Am avut parte la început de primăvară de o surpriză plăcută, prietena mea de ceva vreme Constanţa Abălaşei – Donosă din Brăila, de când colaborăm împreună la realizarea unei reviste culturale, mi-a trimis un pachet în care am găsit trei cărţi al domniei sale plus câteva desene (grafică) semnate tot de dânsa. Azi am să vă semnalez volumul de poezii „Epistole şi flori”, Editura Centrului de Creaţie Brăila, 2007, cu grafică şi copertă semnată tot de autoare.
În prefaţa cărţii Constantin Gherghinoiu spune:
„Simplitatea, aşa cum o desenează artista cu versurile şi cu florile sale, nu
înseamnă simplism. Constantin Brâncuşi avertiza că la simplitate se ajunge cel
mai greu în artă.(...) Versurile Constanţei Abălaşei- Donosă sunt continuarea
firească a peniţei sale înmuiată în pictură, iar desenele sale sunt continuarea
firească a sufletului său poetic. Totul sub semnul simplităţii şi al diafanului,
totul sub semnul poeziei şi al picturii”.
Poeta este o mare iubitoare a naturii, iubeşte cu
toată fiinţa tot ce o înconjoară. Dovadă
este prima poezie din volum intitulată, simplu „Iubesc”: „Iubesc stelele pe
cer/Lacrimile lui şiroaie;/Iubesc roata soarelei,/Zborul păsării
greoaie./Iubesc liniştea ce curge/Despicată-n taina apei./Iubesc licărul de
frunze/Al pădurii de mesteacăn./Iubesc zorile tăcute/Toamna, în septembrie.//Asemeni
zile hărăzite/Sunt ca surâsul de amiază/Alungat în nopţi smerite”.
Poezia „De-aş fi...” ne arată o poetă pentru care
poezia nu poate exista fără culoare şi invers: „De-aş fi poet,/Aş fi ceea ce
sunt:/Aş picta în pastel/Pânza cea albă/Asociată cu veselia/Sau suferinţa
mea.../Şi tot reversul ascuns,/Aşezat la picioarele naturii:/Solitudine,/Căldura
prieteniei/Ura furtunii,/Legătura umanităţii./Din cuvânt fi-va poezie/Din
culoare – tablou pictat!”.
Mi-a plăcut mult poemul „Bucuria pământului”, poezie
ce aminteşte de marii simbolişti români: „Se amestecă lutul/În şoaptele nopţii./Sălciile
plecate,/Cu apă se sărută./Ore suspendate/Între cer şi pământ:/Locul
întoarcerii/Va fi infinit!/În lut cald alb, roşu/La şoptirea nopţii/Lacrimile
curg/La-mplinirea sorţii...”.
Anotimpul renaşterii este menţionat, sugestiv, în
poezia „Martie a revenit”: „Norii străvezii/Încălzesc cu flamurile lor/inima
albastră a Dunării./Munţii Măcinului,/Susţinătorii cerului/Veghează drumul unei
căruţe./Păsările exersează/Un alb intermezzo,/În pădurea verde,/Pe scoarţa de
plop:/Toc...toc...toc...//Trupurile noastre încă tremură/Sub mantia/Vântului de
martie,/Abia revenit.”
Poezia „Scrisoare iernii” îmi aminteşte de poetul
băcăuan George Bacovia: „frunze regăsite/Din beţia toamnei,/Vreme
tristă/Fulguindă,/Lacrimi violete/Tocmai răscolite/Din păduri bolnave./Vântu-ngenunchează/-
Ramuri negre-/Păsări adormite/În ungher de noapte./Cuiburi părăsite-/Cântec
care plânge/Note muzicale,/Iarna ne învinge...//Griul – inocent decor,/Toamnă
părăsită,/Fulgi marcaţi de vânt”.
Crescută la Brăila, la o aruncătură de băţ de Dunăre
şi Marea Neagră, pentru Constanţa Abălaşei – Donosă peisajul marin şi ţipetele
pescăruşilor au marcat-o definitiv: „Albii pescăruşi/Din umbrişul
verde:/Tainici,/Dispuşi/Să se împerecheze/Cu acordul apei.//Pe naosul
vaporului/Pescăruş şi pescăruşă/Adună-n tăcere/Mângâierea nopţii”.
Poeziile ei descriptive preamăresc natura,
vieţuitoarele, totul are un aer idilic, de basm ca în poeziile. „Primăvara”,
„Natură”, Scrisoare toamnei”, „Pe întinderi fără margini”, „Amintiri”, „Tablou
sentimental” sau „Scrisoare grădinii” pe
care am s-o citez în întregime pentru simplitatea versurilor şi prospeţimea mesajului: „Deschid geamul şi
privesc:/Văd furtuna prin copaci;/Apoi
stropii argintii/Pipăind frunza din vii.//Vântul dă în sus şi-n jos/Sunetele rostogol./Ploaia
toamnei unduieşte/Frunze, flori fără ocol.//Când zăpada mai spre seară/Fulguie
pe sub frunzare,/toamna pleacă, scăpătată/Şi uitată, în hibernare.//Iarna vine;
e incertă/Şi cu sufletul uimit,/Dar zăpada sclipitoare/E-un covor fără
sfârşit”.
Valeriu Gorunescu consideră că poeta Constanţa
Abălaşei – Donosă se apropie ca stil cu poeta Elena Farago şi afirmă că:
„...şi-a propus ca prin poezia ce o scrie să reconstruiască mai armonios
realităţile imediate, încărcând versul cu o anumită suavitate, cu o puritate ce
vine dintr-un suflet, dintr-un umanism învăluitor, ce înalţă lumea într-o
candoare primară”.
O felicităm pentru cele 31 de „epistole” dar şi pentru
grafica semnată de Domnia sa - nişte flori „vii” dacă mă pot exprima aşa, ceea
ce denotă un suflet nobil, care oferă fiind înzestrată cu acest talant şi nu aşteaptă să primească nimic înapoi.
Felicitări!
Gelu DRAGOŞ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu