Nr. 81 din 19 aprilie 2019
Astăzi, 19 aprilie 2019, la sediul Ministerului
Afacerilor Interne a avut loc Ședința de evaluare a activității pe anul 2018,
în prezența conducerii MAI, a șefilor direcțiilor și ai inspectoratelor
generale.
Redăm, în continuare, mesajul ministrului
afacerilor interne, Carmen Dan:
“În primul rând vreau să îi
salut pe colegii din teritoriu. Mulțumesc și presei fiindcă este alături de noi
la prezentarea activității ministerului pentru anul 2018. Așa cum spuneam de
fiecare dată când ne-am întâlnit și când am analizat activitatea fiecărei
structuri a ministerului, momentul de bilanț este acela când trecem în revistă
și lucrurile bune pe care le-am făcut și contabilizăm dacă ne-am atins
obiectivele, dar este și un moment în care recunoaștem și ce nu am făcut, în
așa fel încât să putem fi în continuare determinați în atingerea obiectivelor
pe care ni le-am propus.
Ultima structură a MAI care
și-a prezentat bilanțul a fost Poliția Română, iar asta s-a întâmplat pe 25
martie a.c.
De curând am finalizat întregul
material privind activitatea în ansamblu a Ministerului Afacerilor Interne, așa
că am dorit să ne întâlnim astăzi, în această formulă și nu într-una festivă,
așa cum poate erați obișnuiți, pentru a cunoaște toți elementele centrale ale
anului 2018 și prioritățile anului 2019.
Vă informez că forma completă a
evaluării activității Ministerului Afacerilor Interne a fost transmisă tuturor
beneficiarilor prevăzuți de lege, inclusiv către CSAT.
Așadar, putem spune că anul
2018 a fost unul extrem de complex, un an marcat de provocări, de schimbări și
un an în care am făcut pași înainte pentru rezolvarea problemelor cu care acest
minister se confruntă de ceva timp și care au efect direct asupra siguranței
cetățenilor.
Uneori am reușit, în alte
cazuri mai avem de muncă.
Am constatat că unele
schimbări, oricât de benefice ar fi, se pot lovi de rezistență din partea
unora. Asta nu înseamnă că trebuie să renunțăm la proiectele inițiate în 2017
și anume: reducerea deficitului de personal, investițiile logistice sau
achiziția de echipamente de protecție.
Eu nu voi renunța și sunt
convinsă că am sprijinul tuturor oamenilor de bună-credință în acest demers.
În 2018 am avut ca principale
obiective: creșterea gradului de siguranță a cetățenilor, eficientizarea serviciilor
publice, gestionarea situațiilor de urgență, consolidarea parteneriatelor la
nivelul Uniunii Europene în perspectiva preluării Președinției Consiliului UE,
reducerea deficitului de personal și asigurarea resurselor logistice și
financiare pentru buna desfășurare a activităților MAI.
În ceea ce privește primul
obiectiv, al creșterii gradului de
siguranță a cetățeanului, 2018 a fost al șaptelea an consecutiv în care înregistrăm scăderi în ceea ce
privește infracțiunile comise și sesizate.
De asemenea, în ceea ce
privește combaterea infracțiunilor grave săvârșite cu violență, acestea se
situează la un nivel asemănător cu anul anterior, dar aș vrea să precizez, spre
exemplu, că gradul de soluționare al infracțiunilor de omor este de 98,7%.
Mai mult de 70% dintre
infracțiuni au fost constatate în flagrant, ceea ce ne arată că polițiștii și
jandarmii au fost pe străzi la locul și momentul potrivit, acolo unde a fost
nevoie de ei. În context, infracțiunile stradale, inclusiv cele de tâlhărie, au
scăzut în anul 2018 cu peste 12 procente față de anul 2017.
În ceea ce privește siguranța
rutieră, vă pot spune că accidentele grave și decesele rezultate în urma
evenimentelor rutiere au fost mai puține față de 2017, dar numărul vieților
pierdute în accidente rutiere rămâne în continuare mare.
Așa cum am procedat încă de la
începutul mandatului, nu m-am implicat în niciun fel în munca operativă a
structurilor MAI, am încercat însă să aduc în această direcție cât mai multe
fonduri pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă, de echipare, de protecție,
astfel încât oamenii să își poată face cât mai bine treaba.
Iar pentru rezultatele obținute
în creșterea gradului de siguranță a cetățenilor, meritul aparține tuturor
colegilor din structurile de ordine publică.
Solicit în continuare tuturor
angajaților MAI să fie fermi și echidistanți în aplicarea legii, dar și să își
asume cu demnitate și responsabilitate orice consecință a acțiunilor lor.
Și pentru că a venit vorba de
responsabilitate, am să dau un exemplu din zona Direcției de Poliție Rutieră.
S-a spus la un moment dat că șeful direcției ar fi cercetat pentru că subalternii dumnealui au luat permisele de
conducere unor persoane publice sau politicieni.
Vreau să elimin orice confuzie
și să menționez că cercetarea disciplinară despre care s-a vorbit în media, și
care încă nu s-a încheiat, are ca principal obiect scandalul plăcuțelor de
înmatriculare.
Ceea ce i se reproșează
directorului este că a participat la Grupul de lucru pentru siguranță rutieră
care a amendat prevederea Convenției de la Geneva prin care s-a stabilit
posibilitatea folosirii numerelor de înmatriculare alcătuite numai din
combinații de litere, iar atunci când, în România, Poliția Rutieră a trebuit să
ia o decizie corectă cu privire la o asemenea speță, ați văzut ce a ieșit.
Nu mai discut despre faptul că
nu l-a informat de acest aspect pe inspectorul general al Poliției Române
atunci când a fost solicitat să se pronunțe pe acest subiect.
De ce, de mai bine de 6 luni,
nu s-a putut finaliza o cercetare disciplinară? Acesta este un alt subiect care
privește modul total ineficient în care este reglementată această construcție
juridică a răspunderii disciplinare a polițistului.
Concret, avem numeroase
situații în care cercetarea disciplinară este suspendată până la 1 an –
termenul de decădere prevăzut de lege – prin tot felul de tertipuri care pot
indica inclusiv o rea-credință, cum ar fi concediile medicale. Nu e momentul
acum, dar voi face vorbire mai pe larg pe acest subiect cu o ocazie viitoare,
dar, totodată, îi anunț de pe acum pe bolnavii închipuiți că am pregătit un set
de măsuri pentru a rezolva și această problemă! Și am să vă mai dau un exemplu.
Suntem în aceeași situație și în ceea ce îl privește pe chestorul de poliție
Voicu. În curând se va împlini pe procedură, termenul de un an, ceea ce va
conduce la imposibilitatea aplicării vreunei sancțiuni pentru modul defectuos
în care a gestionat situația pedofilului.
În
ceea ce privește situația de la frontiera de stat,
eforturile au fost concentrate pe combaterea migrației ilegale și a
criminalității transfrontaliere, dar și pe fluidizarea tranzitului vehiculelor
și a persoanelor prin punctele de trecere a frontierei, pentru reducerea
timpului de așteptare.
În privința combaterii
contrabandei cu tutun, în anul trecut au fost reținute, în vederea confiscării,
peste 4,7 milioane de pachete cu ţigări cu o valoare de peste 41 de milioane de
lei și au fost identificate şi destructurate 18 grupuri organizate, formate din
peste 160 de persoane.
În
2018 au fost peste 33.000 de misiuni de asigurare a ordinii publice la
evenimente și peste 20.000 de intervenții în sprijinul cetățenilor, fiind
constatate aproximativ 15.000 de infracțiuni.
În majoritatea lor, aceste
manifestări publice s-au desfășurat fără incidente, cu o singură excepție care
a și marcat activitatea Jandarmeriei de anul trecut: protestul din data de 10
august.
Faptul că celelalte
acțiuni de protest, și dinainte și de după 10 august, s-au desfășurat fără incidente este dovada
că NU Jandarmeria a premeditat
acțiunile violente.
La aceste
manifestări la care protestatarii pașnici au înțeles să se disocieze de
acțiunile celor agresivi, jandarmii au gestionat foarte bine situația, având
intervenții punctuale pentru îndepărtarea și sancționarea celor care produceau
și incitau la acte de violență.
Unii consideră, indiferent de
argumentele prezentate, că intervenția jandarmeriei a fost abuzivă și nimic nu
le va schimba percepția.
Eu pot accepta că au fost și
acțiuni punctuale, ale unor jandarmi care au acționat disproporționat. Sunt și
imagini în acest sens și nimeni nu le poate nega.
Cred însă că fiecare trebuie să
răspundă pentru faptele sale și că nu trebuie să stigmatizăm o întreagă
instituție pentru asta.
Mai cred că adevărul va fi
stabilit, potrivit legii, de judecători în urma investigațiilor pe care le fac
procurorii și nu pot fi de acord cu condamnarea publică a unor oameni și
instituții doar de dragul discursului politic.
Despre acest
subiect s-a vorbit mult, chiar și acum, la mai bine de 8 luni de la momentul 10
august, încă este în actualitate. Unii oameni au trecut prin
propriul filtru ceea ce s-a întâmplat atunci, dovadă că jandarmeria este pe
locul 3 în topul instituțiilor în care românii au încredere, după armată și
biserică, conform sondajelor. Și nu mă refer la sondaje comandate de MAI sau de
către Jandarmerie! Nu ne ocupăm cu așa ceva!
Și profit de ocazie să mai
clarific un aspect care a stârnit și el multe discuții în spațiul public. Cel
al declasificării unor documente.
În urma solicitării Parchetului
General adresate direct Aparatului Central al MAI de a declasifica 8 documente
cu referire la acțiunea din 10 august 2018, a fost constituită o Comisie,
potrivit Hotărârii nr. 585 din 13 iunie 2002 pentru aprobarea Standardelor
naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate în România, pentru a analiza
oportunitatea declasificării acestora.
În urma acestei analize,
comisia a decis că un singur document nu poate fi declasificat, deoarece
reprezenta o sinteză a unui document al unei alte instituții din sistemul de
apărare, ordine publică și siguranță națională, care nu și-a dat acordul cu
privire la declasificarea acestuia.
Celelalte 7 documente au fost
declasificate total sau parțial, adică în proporție de peste 90%. Au rămas mai
puțin de 2 file clasificate, din totalul de 25, cât reprezentau însumat aceste
documente.
Repet, este vorba de solicitările adresate direct ministerului, eu neavând cunoștință, și nici nu este normal să am, căror altor
structuri din MAI sau din afara lui, li s-au mai făcut diverse solicitări de
către Parchet.
O ultimă informație pe acest subiect – Datele pentru care s-a
păstrat caracterul clasificat proveneau de la alte structuri sau instituții
care nu și-au dat acordul pentru declasificare.
Toate documentele declasificate
total sau parțial au fost înaintate unității de parchet din data de 31 ianuarie
și constituie probe în dosar.
Îi invit pe toți cei interesați
de aceste documente să le solicite Parchetului, pentru că doar procurorii pot
stabilii dacă probele din dosar pot fi făcute publice sau nu.
Din acest moment orice demers
din partea Parchetului, în sensul că MAI nu a declasificat documentele și de
aceea nu se poate finaliza ancheta îl voi considera susceptibil de neadevăr!
Așa cum am mai declarat și în alte rânduri, instituția pe care o reprezint este
prima interesată de lămurirea aspectelor legate de 10 august. Cu atât mai mult,
Jandarmeria Română, față de care s-au inițiat adevărate campanii de denigrare
și s-a pus o presiune în plus în tot acest timp.
Mi s-a adresat de nenumărate
ori întrebarea – ce se mai întâmplă cu dosarul 10 august? Vreau să înțeleagă
toată lumea că nu ministerul de interne trebuie să răspundă la această
întrebare, ci Parchetul Militar.
Ministerul de Interne s-a
achitat de toate responsabilitățile pentru ca acest dosar să se finalizeze.
Recomand Parchetului General să caute vinovății pe baza probelor și nu scuze!
Schimbând
registrul, sunt convinsă că știți faptul că o componentă esențială a
activității Ministerului Afacerilor Interne este reprezentată de salvarea
vieții oamenilor aflați în situații de risc: surprinși de fenomene meteo
periculoase, de incendii sau de dezastre provocate de om, în mod accidental sau
nu.
Astfel, în 2018 structurile MAI
pentru situații de urgență au intervenit la 436.000 de cazuri, reprezentând o
medie de 1.195 de misiuni pe zi, timpul mediu de răspuns fiind de cca 12
minute.
2018 a fost un an în care am
reușit achiziționarea de echipamente și tehnică necesare pentru gestionarea
unor posibile situații de dezastre majore.
Continuăm, și în acest an,
creșterea nivelului de dotare. Printre altele, suntem în derularea procedurii
de achiziționare a 10 elicoptere ușoare și 12 medii și grele. Anul trecut au
demarat procedurile și pentru achiziția unei nave maritime și a 3 fluviale care
vor deservi Dunărea și Delta Dunării. Două nave pentru intervenții CBRN au fost
deja livrate în Constanța și Olt.
Anul acesta ar trebui să avem
finalizate licitațiile, iar începând de anul viitor să începem recepțiile.
De asemenea, am primit
asigurări că în primul semestru al acestui an se va finaliza revizia motoarelor
avionului Cessna.
Acest avion stă de mai bine de
un an și jumătate la sol, dar avem banii necesari și s-a găsit soluția
procedurală optimă, deci nu ar mai fi nici un motiv să nu fie operaționalizat
și folosit, așa cum era destinația, în interesul oamenilor.
Tot în acest domeniu al
situațiilor de urgență, anul trecut au avut loc mai multe exerciții de mare
amploare, cum a fost și SEISM 2018, iar acest tip de acțiuni vor continua și în
2019, așa cum ați văzut și săptămâna trecută.
Toate aceste exerciții aduc cu
sine, oameni mai bine pregătiți și o reacție mai eficientă în intervențiile de
urgență.
O componentă mai puțin
spectaculoasă a activității noastre, dar foarte importantă pentru cetățeni este
cea legată de eliberarea documentelor de
identitate și de călătorie și a celor de înmatriculare a vehiculelor, respectiv
a permiselor de conducere.
2018 a fost anul în care am
reușit să simplificăm procedurile de eliberare a acestor documente, să reducem
din birocrație, să scurtăm timpul de așteptare și să creăm condiții mai bune
pentru persoanele care au nevoie de serviciile publice comunitare.
Am reușit acest lucru prin
operaţionalizarea unor noi sedii, adaptarea programului de lucru prin
introducerea serviciului în schimburi, utilizarea serviciului de curierat al
Poştei Române pentru transmiterea unor documente, suplimentarea numărului de
poliţişti examinatori în cazul permiselor de conducere, reducerea termenului de
eliberare a paşapoartelor simple electronice de la 30 la 15 zile lucrătoare și
extinderea termenului de valabilitate a
paşapoartelor la 10 ani.
Anul trecut au fost emise peste
un 1,7 milioane de pașapoarte pentru cetățenii români, au fost eliberate peste
2 milioane de cărți de identitate, peste 1 milion de permise de conducere și au
fost înmatriculate peste 560.000 de autovehicule.
2018 a fost un an foarte
important în ceea ce privește relațiile
internaționale și afacerile europene pentru Ministerul Afacerilor Interne.
A fost anul pe care l-am
dedicat pregătirii preluării de către România, pentru prima dată, a Președinției
Consiliului Uniunii Europene.
Au avut loc întâlniri cu
președinții și vicepreședinții grupurilor de lucru aflate în coordonare, și nu
puține, precum și cu reprezentanți ai Secretariatului General al Consiliului,
ai Parlamentului European și ai Comisiei Europene, pentru discutarea unor
aspecte organizatorice.
De asemenea, în anul 2018,
România a asigurat Președinția Forumului Salzburg, activitatea concentrându-se
pe domenii prioritare precum: migrația, politica de azil și securitatea
internă.
În același timp, Ministerul
Afacerilor Interne a reprezentat România în misiuni internaționale de menținere
a păcii sub egida ONU, OSCE, UE și NATO. În aceste misiuni au fost angrenați
133 de polițiști și jandarmi.
Anul 2018 s-a remarcat ca unul
al investițiilor din fonduri externe
nerambursabile. La nivelul MAI se află în implementare 225 de proiecte
finanțate din fonduri externe nerambursabile, în valoare de peste 396 de
milioane de euro. Totodată, s-au depus 99 cereri de finanțare, aflate încă în
etapa de evaluare, în valoare de peste 216 milioane de euro.
Din
punct de vedere al resurselor umane, 2018 a fost primul an din
ultimii șase, în care numărul persoanelor încadrate a fost mai mare decât al
celor care au părăsit structurile MAI.
Continuăm politica de reducere
a deficitului de personal și am ajuns de la aproape 25%, cât era deficitul în
anul 2016, la aproximativ 10-15% la începutul acestui an.
Din
punct de vedere financiar și al logisticii, în anul 2018 ne-am
axat pe asigurarea mobilității forțelor de ordine prin achiziția de
autospeciale care au fost repartizate după cum urmează: pentru poliție - 1.642,
pentru jandarmerie - 639, pentru pompieri - 344, pentru poliția de frontieră –
225, iar 204 autospeciale au fost repartizate altor structuri ale Ministerului
Afacerilor Interne.
Am să fac acum câteva precizări
privind salarizarea angajaților ministerului, pentru a avea imaginea de la
momentul decembrie 2016 – când am preluat guvernarea și până în prezent:
-
Salariul
minim net al unui agent de poliție debutant a crescut din decembrie 2016 până
în prezent cu 57%. În cifre reale, de la 1.373 în 2016, la 2.167
în prezent. Acesta este salariul minim – adică pentru un agent la început de
carieră. La acest salariu se adaugă norma de hrană, dreptul de echipament și
diverse sporuri sau indemnizații (ore de noapte, muncă în zile libere etc.)
-
Salariul
minim net al unui subofițer de jandarmi debutant a crescut din decembrie 2016
până în prezent cu 56%. În cifre reale, de la 1.340 în 2016, la
2.097 în prezent. La acest salariu se adaugă norma de hrană, dreptul de
echipament și diverse sporuri sau indemnizații (ore de noapte, muncă în zile
libere etc.)
-
Salariul
minim net al unui ofițer de poliție debutant, din zona operativă, a crescut din
decembrie 2016 până în prezent cu 44%. În cifre reale, de la 1.551 în
2016, la 2.240 în prezent. La acest salariu se adaugă norma de hrană, dreptul
de echipament și diverse sporuri sau indemnizații (ore de noapte, muncă în zile
libere etc.)
-
Salariul
minim net al unui ofițer de jandarmi debutant a crescut din decembrie 2016 până
în prezent cu 54%. În cifre reale, de la 1.459 în decembrie 2016,
la 2.268 în prezent. La acest salariu se adaugă norma de hrană, dreptul de
echipament și diverse sporuri sau indemnizații (ore de noapte, muncă în zile libere
etc.).
Aceste creșteri au făcut ca:
MEDIA
salariului pentru agenții de poliție să crească cu 33%, de la
2.124 în decembrie 2016, la 2.824 în prezent, evident fără norma de hrană,
dreptul de echipament și diverse sporuri sau indemnizații (ore de noapte, muncă
în zile libere etc.).
MEDIA
salariului pentru ofițerii de poliție să crească cu 23%, de la
3.456 în decembrie 2016, la 4.259 în prezent, în acest calcul intrând toți
ofițerii cu funcții de execuție sau de conducere.
Doamnelor
și domnilor,
Evident, așa cum a fost
prezentat și în materialul de bilanț, principalele repere ale acestui an, din
punct de vedere al interesului general, vizează buna organizare a proceselor
electorale, asigurarea securității evenimentelor ocazionate de Președinție și
vizita istorică a Papei în România – ocazie cu care vor exista o serie de
evenimente cu participarea unui număr foarte mare de persoane.
Pe lângă aceste evenimente de
amploare, rămân ca obiective ale anului 2019 continuarea politicii de reducere
a deficitului de personal, continuarea procesului de achiziție de mijloace de
mobilitate pentru structurile operative și achiziția de mijloace de protecție
pentru angajați.
Aceste proiecte prioritare sunt
posibile pentru că MAI a beneficiat de un buget suplimentar celui precedent,
2019 fiind al doilea an consecutiv cu o creștere bugetară de peste 20% față de
anii anteriori.
Toate aspectele care țin de
alocarea acestor resurse financiare importante pentru buna desfășurare a
misiunilor noastre nu s-ar fi întâmplat dacă nu aș fi beneficiat de sprijinul
majorității parlamentare.
Sunt ministru politic și vreau
să mulțumesc astfel, Președintelui partidului, Primului ministru, colegilor din
Guvern și colegilor din Parlament. Președinții Coaliției de Guvernare m-au
sprijinit necondiționat, atât în ceea ce privește alocarea bugetară, cât și în
ceea ce privește susținerea proiectelor legislative care să îmbunătățească
desfășurarea misiunilor noastre.
Guvernul a tratat mereu cu
interes problemele acestui minister. Suntem mereu în lumina reflectoarelor,
prin prisma activităților noastre, dar și cei mai duri critici vor trebui să
recunoască că în acești ani ai guvernării PSD – ALDE în ministerul de interne
s-a dat, nu s-a tăiat!
Iar eu cred cu tărie că acest
minister merită respectul societății, pentru că în centrul interesului nostru
instituțional stă cetățeanul, cu problemele și nevoile lui, acest deziderat
fiind cel în jurul căruia s-a construit Programul de Guvernare.
Pentru că deja suntem în luna
aprilie a acestui an, pe lângă obiectivele interne structurate la finalul
anului trecut, au apărut și priorități noi și sunt câteva repere pe care doresc
să le menționez acum:
O prioritate privește eficientizarea modului în care acționăm în
cazul persoanelor dispărute. Mai exact – am întâlnit în practică diverse
situații în care copii, persoane în vârstă sau unele bolnave, nu s-au mai
întors acasă, s-au pierdut sau pur și simplu au plecat, în mod voluntar, de la
domiciliu. Familiile, evident, că se îngrijorează și raportează la Poliție dispariția.
Aici apare problema.
În perioada în care aproape
fiecare copil sau vârstnic are un telefon mobil, instituțiile statului nu pot
utiliza tehnologiile moderne pentru localizarea unei astfel de persoane
vulnerabile, pentru că, în caz de dispariție, nu se deschide automat un dosar
penal și, neexistând un dosar, nu se pot utiliza mijloacele tehnologice
prevăzute de procedura penală.
Și toate acestea în țara în
care se discută de tot felul de protocoale, mandate sau localizări sau
ascultări pentru orice fel de situații, dar mai puțin pentru atunci când viața
copiilor noștri sau a bunicilor noștri este în pericol.
Așadar, lucrăm la un proiect de
lege prin care să dăm posibilitatea autorităților să folosească aceste mijloace
pentru situațiile de dispariție a acestor persoane vulnerabile pentru care,
orice întârziere în găsirea lor, reprezintă un risc pentru integritate sau
viață.
Proiectul de lege intenționăm
să-l punem luna viitoare în dezbatere publică.
Un alt subiect, care prezintă
deja un anumit interes public, este că în
perioada viitoare vor exista anumite modificări organizatorice la nivelul DGA.
Activitatea DGA are două
componente principale – prevenirea corupției și combaterea acesteia. Consider
că trebuie să existe un echilibru între aceste componente. Susținem prevenția
atunci când demonstrăm că avem capacitatea să combatem.
Am cerut recent directorului
general o proiecție asupra viitorului cadru organizatoric pornind de la 2
constatări pe care le-am avut față de activitatea direcției de anul trecut.
Prima privește faptul că
activitatea DGA pe zona de prevenire s-a concentrat mult prea mult în cu totul
alte zone, altele decât MAI.
Din punctul meu de vedere, nu
cred că am terminat cu corupția din minister, ca să ne prioritizăm activitatea
preventivă în alte domenii ale vieții sociale (în învățământ, în sănătate sau
în administrație).
A doua observație privește zona
operativă, iar cifrele sunt relevante: în 2018 DGA a efectuat cercetări cu
privire la aproape 1.500 de suspecți, din care numai 174 sunt angajați ai MAI.
Adică puțin peste 10%.
Restul de 90% din activități
înseamnă că privește alte domenii, pe bază de delegare de la Parchet.
Pot să înțeleg mecanismul
delegării din partea Parchetului, dar nu trebuie să uităm că această unitate
s-a înființat, în primul rând, pentru a gestiona problemele din MAI. Atât timp
cât în minister mai există probleme de integritate, nu putem să ignorăm sensul
pentru care s-a înființat această structură.
Vă anunț sincer că mă gândesc
să intervin legislativ pentru a readuce activitatea DGA la zona de competență
pentru care a fost înființată această unitate.
MAI are nevoie de o astfel de
structură de integritate și nu de un alt
Parchet!
Tot anul acesta, am solicitat o abordare mult mai aplicată a
politicilor de prevenire pe care le dezvoltă Agenția Națională Antidrog.
Constatările din rapoartele
anuale sunt îngrijorătoare, dacă privim către scăderea vârstei celor care
consumă droguri. Iar acestei tendințe nu mai putem să răspundem doar cu
campanii care constau în distribuire de pliante!
Așadar, am solicitat ca într-un
termen scurt să avem o nouă viziune asupra modului în care Agenția își va
desfășura acțiunile preventive.
Am cerut acest lucru noii
conduceri, pentru că, dragii mei, în ministerul de interne, nimic nu se obține
ușor – ne-a luat aproape 2 ani să înlăturăm un management defectuos la Agenția
Națională Antidrog.
O altă temă care a intrat în
atenția noastră este cea referitoare la doctorate.
În contextul demarării
procesului de evaluare a lucrărilor de doctorat de la Academia de Poliție, am
considerat că impunerea unor norme de integritate față de angajații care
primesc acest spor nu se poate limita numai la cei care și-au obținut
doctoratele în Academia de Poliție.
În acest sens, am inițiat
modificarea ordinului de ministru prin care ne vom asigura că toți cei peste
500 de angajați care dețin titlul de doctor și care primesc sporul de doctorat
respectă condiția prevăzută de legea 153/2017 și anume, că își desfășoară
activitatea în domeniul pentru care dețin respectivul titlu.
Cu alte cuvinte, nu cred că e
normal ca un polițist care lucrează în zona operativă și are titlu de doctor în
mecanică, de exemplu, să beneficieze de acel spor de doctorat plătit de MAI.
Mi se pare corect ca instituția
să plătească sporul de doctorat dacă studiile respectivului angajat pot fi
valorificate în munca pe care acesta o prestează pentru instituție.
Cu toții ne dorim angajați
calificați și bine pregătiți, iar această supra-calificare în domeniul de
activitate înțelegem că trebuie retribuită. Angajatorul nu poate plăti însă
faptul că un angajat își finalizează doctoratul într-un domeniu care nu are
nicio legătură cu activitatea pe care el o prestează.
Și ca să aveți dimensiunea
completă, trebuie precizat că MAI plătește în prezent pentru sporurile de
doctorate peste 550.000 de lei lunar.
Personal aș prefera să folosim
anual o sumă cu cel puțin tot atâtea cifre pentru reabilitarea, construcția sau
renovarea unor spații adecvate muncii noastre.
Activitatea MAI este una extrem
de complexă și desfășurată în beneficiul cetățenilor.
Am realizat sinteza pe care
v-am prezentat-o până acum tocmai pentru a vă reaminti cât de important este
rolul acestui minister în cadrul arhitecturii statului român, dar și
dimensiunea europeană pe care o gestionează.
Dincolo de buget, logistică și
alte aspecte ale activității noastre vreau să subliniez că cea mai importantă
resursă pe care o are Ministerul Afacerilor Interne sunt oamenii!
De aceea, îmi permit să fac
apel la dumneavoastră acum, să respectăm oamenii din Ministerul Afacerilor
Interne și să îi sprijinim în activitatea lor așa cum putem fiecare.
Înainte de a încheia, având în
vedere că suntem aici toți factorii de decizie de la nivel național și
teritorial, vă solicit foarte mare atenție în aplicarea măsurilor prevăzute în
Planul aprobat la nivelul MAI pentru Paște și 1 Mai.
Cu toții ne dorim să prevenim
incidentele grave, astfel încât românii să poate petrece acest timp liber în
siguranță.
Pe acest subiect voi solicita
inspectorilor generali ai Poliției, Jandarmeriei, Poliției de Frontieră și
Pompierilor să aibă câteva intervenții punctuale.
(…………………………………)
De asemenea, e important de
menționat că pe 27 aprilie începe și campania pentru alegerile
europarlamentare, care, cel mai probabil, se va dubla de un referendum.
Îl invit pe secretarul de stat
pentru relația cu Instituțiile Prefectului să prezinte succint stadiul
procesului organizatoric. (…………………………………)
În final, pentru cei care
sărbătoresc Paștele duminică le urez Sărbători liniștite, iar celor care își
serbează ziua de Florii, le spun un călduros La mulți ani! Vă mulțumesc tuturor pentru atenție!”
DIRECȚIA INFORMARE ȘI RELAȚII
PUBLICE
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu