Se readuce, în acest fel, în atenția publicului o manifestare de prestigiu, ale cărei începuturi
datează din anul 1963, dar care, din păcate, în ultimii ani a lipsit din
peisajul artistic românesc. Așa după
cum aprecia Doru Dinu Glăvan, președintele
UZPR, semnificația deosebită a
implicării directe a uniunii în acest parteneriat cu casa de producție Electrecord în vederea relansării
festivalului de la Mamaia decurge din însuși
caracterul legal și statutar al uniunii
noastre, acela de instituție de
utilitate publică și uniune de creație jurnalistică. Această nouă inițiativă înscriindu-se în practica UZPR de a
organiza, în direct sau în parteneriat, evenimente de înaltă ținută artistică și culturală, atât în țară
cât și în străinătate.
Scriu aceste rânduri și
nu îmi pot ascunde emoția și bucuria cu care am primit această frumoasă
veste. Aparțin, recunosc, acelei generații aflată, cu cinci decenii, la vârsta
marilor întrebări și a primelor iubiri.
Tineri care urmăream, unii la fața
locului, iar cei mai mulți la radio sau
la televizor, ediția inaugurală a festivalului.
Eram în anul 1963, iar primele semne ale relativei, dar realei, deschideri
politice și culturale începeau să
apară. Pasionat fiind,ca de altfel mai toți
cei din generația mea,știam că, de pildă, la San Remo, se ținea un festival de creație și
de interpretare, iar multe dintre șlagărele
lansate acolo le fredonam și noi, învățându-le de pe discurile Electrecord sau
chiar de pe partiturile care începeau să se găsească în librării sau în recent
înființatele magazine ,,Muzica’’. De
data asta, însă, eram foarte mândri că un festival de o asemenea anvergură se ținea aici, la noi, în România.
Am plecat la drum, noi prima generație de entuziaști susținători cu încrederea că o dată, cu debutul
Festivalului de la Mamaia, tezaurul muzicii ușoare
românești își va adăuga performanțe
în domeniul compoziției muzicale și poetice , ca și în cel al interpretării. Un domeniu impresionant, în
care se aflau la loc de cinste creațiile lui Ion Vasilescu, Gherase Dendrino,
Elly Roman, Nicolae Kirculescu,Henri Mălineanu, Noru Demetriad sau Aurel
Giroveanu, la care se adăugau cele ale mai tinerilor Radu Șerban, Marius Mihail,Vasile
Veselovski,Camelia Dăscălescu sau
Temistocle Popa, care i-au dăruit
frumuseți și prețuri noi. Așa după cum eram foarte încrezători că,
alături de interpreți consacrați ai genului, Festivalul de la Mamaia va reuși să impună talente noi. Și trebuie să o spunem, fără nici-o rezervă,
că așa s-a și întâmplat! Încă de la prima sa ediție, festivalul a consacrat un talent componistic de excepție, Florin Bogardo, precum și o voce de neegalat, cea a lui Aurelian
Andreescu. Așa după cum edițiile următoare ale festivalului aveau să
consacre personalități marcante ale
artei interpretative, precum Doina Badea, Angela Similea, Dan Spătaru, Sergiu
Cioiu, Constantin Drăghici sau Pompilia Stoian, Anda Călugăreanu, Corina
Chiriac , Dida Drăgan, Cornel Constantiniu, Laura Stoica, Cornel Fugaru și
Mădălina Manole, dimpreună cu o pleiadă de compozitori tineri precum
Vasile Vasilache jr, Ion Cristinoiu,Horia Moculescu, Ionel Tudor, Cornel
Fugaru, Dumitru Lupu, Marcel Dragomir, Jolt Kerestely. (Desigur, enumerarea
este, prin natura împrejurărilor restrânsă, palmaresul festivalului fiind mult
mai bogat și perfect edificator pentru
a înțelege și a aprecia valențele
artistice și educative ale
manifestării.)
Din păcate, în ultimii ani- din motive despre care o dată și odată va trebui să discutăm fără eufemisme
de circumstanță- Festivalul de la
Mamaia a intrat într-un con de umbră,așa
după cum valorilor autentice, trainice și
cu ales și generos mesaj educativ și estetic, le-au luat locul, cu o agresivă
aroganță,subproduse și non valori crase, având pretenția că exprimă ,,altceva’’ decât am fost noi-
generația expirată zice-se!- să
apreciem și să promovăm. Nimic mai
fals! Iar dovada convingătoare că Festivalul de la Mamaia se adresează în
primul rând tinerelor generații și dorește,
foarte sincer, să vină în întâmpinarea așteptărilor
lor,o avem în însuși faptul că în cadrul acestei ediții a festivalului, alături cele două secțiuni consacrate(interpretare și
creație) a fost introdusă o secțiune nouă. Este vorba despre secțiunea de creație
și compoziție fusion electronic, al cărei scop este acela de a aduce în
atenția tinerilor cele mai fumoase
melodii din toate genurile muzicale. ,,Ne-am bucura foarte mult- îmi mărturisea
Doru Dinu Glăvan- dacă , după ce a căzut cortina finală a apropiatei ediții a festivalului, tinerii vor fredona și vor aprecia melodii nemuritoare, care, în
acest fel, cunosc, ele însele, o nouă tinerețe’’.
Demn de remarcat mi se pare,
de asemenea, faptul că Gala laureaților
Electrecord, din seara finală a noii ediții
a Festivalului de la Mamaia, unde se vor decerna premiile pentru creație și
interpretare- cel mai disputat fiind ,,Trofeul Festivalului’’-, va include și un spectacol extraordinar gândit ca un
veritabil dialog al generaților de
creatori și de interpreți,reuniți
sub însemnele valorii estetice și ale
idealurilor Frumosului, Armoniei și
Binelui. Valori și idealuri de care
societatea românească a zilelor noastre are vitală, neîntârziată nevoie.
Iată numai câteva dintre motivele pentru care consider
că parteneriatul convenit de Uniunea
Ziariștilor Profesioniști din România și Electrecord Production SRL
în vederea relansării
Festivalului de creație și interpretare Mamaia transmite un
convingător mesaj de colaborare, de sinceră susținere
colegială a actului creator, sub însemnele promovării și afirmării valorilor autentice, reprezentative ale peisajului
muzicii ușoare românești. Compozitori, textieri și interpreți
care sunt adevărații exponenți și
promotori ai vocației umaniste a artei și culturii românești și(de ce nu?)
competitori cu solide atu-uri la viitoarele festivaluri europene sau internaționale
de muzică ușoară.
Autor: Șerban
Cionoff
Sursa: Jurnalul.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu