(De la politicienii trecutului la
politrucii prezentului)
3.Ferdinand I, regele cu adevărat providențial
pentru România
Episodul trecut l-am încheiat
cu câteva aprecieri despre caracterul rigid al lui Carol I. Da, a fost un rege
mare și atât de preocupat de asigurarea prestigiului
monarhiei, mărturisește regina Elisabeta, încât „și în somn el poartă Coroana pe cap”. Cu „rigiditatea dusă la extrem”,
ne informează Ioan Scurtu în opul despre
monarhia din România, și cu marea lui reticență față de politicienii români, Carol I inspira un
respect solemn și glacial, „nu însă și o
dragoste umană, atât de necesară totuși unui
autentic conducător”.
Iată motivul pentru care
Carol I s-a aflat în tragica situație „de a fi
mereu izolat, de a nu avea niciun prieten, de a nu putea depăși anumite convenții protocolare”. Nu doar atât,
căci moartea Măriucăi, singurul vlăstar al cuplului Carol de Hohenzollern –
Elisabeta de Wied, lipsa unui alt copil, ca și
deosebirile de temperament dintre cei doi soți auguști, au contribuit din plin la accentuarea însingurării regelui.
Întrucât Carol I nu avea
urmași după moartea fetiței
(Maria se naște pe 27 august/8 septembrie 1870 și moare de scarlatină pe 28 martie/9 aprilie 1877) și întrucât, în lipsa coborâtorilor în linie bărbătească ai acestuia,
„succesiunea tronului se va cuveni celui mai în vârstă dintre frații săi sau coborâtorilor acestora”, Consiliul de Miniștri, profund preocupat de asigurarea stabilității și continuității dinastiei
Hohenzollern, insistă pentru „reglementarea succesiunii la tron”. Și astfel, după ce principele Leopold de Hohenzollern (fratele mai mare al
lui Carol) și nepotul cel mai în vârstă al acestuia au
notificat că „renunță la calitatea de moștenitori ai tronului României”, succesiunea revine lui Ferdinand, care vine
pe lume în data de 12/24 august 1865 ca al doilea fiul al principelui Leopold și al principesei Antoneta, infanta Portugaliei.
După confirmarea lui ca
moștenitor al tronului României, în urma „pactului de
familie” din anul 1881, pact „patronat de însuși
împăratul Germaniei, Wilhelm I, șeful familiei
de Hohenzollern ” (I. Scurtu), prințul Ferdinand
sosește în România pe data de 19 aprilie/1 mai 1889. La
scurt timp după sosire, tânărul principe simte o asemenea pasiune pentru Elena
Văcărescu, domnișoara de onoare a reginei Elisabeta (trebuie spus
că, romanțioasă din fire, regina a încurajat idila celor
doi!), încât - uitând de Statutul Casei Regale, care prevedea că membrii
acesteia se pot căsători numai cu persoane „aparținând
unor familii domnitoare din alte state” (prevederea, precizează I. Scurtu,
„fusese introdusă în scopul de a se împiedica aservirea monarhiei unei familii și de a evita disputele interne pe această temă”) - a iscat primele probleme
serioase din familia domnitoare prin apriga dorință de a
se căsători cu aleasa inimii lui și că s-a creat
o adevărată dramă după ce Carol I i-a cerut să aleagă între iubită și tron: în anul 1891 Elisabeta pleacă în străinătate (întâi la Veneția, apoi la părinți), anunțând că vrea să divorțeze, Ferdinand se retrage la Sigmaringen, de unde
amenință că se sinucide, iar Elena Văcărescu ia pentru
totdeauna calea exilului.
În cele din urmă, rațiunea de stat și influența familiei au avut câștig de cauză asupra
sentimentelor de iubire ale principelui, așa că pe 10
ianuarie 1893 acesta se căsătorește cu Maria de
Edinburg, nepoata reginei Victoria a Marii Britanii, lista civilă a noului cap
de familie urcă spectaculos de la 300.000 (suma stabilită la venirea lui în țară) până la un milion de lei, iar pentru trebuințele casnice (!) ale tinerei familii este rezervat palatul Cotroceni din
București și se construiește palatul Pelișor din Sinaia.
Lesne de priceput că,
pentru inima îndurerată a principelui după pierderea Elenei Văcărescu,
căsătoria cu Maria n-a constituit nicicât un balsam, cu toate că din ea au
rezultat șase vlăstare dinastice: Carol (născut în anul
1893), Elisabeta (1894), Mărioara (1900), Nicolae (1907), Ileana (1909) și Mircea (1913). Frumoasă, cochetă și însetată
după viața de societate (capitol la care, ne spune Sterie
Diamandi în cartea Galeria oamenilor
politici – Editura GESA, 1991, Ferdinand se deosebea net de consoarta lui:
„Avea oroarea afectărilor care le necesitau diferitele ceremonii, cu fast,
pompă și protocol”), principesa Maria cu adevărat
constituie o prezență insolită și strălucitoare la Curte, unde Carol I impusese o viață sobră și rigidă.
Felul ei de-a fi
ostil constrângerilor și, îndeosebi, relațiile extraconjugale de notorietate publică (la început prințul Barbu Știrbey, apoi
colonelul canadian Joe Boyle) i-au atras în nenumărate rânduri reproșuri din partea
regelui și reginei. „Femeie cu mult cap politic și foarte energică”, ne-o
prezintă Neagu Djuvara în O scurtă
istorie a românilor, ea nu înțelege precum regina Elisabeta, să rămână
departe de politică, ci se implică în mod direct prin percutantele acțiuni
filoantantiste pe lângă rege și prin participarea „la convorbiri cu diplomați străini și fruntași ai vieții politice din
România” (I. Scurtu), potrivit unui admirabil crez românesc, pe care i-l face
cunoscut fruntașului liberal I.G. Duca: „Eu
de țara asta nu mă despart. Înțeleg aspirațiunile ei și le îmbrățișez. De altminteri, unde să merg? Eu germană nu
sunt, la drepturile mele de principesă engleză m-ați oligat să renunț cândm-am măritat, altă patrie
decât România nu am”.
Cu aceeași energie s-a devotat atât de mult acțiunilor
întreprinse de Crucea Roșie pe teritoriul României
intrată în război (atunci l-a cunoscut pe colonelul canadian), încât a fost
cinstită cu apelativul „mama răniților”...
Nu la fel stau lucrurile,
ne informează Sterie Diamandi, cu regele Ferdinand, pe seama căruia „au
circulat și continuă să circule încă două versiuni diametral
opuse una de alta”: în versiunea oficială (din manualele de școală și discursurile protocolare), versiune „suspectată
de către public”, regele este înfățișat „în culori vii și strălucitoare, atribuindu-i-se
calități din cele mai rare”, pe când în defavorabila
versiune agreată de gloată, ce depășise granițele țării, Ferdinand este văzut ca un „biet Fritz”:
„fără personalitate, submediocru ca inteligență și plin de păcate”!
Nota 1: Până și istoricii zilelor noastre, funcție de
temperament, sentimente și/sau sursele de inspirație, înclină mai mult sau mai puțin spre una
dintre cele două versiuni. Astfel, dacă pentru Ioan Scurtu înseamnă „prea puțin” că principele moștenitor Ferdinand, ținut de Carol I la distanță de treburile politice, „a
parcurs toate gradele militare de la sublocotenent și până la cel de general de corp de armată” (pe 1 Decembrie 1918, generalul
Eremia Grigorescu, ministrul de Război, îi înmânează cartea de mareșal!) și că „avea o bună cultură generală, vorbea curent
cinci limbi străine, era pasionat de botanică”, acest „prea puțin” decurgând din faptul că prințul suferea de
timiditate, un defect „fundamental pentru un șef de
stat”, care s-a accentuat prin campania dusă împotriva lui de presa
antimonarhică și republicană (totuși,
Scurtu admite că „Cei 13 ani de domnie a regelui Ferdinand au marcat importante
evoluții în istoria poporului român”), Neagu Djuvara
face din Ferdinand I „cel mai bun rege pe care l-am avut”, iar Petre P.
Panaitescu nu ezită să-l numească „cel mai glorios dintre suveranii României”.
La rândul său, Sterie
Diamandi (născut pe 22 august 1897 în Epir, Macedonia, absolvent al Facultății de Litere și Filosofie din București și, deci, contemporan cu personajele descrise), nu
se oprește la ceea ce constituie deliciul vulgului („ruina
fizică” a lui Ferdinand de pe urma tifosului ce „era cât pe-aci să-l coste viața” – chipul supt și obosit, privirile pierdute și urechile blegi, mai ales acest din urmă „argument empiric”, care i-a adus
poreclele de „Urechiat” și „moș Teacă”), ci-i vede frumusețea fizică a
mâinilor („mâini făcute să ție sceptrul”, susținea I.G. Duca) și, îndeosebi, frumusețea „mâinilor spirituale”: vasta cultură (cunoaște limba ebraică, descifrează în Histria inscripții latinești și grecești, discută de la egal cu cei mai galonați
botaniști, cunoaște foarte bine
muzica wagneriană, stăpânește lirica japoneză și chineză etc.), precum și înduioșătoarea timiditate a firilor alese și dureros de
sensibile (stângaci, totodată „lipsit de poză și
prestanță”, suveranul se simțea bine
doar „în tovărășia cărților și a florilor, mai ales a acestora din urmă”).
Tocmai de aceea, onestul
scriitor S. Diamandi îl numește pe Ferdinand „un exemplar de
elită, a cărui notă distinctivă erau discreția și raritatea”. Iar aprecierile sale devin de-a binelea răscolitoare pentru
cititor, atunci când prezintă marile sacrificii ale omului Ferdinand și abia pe urmă ale regelui Ferdinand I, care afirmă public că „nu vrea să
se deosebească în sentimente de restul muritorilor de rând”: îndată după
venirea în țară ca prinț moștenitor al Coroanei, este silit de pătura conducătoare și regele Carol I să-și sacrifice nobila pasiune față de poeta Elena Văcărescu („Aiasta nu e poate, Majestate!” îi spune
bătrânul conservator Lascăr Catargiu); în conformitate cu legile țării, își va boteza copiii în religia ortodoxă („Voi fi un
bun român”, afirmase el răspicat pe 28 septembrie/11 octombrie, dată la care
depune jurământul încoronării ca rege al României, că adică, ne face cunoscut
I. Scurtu, „nu se va opune sentimentelor generale ale poporului român”), fapt
pentru care, completează Diamandi, „Roma excomunică pe prințul Ferdinand și-i interzice Sfânta Împărtășanie”; mai înainte de jertfa celor 800.000 de morți pentru înfăptuirea României Mari, fusese nevoie de jertfa morală a
regelui Ferdinand, căruia – german prin naștere și întreaga lui educație – i se cerea „să gândească și să simtă mai românește decât înșiși mulți dintre
români”; după intrarea României în război de partea Antantei și căderea Capitalei în mâinile nemților, Puterile
Centrale sunt extrem de pornite împotriva lui Ferdinand (la întâlnirea de la Răcăciuni,
contele Czernin, ministrul de Externe al Austro-Ungariei, „își manifestă în chip grosolan ciuda”, împăratul Wilhelm al II-lea, capul
familiei Hohenzollern, „îi retrase ordinul casei sale”, fratele mai mare îl
declară „trădător al numelui și al armelor”, la Sigmaringen
este considerat mort și trufașa familie poartă doliu după cel care în inimile lor nu mai făcea parte din
ea), iar în țară, Parlamentul de la Iași îl întâmpină cu ostilitate și unii oameni
politici (de pildă înverșunatul filogerman P.P. Carp),
întru totul de acord cu politica și planurile
centraliștilor vizavi de România, se gândesc cum să-l
îndepărteze de pe tron; reglementarea succesiunii la tron prin actul din 4
ianuarie 1926 (acceptarea renunțării lui
Carol, proclamarea nepotului Mihai ca moștenitor al
tronului, instituirea unei Regențe formate din
principele Nicolae, patriarhul Miron Cristea și
Gheorghe Buzdugan, modificarea Statutului Casei Regale), act care, în opinia
lui Sterie Diamandi, constituie suprema suferință
morală a unui părinte și rege – îndepărtarea de la tron
și căpătâiul său de muribund a primului născut! O
suferință cu siguranță mai atroce
ca cea provocată de neiertătorul cancer la colon, din pricina cărora (suferința fizică și cea morală) regele Ferdinand I se stinge din viață în dimineața zilei de 20 iulie 1927, fiind înmormântat pe
data de 23 iulie „cu o pompă vană și rece”
(Scurtu) în biserica mănăstirii Curtea de Argeș,
alături de ilustrul său predecesor.
Și astfel, încheie S. Diamandi în chip memorabil,
iar prin aceasta atotuman, „Sfârșitul lui
Ferdinand nu are calmul și vraja amurgurilor de toamnă,
ci grandoarea asfințiturilor de primăvară, cu
furtuni năprasnice, cu fulgere și tunete; e
ceva asemănător tragediilor antice”, sentimentul religios de care era însuflețit, ajutându-l pe mucenicul rege „să-și joace rolul
cu demnitate și eroism”...
Uriașa operă istorică a regelui Ferdinand I trebuie anlizată și deslușită în sistemul tridimensional al celor trei
coordonate moral-spirituale călăuzitoare: a)Intrarea României în război alături
de antantiști și făurirea
României Mari; b)Constituția din 1923, garanta progresului
României și al menținerii formei
de guvernământ monarhic-constituțională;
c)Grija statornică a regelui pentru viitorul țării,
reflectată de actul din 4 ianuarie 1926.
a)În
pofida tratatului încheiat de Carol I pe 30 octombrie 1883 cu Austro-Ungaria,
tratat cunoscut doar de câțiva oameni politici (de regulă
prim miniștri) cu prilejul semnării și prelungirii lui, în pofida provenienței din familia
Hohenzollern, „familia domnitoare cea mai ilustră din Germania”, și – desigur – în pofida opoziției furibunde
a bătrânului conservator Petre P. Carp („Prefer România învinsă alături de
Germania, decât victorioasă alături de Rusia”, este axa crezului său politic),
în Consiliul de Coroană din 27 august 1916, un Consiliu cu o confortabilă
majoritate antantistă și redutabilul tandem regina
Maria – Take Ionescu în fruntea acestei majorități,
regele Ferdinand declară: „Văd situația în așa fel, încât nu mai putem rămâne în neutralitate. De aici înainte victoria
Puterilor Centrale este exclusă. Guvernul meu, care crede și el că a venit momentul să începem războiul, a și avut o consfătuire cu unul din guvernele beligerante”.
În realitate, ne
informează Neagu Djuvara, având cu mult mai mult decât „o consfătuire cu unul
din guvernele beligerante”, după lungi negocieri, „în august 1916, Ionel
Brătianu încheie cu francezii, englezii și rușii un tratat, deocamdată secret, în care ni se promit Transilvania, Banatul
și Bucovina (luată de austrieci la 1775)”.
Armata română se alătură
Antantei cu 562.000 de soldați prea puțin instruiți și cu armament
insuficient, motiv pentru care, în prima parte a războiului (anul 1916) suferă
cumplite înfrângeri pe fronturile din Dobrogea și Ardeal
în fața armatelor germane comandate de feldmareșalii Mackensen și Falkenheim, ulterior se
retrage pe aliniamentul Râmnicu Sărat – Viziru (între Carpați și Dunăre), regele, Parlamentul și Guvernul se refugiază la Iași, care astfel
devine Capitala vremelnică a României, iar Muntenia, Dobrogea și Bucureștiul sunt ocupate de nemți.
Situația României era în acel moment cu adevărat disperată (în teritoriul ocupat,
autoritățile germane susțineau
că „oficial regatul României nu mai există”), inclusiv prin aceea că în
martie-aprilie 1917 era prevăzută o lovitură de stat „prin care regele și familia regală să fie prinși și duși în Rusia pentru a avea o soartă asemenea cu a
dinastiei rusești” (Nicolae Iorga, Istoria românilor).
Informat despre aceste
acțiuni îndreptate împotriva dinastiei, Ferdinand nu
numai că, spre uimirea multora, continuă să creadă că „vom avea Ardealul și Bucovina”, dar găsește de cuviință să plece pe front pentru a se adresa, pe 5 aprilie 1917, ostașilor Armatei a II-a (cantonați în comuna
Răcăciuni, județul Bacău) cu următoarele cuvinte: „Vouă, fiilor de
țărani, care ați apărat cu
brațul vostru pământul unde v-ați născut, unde ați crescut, vă spun eu, regele
vostru, că pe lângă răsplata cea mare a izbânzii, ați câștigat totodată dreptul de a stăpâni într-o măsură
mai largă pământul pe care v-ați luptat. Vi
se va da pământ! Eu, regele vostru, voi fi întâiul a da pildă: vi se va da și o largă participare la treburile statului”.
După această Proclamație, notează I. Scurtu, în iunie Parlamentul a decis modificarea Constituției „pentru a se putea trece la legiferarea reformei agrare și a celei electorale”, așa încât este incorect să vorbim
de reforma agrară din 1921. Dacă nu practic, atunci cu certitudine teoretic ea
a început în 1917 și s-a finalizat în anul 1922,
perioadă de timp în care, ne asigură N. Djuvara, la noi s-a înfăptuit „cea mai
mare reformă agrară făcută vreodată în lume de un guvern burghez sau, în orice
caz, de înșiși proprietarii
terenurilor agricole”!
Iar rezultatul acestei
Proclamații, coroborat cu refacerea armatei române (în
greaua iarnă dintre ani) cu instructori și armament
francez, via Rusia, s-a vădit în memorabilele încleștări de la Mărăști, Mărășești și Oituz, în
care mașina de război nemțească a
fost dată peste cap de bărbăția și eroismul sacrificial al soldaților și ofițerilor noștri.
Cu toate astea, prinsă
între două focuri (Puterile Centrale și Rusia bolșevizată), pe data de 9 decembrie 1917, adică patru zile după pacea de la
Brest-Litovsk dintre ruși și nemți, România la rândul ei semnează armistițiul cu
Germania, pentru ca după mai multe luni de negocieri, conservatorul Alexandru
Marghiloman să semneze la București tratatul de
pace din 7 mai 1918. Dar cum acesta n-a fost ratificat de rege (motiv
suplimentar de respect pentru suveran!), potrivit Constituției României, respectivul tratat n-a avut un caracter legal.
Vasăzică, n-a fost
ratificat și, ca atare, n-a avut un caracter legal-constituțional, dar cu toate astea „ne-a îngreunat foarte mult sarcina la
negocierile generale de pace care vor începe la castelul Versailles de lângă
Paris” (Neagu Djuvara). Și iată de ce. Dincolo de
insinuările că „Franța și Marea
Britanie n-au mai vrut să-și respecte semnătura dată în
1916, înainte de intrarea în război”, ni se imputa faptul juridic că „noi nu respectaserăm înțelegerea din august 1916,
care prevedea clar interzicerea de a încheia o pace separată, ceea ce noi am
făcut” (Djuvara)! Punând în paralel atitudinea dârză a Serbiei, care – ocupată integral în 1915 – totuși, n-a încheiat pace separată, ci – dimpotrivă - și-a retras armata prin Albania până la Marea Adriatică, unde a fost
îmbarcată pe nave britanice și franțuzești, cu destinația
frontul din Salonic, aliații au considerat că situația României din noiembrie 1917 (aproape toată țara ocupată de inamic), n-a fost un motiv atât de întemeiat, încât să
justifice capitularea noastră.
De unde și inerenta situație dificilă a delegației noastre la tratativele de pace, precum și
eforturile depuse de ea pentru convingerea aliaților de
necesitatea respectării întocmai a clauzelor acordului din august 1916. La
toate astea s-a adăugat o mai veche dispută româno-sârbă privind Banatul
(românii primesc două treimi – județele Caraș-Severin și Timiș, iar sârbii,
sprijiniți de francezi, încorporează Torontalul, partea de
apus a Banatului), precum și reticențele românilor vizavi de propunerile privind garantarea drepturilor minorităților, motiv pentru care Ionel Brătianu părăsește
conferința, lăsând altor partide sarcina să termine
negocierile.
Nota 2: Tot atunci exista la noi o mână de oameni
politici, în frunte cu regina Maria și Take
Ionescu, care insistau ca România să nu cedeze, ci, la o adică, să-și retragă armata (aproape intactă și cu un moral
ridicat după formidabilele victorii obținute în ultimele
bătălii cu nemții) în Rusia cuprinsă de febra bolșevismului leninist. Nu era un plan nebunesc, ne asigură Djuvara,
dimpotrivă, poate că în acest mod „am fi influențat
chiar viitorul război civil dintre albi și roșii, din Rusia, în favoarea albilor”. Pe de altă parte, pacea de la București fusese încheiată taman în perioada când americanii intrau în război de
partea Antantei (ca să vezi renghiurile pe care destinul istoric le joacă unor
popoare!), soarta războiului întorcându-se decisiv și definitiv în favoarea aliaților
occidentali doar la câteva săptămâni după neinspirata ei parafare. De reținut că prin providențialul ajutor al generalului
Henri Berthelot, marele și statornicul prieten al
românilor, armata noastră va fi din nou alături de aliați pe ultima turnantă a primei conflagrații
mondiale: Austro-Ungaria capitulează pe 3 noiembrie 1918, iar Germania pe 11
noiembrie.
Cu toate fricțiunile politice și diplomatice postbelice de care
aminteam mai sus, neștiute și – ca atare – neimportante pentru românul de rând, anul 1918 constituie
pentru România modernă anul său referențial. Da, căci
el încoronează „lupta seculară a poporului român pentru a trăi în cadrele unuia
și aceluiași stat” (I.
Scurtu), grație unui cumul de factori: conjunctura internațională favorabilă creată de primul război mondial, eroismul soldaților români pe câmpurile de luptă, intuiția,
perseverența și eforturile
depuse în principal de regele Ferdinand, regina Maria, Ionel I.C. Brătianu și Take Ionescu întru realizarea celui mai de preț ideal al românilor de pretutindeni, în veci neuitatul ajutor primit de
români de la generalul Henri Berthelot și geograful
francez Robert Ficheux, așa încât – prin hotărârile
adoptate de adunările plebiscitare de la Chișinău (9
aprilie 1918), Cernăuți (28 noiembrie) și Alba Iulia (1 decembrie) – Basarabia, Bucovina și Ardealul se unesc cu patria mamă.
Mergând pe calea celor
mai mărețe evenimente din istoria României, regele și autoritățile centrale reintră pe 1 decembrie 1918 în București, fiind primiți cu mult entuziasm de populație, pentru ca pe 15 octombrie 1922, după serviciul religios desfășurat în recent construita catedrală din Alba Iulia, numită și „catedrala încoronării”, Ferdinand să-și pună
pe cap vechea coroană de oțel a înaintașului, căreia i s-au adăugat însemnele Basarabiei, Bucovinei și Transilvaniei, astfel intrând în loja de onoare a istoriei noastre cu
formidabilul cognomen de „întregitor” – Ferdinand I Întregitorul!
Din motive pur
politicianiste, încoronarea fiind considerată de opoziție o simplă „demonstrație de partid”, conducătorii
Partidului Național și ai
Partidului Țărănesc nu au participat nici la festivitățile din Alba Iulia și nici la spectacolul din ziua
următoare de la Arcul de Triumf al Bucureștiului, unde
au fost prezente oficialități din Franța, Italia, Spania, Cehoslovacia, Grecia, Iugoslavia, Marea Britanie,
Olanda, Norvegia, Danemarca, Belgia, Portugalia și
Japonia (dovadă cât se poate de limpede că statul național unitar român se bucura de o largă recunoaștere internațională!), fapt care l-a mâhnit atât de mult pe
rege, încât niciodată n-a uitat afrontul liderilor celor două partide.
b)
Cu Constituția din 1923 lucrurile stau în felul următor:
Întrucât a acceptat să se încoroneze în perioada Guvernului Ionel I.C. Brătianu,
Ferdinand învedera prin asta că-i hotărât să mențină
Partidul Național-Liberal la putere, că nu-i dispus să țină cont de opinia partidelor din opoziție și că „rotativa guvernamentală” nu era la fel de sârguincioasă și eficientă ca în lunga domnie a lui Carol I. Încurajați de atitudinea proliberală a regelui, guvernanții au decis să pună în dezbaterea corpurilor legiuitoare proiectul noii
Constituții. Sigur, lucrul acesta a generat discuții, iar opoziția a organizat adunări de protest, în care i se
cere suveranului să demită imediat guvernul liberal.
Proiectul Constituției a fost aprobat de Adunarea Deputaților pe 26
martie 1923 și de Senat pe 27 martie, apoi în ziua următoare
(28 martie), Guvernul înaintează regelui raportul pentru sancționarea noii Constituții. Degeaba Partidul Național și Partidul Țărănesc au
adresat suveranului, în aceeași zi, „un ultim apel” de a nu-și pune semnătura pe Constituția liberală,
văzută de ei drept „o emanație a concepției absolutiste a puterii executive”, pentru că Ferdinand semnează decretul
de promulgare, care apare în „Monitorul Oficial” pe data de 29 martie 1923.
Potrivit noii Constituții, „puterile suveranului rămâneau cele din 1866”, ceea ce însemna menținerea și garantarea formei de guvernământ
monarhic-constituțională.
În deplin acord cu
Proclamația din 5 aprilie 1917, în fața României întregite se ridicau cele două probleme fundamentale de
organizare, consolidare și propășire: împroprietărirea și votul universal. Adevărul este
că o nouă reformă era obligatorie. Din următoarele motive: 1)Promisiunea făcută
de rege soldaților-țărani, iar
prin aceasta țării întregi; 2)Împroprietărirea din vremea lui
Cuza Vodă dovedindu-se neîndestulătoare, „s-a procedat la o nouă expropriere a
marilor latifundii, iar pământul expropriat a fost împărțit țăranilor” (P.P. Panaitescu); 3)Formarea unei
puternice baze economice țărănești prin desființarea marii proprietăți din România și înlocuirea ei cu mica și mijlocia proprietate.
Și iată dovada oferită de Giurești: La începutul veacului 20, adică în preajma răscoalei din 1907, „în timp
ce 4171 de proprietăți mari însumau 3.787.192
hectare, 1.015.302 țărani stăpâneau numai 3.319.695
hectare, acestora din urmă revenindu-le așadar trei
hectare de cap”, ceea ce, firește, reprezenta
o monstruoasă disproporție – „peste un milion de țărani stăpâneau mai puțin pământ decât câteva mii de proprietari mari”.
Și încă în
România, scrie N. Djuvara, lucrurile nu stăteau așa de
prost la acest capitol ca în restul Europei răsăritene (Rusia, Polonia, Ungaria):
la noi cele mai întinse moșii aveau în jur de 10.000
hectare, pe când contele Mihály Károly, în 1919 președintele provizoriu al unei republici maghiare socializante (sic!), poseda
mai bine de 100.000 hectare!
Votul universal, cea de-a doua reformă (și tot
în folosul țărănimii), desființează
colegiile, „pune alegerea membrilor parlamentului în mâinile țărănimii, și astfel România devine un stat țărănesc” (Panaitescu), iar Ferdinand se alege cu calificativul de „rege al țăranilor”.
c) Cum arătam mai sus, prin actul politic din 4 ianuarie 1926, Carol (fiul
cel mai mare al lui Ferdinand) este înlăturat de la domnie, fiind desemnat ca
succesor nevârstnicul său fiu Mihai (născut pe 23 octombrie 1921, din căsătoria
oficiată pe 10 martie 1921 între prințul Carol și principesa Elena, fiica regelui Constantin al Greciei). În paranteză fie
spus, toți liderii partidelor politice au refuzat să
participe la botezul principelui Mihai, deoarece – se învinețeau ei de furie – regele Ferdinand îl chemase pe Ionel Brătianu la
guvernare, cu toate că liberalii aveau doar șapte
deputați din cei 368, așa încât
Coroana a ajuns „vasala Brătienilor”!
De altminteri, foarte atașat de valorosul președinte al liberalilor, regele nu numai că nu se arăta deranjat de bârfele
în care Brătienii erau văzuți/judecați/invidiați ca a doua dinastie a României („Nu văd nimic rău
în aceasta”, răspundea el „binevoitorilor”), ba chiar îi mărturisește lui Ioan Lupaș într-o discuție particulară: „Prefer să cad cu Brătianu, dacă ar fi să se întâmple, căci
este singurul în care am încredere”...
Fire pătimașă și
nestatornică, fapt cu prisosință ilustrat de
scandaloasa aventură cu Ioana Maria Valentiana (Zizi) Lambrino, din care se naște Mircea Grigore (fiu recunoscut de prinț) și apoi (în anul 1925) de înhăitarea lui la Paris cu Elena Lupescu, Carol îi
trimite regescului său părinte scrisoarea din 12 decembrie 1925, în care îi
face cunoscut că renunță în mod irevocabil la calitatea
de moștenitor al tronului. Ceea ce nu l-a împiedicat
nicicât mai târziu să susțină că s-au făcut presiuni
asupra lui ca să renunțe la o moștenire ce i se cuvine, iar în anul 1930, cu sprijinul țărăniștilor (acțiune
justificabilă din perspectiva acerbelor dispute politice dintre liberali și național-țărăniști, precum și de faptul că actul din 4 ianuarie 1926 consolida
pozițiile Partidului Național-Liberal
după eliminarea omului care se opunea tendințelor
ionelbrătiene de a subordona monarhia), să revină în țară, să-și detroneze fiul și,
pentru o foarte tensionată perioadă de 10 ani, să devină Carol al II-lea,
regele fără scrupule al românilor.
Sighetu Marmației, George PETROVAI
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu