Ionuț Țene
joi, 4 martie 2021
Adrian Suciu oferă poeților post-decembriști un ”Tratat de mers pe ape”
În ultimii ani, Hotel ”Seven” din Cluj-Napoca a
devenit un adevărat cuibar al elitei lirice din România, datorită fastuoaselor
”Zile Tribuna”, organizate, cu acribie și iubire de ”dialoguri platoniciene”,
de către Mircea Arman și I. Pavel Azap, dar și a prezenței aproape perene a
poetului Adrian Suciu, un clujean plecat de mai mulți ani în Capitală. Recent
am avut privilegiul de mă reîntâlni la Hotel Seven, iată, un reper nou al
istoriei literare recente de la poalele Feleacului, cu poetul Adrian Suciu, pentru
o înregistrare video. Poetul Adrian Suciu a rămas același catalizator liric de
la începutul anilor `90, când l-am cunoscut la cenaclul „Echinox”, o voce gravă
și teandrică a poeziei post-decembriste. Bucuria revederii a fost udată cu
lacrimile simbolice ale amintirilor studențești, dar și cu un pahar de vorbă de
calitate, pentru că Adrian Suciu a rămas același conviv inteligent și seducător
al muzelor, nu numai poetice, ci și a preajmei. Nu a fost o surpriză pentru
mine, care sunt un cititor pasionat al poeziei lui Adrian Suciu și un atent
urmăritor al fenomenului ”Direcția 9”, în care se promovează tinere talente (la
masă, alături de el, era tânăra poetă Violeta Anciu), să primesc cu autograf
ultimul volum de versuri publicat ”Tratat de mers pe ape”, care a apărut anul
acesta la prestigioasa editură Tribuna. Volumul se bucură de o prefață
prețioasă scrisă de poeta Nora Iuga, care îl ”demască la cheie” pe poet.
”Secretul poeziei lui Adrian Suciu cred că se datorează mai ales faptului că
acest poet cunoaște plurivalența cuvântului și știe că, de cele mai multe ori,
”incompatibilitatea”, poate naște cele mai potrivite acuplări.” Cred că această
disonanță semantică a contrariilor este paradigma lirică a poetului, care se
încadrează astfel în curentul milenarist al poeziei clujene, de unde-și trage
sevele dar și prieteniile solide. Nora Iuga punctează la fix în finalul
prefeței: ”Adrian Suciu întoarce poezia la rădăcini!” În acest climax liric,
poetul se cadrează avangardei revenirii la izvoarele metaforei și lirismului,
programul aproape tematic al poeților post-decembriști din epoca cafenelelor
clujene ”Croco”, ”Boema” și Arizona, aflați în război semnatic cu optzeciștii.
Cu ”Tratat de mers pe ape”, Adrian Suciu devine, pe lângă vocea lirică
inconfundabilă, și un caracter livresc al noii poezii din vremea noastră. Trama
lirică este prețioasă și atinge aripa zborului, cu seducția interioară a unei
credințe discrete asumate, fără să fie rizibilă. Titlul volumului este hristic,
o chemare la curajul împărtășaniei poeziei frumoase.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu