joi, 17 decembrie 2020

Gabriel Dinu sau căutarea de sine

 

Volumul de poezie al lui Gabriel Dinu „Câinele cu ochii albaştri”, Editura „eCreator” Baia Mare, Colecţia „Debut”, te surprinde prin modul  în care acesta îşi transmite mesajul poetic cititorilor dar şi prin linia filosofică existenţialistă adoptată în marea majoritate a poeziilor sale.

I-am citit cu mare atenţie cele 70 de poezii propuse şi am descoperit un autor sincer cu el, dar în acelaşi timp un răzvrătit, un orgolios, un revoltat al lucrurilor banale şi simple ce se întâmplă unui om. Eliberarea lui vine prin poezie!

În „Ars poetica” aflăm că poetul nu se teme de moarte dar îi îndeamnă pe muritori să încerce să nu aibă de a face cu ea: „Am învăţat pe de rost moartea/şi permanent o repet./Pentru a nu-i uita ritmul,/farmecul, destrăbălarea./Ca o rugăminte vă spun:/- Nu, nu încercaţi şi voi”.

Titlul volumului este dat chiar de prima poezie, un titlu metaforic ce ne arată legătura poetului cu Dumnezeu: „După ce le-ai mulţumit/celor care te jigniseră,/ai ieşit în stradă./Unde te aştepta un câine/cu ochii albaştri şi puri./L-ai mângâiat şi l-ai luat în braţe/crezând că e Dumnezeu./Nu mai văzuseşi asemenea ochi/la nici un om./Nici n-aveai cum,/de-atâţi ochelari, de-atâtea batiste.” (Câinele cu ochii albaştri).

În poezia „Nene poliţaiule” dar mai ales în „Scrisoare ţie” observăm cum poetul Gabriel Dinu taxează prostia, absurdul unor aşa zişi apărători ai legii şi bunului mers, dar o face cu un fel de compasiune şi înţelegere pentru aceştia: „Ştiu, m-ai aşteptat/la ora unu/însă am fost ocupat./Cineva urinase pe maşina poliţiei/şi a trebuit să depun mărturie./în răstimpul de zece ore,/cât a durat audienţa,/am simţit pe propria piele/logica poliţistului./Scuză-mă că nu am ajuns la timp/şi roagă-te să nu mai fiu de faţă/când altcineva va urina/pe o altă maşină/a poliţiei./Închei această scrisoare/scrisă cu litere microscopice/şi în şoaptă”.

Adevărate „Ars poetica” prin încărcătura emoţională de tip blagian, sunt poeziile „Sculptorul” şi „Poezia” pe care am s-o rescriu în totalitate, să nu-i ştirbesc din mesaj: „Poezia dacă o scrii te transformi/în lacrimi scrise./Dar dacă încetezi s-o mai scrii/devii lacrimi nerostite, multe lacrimi”.

Fiecare poezie este unică, versul liber îl ajută pe autor să-şi exprime în totalitate eul liric, poezia lui este metaforă şi versurile adevărate aforisme. În acest sens m-am oprit la poezia „Ce nu s-a spus”: „În cadrul ultimei dezbateri televizate/nu s-a declarat nimic/în legătură cu intrarea în iarnă/a poetului./La fel au procedat agenţiile de ştiri/şi insitutele de sondare a opiniei publice/care n-au spus nimic în acest sens./Aşa că, în continuare, poetul/va merge în mâini pe stradă./Fără remuşcări şi/mai ales fără mănuşi” şi poezia „Viitorul”: „Viitorul ne-nşeală,/prezentul ne minte,/trecutul e vis./Lucrurile simple sunt din ce în ce/mai complicate./Din oglindă doi ochi străini/se miră:/Cine eşti? Cine eşti?”.

Poetul este un sentimental, ia pe umerii lui fragili multe dureri sau cel puţin încearcă să fie alături de cei care au suferit şi încă mai suferă pentru pierderea celor dragi. În acest sens Gabriel Dinu a scris două poezii cutremurătoare, una despre catastrofa de la Berevoieşti dar şi o alta de la tragedia din „Colectiv”: „...Bună seara ai spus/la lumina artificiilor!/Bună seara doamnelor,/domnişoarelor, domnilor,/şi copiilor/ai spus iar./Am venit să jucăm/leapşa, ai continuat./Cine nu e gata/îl iau cu lopata/au mai auzit ei/şi au luat-o/la fugă spre singura ieşire.../Ei nu te ştiau./Seara în ritm/de muzică rock/şi luminată de artificii/ai venit” (Cântec despre moarte).

Volumul de debut al lui Gabriel Dinu l-am primit încă de anul trecut la Baia Mare, cu dedicaţie, dar am tot amânat să scriu despre el pentru că nu mi-a plăcut, în totalitate, poezia „Beţie” şi asta nu pentru că aş fi un pudic: „Da, ştiu, cele mai utopice idei/şi cele mai adevărate,/apar la beţie./Eu cred că însuşi Isus Hristos/a fost făcut/într-un moment de euforie alcoolică”.

Aurelian Titu Dumitrescu, cel care l-a debutat în urmă cu douăzeci de ani în prestigioasa revistă „Viaţa Românească” consideră că: „Scrierile pe care le are sunt foarte periculoase pentru autor şi probabil că îl sperie până şi pe el uneori. Nu ştiu cum va sfârşi poezia lui Gabriel Dinu, dar ea a început bine şi mă simt solidar cu acest autor, pe care îl simt al meu şi căruia îi doresc succes”.

Ioan Romeo Roşiianu, cel care i-a editat volumul de debut a spus: „Tuşele lui sunt bine şi adânc trase-n poem, potenţialul artistic fiind anunţat prin fiece metaforă, exprimarea sa artistică e frumos curgătoare, abordarea naturală a temelor nepoetice sau tabu fiind coerentă şi extrem de expresivă.(...) Poetul îşi reprimă spaţiile largi în poem tocmai pentru că în aceste adevărate fulguraţii de gând îşi poate încifra uşor viziuni şi trăiri, finalurilor rămânându-le omagii închinate unor perspective şi viziuni proprii. E multă revoltă în poezia lui Gabriel Dinu, e mult refuz de subordonare, o adevărată poetică a contondentului, nimic din estetica urâtului însă, un aer kafkian plutind peste multe din imagini, iar din aceste decupaje din cotidian găseşte valenţe de prospeţime maximă într-o lume prea saturată de experimente şi căprării poetice”.

Cred că ce trebuia spus s-a spus, doar atât mai adaug, prietene Gabriel Dinu: Felicitări! Te aşteptăm cu noul tău volum!

                                                                                                 Gelu Dragoş

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu