Muzeu de Artă Cluj-Napoca, instituție publică de interes județean, care funcționează sub autoritatea Consiliului Județean Cluj, vă invită să vizitați, până în data de 17 ianuarie 2021, expoziția Continuum a artistului clujean Radu Șerban.
Chiar dacă, la
naștere, ursitoarele i-au hărăzit talanții unui destin aparte, ca să ajungă
pictor, Radu Șerban a avut de străbătut, tenace, suișul unui lung traseu
inițiatic nu lipsit de meandre, obstacole și poticniri, dar și de întâlniri
augurale cu oameni predestinați, care, la răspântii, l-au vegheat sau i-au
arătat drumul bun, ferindu-l de alunecări pe căi rătăcite.
Traseul formativ al
lui Radu Șerban este marcat de importante locuri de popas: Jibou, Cluj,
București, Călărași, Roma, Madrid, Toronto. Și Năpradea, neapărat, locul magic
în care casa și ograda bunicului adăposteau, ocroteau misterul stelelor
oglindite în adâncul fântânii și răspândeau farmecul poveștilor spuse în iesle,
al lucrurilor și întâmplărilor care au modelat sufletul sensibil al copilului
cu o zestre de priviri uimite asupra lumii. Uimiri al căror potențial a rămas
intact, apt să germineze, din latența lor, idei fecunde în orizontul larg al
condiției de artist. Căci, mai mult decât pictor, Radu Șerban este artist în
sensul deplin al cuvântului, școlit în meșteșug, dar și în cultivarea
spirituală.
Conștient de timpuriu
asupra talentului său nativ, s-a îndreptat către Cluj, la liceul de artă, apoi
la București, pentru studiile universitare., unde a absolvit, la clasa
profesorului Marius Cilievici, pictura, în anul 1987. Apoi și-a asumat și
cultivat statutul de artist, ca un dat al ființei sale, ca o condiție și
conștiință identitară. Indiferent de anotimp și de avatarurile vieții
cotidiene, o zi din viața lui Radu Șerban cuprinde și o secvență de lucru în
atelierul de pe strada Albac. Astfel, prin furcile caudine ale unor mii și mii
de munci și zile, în solitudine, Radu a juxtapus gândul cu penelul, într-o
serie de căutări tematice exersate și reluate până la o joncțiune biunivocă
între metafora semantică și metafora plastică. Neliniștea sa introspectivă a
mers, mereu, mână în mână cu curiozitatea ținând de praxis, tehnică și
tehnologii de ultimă oră, la care nu pregetă să fie conectat. Negrăbit, dar
statornic în trudire, Radu Șerban a pus, în conceptul artistic, văl memoriei cu
o voită blurare, iar în planul expresiei plastice, treptat, s-a detașat de
figurativul convențional. Alegând să lucreze preponderent cu acryl în straturi
subțiri, suprapuse, să distileze reprezentarea până la compoziții cromatice
aproape abstracte, în palimsest, păstrând, însă, un cât de firav reper al
concretului. De cele mai multe ori, acest ligament cu realul trimite la
elementele primordiale (apa, aerul, pământul, focul) sau la elementul antropic.
Tentația acelorași distilări o găsim, sub alte forme, în ingenioasele
experimente exersate cu alte tehnici și medii. Multele lucrări realizate,
consecvent, în ani și ani, au umplut spațiul atelierului, mare dar neîncăpător,
luând însă și drumul către expoziții la numeroase muzee, galerii din România
sau alte țări, cât și în colecții de stat sau private.
Este a patra prezență
a lui Radu Șerban, cu un proiect personal, la Muzeul de Artă clujean, și a treia
în acest spațiu. Amintim prezențele anterioare: expoziția Urme (2006)
împlinea proiectul doctoral în Arte Vizuale, sub coordonarea doamnei Livia
Drăgoi. Au urmat expoziția TransAparențe (2010), curator Călin Stegerean
și, respectiv, expoziția Glissando (2018), curator Oliv Mircea. Fiecare
dintre aceste proiecte a marcat, în felul său, o etapă în evoluția artistului,
din perspectiva creației, dar și sub aspect curatorial, al elaborării unui
discurs vizual articulat, integrator și în relație cu spațiul expozițional.
Chiar și după titluri, aceste expoziții, ca și altele, fac explicit apel la
amintiri filtrate prin fluxul memoriei, malaxate prin teascul uitării,
distilate prin codul vizual asumat de artistul care, însă, nu a uitat să rămână
veșnic, cu un colț de suflet, copil.
De această dată,
proiectul lui Radu Șerban conține două evenimente: un album de artist,
cuprinzând, reproduceri foto după un inventar selectiv de lucrări și texte
critice, confesiuni auctoriale și o arhivă documentară. Albumul, căruia nu i se
poate nega o componentă retrospectivă, este realizat integral, în concept,
grafic design și tehnoredactare de către Radu Șerban ca un veritabil obiect,
produs de artă, reflectând patru decenii de intensă activitate.
Expoziția, însă, s-a
distanțat voit de aspectul retrospectiv, îndeobște asociat momentelor
aniversare. Ea are mai curând aspect și mesaj de opera aperta. Pânza
monumentală, reprezentând amintita casă a bunicului domină, ca o navă amiral,
expoziția. Către ea ne îndreaptă lucrările din primele săli, selectate dintre
pânzele proaspete, expuse în premieră, sau din etapele recente de creație.
Ca într-un sens
girator, de la ea pornesc secvențele ce propun exprimări vizuale în tehnici
alternative, intermedia. Ele depozitează si reiterează, ca în vis, epurată,
distorsionată, răsturnată, hieratică dar vie, memoria acestei case, a
lucrurilor și duhurilor din ea și din jurul ei. Ca să le receptezi, să te
bucuri de ele, trebuie să intri în logica jocului. In semiîntunericul
încăperii, te pierzi căutând imaginile ce fug pe pereți ori stau ascunse,
pitite în cutii negre de unde le găsești, le recuperezi doar dacă ghicești cum
să privești, din unghi lateral, oglinda clară, dar tremurândă, a apei ce le
trimite, printr-o mică fantă eliptică, spre retina privitorului absorbit de
joc, uimit, fascinat și un pic rușinat că a descoperit și re-văzut trecutul privind furiș prin gaura
cheii. Să redevii copil, adică, să recuperezi copilăria.
Traseul continuă tot
pe fluxul de rememorări. Lucrări selectate din cicluri consacrate, sunt
asociate, dar nu cronologic. Ca între vis și trezie este parcursul sălilor
următoare. Lucrări pe pânză dar și pe hârtie, desene sau obiecte realizate,
cândva, la Jibou sau Toronto, sunt asamblate acum compozițional pe alte criterii
decât la origini. Într-un act ludic, artistul matur se joacă cu propriile
lucrări din tinerețea formativă, din copilărie chiar, printr-un flux al
memoriei ce permite reinterpretări updatate la context. Și ajungem la sala cu
prima lucrare atestată, cea din clasa a VI-a, recuperată de profesorul David.
Privind-o, ne putem așeza pe un scaun. Avem la dispoziție o bogată arhivă
documentară de cataloage, pliante și afișe care întregesc geografia simbolică a locurilor pe unde artistul a expus
lumii, până acum, operele sale și gândurile zidite în pasta lor.
Adevărat, expoziția Continuum
nu este o retrospectivă, ci sumă și sinteză integratoare, țintind nu spre opera
omnia, ci spre primenirea creației. Este mărturia unui activ travaliu
creativ, fără astâmpăr, neliniștit, tenace, izvorând, reverberând o creație
fecundă, împrospătată mereu de asumarea unor noi și noi provocări tehnice sau
tematice.
Florin Gherasim,
curatorul
expoziției
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu