Ansamblul mănăstiresc, are în centru biserica, iar
lateral chiliile. Pictura inițială a fost opera pictorului Ivănescu, care a
folosit vopsele aduse din Spania. Am avut șansa să vizitez în două rânduri
ctitoria lui Pamfil Șeicaru. Cu un prilej, în grupul de călători la Orșova, era
și profesorul meu de jurnalism, Victor Frunză. Acolo, pe Dealul Moșului, a
lansat și volumul său despre Pamfil Șeicaru: „Destinul unui condamnat la
moarte.” În acea atmosferă a aflat soarta jalnică a mănăstirii în vremea
primilor comuniști români, cu serioase valențe bolșevice. Noua putere, de
atunci, din România, a transformat lăcașul în preventoriu TBC, tabără pentru
copii, ca bază turistică. Însuși spațiul bisericii a fost câțiva ani bar, apoi
recepție. În chiliile, în care acum se roagă măicuțele, erau camere de motel.
Pe sfânta masă a altarului era televizorul. Doar catapeteasma de lemn a fost
dusă la Mănăstirea Timișeni. În jurul construcției inițiale, ridicată de ctitor,
s-au ridicat mai multe spații de cazare, chiar un restaurant, clădirea fiind
acum în folosința mănăstirii.
Sfințirea sfântului lăcaș a avut loc în 2 decembrie
1990. Au urmat ample lucrări de restaurare, refacerea picturii murale, a
catapetesmei, iconostaselor și stranelor. În 1995 s-a deschis muzeul
mănăstirii, dedicat ctitorului ei. O arhivă extrem de folositoare pentru cei
care doresc să știe mai multe fapte despre marele ziarist. Am văzut obiecte
care i-au aparținut, cu valoare de unicat. Inclusiv masca lui mortuară. Pamfil
Șeicaru a fost gazetar de mare faimă, îndrumător de opinie și o personalitate
complexă. Spunea adesea: „Să-ți respecți semnătura ca să te respecte
cititorul!” Era un condei cu viziune. În 1939, a fost singurul ziarist român
care a afirmat că așa-zisele garanții militare oferite de Marea Britanie și
Franța pentru integritatea frontierelor României nu valorează nimic. Anglia să
se pregătească de propria ei apărare!, a scris Șeicaru.
Și a avut dreptate. Credea că, în scrisul înfierbântat
de o viguroasă morală, cititorii noștri se regăsesc și respiră propria lor
revoltă. Pe oamenii politici nu-i urmărim, scria Șeicaru, numai pentru
bufoneria ambițiilor date bezmetic în spectacol, îi urmărim și în răul lor pe
care-l provoacă societății. Amestec de patriotism și conștiință civică,
atacurile lui Șeicaru erau orientate întotdeauna spre un scop terapeutic,
vizând domeniile unde se manifestă răul. Nu a fost un ziarist comod. A tulburat
serios viața politică interbelică cu scrisul lui. Lista cu adversari a fost
mănoasă. A rămas unul dintre părinții presei acide, angajată în dispute
politice de pe pozițiile atacării minciunii, furtului, escrocheriei. A făcut și
avere din presă.
Care are multe interpretări. Cum a fost aprecierea lui
Nicolae Iorga: șantajul și etajul. Dar a lăsat și ctitorii. Cum este Mănăstirea
„Sfânta Ana” (după numele mamei) Palatul ziarului „Curentul” (acum sediul SRI),
dar și Monumentul Victoriei de la Mărășești. A fost un ziarist de dreapta. Bun
negociator. A fost trimis special al Guvernului României, pentru a tatona
poziția principalelor cancelarii europene în preajma războiului. Fiind vizat, a
plecat din țară în 1944, stabilindu-se în Spania. A fost condamnat la moarte în
contumacie. În 1966, Ceaușescu îl grațiază. Ca să-i mai tempereze condeiul. A
replicat: „Promit atitudine de sprijin pentru țară, dar nu pentru regim.”
A murit în anul 1980, la Munchen. Premierul Bavariei
l-a omagiat într-un mesaj, declarându-l drept „un patriot român și eminent
ziarist.” A dorit să aibă odihna veșnică în ctitoria din Orșova. Dorința i-a
fost îndeplinită. S-a făcut dreptate pentru Pamfil Șeicaru. Victor Frunză
(profesorul care a făcut dizidență în Danemarca) și George Stanca au scris
cărți lămuritoare despre personalitatea acestui pegas al cuvîntului. Este
socotit cel mai mare ziarist din perioada interbelică. Cu verb tăios și o
viziune fără complexe asupra Europei și țării sale. Mănăstirea rămâne o poveste
despre credință, recunoștință și iubire.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu