1. Consecinționalismul și
deontologia sunt o cale de a sublinia diferența
dintre scopuri și mijloace. Un consecinționalism
propune judecarea caracterului moral sau
imoral, bun sau rău, pe baza consecințelor;
o acțiune este văzută mai degrabă ca
mijloc pentru realizarea anumitor scopuri dezirabile și este bună sau rea în funcție
de cât de eficientă se dovedește în
raport cu atingerea scopului.
2. „Scopul
justifică mijloacele atâta vreme cât el însuși
este justificat”.Scria Lev Troski în 1936. Scopul este, la rândul lui, o
anumită stare a lucrurilor, precum starea de fericire, ce rezultă sau este
consecinţa diferitelor acţiuni care duc la realizarea ei. Când aleg între
diferitele acţiuni disponibile, ziariştii, comentatorii radio şi tv, cântăresc
binele şi răul rezultate şi decid pe această bază.
3. “ Între
durere și nimic aleg durerea,“ spunea
William Faulkner, dar a fi de ales între o viață
de plăceri simulate, în care fiecare dorință
ne este împlinită, și o viață reală, marcată de frustrările și de dezamăgirile firești, de familiare combinații dintre succese parțiale și visuri
neîmplinite, ziaristul și scriitorul
trebuie să le cunoască pe toate.
4. Teza
principală a utilitarismului este aceea că acțiunile
trebuie văzute ca bune sau rele, după cum sporesc sau inhibă starea de bine a
individului- adică după utilitatea lor. De la Bentham până acum au fost propuse
mai multe sensuri ale utilității, dar,
pentru el, aceasta rezidă într-o viață
plăcută sau fericită și, de aceea,
concepția lui este adeseori numită
doctrina “celei mai mari fericiri pentru cei mai mulți “. În concluzie:”Natura l-a pus pe om sub stăpânirea a doi
suverani, plăcerea și durerea, doar ei
ne pot spune ce e de făcut “. Scria Ieremy Bentham în anul 1785.
5. “Acțiunile sunt bune în măsura în care
promovează fericirea și rele în măsura
în care promovează opusul ei. “scria Î.S.Mill în 1859. Dacă altceva, în afară
de plăcere, este parte consistentă a calcului utilitarist, atunci argumentele
lui s-ar putea să reziste obiecțiilor
lui Nozick, dar se pune întrebarea dacă filosofia lui mai este utilitaristă sau
nu. Ideea de bază este întrebarea pentru ziariști:
este fericirea de-ajuns?
6. Un
jurnalist cu aptitudini de scriitor trebuie să aprecieze condițiile obiective ce determină acțiunea, conștiința fiind într-o măsură mai mare sau mai mică
un “vehicul “ al acestei determinări.
7. Pentru
a explica ce este imperativ categoric, Kant ne spune, mai întâi, ce este, prin
contrast cu imperativul ipotetic.Să presupunem că eu îți dau un ordin, spundu-ți
ce să faci:”Nu mai bea când vi la redacâie! “ În mod explicit, acest ordin îi
pot fi anexate mai multe condiții,
exemplu, dacă nu vrei să-ți strici
sănătatea și să nu greșești
când îți compui articolul. Desigue,
dacă nu îți pasă de sănătate sau de
banii tăi, dar nu uita că scrii pentru cititorii tăi.Ordinul, în mod sigur nu
are valoare pentru tine. În cazul imperativului categoric, nu există nici un
dacă, fie el implicit sau explicit. Nu minți!
Sau Nu ucide! Sunt ordine care nu sunt condiționate
de nici un scop sau dorință pe care e
posibil sau nu să le ai. Ele trebuie urmate asemenea unor comandamente ale datoriei,
în mod absolut și necondiționat.Imperativul categoric, spre deosebire
de cel ipotetic, constituie o lege morală.Un imperativ al lui Kant este:”Acționează în așa
fel încât maxima acțiunii tale să poată
devein oricând un principiu al unei legislații
universale. “
8. “Două
lucruri îmi mișcă inima, cu admirație și
uimire, cu cât reflectez la ele mai des și
mai temeinic: cerul înstelat de deasupra mea și
legea morală din mine “. Scria la 1788 Immanuel Kant.
Eu zic că
este bine să acționăm în așa fel încât să tratezi umanitatea, atât în
ceea ce te privește pe tine, cât și pe ceilalți,
întotdeauna ca pe un scop și niciodată
ca pe simplu mijloc.
9.
Ziaristul nu este mare decât în genunchi înaintea cititorului său. Cine stă în
genunchi înaintea conștiinței sale nu îi vor tremura picioarele
înaintea omului. Ideea de bază este: datoria mai presus de toate.
10. “Nu
răni pe nimeni, ca nimeni să nu te poată răni.” Spunea Mahomed pe la 630. La
care adaug, să ne purtăm cu ceilalți așa cum am dori să se poarte ei cu noi.Aceasta
este regula de aur! Frumusețea creației jurnalistice și literară este autograful talentului dat de Dumnezeu.
Al. Florin Țene, UZPR
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu