Constiinta ortodoxa se intreaba: a instiuit insusi Domnul
nostru Iisus Hristos Duminica - Ziua Învierii Sale, ca zi de sarbatoare a
Bisericii?! La aceasta, Sfanta Scriptura ne indreptateste sa spunem: da.
Si iata temeiul. Dumnezeu incheie prin Fiul Sau facut Om -
Mantuitorul nostru Iisus Hristos, Noul Sau Legamant. Incheie, cum spune
Apostolul Pavel, un "testament mai bun", "un testament nou"
(Evrei VIII, 6-8). Iisus Hristos, Arhiereu al Noului Testament, "Slujitor
altarului si cortului celui adevarat, pe care l-a infipt Dumnezeu si nu
omul" (Evrei VIII, 2), intemeiaza Legea cea Noua, in propria Sa jertfa. La
Cina cea de Taina, savarsita in ajunul jertfei de pe cruce, pentru ca in ea, in
Cruce, isi are izvorul, Mantuitorul luand painea, multumind, a frant si le-a
dat ucenicilor zicand: "Luati, mancati acesta este trupul Meu care se da
pentru voi; aceasta sa faceti spre pomenirea Mea. Asemenea si paharul, dupa ce
au cinat, zicand: "Acest pahar este legea cea noua, intru sangele Meu,
care se varsa pentru voi" (Luca XXII, 19-20). Legea de pe Sinai, incheiata
prin jertfa, prin "sangele Legamantului" (Iesire XXIV, 8), cuprindea
intreg asezamantul religios al Vechiului Testament. Si Noul Legamant incheiat
in sangele lui Hristos, cuprinde intregul sau asezamant spiritual. Se intelege,
in acest asezamant intra si sarbatoarea, timpul sau ziua de pomenire, de
actualizare continua a Legamantului. Caci timpul este, cum s-a aratat, solidar
cu faptul, cu evenimentul revelat. Iar Mantuitorul incheind Legamantul Sau, a
poruncit in acest scop: "Faceti aceasta intru pomenirea Mea".
Pomenirea - anamneza
Domnului - a jertfei si invierii Sale, este cum se stie, identica cu
"frangerea painii" (Luca XXII, 19; Fapte II, 42; XX, 7) cultul
central al Noului Testament, numit si Dumnezeiasca Euharistie, Liturghie. Or,
e fapt atestat in Noul Testament, ca ziua in care Biserica, de la inceput, a
praznuit pomenirea Domnului este ziua intai a saptamanii, adica Duminica.
Aceasta data este consemnata in termeni clari, indeosebi in "Faptele
Sfintilor Apostoli", unde citim: "In ziua intai a saptamanii,
adunandu-ne noi sa frangem painea, Pavel, care avea de gand sa plece a doua zi,
a inceput sa le vorbeasca si a prelungit cuvantul lui pana la miezul noptii"
(XX, 7). Deci, pomenirea jertfei Domnului s-a savarsit de la inceput Duminica,
si astfel, aceasta zi, intaia a saptamanii, sau a opta, devine ziua,
"semnul" Noului Legamant.
Desigur,
"pomenirea" Domnului cuprinde deodata: Cina cea de Taina, Jertfa Sa
de pe cruce, invierea Sa. De aceea, crestinii din Biserica primara praznuiau,
intr-un ciclu firesc: Pastile crucii si Pastile invierii. Cum se cunoaste, Cina
cea de Taina s-a savarsit in seara premergatoare jertfei de pe cruce; si in
cultul divin sarbatoarea incepe totdeauna in ajun, ca o pregatire a
evenimentului, ca un mers spre el. Cina a avut loc deci, in seara zilei de joi
13 Nisan. Vineri 14 Nisan Domnul s-a jertfit pe cruce, iar in seara acelei
zile, cand incepea Pastile iudeilor, Domnul a fost asezat in mormant. Sambata
- ziua a saptea a saptaminii, atunci era si Pastile iudeilor - trupul Domnului
s-a odihnit in mormant. Duminica ziua intai a saptamanii, la inceputul ei,
Domnul a inviat (Matei XXVIII, 1; Marcu XVI, 9; Luca XXIV, 1). Aceste fapte
mantuitoare, Cina, jertfa, culminad cu invierea Domnului, constituie impeuna,
fiinta insasi a Noului Legamint si sarbatoarea crestina. Desigur intreaga viata
Mantuitorului, incepand cu intruparea, intemeiaza Noul Testament; dar totul se
condenseaza indeosebi in acest eveniment central, al jertfei si invierii Sale.
S-a observat ca
sambata, Domnul s-a odihnit in mormant. Pentru crestini, aceasta
"odihna" a Domnului semnifica incheierea "odihnei"
prevazuta de Vechiul Legamant. Asa o si talmaceste Biserica Ortodoxa in
randuiala slujbei din Sambata Mare: "Ziua de astazi mai inainte o a
inchipuit cu taina, marele Moisi, zicand: si a binecuvantat Dumnezeu ziua a
saptea! Ca aceasta este Sambata cea binecuvantata aceasta este ziua odihnei
intru care s-a odihnit de toate lucrurile Sale Unul nascut, Fiul lui Dumnezeu
prin randuiala mortii dupa trup, odihnindu-se. Si la ce era iarasi
intorcandu-se prin inviere, ne-a daruit noua viata vesnica, ca un Singur bun si
iubitor de oameni". Cinstind Domnul, prin odihna Sa, astfel sambata, si
Biserica praznuieste totdeauna in aceasta zi, pomenirea celor adormiti
"intru nadejdea invierii si a vietii de veci".
Dar intrucat, in
Hristos, jertfa, moartea si invierea Sa, una fac, se intelege ca
"odihna" Domnului din ziua a saptea se deschide si se finalizeaza in
ziua a opta, a invierii. Nu odihna in mormant a Domnului este momentul
culminant al mantuirii, nici nu poate fi, ci invierea. Mai profund vorbind,
invierea este si adevarata odihna.
In acest sens
vorbeste si Sfantul Pavel despre "odihna", despre "o alta zi de
odihna" pe care o aduce Arhiereul Hristos: "Dumnezeu hotaraste din
nou o zi, invata Apostolul, astazi rostind prin gura iui David dupa atata
vreme, precum s-a zis mai sus: daca veti auzi astazi glasul Lui, nu invartosati
inimile voastre. Caci daca Iosua i-ar fi odihnit, Dumnezeu n-ar mai fi vorbit,
dupa acestea, de o alta zi de odihna. Drept aceea s-a lasat alta sarbatoare de
odihna poporului lui Dumnezeu. Sa ne silim deci, ca sa intram in acea odihna,
ca nimeni sa nu cada in aceeasi pilda a neascultarii" (Evrei IV, 7-11). Se
intelege ca odihna de care vorbeste aici Sfantul Pavel, este odihna deplina pe
care o da invierea Domnului. La aceasta se refera si Sfantul Evanghelist Ioan,
cand in Descoperirea sa, scrie: "Fericiti cei morti, cei care de acum mor
intru Domnul! Da, graieste Duhul, odihneasca-se de ostenelile lor, caci faptele
lor vin cu ei" (Apoc. XIV, 13). In acest duh a inteles-o si Biserica.
Sfantul Ioan Hrisostom, talcuind pe Sfantul Apostol Pavel, vorbeste de trei
odihne: "intaia, aceea a Sambetei, in care Dumnezeu a incetat cu lucrurile
Sale; a doua, aceea a Palestinei, in care intrand Iudeii, trebuiau sa se
odihneasca de ostenelile cele multe; si a treia, acea adevarata odihna,
imparatia cerurilor, in care cei ce vor castiga-o, se vor bucura intr-adevar de
ostenelile lor".
Aceasta este odihna
lui Hristos, si pe care Domnul o impartasea inca din petrecerea Sa
pamanteasca. Era odihna anticipata a imparatiei, cand Mantuitorul rostea:
"Veniti la Mine toti cei osteniti si impovarati si Eu va voi odihni"
(Matei XI, 28). Era odihna eliberarii de sclavia celui rau prin Hristos, Care
putea spune: "Daca Eu, cu degetul lui Dumnezeu scot pe demoni, iata a
ajuns la voi imparatia lui Dumnezeu" (Luca XI, 20). Era si este
"odihna" acelui nou "astazi", pe care-l proclama Sfantul
Pavel (Evrei IV, 7); acel "astazi" etern din Rugaciunea domneasca:
"Painea noastra cea spre fiinta, da ne-o noua astazi"; ca si acel
fagaduit de Domnul rastignitului cait - cand ii zice: "Astazi vei fi cu
Mine in rai" (Luca XXIII, 43). Este "astazi" al odihnei depline,
al invierii. Primei creatii i-a urmat moartea, celei de a doua, prin jertfa
Fiului lui Dumnezeu facut Om, i-a urmat invierea si viata, prin care si noi
devenim vii.
Trebuie observat si
marturisit ca invierea si ziua cand a avut loc acest fapt unic, adica,
"intaia a saptamanii", a fost praznuita ca zi de sarbatoare, ca semn
al Noului Legamant Testament, din momentul insusi al evenimentului. Din acel
moment a luat, fiinta in constiinta ucenicilor realitatea radical noua a
invierii, mutatia intr-o innoire a creatiei. Si asa cum sabatul a fost
instituit dupa Pastile Vechiului Testament si in legatura cu aceasta
sarbatoare, tot astfel Pastile Noului Testament instituie Duminica. Pentru
aceea nicaieri, in Noul Testament, dupa inviere, nu se mai vorbeste de
"tinerea" sambetei. Apostolii intrau uneori in zi de Sabat in
sinagogi, dar numai pentru ca aflau atunci loc si prilej de propovaduire a
Evangheliei (Fapte XIII, 5, 14, 44; XIV, 13; XVII, 2 s.a.).
Ziua lor, a
Apostolilor si a Bisericii, ziua de cult, de sarbatoare, de intilnire cu
Hristos Cel inviat, va fi aceea a invierii. Domnul insusi o instituie ca atare.
In aceasta zi, dis-de-dimineata ca intr-un nou inceput, Domnul se arata mai intai
Maicii Sale, dupa aceea Mariei Magdalena, femeilor mironosite, lui Simon Petru.
Ii insoteste apoi pe Luca si Cleopa la Emaus unde le "frange si
impartaseste painea", savarsind astfel Dumnezeiasca Euharistie - in
aceasta zi a invierii. In aceeasi zi se arata si ucenicilor, fara Toma,
impartasindu-le Duhul Sfant, arvuna botezului cu Duhul Sfant, Harul iertarii
pacatelor, Harul apostoliei si al preotiei: "Precum M-a trimis pe Mine
Tatal, va trimit si Eu pe voi. Si zicand aceasta a suflat asupra lor si le-a
zis: luati Duh Sfant." (Ioan XX, 21-22). Astfel, in aceasta zi, Domnul
vine in mijlocul lor, al ucenicilor Sai, acolo unde savarsise Cina cea de Taina
si instituie acum si Taina preotiei lor. Deci, in aceasta zi, intai a
saptamanii au loc: invierea, descoperirea ei, instituirea Tainelor
fundamentale; iar asemenea instituiau si ziua savarsirii lor, ca zi a
Bisericii.
Cele ce urmeaza, nu
fac decat sa confirme. Astfel, intrucat Toma, proniator lipsise de la
intalnirea cu Domnul Cel inviat in ziua invierii, fara a mai da alte
explicatii, spune: "Dupa opt zile, ucenicii Lui erau iarasi inauntru, si
Toma impreuna cu ei. Si a venit Iisus, usile fiind incuiate, si a stat in
mijloc si a zis: "Pace voua" (XX, 26). In mod firesc ne intrebam: de
ce ucenicii erau acum iarasi impreuna cu toti, in aceeasi zi, dupa opt zile-a
opta zi si intaia totodata - in acelasi loc? Nu observam noi cum acea porunca
in Vechiul Testament de "adunare, sfanta" si "odihna" in
ziua intai si a opta la "sarbatoarea corturilor" (Levitic XXIII, 35,
36, 39), ucenicii o traiau acum in noua revelatie? Ziua invierii devenise deja
ziua lor de sarbatoare, de intalnire cu Hristos in noul "cort" al
invierii. O dovada in plus, in acest sens, o constituie faptul ca la Marea
Tiberiadei, unde Mantuitorul se arata iarasi ucenicilor Sai, se aflau impreuna
doar sapte ucenici, si erau la pescuit. Nu se adunasera pentru
"sarbatoare", ci pentru munca obisnuita zilnica.
Iar la Cincizecime,
deci tot in ziua intai a saptamanii, ucenicii erau din nou "toti impreuna
la un loc" (Fapte II, 1). In aceasta zi are loc celalalt eveniment divin
al Noului Testament: Pogorarea Duhului Sfant, prin Care Apostolii "se
imbraca" cu putere de sus (Luca XXIV, 49), "se imbraca", adica
Duhul Sfant care ii "umple" acum cu prezenta Sa, se manifesta si
devine vizibil in ei, ii investeste cu semne evidente ale puterii Sale. Si ei
cu "limba de foc", purced la zidirea "Trupului lui
Hristos", a bisericii, in acea zi s-au si botezat "ca la trei mii de
suflete". In aceasta zi a Pogorarii Sfantului Duh are loc botezul
Bisericii in jertfa si invierea Domnului. Si de aceea in actul divin
extraordinar al acelei zile a Cincizecimii isi are originea si cultul divin al
Bisericii, constituit, cum se cunoaste, din: propovaduirea Evangheliei de catre
Apostoli in comuniunea fraterna, din "frangerea painii" si in
atmosfera de rugaciune (Fapte II, 42). Savarsirea solemna a acestui cult divin
avea loc, cum s-a aratat, in ziua intai a saptamanii (Fapte XX, 7).
Nu mai incape
indoiala ca aceasta adunare repetata a Apostolilor, in ziua intai, incepand din
ziua invierii, apoi a Bisericii, din ziua Cincizecimii si continuu, avea o
consacrare speciala chiardin partea Mantuitorului. De aceea Sfantul Evanghelist
Ioan o va si numi: "Ziua Domnului" (Apoc. I, 10), ziua domneasca, iar
in latina: dies Dominica, Domini dies sau simplu - dominica - de unde in
romaneste: Duminica. De observat ca trecerea de la numirea de "ziua intai
a saptamanii", cum o aflam in Sfintele Evarrghelii si Faptele Apostolilor,
la "ziua Domnului", cum o numeste Sfantul Evanghelist Ioan s-a facut
odata cu raspandirea Bisericii in imperiul roman si trecerea de la numirea
zilelor saptamanii, dupa numerele de ordine, cum era traditia in sistemul
calendaristic al Evreilor (intai zi a saptamanii, a doua zi, a saptea zi), la
numirea dupa corpurile ceresti din sistemul nostru solar (Mercur, Venus, Marte,
Jupiter, Saturn, soarele si luna).
"Ziua Domnului" semnifica deodata si Ziua invierii
Domnului a biruintei Sale asupra mortii, dar eshatologic, si triumful deplin
asupra raului - parusia, invierea tuturor si intalnirea cu Hristos in slava. Si
acest din urma inteles Sfantul Pavel o numeste: "ziua Domnului nostru
Iisus Hristos" (I Cor. I, 20), "Ziua Domnului" (I Tes. V, 2), sau
simplu, "Ziua lui Hristos" (Filip. I, 6, 10; II, 16). Intrucat insa,
in aceasta zi se savarsea cultul divin al Bisericii, "Liturghia
Domnului" (Fapte XIII, 2), era o legatura intre "Liturghia
Domnului" sau "masa Domnului", cum o numeste Sfantul Apostol
Pavel (I Cor. XI, 20) si "Ziua Domnului" eshatologica, a aratarii
Sale in slava. "Masa Domnului" savarsita in "Ziua Domnului"
era deja o impartasire anticipata cu Hristos Cel inviat, si era arvuna si
pregatirea pentru impartasirea deplina din ziua invierii generale, a Parusiei.
Sfantul Pavel insusi ii revela acest inteles: "Caci de cate ori veti manca
aceasta paine si veti bea acest pahar, moartea Domnului vestiti, pana cand va
veni El" (I Cor. XI, 26). Iar Biserica va talcui pregatirea liturgica a
invierii, a Parusiei prin cuvinte ca acestea: "Si ne da noua sa ne
impartasim cu Tine mai cu adevarat in ziua cea neinserata a imparatiei
Tale" (Liturghia Sfantului Hrisostom). Duminica, prin praznuirea zilei
Domnului si prin impartasirea din "masa Domnului" era de la inceput
"un gaj al intrarii in odihna definitiva a lui Dumnezeu". Trebuie sa
mai amintim aici ca tot in ziua aceasta de "cult" a Bisericii se
facea si colecta pentru ajutorarea celor in lipsa, indeosebi pentru cei din
Ierusalim (I Cor. XVI, 1-3).
Instituita astfel de
Mantuitorul Hristos si pazita cu sfintenie de Sfintii Apostoli, Duminica ramane
ziua consacrata a Bisericii. Fata de unii eretici care propovaduiau intoarcerea
la Legea Veche, Sfantul Pavel va invata energic: "Nimeni deci sa nu va
judece pentru mancare sau bautura, sau cu privire la vreo sarbatoare, sau luna
noua, sau la sambata" (Col. II, 16; Gal. IV, 10).
Barbatii numiti
"apostolici", ucenici ai Sfintilor Apostoli vor apara si vor confirma
si ei sarbatoarea Bisericii. Epistola zisa a lui Barnava, scrisa nu mult dupa
anii saptezeci, arata: "De aceea, noi sarbatorim cu bucurie ziua a opta,
dupa sambata, in care si Hristos a inviat si dupa ce s-a aratat, s-a inaltat te
ceruri".
Didahia, sau
invatatura celor doisprezece Apostoli invata, de asemenea: "Cand va
adunati in Duminica Domnului, frangeti painea si multumiti, dupa ce mai intai
v-ati marturisit pacatele voastre, ca jertfa voastra sa fie curata".
Si Sfantul Ignatie
Teoforul (+107) episcop al Antiohiei, in drum spre Roma, spre martiriu, scrie
catre Magnezieni pentru a-i feri de ratacirile acelorasi eretici combatuti si
de Sfantul Pavel: "Asadar, cei care au trait in randuielile cele vechi si
au venit la nadejdea cea noua, sa nu mai tina sambata, ci duminica, in care si
viata noastra a rasarit, prin El (prin Iisus Hristos) si prin moartea
Lui".
La numai cateva zeci
de ani Sfantul Iustin Martirul (+163) arata, de asemenea, in "Apologia
intai" adresata imparatului Antoninus Pius, ca "in asa-zisa zi a
soarelui - adica, Duminica - se face adunarea tuturor celor ce traiesc la
orase sau la sate si se citesc Memoriile Apostolilor sau scrierile profetilor.
Apoi se aduce paine si vin si apa, iar intaistatatorul inalta deopotriva
rugaciuni si multumiri. Si se da fiecaruia sa se impartaseasca din cele ce au
fost consfintite prin Euharistie."
Tot atat de
edificatoare este si marturia scriitorului bisericesc Tertulian (+ 220), care
in scrierea "Despre rugaciune" arata: "Noi insa, precum am
primit, in ziua invierii Domnului, datori suntem sa ne pazim nu numai de neintelegeri,
ci de orice grija (neliniste) si activitate, aminindu-ne si afacerile proprii,
ca sa nu dam vreun prilej diavolului". Toate aceste marturisiri, in
succesiune istorica neintrerupta, atesta fara umbra de indoiala ziua invierii,
Duminica, drept ziua de sarbatoare si de cult a Bisericii.
S-a vorbit mult, din
partea acelor crestini care sustin "Sabatul", despre decretul
imparatului Constantin, cu privire la declararea duminicii ca sarbatoare de
odihna obligatorie, in imperiul roman. Este vorba despre Decretul din 3 martie,
321, prin care imparatul hotaraste ca "toti judecatorii, oraselor si
mestesugarii sa se odihneasca in ziua venerabila a soarelui. De asemenea si
locuitorii de la tara care se ocupa cu cultura campului sa nu piarda ocazia favorabila
oferita in aceasta zi de Pronia divina". Este de la sine inteles ca nu
imparatul instituia duminica, in secolul IV, ca sarbatoare crestina. Dar
Constantin cel Mare care adusese, proniator, pacea Bisericii, legifera acum
prin decret de Stat, ca zi de odihna in intreg imperiul, acea zi pe care
crestinii o tinusera de la inceput. Insasi referirea din decretul imperial la
Pronia divina de care trebuiau sa beneficieze toti, arata ca Sfantul Constantin
avea in vedere istoria de pana atunci a Bisericii, intreg asezamantul ei, si el
nu facea decat sa recunoasca si sa consfinteasca o stare de fapt".
Dintre obiectiunile
aduse in sustinerea Sabatului, intrucat noi am raspuns direct sau indirect pe
parcursul lucrarii, in general la toate, socotim necesar sa staruim putin doar
asupra acelei teze gresite, potrivit careia, dupa Vechiul Testament, pazirea
simbetei este "un legamant vesnic", in sprijinul acestei teze, se
aduce spre exemplu textul urmator: "Sa pazeasca deci fiii lui Israel ziua
odihnei, praznuind ziua odihnei din neam in neam, ca un legamant vesnic. Acesta
este semn vesnic intre Mine si fiii lui Israel." (Iesire XXXI, 16-17).
Trebuie observat
dintru inceput ca aceasta porunca este data "fiilor lui Israel, din neam
in neam". Priveste deci pe slujitorii Vechiului Testament. Iar Vechiul
Testament a fost pentru noi doar "o calauza catre Hristos" (Gal. III,
2-3). De asemenea, este vorba de "ziua odihnei", deci de
"odihna" in sine, nu de o anumita zi a saptamanii. In acelasi timp
mentionam ca insusi cuvantul: vesnic, desemnat in limba ebraica prin
"olam" are mai multe intelesuri: veac, eternitate, lume, semnificand
astfel o durata care depaseste masura umana. Se stie ca si alte randuieli ale
Vechiului Legamant, ca: "Jertfirea mielului pascal" (Iesire XII, 3), impreuna
cu "sarbatoarea azimelor" (Iesire XII, 17), "arderea
sfesnicului" in cortul adunarii (Iesire XXVII, 20-21), "scoaterea
vitelului de jertfa din tabara si arderea in foc a pielei", "spalarea
trupului si a hainelor" (Lev. XVI, 27-29) s.a., impuneau aceeasi
"lege vesnica". Dar este de la sine inteles ca toate acestea nu se
mai tin astazi. Iar niste randuieli desemnate drept "vesnice", dar
pentru faptura zidita in timp "sabatul a fost facut pentru om" - au
putut fi schimbate de Cel vesnic - facut Om, pentru om. In acest sens, Fiul lui
Dumnezeu si Fiul Omului a si spus ca este "Domn al Sabatului", Domn
al timpului.
Si in aceasta
calitate divin-umana Domnul nostru Iisus Hristos a instituit cu adevarat un
asezamant vesnic prin inviere, prin eliberarea nu dintr-o sclavie trecatoare,
ci din pacat si din moarte. Iar in acest asezamant, sarbatoarea Bisericii este
ziua invierii, a vietii netrecatoare Duminica. Si de aceea, timpul acestei zile
crestinul il sfinteste nu numai ca timp al odihnei, ci mai ales ca timp al
vietii, al innoirii vietii dobandite deja prin Sfantul Botez in jertfa si
invierea Domnului, ca timp al propriei invieri pentru "Ziua
Domnului".
Părintele Constantin Galeriu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu