În vremea aceea era o sărbătoare a iudeilor și Iisus S-a suit la Ierusalim. Iar în
Ierusalim, lângă Poarta Oilor era o scăldătoare, care se numea pe evreiește Vitezda, având cinci pridvoare. În
acestea zăcea mulțime de bolnavi: orbi,
șchiopi, uscați, așteptând mișcarea apei. Căci un înger al Domnului se
cobora din când în când în scăldătoare și
tulbura apa, și cine intra întâi după
tulburarea apei, se făcea sănătos de orice boală era cuprins. Și era acolo un om care era bolnav de
treizeci și opt de ani. Iisus,
văzându-l pe acesta zăcând și știind că este așa încă de multă vreme, i-a zis: Voiești să te faci sănătos? Bolnavul I-a răspuns: Doamne, nu am om
ca să mă arunce în scăldătoare, când se tulbură apa; că, până când vin eu,
altul se coboară înaintea mea. Iisus i-a zis: Scoală-te, ia-ți patul tău și
umblă! Și îndată omul s-a făcut
sănătos, și-a luat patul și umbla. Dar în ziua aceea era sâmbătă. Deci
ziceau iudeii către cel vindecat: Este zi de sâmbătă și nu este îngăduit să-ți
iei patul. El le-a răspuns: Cel ce m-a făcut sănătos, Acela mi-a zis: Ia-ți patul tău și
umblă. Ei l-au întrebat: Cine este omul care ți-a
zis: Ia-ți patul tău și umblă? Iar cel vindecat nu știa cine este, căci Iisus Se dăduse la o
parte din mulțimea care era în acel
loc. După aceasta, Iisus l-a aflat în templu și
i-a zis: Iată că te-ai făcut sănătos. De acum să nu mai păcătuiești, ca să nu ți
se întâmple ceva mai rău. Atunci, omul a plecat și
a spus iudeilor că Iisus este Cel Care l-a făcut sănătos.
Pericopele evanghelice din perioada Penticostarului poartă
în ele pecetea Învierii Domnului, aflându-se sub semnul mărturisirii Lui ca om
adevărat și Dumnezeu adevărat. În șirul acesta de reușite ale omului în relația
cu Dumnezeu, care începe cu Sfinții
Apostoli și femeile mironosițe, slăbănogul de la scăldătoarea Vitezda își găsește
cu greu locul. Fără îndoială că și
slăbănogul face o mărturisire atunci când, acuzat fiind de iudei că a călcat
ziua sâmbetei, spune: „Cel ce m-a făcut sănătos, Acela mi-a zis: Ia-ți patul și
umblă”. Însă această mărturisire nu țâșnește
din tensiunea dialogului cu Mântuitorul Iisus Hristos, nici din dorința de a intra într-o relație personală cu Binefăcătorul său, ci mai
degrabă din imperativul de a se disculpa în fața
autorităților religioase ale vremii.
De abia după ce Îl întâlnește
pe Domnul în Templu și primește acel cuvânt tainic „Iată că te-ai făcut
sănătos. De acum să nu mai păcătuieşti, ca să nu ţi se întâmple ceva mai rău”,
le spune iudeilor, cu riscul de a fi dat afară din sinagogă, că „Iisus este Cel
Care l-a făcut sănătos”. Așadar,
parcursul sufletesc al acestui om care se întâlnește
cu Mântuitorul Iisus Hristos, chiar dacă nu este marcat de acel crescendo al
transformării lăuntrice, are totuși o
finalitate mărturisitoare.
Pentru că slăbănogul din Sfânta Evanghelie de astăzi
ratează, într-adevăr, șansa dialogului
cu Mântuitorul Iisus Hristos, eșuează,
de asemenea, în posibilitatea de a stabili o relație
personală cu El, dar se angajează în final într-o formă de mărturisire care
este potrivită structurii lui sufletești.
Și este important să observăm acest
drum lăuntric șovăielnic, pentru a conștientiza apoi propriile noastre neputințe.
„Doamne, nu am om…”
Sfânta Evanghelie ne spune că Mântuitorul nostru Iisus
Hristos are inițiativa vindecării
slăbănogului. Domnul vine în Templu cu ocazia unei sărbători, îl vede pe omul
despre care știa că e bolnav de multă
vreme și îi adresează o întrebare
foarte simplă și clară: „Vrei să te
faci sănătos?” La prima vedere, este o întrebare de prisos, dacă avem în vedere
condiția slăbănogului și faptul că se afla în această stare de 38
de ani. Dar întrebarea are un tâlc adânc care vizează, în ultimă instanță, libertatea omului, conștientizarea faptului că vindecarea stă și în voința
noastră, în convingerea că putem dobândi ceea ce cerem de la Dumnezeu.
Mântuitorul Iisus Hristos încearcă să trezească în sufletul slăbănogului voința de a ieși
din lâncezeala sufletească pe care i-o provocase boala și, prin urmare, să-și
dorească vindecarea.
Iată însă că, la această întrebare foarte precisă,
slăbănogul răspunde printr-un reproș,
printr-o nemulțumire care-i cuprinde pe
oamenii din jurul lui: „Doamne, nu am om care să mă arunce în scăldătoare, când
se tulbură apa; că, până când vin eu, altul se coboară înaintea mea”. Acest
pseudorăspuns ne arată că ființa
lăuntrică a bolnavului este de asemenea slăbănogită, că omul nu reușește
să privească în adâncul sufletului său, ci se agață
de împrejurări exterioare și se
raportează la factorii nefavorabili din jurul său.
În fond, este vorba de ispita neasumării vinovăției personale, pe care o moștenim de la protopărinții noștri,
Adam și Eva, și de lejeritatea cu care pasăm în stânga și în dreapta responsabilitatea propriilor
noastre neputințe sufletești. De câte ori nu ne îndreptățim oare pe noi înșine spunând că nu mergem la biserică pentru că preoții nu sunt cum trebuie, sau că nu reușim să fim buni pentru că lumea din jurul
nostru este rea, sau că suntem abonați
la boală și neputință pentru că nimeni nu ne ajută? Slăbănogeala
sufletului tocmai în asta constă, în dorința
ca altul să fie bun, cumsecade și
altruist, în timp ce ființa ta
lăuntrică complace în pasivitate. Or, Domnul ne întreabă simplu pe fiecare din
noi: „Vrei să te faci sănătos?”, cu alte cuvinte, vrei să-L cunoști pe Dumnezeu, vrei să te mântuiești?
Mântuitorul Hristos este Omul de lângă slăbănog și de lângă noi până la sfârșitul veacurilor, Omul Care a venit în lume
să umple toate neputințele pe care le
simțim în ființa noastră lăuntrică, toate neîmplinirile propriei noastre
biografii. Ca și creștini, nu avem voie să zicem, în nici o
împrejurare a vieții, că „nu am om”, de
vreme ce „Eu pentru tine M-am făcut Om; pentru tine M-am îmbrăcat în trup, iar
tu zici «om nu am»?” (Vecernia sărbătorii). Trebuie doar să Îl vedem, să conștientizăm că El este lângă noi, să intrăm
într-o relație conștientă cu El, și
să avem curajul mărturisirii Lui în această lume.
Eșecul
întâlnirii adevărate
Este o mare deosebire între vindecarea care se făcea la
scăldătoarea Vitezda și vindecarea pe
care Domnul o dăruiește slăbănogului.
Cu siguranță, apa de la Vitezda era
binecuvântată cu un har deosebit, însă relația
cu această forță a vindecării era
impersonală, în timp ce relația
bolnavilor între ei era una care stătea sub semnul întrecerii, al concurenței („și
cine intra întâi, după tulburarea apei, se făcea sănătos, de orice boală era ținut”). Mântuitorul Iisus Hristos îl
tămăduiește pe slăbănog doar cu
cuvântul, îi răscolește adâncul
sufletului cu întrebări care să-l oblige la răspunsuri și la asumarea unei relații
conștiente cu El, Izvorul Vindecării și al Tămăduirii.
Or, slăbănogul nu reușește să onoreze deplin această relație, nu știe
Cine l-a vindecat, nu este interesat să Îl caute pe Tămăduitorul său, să se
alipească de El, să-I urmeze Lui sau pur și
simplu să Îi mulțumească. Slăbănogul nu
trăiește minunea care s-a făcut cu el
la adevărata ei intensitate. Dar oare în eșecul
lui de a intra într-o relație cu Domnul
nu ne regăsim fiecare din noi?
Vindecarea adevărată, atât cea sufletească, cât și cea trupească, se află la întâlnirea între
lucrarea directă a lui Dumnezeu în viața
noastră și voința noastră de însănătoșire.
De aceea, Biserica nu ar trebui să fie niciodată un spaţiu al magiei şi al
superstiţiei, ci locul unde răspundem chemării divine și unde Mântuitorul Iisus Hristos lucrează tămăduirea noastră.
„Să nu mai
păcătuieşti, ca să nu ţi se întâmple ceva mai rău”
Odată vindecat, slăbănogul este admonestat public de iudei:
„Este zi de sâmbătă și nu îţi este
îngăduit să-ți iei patul”. Și așa
cum slăbănogul nu a trăit faptul extraordinar al vindecării la justa
intensitate, tot așa și iudeii ignoră vindecarea, referindu-se
doar la faptul concret că omul devenit sănătos umbla cu patul în zi de sâmbătă.
Iată însă că omul care nu a fost capabil să se angajeze
într-un dialog cu Cel Care l-a vindecat are o discuție interesantă cu dușmanii
Domnului, spunând: „Cel care m-a făcut sănătos, Acela mi-a zis ia-ți patul și
umblă”. Nu aș vedea în cuvintele
slăbănogului o mărturisire curajoasă, care să ne îndreptățească să-l așezăm
în șirul „admirațiilor Domnului” (părintele Nicolae Steinhardt), dar nici o delațiune, menită să-l absolve de acuzațiile îndreptate împotriva lui. Mai degrabă
este vorba de aceeași pasare a
responsabilității și de acea pasivitate de care aminteam mai
înainte.
Vedem că omul însănătoșit
nu știe Cine este Cel Care l-a
vindecat, „căci Iisus se dăduse la o parte din mulțimea care era în acel loc”, cu alte cuvinte Domnul Se
ascunsese, așa cum Se „ascunde” și acum în spatele doctorilor și medicamentelor. Este momentul în care
intervine Mântuitorul Iisus Hristos și
îi atrage atenția: „De acum să nu mai
păcătuieşti, ca să nu ţi se întâmple ceva mai rău”, arătând că la baza
suferinţei slăbănogului a stat păcatul și,
în sens mai larg, că există o legătură între neputința trupească și starea
lui sufletească. Iar după această întâlnire cu Domnul în Templu, ne spune
Sfânta Evanghelie că „omul a plecat și
a spus iudeilor că Iisus este Cel Care l-a făcut sănătos”, cu toate riscurile
pe care știm că această mărturisire le
implica.
Pr. conf. dr. Radu Petre
Mureșan – 19 Mai, 2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu