Deși cuvântul meritocrație nu figurează în dicționarele limbii române, sensul lui este ușor de înțeles. Se referă la persoane cu realizări remarcabile, competente și profesioniste, demne de a fi numite în funcții publice.
Numai că în democrația noastră, plină de vicii, principiul meritocrației este
ignorat și cu greu își găsește locul. În toți acești ani, societatea și unii
analiști politici au contestat numirile din fruntea instituțiilor statului,
făcute pe criterii politice. Din cauza politizării, sectoarele bugetare au fost
administrate defectuos, instituțiile au rămas nereformate și lucrează
ineficient. Evenimentele tragice petrecute în unele spitale, după unele opinii,
s-ar datora neglijenței, corupției, incompetenței și lipsei de profesionalism a
celor care gestionează problemele întregului sistem sanitar. Mai trebuie spus
că, în toate guvernele construite pe bază de alianțe și coaliții de partide,
bătălia pe funcții, tîrguiala sau ”ciolaniada” au fost inevitabile. Din cauza
lor s-a pierdut timp prețios, iar întârzierea bugetului a generat în lanț o
mulțime de efecte negative și a compromis primul an de guvernare. Dacă nevoia
de meritocrație nu poate fi pusă la îndoială, nici consecințele negative ale
numirilor pe criterii politice nu trebuie generalizate. Orice guvernare veche
sau nouă dispune și de oameni capabili, care, până la urmă, după posibilități,
încearcă să-și facă treaba, să aibă o prestație corespunzătoare. Într-o astfel
de situație, marea epurare declanșată de noii stâlpi ai puterii, teoretic, nu
se justifică. Mai mult, partidele aflate în criză de specialiști, pe timpul
guvernării, pot apela la serviciile tehnocraților, personaje competente, fără
apartenență politică. Degeaba, opinia publică deși are dreptate, liderii de
partid sunt obligați să vină cu oamenii lor, iar numirile în funcții publice să
fie făcute exclusiv pe criterii politice. Explicația e simplă și pe înțelesul
tuturor. Partidele dintr-o coaliție sunt interesate să-și extindă cât mai mult
sfera de influență în partea societății dependentă de stat, adică în sectoarele
bugetare și companiile cu capital majoritar de stat. Viața unui partid depinde
de numărul membrilor cu funcții în instituțiile centrale și din teritoriu,
altfel dispare. Nu cred că cineva este atât de naiv să dea bani unui partid,
dacă de pe urma lui nu are ceva de câștigat. Despre statutul partinic al
foștilor parlamentari excluși de pe liste sau al celor care au avut funcții în
deconcentrate și au revenit la munca de jos, prea multe nu știm. Pierderea
funcțiilor de către membri duce la slăbirea partidelor la care se adaugă
traseismul politic. În ideea că unii privați vor face afaceri bănoase cu
statul, prin prezența lor contribuie la consolidarea partidelor aflate la
putere. De schimbare este nevoie, altminteri persoanele legate la nesfârșit de
scaunul funcției se plafonează și erodează, riscă să devină corupte, nu mai au
inițiative și lucrează din inerție. Nu cred că alternanța la putere exclude în
totalitate meritocrația. Marele defect al celor competenți este că, odată
numiți într-o funcție, își pierd personalitatea, devin dependenți și obedienți
față de șefii lor ierarhic superior, pe linie de partid sau instituțională.
Fără independență și putere de decizie, profesionalismul nu rezolvă problemele
unei instituții. Prin urmare, personalitatea, demnitatea și verticalitatea nu
sunt compatibile cu regulile unui partid și depolitizarea instituțiilor
statului într-o democrație confuză rămâne un deziderat prea îndepărtat.
Prof. Vasile ILUȚ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu