prof.
Vasile ILUȚ
joi, 26 noiembrie 2020
Pledoarie pentru doamna Anisie
De la declanșarea pandemiei, ministrul Educației se
află sub asediu. Acuzații nefondate și vorbe grele vin din toate părțile.
Autorii lor, cu bună știință, ignoră un principiu esențial. Pentru a reduce
efectele negative ale stărilor de anormalitate, autoritățile recurg la soluții
provizorii. Cu consecințe colaterale și negative ce pot fi anticipate, dar nu
evitate. De la început se știa că lecțiile online vor compromite calitatea
educației. O confirmă elevii, cadrele didactice și părinții. Din cauza
centralizării sistemului la nivel decizional, doamna Anisie este victima
propriilor decizii. În spațiul public, este percepută ca o persoană care decide
de una singură. Închide școli, hotărăște forma de organizare a lecțiilor și, în
numele milioanelor de școlari, stabilește prioritățile. Ce este mai important:
calitatea educației sau sănătatea școlarilor? Normal era ca dreptul de a decide
și asumarea responsabilității să revină autorităților locale: DSP, ISU, ISJ și
conducerilor de școli. În teritoriu, soarta școlilor trebuie hotărâtă de
instituții abilitate, nu de ministru. Deși urmăresc cu atenție evoluția
evenimentelor, nu am dedus că ISJ a gândit ceva concret pentru școlile din
județ. Eșecul binomului tabletă – elev nu se datorează ministrului. Ce vină are
că în România trăiesc comunități demne de Evul Mediu? Probabil că acolo
școlarii au tablete, dar localitatea nu are curent electric. Unii le au pe
amândouă, dar lipsește sau nu merge internetul. Alții beneficiază de toate,
însă profesorii nu știu să lucreze online. Cum mecanismul achizițiilor publice
este sufocat de birocrație, era de așteptat ca tabletele să întârzie sau să nu
ajungă deloc în mâna școlarilor. Nu sunt adeptul speculațiilor, însă numirea la
MEC a unui ministru provenit din preuniversitar e o premieră. De ce Orban nu a
recurs la serviciile unui cadru universitar în fruntea unui minister copleșit
de probleme nu știm. La fel nu se știe de ce la vremea respectivă decizia
premierului a fost trecută cu vederea de lumea școlii, de asociațiile de
părinți etc și bineînțeles de presă. Nimeni nu a pus la îndoială lipsa de
experiență a unei femei tinere, profesionalismul, dar mai ales încrederea de
care are nevoie un ministru. Oare să fi ajuns educația într-un declin
iremediabil, încât să nu mai conteze cine este ministru? Din câteva argumente
ce țin de contextul actual al organizării Educației, rezultă că Orban a
procedat corect. Autonomia învățământului superior, devenit mic stat în cadrul
întregului sistem, pe ministru îl absolvă de orice grijă. Nu-i putem cere
doamnei să rezolve probleme pe care foștii miniștri, mari universitari, nu
le-au rezolvat în condiții normale. În pandemie, un atac frontal, de conținut,
asupra liniei defensive și conservatoare a Educației este imposibil de
conceput. Doamna ministru vorbește cu patimă și convingere despre intenția de
organizare a învățământului interdisciplinar, revizuirea programelor școlare
și a planurilor cadru. Măcar vorbește, universitarii nu au făcut nici atât.
Drumul spre parlamentare fiind deschis, doamna Anisie are mari șanse să scape
de necazuri și responsabilități. Viața de parlamentar e dulce, frumoasă,
liniștită și nu se compară cu cea de ministru.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu