iordan. La ospatul din ziua nasterii lui Irod, fata Irodiadei, insa, a dansat
atat de placut, ca regele i-a fagaduit orice-i va cere. Si, astfel, prin dansul
fiicei sale, Irodiada a avut pe tipsie, de la rege, capul marelui Prooroc.
Prietenul Mirelui s-a mutat la cer, ca Mucenic al Legii Domnului.
Întru aceastã zi, istorisire a Sfântului Teodor, episcopul
Edesei, despre un stâlpnic minunat din acea cetate.
A fost in
Edesa un oarecare stalpnic si acesta a venit la Sfantul Teodor, episcopul din
aceeasi cetate, si l-a intrebat pe el, zicandu-i: "Duhovnicescule parinte,
cati ani ai de cand vietuiesti pe acest stalp? Si, care este lucrul pustnicirii
tale, sa nu ascunzi de mine, pentru Domnul?" Iar batranul, suspinand din
adancul inimii si de lacrimi cuprinzandu-se, i-a rapsuns: "Pentru certarea
Domnului, iti voi libera tie, insa tu sa nu spui nimanui, pana ce Domnul ma va
slobozi pe mine din viata aceasta.
Eu, in zilele
tineretelor mele, lepadandu-ma de lume, impreuna cu fratele meu cel mai mare,
slujind in manastire ca la trei ani, am dorit sa fim la liniste. Si, cu sfatul
duhovnicescului nostru parinte, am iesit la pustietate si am aflat pesteri, nu
departe unul de altul, si acolo pustniceam, numai cu verdeturi hranindu-ne, iar
sambata si Duminica, impreuna ne rugam si din verdeturi, la un loc, gustam si
iarasi ne desparteam. Insa, ingerii lui Dumnezeu, ne mangaiau pe noi. Iar
intr-o zi, umbland prin pustie, osebiti unul de altul, si adunandu-ne
verdeturi, am vazut pe fratele meu stand in uimire si cu semnul crucii
insemnandu-se pe sine, apoi sarind locul acela, fugind si intrand in pestera
sa. Iar eu, mirandu-ma de saritura si fuga lui cea iute, m-am dus la acel loc
sa cunosc ce rau a vazut fratele meu, de a fugit. Si am vazut o gramada de aur
varsata si, facand rugaciune si dezbracandu-mi mantia, am luat aurul si abia
l-am dus pe el in pestera mea, dar fratelui meu nu i-am spus. Apoi, m-am dus in
cetate si am cumparat o casa buna si am zidit biserica si am facut manastire si
am adunat patruzeci de calugari si casa de ingrijire a bolnavilor am facut.
Dupa aceea, afland un bun gospodar, l-am pus pe el egumen si am dat toate in
mainile lui si ca la o mie de galbeni, iar o mie am impartit-o saracilor si nu
mi-am lasat mie nici un galben. Deci, lasand pace egumenului si sarutand pe
frati, m-am dus in pustie sa caut pe fratele meu.
Dar mi-a venit
mie un gand de mandrie ca, adica, fratele meu n-a putut sa gospodareasca bine
bogatia ce o aflase, iar eu lucru bine primit la Dumnezeu am facut. Si vazand
pestera fratelui meu, ma tulburam cu gandurile mandriei, socotindu-ma pe mine
mai bun decat dansul. Si iata a venit la mine ingerul cel ce umbla impreuna cu
mine de la inceput si, cautand la mine cu ochi manios, mi-a zis: "Pentru
ce te mandresti? Iti spun tie, ca toata osteneala ta, de atata vreme, la
zidirea bisericii si a manastirii si la toate cele cate le-ai facut, nu se
aseamana cu saritura fratelui tau, cand a sarit pe deasupra gramezii celei de
aur pe care o aflase. Ca nu peste aur a sarit, ci peste prapastia bogatului,
din Evanghelie, a sarit (Luca 16,26), ca si Lazar cel sarac si a venit usor la
locul unde sta Avraam. El s-a sarguit sa placa lui Dumnezeu, iar tu oamenilor.
Drept aceea, fara de asemanare, mai inalt decat tine este, iar tu nicidecum nu
vei ajunge la locul lui, macar ca te crezi adevarat pustnic. Ci, iata, nu vei
vedea fata lui in toata viata ta, nici impreuna-petrecerea cu mine nu o vei
dobandi, pana ce vei imblanzi pe Dumnezeu cu multe lacrimi si cu sfaramare de
inima si atunci ma vei vedea pe mine si te vei mangaia." Acestea
zicandu-mi, s-a facut nevazut de la ochii mei.
Iar eu,
sarguindu-ma, am ajuns la pestera fratelui meu, insa n-am putut sa-l vad pe el
si am strigat, tanguindu-ma si smerindu-ma, pana ce n-am mai putut plange.
Deci, sapte saptamani am plans in pustia aceea, rugand pe sfantul inger ca sa
se milostiveasca spre suspinarea si plansul meu. Iar intru a saptea zi a
saptamanii a saptea, mi-a venit un glas, zicandu-mi: "Se cade tie sa mergi
in cetatea Edesei si sa te sui pe stalpul cel aproape de biserica Sfantului
Gheorghe si acolo sa te pocaiesti, pana ce se va milostivi spre tine
Domnul." Si plangand, am venit patruzeci de zile pana aici si pe acest
stalp suindu-ma, m-am linistit. Si timp de patruzeci si noua de ani stand aici,
cu multe ganduri m-am luptat, iar in anul al cincizecilea, spre seara tarziu,
intr-o sambata, o lumina dulce mi-a stralucit in inima mea si mi-a stralucit in
inima mea si mi-a gonit intunericul cel patimas, apoi toata noaptea cu lacrimi
am privegheat. Iar in ceasul al treilea din zi, Duminica fiind, s-a facut glas
catre mine de la inger: "Pace tie si mantuire!" Iar eu, mangaiat cu
inima, am cazut cu lacrimi, zicand: "Pentru ce m-ai lepadat de la fata ta
si de fratele meu m-ai despartit? Si iata zac, de multe ispite fiind
cuprins." Iar ingerul, apucandu-ma de mana, m-a ridicat pe mine si mi-a
zis: "Pentru gandul tau, m-am departat de la ochii tai, de vreme ce ai
defaimat pe fratele tau, dar nu te-am parasit, pazindu-te pe tine, precum mi-a
poruncit mie Dumnezeu. Iar, acum, ca te-ai smerit, Si-a adus aminte de tine
Dumnezeu si mi-a poruncit mie ca sa fiu cu tine si in veacul acesta si in cel viitor.
Inca, iata, ti-a daruit tie Dumnezeu un dar, ca sa vezi pe cei drepti si pe cei
pacatosi. Viu este si fratele tau, dar numai in veacul cel de acolo te vei
vedea cu dansul."
Deci, din ziua
aceea, parinte, vad ingerii si gonesc duhurile cele viclene. Iar, daca vad pe
vreun om drept, apoi ingeri luminati sunt de amandoua partile lui, iar dracii
stau departe, neindraznind sa se apropie de el. De este sarac, apoi mare este
darul lui Dumnezeu spre dansul. Iar daca vreun bogat si pacatos trece pe langa
mine, vad cate o turma de draci pe langa ei, iar sfantul lui inger, stand
departe, se mahneste de pierzarea lui; dar cand voiesc dracii sa piarda
sufletul omului aceluia, nu-i lasa pe ei ingerul, ci sabie goala avand, ii
goneste pe ei. Deci, vazandu-le eu, de cei drepti ma bucur, iar de cei pacatosi
ma mahnesc si rog pe Dumnezeu ca sa se intoarca ei de la pacate si sa se faca
mai buni prin pocainta. Pentru ca asteapta Bunul Dumnezeu intoarcerea si
pocainta pacatosului si-i daruieste lui adaugire de viata, pana ce fiecaruia i
se sfarseste vremea hotarata a vietii lui."
Deci, aceste
cuvinte de suflet folositoare au vorbit toata noaptea sfantul episcop, impreuna
cu cuviosul stalpnic si s-a dus episcopul de la batran, bucurandu-se ca s-a
invrednicit a afla pe un barbat ca acela. Dumnezeului nostru, slava, acum si
pururea si in vecii vecilor! Amin.
Preluare http://www.ortodoxism.ro/proloagele/ianuarie/Proloage07Ian.shtml
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu