de Gheorghe Pârja
Cu o zi înainte de sărbătoarea Schimbării la Față, când și
în Maramureș frunza dă în galben, s-a
stins din viață pictorul Aurel Dan.
Ne-a legat o prietenie de aproape o jumătate de veac, timp în care am avut
privilegiul să-i observ devenirea esenței.
În biografia lui artistică și-au dat
întâlnire mai multe provocări, dar pictorul a ales drumul care l-a consacrat.
El a ilustrat, cu inteligență și măiestrie, culoarea unică, de neconfundat,
a spiritului maramureșean. Dacă Ion
Creangă a scris despre copilăria copilului universal, Aurel Dan a proiectat
satul maramureșean într-un cosmos în
care neapărat se înalță o biserică. Am
petrecut împreună multe întâmplări artistice. În perioada noastră sigheteană am
descoperit în el căutătorul, neliniștitul.
Tot ce atingea se transforma în culoare.
Țin minte că a
pictat garsoniera unui prieten comun, lucrare care a dispărut. Era perioada
artistică a lui Aurel Dan, când risipa făcea parte din câștig. Apoi, pictorul a privit spre cer. Așa a simțit,
poate a văzut, cum cosmosul se revarsă în sufletul omului din nord. Cum un
savant japonez ne-a lăsat mărturie o viziune potrivită universului artistic al
lui Aurel Dan. Adică țăranii, în Maramureș, au coborât direct din cer. După tablourile
lui se va putea reconstitui lumea noastră de astăzi. Dar și cea de ieri. Descifrăm o înțelegere particulară față de creație.
De la el am învățat alfabetul luminii,
dar și liniștea liniei în decor. Când privesc o largă compoziție, care închipuie un sat, sunt fascinat de
răbdarea supremă a pictorului de a alcătui arhitectura unei așezări din zeci și zeci de desene mici care reprezintă case.
A nins mult în tablourile lui Aurel Dan! Peisajele de iarnă,
privite de sus, conferă ritm compoziției
care gravitează în jurul sfântului lăcaș.
Edificiul ecleziastic, în multe din tablouri, este axul lumii prin care
rugăciunile ajung la cer. Prin sărbătorile și
târgurile lui Aurel Dan este liniște și pace, sugerând conviețuirea așezată
a locuitorilor. Costumul personajelor are toate datele unui document
etnografic. Zadiile în dungi negre și
roșii, cămașa albă a femeilor, lecrecile bărbaților, trăistuțele în
dungi sunt un adevărat tratat asupra portului popular. Și totuși pictura lui nu
este etnografică. Deoarece se simte fiorul creatorului, vibrația culorilor în acord cu sufletul
artistului, măiestria și harul
personal. Este expresia propriului jurământ de simțire aleasă.
De aceea, o pictură semnată de Aurel Dan o recunoști dintr-o mie. Criticul de artă Valentin
Ciucă a sintetizat admirabil această direcție
din creația regretatului prieten: „Prin
talent și filosofie de viață, prin arta desăvârșită a trecerii de la sfiala unei miniaturi la îndrăzneala unei
largi compoziții, Aurel Dan este
ultimul mare pictor român al satului de pretutindeni.” Lumea satului se
modifică vertiginos. Ce a fost ieri nu mai este astăzi. Rămâne pictura lui
Aurel, ca o revelație, ca un document
spiritual. Cum spuneam la început, biografia lui artistică este complexă. Țin minte că am scris despre o fază
experimentală a lui, în care logica discursului plastic părăsea teritoriul care
l-a consacrat.
Rămâne și un bun
portretist. Dar pentru noi, prietenii lăsați
în urmă, silueta de artist este reperul farmecului inconfundabil. A fost
predestinat de a omeni acest spațiu
prin sporirea măreției lui, prin
decantarea culorii în evantai personal. A zugrăvit, ca nimeni altul, icoana
blândă a iubirii de un neam, de oameni veghetori în rugăciunea altarelor și în melancolia clopotelor. Neam care a
stat, și cred că va rămâne, aici în
ciuda furtunilor, a unor vremi de nenoroc, purtând lumina interioară pe calea
mântuirii. Adică de a rezona cu veșnicia
blagiană. Care s-a născut la sat.
Ce fac oamenii, acei mulți
și deslușiți, în tablourile lui Aurel Dan? Mulți dintre ei scapără cremenea pentru a lumina
o liturghie cosmică. Văzută și oficiată
de pictor în Maramureș. Care acum
bucură priviri și suflete prin muzee
ori colecții particulare din România și multe alte țări.
De acum, într-o livadă din satul Rona de Sus, la lumina unui felinar de vânt,
veghează veșnicia, genialul zugrav al
spațiului maramureșean, Aurel Dan.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu