joi, 11 februarie 2021

În ce investeşte guvernul Cîţu?

 

Cel mai rău lucru care i se poate întâmpla unui guvern este să se generalizeze ideea că nu este capabil să guverneze. Poate că pentru tânăra coaliţie PNL-USR-UDMR mai potrivit ar fi să să se spună că nu ştie guverna. Vrea, dar nu ştie de unde să apuce lucrurile.

Dintotdeauna instalarea unui nou guvern este însoţită de un val de speranţe noi. Trec luni de zile, chiar ani, până oamenii îşi dau seama că „nici ăştia nu sunt mai buni decât ăia”.

Un proces de erodare atât de accentuat cum cunoaşte actualul guvern nu s-a produs niciodată în ultimii 30 de ani. Un rol determinat îl poate juca pandemia, însă în cazul coaliţiei PNL-USR-UDMR este vorba în primul rând despre lipsa de informaţii.

Fiecare ministru pare căzut din lună. Nu pare să fi avut înainte de a fi numit în funcţie nici o idee despre ministerul în fruntea căruia stă ca o sperietoare într-un lan de porumb.

Guvernul, în întregul lui, nu reuşeşte să prezinte riguros de exact nici situaţia salarizării aparatului bugetar, nici al pensiilor, normale şi speciale, dar nici situaţia reală a economiei.  De pildă ministrul Transporturilor spune că salariul mediu la Metrorex, cu sporuri cu tot, este de peste 7 000 de lei în timp ce conducerea şi sindicatele spun că salariul mediu în companie este de 5 600 de lei.

  Nu se cunoaşte situaţia din sistemul sanitar. Nu este la zi situaţia şcolilor. Nu este clară nici situaţia programului pentru susţinerea IMM-urilor. Au apărut deja suspiciuni de fraudă.

Despre fondurile europene ce se mai aude? Aproape nimic. Se fac aproximări.

Se vorbeşte mult despre închiderea restaurantelor, barurilor, cafenelelor, dar şi-au sistat activitatea sau au redus-o la un sfert, intreprideri din toate domeniile. Industria textilă este la fel de afectată ca industria turismului. Comerţul, poate cu câteva excepţii din domeniul alimentar, nu se află într-o situaţie mai bună. Lipsesc informaţii esenţiale. Şi puţinele date prezentate de oficialităţi sunt contradictorii.

Momentul adevărului ar trebui să vină odată cu prezentarea bugetului. După o întârziere de câteva luni, legea bugetului a fost prezentată în parlament. A fost supus bugetul unei dezbateri publice? Nu avea cum din moment ce încă nu era terminat.

Ca întotdeauna, bugetul este votat de majoritatea parlamentară şi contestat de opoziţie. Ce aduce nou acest buget faţă de anii precedenţi? Elementul central în jurul căruia gravitează toate cheltuielile statului este deficitul acceptat. UE stabilise că ţările nu pot depăşi un deficit de 3%. Adică nu pot cheltui mai mult decât încasează decât cu trei procente. Tot ce trecea de 3% era considerat deficit excesiv. România s-a străduit să respecte recomandarea UE.

În faţa pandemiei, UE a dat dezlegare la stabilirea deficitului. După sute, după mii de calcule, guvernul Cîţu a fixat un deficit  de aproximativ 7%.  Dar procentele sunt înşelătoare. De exemplu se vobeşte despre o creştere economică de 4,5%, dar în acelaşi timp bugetul pe 2021 va fi cu 30 de miliarde de lei mai mic decât cel de anul trecut.

Dacă a întârziat atât de mult prezentarea lui, se poate presupune că s-a recurs la o nouă filozofie a bugetului. Adică vor fi alocaţi mai puţini bani pentru consum şi mai mult pentru dezvoltare, pentru infrastructura mare. Este reîncălzită aceeaşi supă< autostrăzi, poduri, căi ferate, drumuri.  Asta se aude tot timpul. Fiecare nou guvern promite că va face autostrăzi. Majoritatea ţărilor UE şi-au rezolvat aceste probleme din bani europeni. Noi am rămas în urmă. Acum ţările respective investesc în educaţie, în cultură, în tehnologii de vârf. În ce va investi guvernul Cîţu? Se va vedea după prezentarea legii bugetului.

Autor: Dumitru Păcuraru

Sursa: Informaţia zilei Maramureş

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu