Cine este Duhul Sfânt, pe care Simbolul de credinta îl numește "Domnul, de-viată-Făcătorul", chemându-ne să-L cinstim pe El împreună (adică, în egalitate) cu Tatăl și cu Fiul?
A vorbi despre Duhul Sfant, a incerca sa explicam
credinta in El folosind vorbirea noastra umana rationala este nemasurat mai
dificil decat a vorbi despre Tatal si Fiul. Dumnezeu, in calitate de Creator al
lumii, ca Tatal iubitor, ca Atotputernicul -este ceva ce mintea noastra poate
partial intelege. Si credem in Fiul Sau Cel Unul-Nascut deoarece am ajuns sa
avem incredere in Iisus Hristos si sa-L iubim pe Cel ce El insusi afirma ca
este Fiul lui Dumnezeu. Insa atunci cand incercam sa vorbim despre Duhul Sfant
devine dificil, daca nu imposibil, sa intelegem, sa realizam diferentierea Sa
de Tatal si de Fiul, sau, mai simplu spus, sa pricepem intelesul credintei
Bisericii in Dumnezeul Treimic, intr-un Unic Dumnezeu care ni Se reveleaza pe
Sine in Trei Persoane. Tocmai aceasta intelegere a lui Dumnezeu, aceasta
experiere religioasa a Lui a fost dintotdeauna considerata de Biserica apogeul
credintei, inaltimea vietii duhovnicesti, a acelui adevar final si
atotcuprinzator, a carui cunoastere este ceea ce Evanghelia numeste viata
vesnica.
Inainte de a merge mai departe, trebuie sa ne oprim
sa reflectam intai de toate chiar la cuvantul „duh" („spirit"), care,
in pofida aparentei sale familiaritati, este departe de a fi de la sine evident
atunci cand incercam mai intai sa-l definim. De exemplu, sa ne gandim la
aceasta afirmatie: „Duhul operei lui Puskin este in intregime
stralucitor". Ce inseamna aceasta? Ce vrem sa exprimam si sa transmitem in
aceasta utilizare a cuvantului „duh"? Pur si simplu urmatoarele: faptul ca
orice realitate, inclusiv opera lui Puskin, poate fi apreciata nu numai dupa
continutul sau „obiectiv", „factual" ci si dupa puterea, fie ea
pozitiva sau negativa, ce emana din acea realitate. Poemele lui Puskin pot fi
serioase sau umoristice, adanci sau superficiale, fericite sau tragice. Insa, putem
spune ca, luat ca intreg, duhul scrierilor lui Puskin este stralucitor, si
acest lucru este adevarat in ciuda faptului ca viata lui Puskin a fost in
general nefericita, plina de dificultati si, in anii sai din urma, pur si
simplu jalnica. Asadar, ceea ce numim duhul operei lui Puskin nu constituie
doar reflectarea propriului sau caracter in scrierile lui. Este ceva mult mai
adanc: e ceea ce este mai adanc in Puskin, mai adanc decat constiinta sa,
ideile sale, dispozitia sa - este ceea ce cu adevarat continua sa traiasca si
sa lumineze inauntrul operei lui. In acest singur exemplu putem vedea ca exista
o adancime si o putere spirituale, o dimensiune duhovniceasca a vietii. Duhul
nu poate fi echivalat cu niciun lucru; si, totusi, este prezent in toate, poate
fi vazut peste tot, si, in ultima instanta, putem spune ca este chiar viata
vietii insesi. Despre aceasta vorbeste Evanghelia: „Vantul sufla unde voieste.
dar nu stii de unde vine, nici incotro se duce" (Ioan 3, 8).
In ebraica veche, limba in care a fost scris Vechiul
Testament, cuvantul corespunzator „duhului" este ruah, al carui prim
inteles este „vant", o putere nevazuta ochilor care, cu toate acestea,
face lucrurile sa se miste, o forta invizibila si totusi evidenta. Si, prin
urmare, atunci cand aplicam cuvantul „duh" la Dumnezeu, afirmam in acelasi
timp invizibilitatea si prezenta Sa, lucrarea Sa, puterea Sa de viata datatoare
in lume si in viata. Duhul Sfant este prezenta lui Dumnezeu in toate timpurile
si in toate locurile. De aceea il numim Duhul, apoi Domnul, si in cele din urma
„de-viata-Facatorul". Fara a experia aceasta prezenta a nevazutului si
totusi perceptibilului Dumnezeu, Dumnezeu ar fi pentru noi doar o idee, si
chiar atunci doar cea mai slaba, mai neverificabila, mai abstracta dintre toate
ideile. Nu-L putem arata pe Dumnezeu oamenilor, si prin urmare nu-L putem
„demonstra", dupa cum nu putem arata nici demonstra bucuria si frumusetea
razelor soarelui cuiva care este orb din nastere; la fel, suntem incapabili sa
demonstram duhul stralucitor al operei lui Puskin unei persoane care nu
cunoaste limba rusa si nu-i poate citi scrierile. Ideea de Dumnezeu poate fi
dezbatuta la nesfarsit fara rezolvare. Insa experierea prezentei Sale
spirituale nu cere niciun fel de demonstratie si a fost zugravita o data pentru
totdeauna de catre Apostolul Pavel ca „pace si bucurie in Duhul Sfant"
(Rom. 14,17).
Simbolul de credinta continua: „Duhul Sfant, Care
din Tatal purcede." Pentru a intelege ce inseamna aceasta, sa ne intoarcem
iarasi la acelasi exemplu pamantesc pe care l-am folosit mai devreme. Duhul
operei lui Puskin este de la Puskin, dar nu este Puskin. Prin duhul operei sale
putem ajunge sa-l cunoastem pe Puskin; cu toate acestea, reciproca nu este
valabila, caci chiar daca stim toate detaliile biografice ale lui Puskin nu
putem ajunge sa cunoastem duhul operei sale pana ce nu citim ce a scris. In mod
asemanator, desi Duhul Sfant este prezenta, manifestarea si desfasurarea
iubirii, intelepciunii si lucrarii creatoare a Tatalui, El nu este Tatal. El
este in intregime din Dumnezeu Tatal si, prin urmare, este El insusi Dumnezeu,
insa nu este Tatal. Duhul lui Dumnezeu purcede din Tatal, marturiseste despre
Tatal si Fiul, ne calauzeste spre Tatal, dar El nu este nici Tatal, nici Fiul.
Daca Tatal este Cel ce iubeste, daca Fiul este Cel iubit, atunci Duhul este
Iubirea care-I uneste, El este unitatea Lor, stralucirea Lor unita, puterea Lor
unita, adevarul Lor unit. El este Suflarea lui Dumnezeu inauntrul lumii, El
este Cel prin care, dupa cuvintele lui Dostoievschi, „atingem alte lumi".
El este stralucirea frumusetii divine si a bunatatii divine, El este Cel care
reveleaza totul in lume ca pe o cale spre Dumnezeu, ca tinzand spre El, ca
bucuria prezentei Sale. Iubitorul, Cel iubit, Iubirea: taina stralucitoare a
Adevarului, revelatia tainei absolute a vietii lui Dumnezeu in Sine.
Credem intru Unul Dumnezeu, insa nu intr-un Dumnezeu
care e singur, nu intr-un Dumnezeu care e centrat pe sine, nu intr-un Dumnezeu
care traieste in si pentru sine. Dumnezeu este dragoste, spune crestinismul.
Dar lucrul dragostei este sa fie intoarsa spre Celalalt, si in cel mai inalt
chip, a iubi inseamna a te preda Lui. In sfarsit, Duhul Sfant este acest dar al
dragostei insesi, aceasta dragoste insasi ca dar, bucurie, plinatate, existenta,
sete si potolire a setei, daruire si primire. Si, prin aceasta dragoste, prin
daruirea ei, Dumnezeu creeaza lumea, ne cheama pe fiecare dintre noi la viata,
ne face pe fiecare dintre noi iubit si ne impartaseste dragostea Sa, Duhul Sau,
asa incat fiecare se poate face partas la Viata dumnezeiasca. Astfel, ne rugam
Duhului: „Vino si Te salasluieste intru noi". Il invocam, spunand:
„Mangaietorule, Vistierul bunatatilor, Datatorule de viata.". Si, ca
raspuns, El vine sa locuiasca in noi, sa ne calauzeasca, dupa cum a fagaduit
Hristos, la tot adevarul (cf. Ioan 16,12), pentru a ne darui viata vesnica.
Aceasta, deci, este taina stralucitoare a credintei crestine, taina lui
Dumnezeu care este Treime, Dumnezeu care este Iubire.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu